آژانس انرژی اتمی نمایه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کرد.

به گزارش مشرق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره ایران، بار دیگر پایبندی جمهوری اسلامی به مفاد توافق هسته‌ای را تایید کرد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی آژانس با عنوان راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، برای دهمین بار پایبندی ایران به مفاد برجام در خصوص میزان ذخیره آب سنگین، سطح غنی سازی و موجودی اورانیوم غنی شده را مورد تائید قرار داد.

بیشتر بخوانید:

اتحادیه اروپا و آژانس انرژی اتمی بر حمایت از برجام تأکید کردند

۱۰ ادعای خلاف واقع درباره برجام

در گزارش جدید آژانس در خصوص فعالیت های مرتبط با آب سنگین و بازفراوری آمده است: ایران احداث رآکتور آب سنگین اراک را مطابق با طراحی اولیه دنبال نکرده است. ایران همچنان به آگاه کردن آژانس درباره ذخایر آب سنگین در ایران و تولید آب سنگین ادامه داده و به آژانس اجازه داده تا بر ذخایر آب سنگین نظارت داشته باشد.

این گزارش اعلام می کند که آژانس در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۸ تائید کرد که کارخانه تولید آب سنگین (HWPP) در حال فعالیت بوده و ذخایر آب سنگین ایران ۱۱۷.۹ تن بوده است. در طول دوره گزارش نیز ایران بیش از ۱۳۰ تن آب سنگین نداشته است.

 در این گزارش همچنین اعلام شده که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصدی ایران تا تاریخ ۱۲ فوریه ۱۰۹.۵ کیلوگرم بوده و در طول دوره گزارش نیز میزان این ذخایر از ۳۰۰ کیلوگرمی که در برجام مجاز شناخته شده، فراتر نرفته است.

گزارش جدید آژانس تاکید می کند که آژانس همچنان به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده ایران ادامه می دهد.

همچنین در این گزارش آمده است که ایران تصمیم خود را برای ساخت پیشران هسته‌ای دریایی در آینده، به اطلاع آژانس رسانده است. آژانس هم در پاسخ شفاف‌سازی و توضیحات بیشتر ایران را خواستار شده و به ایران توصیه کرده است که اگر قرار است تاسیسات تازه‌ای در ارتباط با این پیشران احداث شود، طراحی اولیه آن به اطلاع آژانس رسانده شود.

این گزارش در نشست هفته آینده شورای حکام که روزهای دوشنبه تا جمعه ۵ تا ۹ مارس (۱۴ تا ۱۸ اسفند) برگزار می شود، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نهی از منکر IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
    2 0
    سواری دادن به کفار خلاف اسلام است بتن ریختن در تاسیسات هسته ای به درخواست غرب خلاف اسلام است کارگذاشتن دوربین در تاسیسات هسته یعنی چیزی که الان وجود داره خلاف اسلام است خود تحریمی بمب اتم خلاف دستور قرآن است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس