کد خبر 835839
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
مهدی نصیری

آنچه از آقای موسوی تبریزی در کسوت یک روحانی اصلاح طلب اصلا قابل قبول نیست، روایت غلط و وارونه از تاریخ است به گونه ای که گویا ایشان در دهه ۶۰ هم چون امروز، اصلاح طلب اهل مدارا و باز اندیشی بوده اند.

به گزارش مشرق؛ «مهدی نصیری» مدیرمسؤول سابق روزنامه کیهان در واکنش به اظهارات اخیر موسوی تبریزی پیرامون حجاب اجباری و اختیاری، در کانال تلگرام خود یادداشت کوتاهی همراه با سندی تاریخی از اظهارات موسوی تبریزی منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

«امام نمی‌خواستند با زور شلاق حجاب اجباری شود؛ ولی متاسفانه توسط عده­‌ای این تصمیم گرفته شد و بعضی‌­ها درکمیته‌­های انقلاب، گشت ارشاد راه انداختند؛ در حالی که واقعیت این است که قبل از اجباری‌شدن حجاب، خیلی از خانم‌­ها، بیش‌تر از امروز و با اختیار خودشان، حجاب داشتند.»

متن فوق اظهارات جناب آیت الله سید حسین موسوی تبریزی عضو تشکل اصلاح طلبانه «مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم» در گفتگو با سایت مباحثات است.

آنچه از این اظهارات به ذهن خواننده القا می شود، این است که در زمان حضرت امام و سالهای اول انقلاب، جریانی تند و خشن و حزب اللهی، با موضوع حجاب مواجهه‌ای آنچنانی و غیر عقلانی داشتند که امروز وضع حجاب را به اینجا کشانده است و جریان اصلاحات که اکنون آقای موسوی تبریزی عضو و یا نزدیک به آن است، پیوسته منتقد این وضعیت است و برای آنچه از آغاز انقلاب تا به امروز در امر حجاب رخ داده متاسف و معترض است.

اکنون می خواهم چند نکته را در این باره عرض کنم:

۱. از نظر بنده از آغاز انقلاب و فعالیت مطبوعاتی ام در دهه ۶۰ و ۷۰ تا به امروز  هرگز مساله حجاب که در وجوب شرعی آن کمترین خدشه‌ای  وجود ندارد، مساله اول کشور نبوده و اکنون نیز نیست.

۲. این که آقای موسوی تبریزی و برخی دیگر نیز از  حجاب اختیاری بحث کنند نیز از نظر بنده ایرادی ندارد و باب بحث و گفتگو در مسائل گوناگون در کشور مفتوح است. در این موضوع هم باید نظرات و دیدگاههای مختلف مطرح و شنیده شود.

۳. آنچه از آقای موسوی تبریزی در کسوت یک روحانی اصلاح طلب اصلا قابل قبول نیست، روایت غلط و وارونه از تاریخ است به گونه ای که گویا ایشان در دهه ۶۰ هم چون امروز، اصلاح طلب اهل مدارا و باز اندیشی بوده اند و سالهاست که منتقد و مخالف خشونت های گفتاری و رفتاری در باره حجاب بوده اند.  

 این ادعا و تصویر نه در باره آقای موسوی تبریزی صادق است و نه در باره دیگر چهره های مدعی اصلاح طلبی امروز.

هر جا که امروز اصلاح طلبان از یک حرکت افراطی و خشن و غیر منطقی و غیر دموکراتیک در سالهای پس از انقلاب سخن می گویند، قبل از همه رد پا و بلکه نقش تاسیسی خودشان در میان است که باید در مقالی دیگر به این مساله  پرداخت و اتفاقا در همین موضوعِ مواجهه خشن و غیر منطقی با حجاب،  یکی از بدترین برخوردها را جناب موسوی تبریزی به عنوان دادستان کل وقت در سال ۶۱ با مقوله بد حجابی و بدحجابان داشته است.

از مطالب «مهدی نصیری» مطالعه این ها را پیشنهاد می‌کنیم:

رهبری نیاز به تملق و ستایش ندارد

حوزه از مدرنیته و تجدّد غافل است

 اکنون به اظهارات ایشان در سال ۶۱ در باره بد حجابی بنگرید:

«بسیاری از خانم‌های فهمیده که درد مردم را درک کرده و خون‌ شهدا را دیده و خانواده‌هایشان را درک کرده‌اند، خودشان را با جامعه اسلامی تطبیق داده‌اند. ولی عده‌ای نیز هستند که جامعه را درک نمی‌کنند و با همان وضع زننده زمان پهلوی بیرون می‌آیند که اینان باید در جامعه مطرود بشوند و افراد حزب‌اللهی باید این‌ها را مطرود بکنند. باید تاکسی‌ها آنان را راه ندهند. شرکت‌های واحد این‌ها را راه ندهند و مردم انقلابی در مغازه‌های‌ خودشان به اینان جنس نفروشند. شرکت‌های تعاونی این‌ها را راه ندهند. و مردم با این‌ها رفت و آمد نکنند و اینان را به میهمانی دعوت نکنند تا بالاخره در جامعه مطرود بشوند. البته این قبیل افراد از ادارات هم پاکسازی خواهند شد و حتی کسانی‌که در اداره رعایت حجاب را بکنند ولی در بیرون نکنند، قانون پاکسازی این اجازه را می‌دهد که اینان پاکسازی بشوند و مسلماً نیز خواهند شد و باید این قبیل افراد بدانند که یا نام جامعه اسلامی بازی می‌کنند و روزی خشم این ملت آن‌ها را خواهد گرفت. و اینان نه تنها از ادارات بلکه از جامعه مطرود خواهند شد.»
(اطلاعات،  ۲۸/ ۱/  ۱۳۶۱)

 خب با این سابقه و سند تاریخی، اظهارات اخیر آقای موسوی تبریزی را چگونه باید تعییر و تفسیر کرد؟! 

**برای دیدن اندازه بزرگتر روی تصویر کلیک کنید**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    24 17
    اگر حجاب مساله اول ملت نبوده (و قطعاً هم نیست!) پس چرا این همه بودجه و سرمایه بیت المال خرج مسأله اول مملکت نشده و اکنون هم نمیشه؟؟
    • SE ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      8 12
      اگر حجاب ممساله اول نبود این همه مورد حمله دشمن نبود. اینقدر که دشمن علیه حجاب دارد فعالیت می کند علیه خود ولایت فقیه فعالیت نمی کند.
    • SE ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      19 13
      بر عکس نظرات منفعلانه افرادی که کارشان به اصطلاح کار فرهنگی و توجیه مساله حجاب است باید قاطعانه چند مطلب را به اطلاع بی حجابان برسانیم: 1: اگر نمی خواهند به قوانین جامعه اسلامی احترام بگذارند حق زندگی در جامعه اسلامی را ندارند. می توانند به هر کشور دیگری که دلشان بخواهد مهاجرت کنند کسی هم جلویشان را نمی گیرد. این است معنای لااکره فی الدین. نه اینکه کسی در جامعه دینی رفتارهای ضد دینی نشان دهد و آزاد باشد. اما ما ایران را به قیمت خون صدها هزار شهید خریده ایم و سندش را به اسم اسلام زده ایم. اگر آنها می خواهند ایران را غیر اسلامی کنند باید بهای مشابهی بپردازند. 2: باید به آنها اتمام حجت کنیم که حجاب و یک روسری چند گرمی بسیار ساده تر و آسانتر از ساعتها آرایش و پوشیدن لباسهای تنگ و بدن نما است. بنا بر این هیچ یک از ادعاهای آنها در مورد سخت بودن حجاب را مطلقا باور نمی کنیم. 3: به آنها رسما اعلام می کنیم که اگر راست می گویند با منطق حجاب اختیاری باید با اجباری بودن سایر قوانین هم مخالفت کنند. همه هنجارهایی که به نفع جامعه است از ممنوعیت دزدی و فروش مواد مخدر تا اجباری بودن بیمه شخص ثالث و احترام به چراغ راهنمایی و یا کمربند ایمنی و کلاه کاسکت همه اجبار است. جالب اینکه خودشان می دانند که اگر زور پلیس و جریمه نباشد کمتر کسی دنبال پرداخت بیمه می رود و یا اصلا پشت چراغ قرمز می ایستد! اما آنها همه این اجبارها را می پذیرند و اعتراضی به آن ندارند. تنها حجاب باید شکسته شود چون قانون خدا است و تنها برای آنکه اربابان غربی آنها این قانون خردمندانه که مانع از فروپاشی از اخلاقی جامعه و متلاشی شدن خانواده ها است را اجرایی نمی کنند. به حضرات متدین هم هشدار می دهم دست از انفعال و سهل انگاری در این قضیه بردارند. بحث حجاب صرفا بحث یک پوشش فردی نیست. یک جنگ ایدئولوژیک بر سر مشروعیت قانون گذاری است که آیا خدا حق ربوبیت و قانگذاری دارد یا میل انسانها قوانین را مشروعیت می دهد.اروپایان دویست سال پیش قانون حجاب را کنار گذارشتند و الان به برهنگی کامل و رسمیت دادن قوم لوط رسیده اند.
    • IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      11 13
      خودت فهمیدی چی نوشتی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      12 3
      از بودجه 1200 هزار میلیارد تومانی 97 چند درصدش به مسئله حجاب به صورت مشخص اختصاص یافته و از این درصد،چه رقمی را دولت روحانی پرداخت می کند؟ یا جواب دقیق و مستند می دهید یا دیگر ادعای دروغ نمی کنید
    • امین IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      2 1
      چقدر دقیقا میدونین؟؟
  • اتمام حجت3 IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    8 3
    اشتباه سوم همان مسوولان اینکه می گویند برخورد شدید و ضربتی اثر ندارد. حال آنکه این سخن خطای محض است. هیچ چیزی به اندازه زور و اجبار در فرهنگسازی موثر نیست. کما اینکه همه کارهای تبلیغی در خصوص بستن کمربند ایمنی بی تاثیر بود اما با اقدام قاطع و اجباری و برخوردهای پلیس در طی یک دهه به صورت فرهنگ درآمد.. ایرانیان حسرت رانندگی منظم و مرتب اروپا را می خورند اما نمی دانند اروپاییان هم شلخته رانندگی می کردند و این نظم و ترتیب نتیجه چند دهه سخت گیری و جریمه های نجومی برای نخلفات رانندگی است که در طی چند نسل فرهنگ رانندگی صحیح را نهادینه کرده است. اگر در ایران هم روند قاطع دهه شصت برای چند دهه ادامه می یافت و چند نسل حجاب برایشان ملکه ذهنی می شد خود به خود این مساله به صورت فرهنگ در می آمد. اما برخوردهای شل کن سفت کن اثری جز جری تر شدن بی حجابان نداشته و ندارد. در پایان اینکه هنوز عده ای مردم ساده لوح هستند که می پرسند اگر بی حجابی فساد می آورد چرا در غرب فساد نیست و یک پسر جوان غربی با دیدن دختران نیمه عریان تحریک نمی شود؟ در حالی که این یک خطای بزرگ است. در واقع آمار وحشتناک تجاوز به زنان و دختران دیگر از حد متعارف گذشته و کار به تجاوز به محارم و حیوانات کشیده است و همین کشور سوئد طبق آمارهای خودش بالاترین میزان گزارش تجاوز در اروپا را به خود اختصاص داده است. در واقع اگر آن جوان غربی از دیدن چند زن لخت زیاد تحریک نمی شود به دلیل آن است که چند ساعت قبلتر با چند زن دیگر بوده است و فعلا چند ساعتی برای اوج گرفتن فرصت دارد! همچنین آنها این مسائل را به صورت یک مساله طبیعی پذیرفته اند و آن را به آسانی در فیلمها و سریالها و کارتونهایشان نشان می دهند. اما متاسفانه وقتی دو نسل ایرانیان برنامه های غربی را به صورت سانسور شده مشاهده کرده اند باورشان آمده که می شود زن و مرد مختلط و نیمه برهنه بگویند و بخندند و هیچ اتفاقی هم نیفتد! در واقع این یکی مصایبی است که انقلاب از دست صدا و سیمای غیر انقلابی دارد می کشد.
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    15 1
    ههههههه؛اصلاح طلبها برای قدرت همه کار میکنند..!گاهی اونوری گاهی اینوری
  • DK ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    19 0
    آقای روحانی هم در خاطرات خودش مینویسد من بودم که برای اولین بار حجاب را در ادارات اجباری کردم و زنان کارمند وزارت دفاع را مجبور کردم چادر سر کنند وگرنه اخراج خواهند شد
  • امانی IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    4 2
    اول اینکه اگر ما خودمان را مسلمان وپیرو ایین پاک حق تعالی که بواسطه حبیبش حضرت محمد مصطفی ص بر انسانها عرضه گشت بدانیم از مسلمات اسلام حفظ حجاب عموما برای زنها ودر بعضی موارد برای مردها هست اسلام التقاطی که حضرت امام خمینی ره بیان میکرد نه تنها شامل منافقین میشد بلکه ادمهایی نظیر همین جناب موسوی وامثالهم را شامل میشد فاصله تفکرات جوانی وپیری بعضی ها تا چه حد هست وبه به ادمها ومال اندوزی چقدر در تغییر نگرش حتی روحانیون برجسته تاثیر گذار هست که انسان را غافل وبه ورطه سقوط میکشاند بار الها حالات مارا از بدوتولد تا مرگ از محبت خودت واولیائت تغییر نده به برکت صلوات بر محمد وال محمد ص
  • امير IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    17 1
    موسوي تبريزي و ديگر دوستان افساد طلبش يادشان رفته آن زمان كه پاسداران كميته جلوي حركات وحشيانه آنها بر عليه افراد بي حجاب و شكسن شيشه بوتيك ها را مي گرفت بر عليه كميته شعار (كميته بي حجاب پيوندتان مبارك) سر ميدادند.
  • سید IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    16 1
    مشکل اصولگرایان با اصلاح طلبان تهوع آور یکی اش همین مسائل است که افراط گرایی های ایشان در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی را از اصولگرایان طلبکاری می کنند در حالیکه در همان موقع مراجع عظام قم که اصولگرایان هم گوش به امرشان بودند با بسیاری از رفتارهای بی منطق این قشر مخالف بودند و یا اینکه برای حفظ رویه وحدت در میان انقلابیون با اصلاح طلبان تهوع آور همراهی و مماشات می کردند. یک نمونه بارز آن تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود که امثال اصغرزاده و ابتکار و خوئینی ها سردمدار این حرکت بوده اند و حالا آن را محکوم و تقبیح می کنند و اصولگرایان برای حفظ وجهه کشور مجبورند در مقام توجیه موضوع و پاسخگویی باشند. کارهای این تهوع آوران انسان را به یاد رفتار خوارج می اندازد که وقتی به خطای خود پی بردند از حضرت علی و یاران باوفایش انتقام می گرفتند!
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    15 2
    پیری و هزار درد ، یکیش هم آلزایمر!!!!
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    8 2
    احسنت به آقای نصیری
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    6 1
    موسوی تبریزی واصلاح طلبی واقعا که
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    4 19
    خیلی جالبه تا چند سال پیش گشت ارشاد راه انداخته بودین و به زور مردم رو به حجاب میکشوندین و برخورد میگردین ای بر پدر دروغ گو لعنت هر چه فریاد میزدیم آقایون محدودیت درست نکنید اینجور چیزها اجبار نداره باعث سوق دادن بیشتر به بی حجابی میشین ولی تو کتتون نمیرفت تندروی پدر این مملکت رو درآورده بیسوادی و تحجر پدر این مملکت رو درآورده آخر هم همه بدهکارند اینها طلبکار اصلاح طلب و اصولگرا هم نداره اون چیزی که مادیدیم سید محند خاتمی دیدگاه باز تری داشته و بیشترین سهم رو در راضی نگه داشتن مردم از نظام کرده بدون حتی یک دونه فساد اقتصادی با تفکر و دیدگاه باز باعث نگاه مثبت بسیاری از مردم جامعه به سوی انقلاب شد و گرنه تفکر بسته و دیکتاتوری عده ای تندرو باعث دور شدن مردم شده بود و متاسفانه باز هم این عده دارند با حذف دلسوزان واقعی نظام تازه به دوران رسیده های تندرو رو سر کار میارن
  • US ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    8 1
    اقای موسوی اگر بخواهند تاریخ را صادقانه و صحیح روایت کنند باید علت جریان برکناری خودشان را هم صحیح و صادقانه روایت کنند . انوقت مسائلی پیش خواهد امد که ....
  • کپل IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    3 1
    این سیاست نیست مکر و حیله است به گفته حضرت علی (ع) ، تفاوت حکمرانی معاویه با حضرت علیه
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    11 0
    ماکهسنی ازمون گذشته ومسايل اول انقلاب یادمونه میدونیم خیلی از این اصلاح طلبا امروز اول انلاب بشدت سخت گیر وسوپر انقلابی بودن وبه اصطلاح از انطرف بام افتاده بودن نمیدونم چه اتفاقی افتاد که صد وهشتاد درجه تغییر موضع دادن حکایت کی بود کی بود من نبودم خواهش میکنم شما یک مقدار روشنگری کنید تا نسل جوان که اون روزا نبودن درجریان قرار بگیرن
  • محسن IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    9 1
    میرحسین موسوی هم از بنیانگذاران بحث گزینش در استخدام بود با شعار "ما متخصص غیر متعهد نمی خواهیم".
  • رضا DK ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    6 2
    احسنت به حناب نصیری. حضرت علی میفرماید جاهل را نمیبینی مگر در دو حالت یا افراطی هست و یا کوتا بیا. عده ای که شدیدترین سختگیریها را روا داشته اند الان از ان طرف بام می افتند
  • ح.ر IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    6 2
    سهم اصلاح طلبان در بی حجابی کمتر از سهم رضا خان ملعون نیست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس