کد خبر 835837
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۸
الهه کولایی

اقدام غیردموکراتیک رئیس دانشگاه تهران در بی‌احترامی به رای اعضای گروه مطالعات منطقه‌ای و انتصاب فردی دیگر، همچنان مورد اعتراض محافل علمی و دانشگاهی است.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان در این زمینه نوشت: با وجود گذشت دو هفته از انتصاب الهه کولایی به سمت مدیر گروهی مطالعات منطقه‌ای دانشکده حقوق دانشگاه تهران ازسوی رئیس این دانشگاه، واکنش‌ها به نحوه این انتصاب دامنه گسترده‌تری به خود گرفته است. گفتنی است درجریان تعیین مدیر گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران حدود سه ماه پیش درمیان اساتید این گروه علمی انتخاباتی انجام شد و از مجموع ۱۳ رای، احمددوست محمدی هشت رای و الهه کولایی پنج رای کسب کردند، اما درنهایت الهه کولایی با اخذ کمترین رای، ازسوی نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه دراین سمت منصوب شد!

کیهان نوشت: حالا آش این نمایش اصلاحاتی دموکراسی به اندازه‌ای شور شده که سایر منتسبان به این جریان فکری ازجمله تعداد قابل توجهی از نمایندگان لیست امید مجلس نیز هر چند با احتیاط و ملاحظات حزبی، وارد گود انتقاد از این اقدام شده‌اند.

در رای‌گیری انتخاب مدیر گروه مطالعات منطقه‌ای، الهه کولایی، استاد اصلاح‌طلب و عضو جبهه منحله مشارکت، پنج رای و احمددوست محمدی هشت رأی (از مجموع ۱۳ رأی) را کسب کرده بود، اما نهایتاً بعد از گذشت سه ماه، رئیس دانشگاه تهران حکم را به نام الهه کولایی زد تا شکل جدیدی از روند دموکراسی در مهم‌ترین دانشگاه کشور به نمایش گذاشته شود.

این روش انتخاب رئیس گروه، یعنی رأی‌گیری توسط اعضا در دوران اصلاحات و با هدف احترام به دموکراسی و رأی اساتید شکل گرفت، ولی گویا محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران دیگر تمایلی به تداوم این روش ندارد.

گروه‌های آموزشی در دانشگاه تهران هر دو سال یکبار برای انتخاب مدیر گروه، انتخابات برگزار می‌کنند. چنانکه همزمان با رأی‌گیری اساتید گروه مطالعات منطقه‌ای، این رأی‌گیری در گروه علوم سیاسی نیز برگزار شد که یکی از اساتید با گرایش اصلاح‌طلبی رأی بیشتری آورد و حکم وی نیز بلافاصله صادر شد، اما گرایش غیراصلاحاتی دوست محمدی مانع از انتصاب وی به سمت مدیر گروه مطالعات منطقه‌ای شد.

این در حالی است که اساتید این گروه علمی اقدام رئیس دانشگاه تهران در صدور حکم برای فردی که دیدگاه‌هایش به رئیس دانشگاه تهران نزدیک است به عنوان مدیر گروه را آن هم بعد از برگزاری انتخابات اهانت به خود برداشت کرده‌اند.

در این رابطه تعدادی از نمایندگان مجلس که اتفاقاً از لیست امید هستند و نزدیک به جریانی که نیلی و کولایی به آن تعلق دارند، در رد این اقدام واکنش‌های جالبی نشان داده‌اند.
محمود صادقی یکی از این نمایندگان است. وی به «جوان» می‌گوید: باید توجه داشت که بسترهای اخلاقی و مدیریتی ایجاب می‌کند فردی که بیشترین رأی را آورده انتخاب و برایش حکم صادر کنند.

طیبه سیاووشی، نماینده دیگری است که در رابطه نعل وارونه دموکراسی در دانشگاه تهران با بیان اینکه اظهارنظر صریح در مورد اتفاق دانشکده حقوق دانشگاه تهران نیازمند بررسی بیشتر است به «جوان» می‌گوید: طبیعی این است کسی که بیشترین رأی را آورده منصوب شود و هر اقدامی غیر از این غیرطبیعی است.

محمدعلی وکیلی نیز که از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم است می‌گوید: ابزار مناسبات قدرت و جامعه‌پذیری رأی اکثریت است و در مقابل عدم رعایت دموکراسی در دانشگاه‌ها از سوی مسئولان نمایش یک نوع دیکتاتوری در دانشگاه است که با خردجمعی در تقابل است که نتیجه آن تخلف از قانون است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس