شهید حسن غازی

در دیداری گرم و صمیمی، هم‌رزمان، رفقای قدیمی، هم‌تیمی‌ها و مسئولان ورزش شهر در منزل پدری شهید حسن غازی دور هم جمع شدند و یاد و خاطره این شهید را زنده کردند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، به رسم هر ساله و به مناسبت گرامیداشت سالگرد شهادت شهید حسن غازی، کاپیتان تیم جوانان سپاهان منزل غازی بزرگ، میزبان محمد عیدی رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان، حبیب‌الله ناظریان معاون ورزشی و تفریحی این سازمان، منصور ابراهیم‌زاده سرمربی تیم فوتبال سپاهان، احمدرضا مهنام مشاور شهردار اصفهان، جمعی از مسئولان ورزش شهر، هم‌رزمان، هم‌تیمی‌ها و دوستان دوران تحصیل شهید حسن غازی بود.

نزدیک خانه که رسیدم جمعی از همکارانم را دیدم که برای پوشش خبری این برنامه آمده بودند. نخستین بار بود به منزل این شهید می‌رفتم و استرس عجیبی داشتم. کمی بیرون منتظر شدیم تا بقیه دوستان هم به ما بپیوندند. در مدتی که منتظر حضور سایرین بودیم از فرصت استفاده کردم و به سراغ منصور ابراهیم‌زاده، سرمربی تیم فوتبال سپاهان رفتم. ابراهیم‌زاده از هم‌محلی‌ها و دوستان قدیم شهید حسن غازی است. ابراهیم‌زاده دقایقی در مورد خصوصیات شهید غازی برایم گفت و در همان لحظات هم بقیه از راه رسیدند و همگی به اتفاق وارد خانه شدیم.

درباره شهید حسن غازی بیشتر بخوانیم:

کابوس همیشه زنده آمریکا و اسرائیل+ عکس

شهیدی که وظایف هر کسی را مشخص می کرد

ماجرای خواندنی یک دختر با فوتبالیست اصفهانی

پدر، مادر و برادر شهید حسن غازی منتظر میهمانان بودند. احمدرضا مهنام مشاور شهردار اصفهان در این دیدار صمیمانه اظهار کرد: شهید حسن غازی در سال ۱۳۶۰ در سن ۲۵ سالگی به عنوان اولین فرمانده توپخانه سپاه منصوب شد و فعالیت‌های بسیار زیادی داشت.

وی ادامه داد: شهید غازی فردی خاص بود. وی در حالی جبهه و جنگ را انتخاب کرد که یکی از بهترین فوتبالیست‌های اصفهان بود. کاپیتان تیم جوانان سپاهان، عضو تیم بزرگسالان اصفهان و دعوت شده به تیم ملی جوانان بود که این شرایط در یک مقطع از زمان برای او اتفاق افتاد. شهید غازی زمانی در رشته داروسازی دانشگاه‌ اصفهان پذیرفته شد که دانشگاه رفتن بسیار سخت بود. در عین حال ورزشکار، عارف، خوش‌خط و هنرمند بود. در این شرایط که همه چیز برای تحصیل و مشهور شدن در ورزش مهیا بود، جبهه و جنگ را انتخاب کرد.

منزل شهید حسن غازی

مهنام افزود: شهید غازی در جبهه به گونه‌ای عمل کرد که همه دوستانی که هم‌رزم او بودند شیفته اخلاق او شدند. همیشه لباس بسیج به تن داشت و روز شهادتش به دلیل اینکه لباس بسیجی که همیشه بر تن داشت کهنه شده بود، لباس سپاهی را که تا آن روز بر تن نداشت، پوشید.

نحوه شهادت حسن غازی آغشته با جوانمردی و ایثار بود

مشاور شهردار با بیان اینکه نحوه شهادت شهید غازی هم مثل خلق و خوی ورزشی او آغشته با جوانمردی، ایثار و گذشت بود، گفت: تا الان هم هیچ اثری از شهید غازی پیدا نشده است و فقط یکی از دوستان و هم‌رزمان وی به نام اعتصامی که از ناحیه دو پا جانباز است نحوه شهادت شهید غازی را دیده است که زمانی بود که برای آزمایش منطقه موشک رفته بودند.

وی افزود:  شهید حسن غازی نخستین کسی بود که موشک عراقی که به خاک ایران زده بودند و عمل نکرده بود را بازسازی و تست کرد.

مهنام تصریح کرد: شهید حسن غازی از ابعاد مختلف از جمله عرفان، خط، روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی قوی بود و با سن کمی که داشت از نظر اعتقادی و معلومات بسیار قوی بود.

منصور ابراهیم‌زاده سرمربی تیم فوتبال سپاهان و از دوستان قدیمی و هم‌تیمی شهید حسن غازی نیز در مورد او اظهار کرد: ما فوتبالی‌ها همیشه می‌گوییم چیزی که ما را دور هم جمع می‌کرد توپ فوتبال بود و الان اگر دور هم جمع می‌شویم، به‌خاطر رفاقت همان دوران است و ارزش بالاتری دارد.

متانت شهید غازی مهم‌ترین خصوصیت او است

ابراهیم‌زاده تصریح کرد: زمانی که با شهید حسن غازی، برادر او و دیگر دوستان دور هم جمع می‌شدیم حتی با وجود فاصله زیاد مکانی و تفاوت سنی اما به‌خاطر رفاقت و احترامی بود که نسبت به یکدیگر داشتیم اما چیزی که ما را بیشتر به هم نزدیک می‌کرد متین بودن حسن بود و خلق و خو و لبخندی که همیشه بر لب داشت همه را به سمت خود می‌کشاند و این مهم‌ترین خصوصیت شهید حسن غازی بود.

منزل شهید حسن غازی

وی خاطرنشان کرد: زمانی که با شهید حسن غازی در زمین‌های خاکی فوتبال بازی می‌کردیم برخوردها و رفتارهایی که با ما می‌شد خیلی متفاوت‌تر از زمین چمن بود، اما رفتاری که حسن داشت همه را شرمنده می‌کرد.

ابراهیم‌زاده گفت: خاطرات زیادی را از شهید حسن غازی در ذهنم دارم و هرچه به عقب برمی‌گردم از شهید غازی فقط خوبی به یاد می‌آورم. باید از رفتارهای شهید غازی الگو گرفت. در زمینه ورزش و فوتبال ممکن است اشتباهات زیادی داشته باشم، اما چیزی که سرلوحه کار خود قرار داده‌ام، احترام و ارتباطات خوب است.

وی تصریح کرد: الان حسن غازی در بین ما نیست، اما افراد زیادی آمدند تا از حسن به‌خاطر منافع خود استفاده کنند، اما بهترین چیزی که می‌توان از آن درس گرفت خلق و خوی او است.

اصغر تاجریان از هم‌رزمان شهید حسن غازی نیز در این دیدار اظهار کرد: پیشرفت‌هایی که در حال حاضر در حوزه موشک به دست آورده‌ایم را نخستین بار شهید غازی آغاز کرده است و همه دستاوردها و پیشرفت‌هایی که در حال حاضر داریم مرهون زحمات شهید حسن غازی هستیم.

شهید غازی همه خوبی‌های عالم را دارد

وی ادامه داد: اگر بر روی یک کاغذ تمام خوبی‌ها را بنویسیم شامل حال شهید غازی می‌شود. شهدای زیادی داریم که شاید در یکی، دو بعد نمونه بودند، اما شهید حسن غازی از تمام ابعاد از جمله اخلاق، فرماندهی، ورزش، عرفان و ... نمونه بود.

در ادامه این مجلس گرم و صمیمی مادر شهید حسن غازی، اظهار کرد: حسن بی‌نهایت خوب و متدین بود و نماز صبحش هیچ‌وقت قضا نمی‌شد. لباس نو بر تن نمی‌کرد و همیشه لباس دست دوم می‌پوشید و برای نیازمندان لباس نو می‌خرید.

از خدا می‌خواستم پسرم اسیر نشود  

وی ادامه داد: همیشه آرزو می‌کردم و از خدا می‌خواستم که حسن اسیر نشود و اگر قرار است اسیر شود، شهید بشود.

رضا غازی برادر شهید حسن غازی هم گفت: زمانی که حسن آقا دانشگاه قبول شد درگیری‌ها در کردستان شروع شد و او دوره امدادگری را در بیمارستان طی کرد و برای کمک به مردم به کردستان رفت و آن‌جا با مردمی که مخالف جمهوری اسلامی بودند از در دوستی و فوتبال وارد شد و تیم فوتبال تشکیل داد و بین آن‌ها هماهنگی و رابطه دوستی ایجاد کرد.

شهید حسن غازی

وی ادامه داد: در تمام مدتی که برادرم در جبهه بود از او اطلاعی نداشتیم و پس از شهادتش زمانی که فرماندهان وقت به منزل ما آمدند به ما گفتند که حسن آقا فرمانده توپخانه بود. او اصلاً دوست نداشت کسی از سمتش اطلاع داشته باشد. حتی لباس سپاهی خود را هیچ‌وقت نمی‌پوشید.

برادر شهید غازی افزود: شهید غازی ریالی از حقوق خود را برای خودش خرج نمی‌کرد و تمام حقوقش را به نیازمندان می‌بخشید. حسن‌ آقا خیلی قانع بود و هیچ وقت برای مال دنیا ارزش قائل نبود و بسیار باگذشت بود و از دارایی‌های خود به نیازمندان می‌بخشید.

وی گفت: یکی از افرادی که می توان گفت خالصانه برای جمهوری اسلامی و مملکتمان به درجه شهادت رسید، برادر من بود. از تاریخی که برادرم به درجه رفیع شهادت رسید، از بنیاد شهید هیچ امتیازی نگرفته‌ایم و فقط یک حقوق بسیجی است که به پدرم پرداخت می‌شود و بس.

برادرم را در راه ایران دادیم

برادر شهید حسن غازی با اشاره به اینکه شهید غازی هیچ‌گاه ادعای بزرگ‌بینی و منیت نداشت، تأکید کرد: در بند دنیا و مال دنیا نیستیم و برادرم را هم در راه ایران دادیم.

حسین ملایی، هم‌رزم شهید حسن غازی در این مراسم گفت: باید به حال خودمان غبطه بخوریم. با تمام نقشه‌هایی که از قبل برای کشورمان کشیده شده بود، اما حیات، اعتبار و آبروی این کشور به خاطر بزرگانی همچون شهید حسن غازی حفظ شد که البته گاهی این مهم را فراموش می‌کنیم.

وی ادامه داد: در تمام جنگ‌هایی که در تاریخ معاصر ایران اتفاق افتاد بخش‌هایی از کشور مثل قفقاز، هرات و ... از ایران جدا شده است. با نقشه‌ای هم که در اوایل انقلاب بر علیه ایران کشیده بودند مشخص نبود سرنوشت خوزستان چه می‌شود. اگر فداکاری مردان بزرگی همچون شهید غازی نبود معلوم نبود چه سرنوشتی برای کشورمان رقم می‌خورد. دلاوری‌ها و شجاعت عزیزانی که با دشمن جنگیدند باعث آرامش امروزی ما در زندگی شد.

ملایی افزود: باید به پدر و مادر شهید حسن غازی برای تربیت چنین فرزندی تبریک گفت. شهید غازی افتخار این کشور است. راه رفتن ما، زندگی و سلامت جامعه مدیون خون شهدا است. باید قدردان این شرایط بود.

هم‌رزم شهید حسن غازی خاطرنشان کرد: اگر کارنامه هر یک از شهیدان را نگاه کنیم متوجه می‌شویم که اگر هر کدام از آن‌ها در قید حیات بودند یک افسر تنومند برای کشور در بخش‌های مختلف به حساب می‌آمدند.

شهروندان واقعی باید منش شهیدان را داشته باشد

محمد عیدی، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این دیدار، اظهار کرد: صحبت کردن در مورد شهدا خیلی سخت است. امروزه با دو الگوی پهلوانی و فتوت و مروت  روبه‌رو هستیم. معتقدم اگر شهروند واقعی می‌خواهیم  باید به سراغ شهدا و روش و منش آن‌ها برویم.   

وی افزود: به گفته بزرگان برکات و فضایل اخلاقی هر فرد باعث می‌شود انسان نحوه مرگش را خودش انتخاب کند و شهدای ما مصداق پهلوانانی هستند که چگونه مردن خودشان را خودشان انتخاب کرده‌اند.

عیدی خاطرنشان کرد: خانواده شهدا دومین الگوی پهلوانی و فتوت و مروت هستند.  

 حبیب‌الله ناظریان، معاون ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این دیدار، اظهار کرد: درک اینکه پدر و مادر و خانواده این شهید و شهدای دیگر  چگونه این سال‌ها را گذرانده‌اند، خیلی سخت است.

سرمایه‌گذاران اصلی جامعه خانواده شهدا هستند

وی افزود: پدر و مادر شهید حسن غازی سرمایه‌گذار بزرگ و حقیقی این کشور هستند و سرمایه‌ای دارند که با میلیاردها پول هم نمی‌توان آن را به دست آورد.

ناظریان تصریح کرد: زمانی فرا می‌رسد که هر انسانی باید از این دنیا برود. امام حسین (ع) هم اگر به شهادت نمی‌رسید باید بالاخره یک روزی از این دنیا می‌رفت، اما این که شهدا چگونه جان خود را  تقدیم کشور کردند نشان دهنده این است که انسان‌های خاصی بودند. همه چیز باید دست به دست هم دهد تا چنین گلی از این باغ بروید. / ایمنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس