کد خبر 833633
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۹
ابتکار کاووس سید امامی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان جزئیاتی از اقدامات خرابکارانه سید امامی، اعلام کرده که این فرد تابعیت سه گانه داشته است.

به گزارش مشرق، روزنامه وطن امروز در گزارشی درباره جزئیات بازداشت کاووس سید امامی - جاسوسی که در پوشش فعالیت در سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه امام صادق توانسته بود اطلاعات مهمی را به بیگانگان منتقل کند-، نوشت:

پرونده جاسوسی کاووس سیدامامی و «موسسه حیات وحش میراث پارسیان» هر روز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند. اینکه سیدامامی و موسسه‌اش چه اطلاعات محرمانه‌ای را جمع‌آوری کرده و به سرویس‌های جاسوسی ارائه داده اند، به طور کامل افشا نشده است اما اظهارات دادستان تهران مبنی بر اینکه دستگیری زمانی اتفاق افتاد که ضرورت داشت انتقال اطلاعات متوقف شود، حکایت از جمع‌آوری اطلاعات به کلی سری از جمله اطلاعات نظامی و هسته‌ای از سوی سیدامامی دارد. هر چند تاکنون مقامات امنیتی و قضایی ابعاد این پرونده را اعلام نکرده‌اند اما دیروز
عضو کمیسیون امنیت ملی به بخشی از اقدامات جاسوسی سیدامامی اشاره کرد.

آنطور که او از اعترافات سیدامامی گفته، سیدامامی پس از پایان تحصیلات در آمریکا و بازگشت به ایران، همکاری خود را با سرویس‌های جاسوسی آغاز کرده است. سیدامامی از سال 87 با تاسیس یک NGO، شبکه‌ای را برای جمع‌آوری اطلاعات از مناطق استراتژیک کشور تشکیل می‌دهد که اعضای این شبکه از طریق مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری که ریاست آن بر عهده حسام‌الدین آشنا است، به استان‌ها معرفی می‌شدند.

این موسسه البته با حمایت سازمان حفاظت محیط‌زیست توانست پیمانکار اصلی پروژه حفاظت از یوز آسیایی در محدوده یک میلیون هکتاری پارک ملی توران شود و در این منطقه که بخشی از فعالیت‌های نظامی ایران در آن متمرکز شده است، به صورت اختصاصی فعالیت کند و از تصاویر دوربین‌ها استفاده کند. افراد این شبکه با این پوشش در برخی مناطق استراتژیک کشور به بهانه رصد امور زیست‌محیطی دوربین نصب کردند که از این طریق توانستند اطلاعات اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی و هسته‌ای را جمع‌آوری کرده و این اطلاعات را به بیگانگان بفروشند.

درباره کاووس سید امامی بیشتر بخوانید:

«جامعه شناس» میلیاردری که «جاسوس» بود/ آشنایی با پیشینه‌ی «کاووس سیدامامی» +تصاویر

«یوز گِیت»؛ ۳ مقام ارشد دولتی و سؤالات ناتمام پرونده کاووس سید امامی

براساس این گزارش، ابوالفضل حسن‌بیگی، دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی پیرامون جزئیات پرونده مربوط به جاسوسی کاووس سیدامامی اظهار داشت: این فرد چند روز قبل از اعلام دستگیری از سوی دادستان تهران دستگیر شده و در جریان بازجویی‌ها به انتقال حجم زیادی از اطلاعات محرمانه به سرویس‌های جاسوسی خارجی اعتراف کرده است.

وی با اشاره به اینکه فشارهای زیادی از سوی برخی افراد برای آزادی وی آورده بودند، عنوان کرد: همین فشارها باعث شد وی را از بازداشتگاه به یک سوئیت منتقل کنند و در آنجا تحت نظر باشد اما این فرد با استفاده از پیراهن خود و میله‌های پنجره توالت خود را از روی کاسه توالت به پایین انداخته و فوت شده است.

دبیر کمیسیون امنیت ملی با اشاره به برخی اقدامات وی عنوان کرد: از سال‌ها پیش وی بعد از تکمیل تحصیلات خود در آمریکا از سوی برخی دانشگاه‌های ایران جذب شده و به تدریس در ایران پرداخته است و بر اساس اعترافاتش، از همان سال‌ها اقداماتی را در همکاری با سرویس‌های جاسوسی انجام داده است.

حسن‌بیگی که با راه‌دانا گفت‌وگو می‌کرد با بیان اینکه این فرد سه‌تابعیتی بوده و تابعیت‌های ایران، آمریکا و انگلیس را داشته عنوان کرد:

سیدامامی در کنار یک تیم بزرگ دیگر که در قالب NGO‌ها فعالیت می‌کردند، پروژه های جاسوسی و زیست‌محیطی شامل موضوعات زیست‌محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع‌آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی کشور و ... را پیگیری می‌کرد.

وی همچنین گفت: از سال‌های گذشته این افراد به بهانه حفاظت از محیط‌زیست به استان‌های مختلف حتی شهر دامغان هم سفر کرده بودند و اعضای این شبکه در برخی مناطق استراتژیک کشور تعدادی دوربین در ظاهر برای رصد امور زیست‌محیطی نصب کرده بودند که در واقع پوششی برای رصد فعالیت‌های موشکی کشور بوده است.

دبیر کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه این افراد از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به استان‌ها معرفی می‌شدند، عنوان کرد: دوربین‌های زیادی از سوی این گروه در مناطق مختلف کشور برای رصد فعالیت‌های زیست‌محیطی در کشور نصب شده اما اساساً فعالیت‌های زیست‌محیطی را به منظور پیگیری خواسته‌های اروپا و صهیونیست‌ها رصد می‌کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    45 12
    بیشتر به نظر میاد برخی به جای تشکیل دادگاه و اثبات اتهام، به دنبال ماهیگیری هستند و این آقا صرفا بهونه بوده.
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
      11 9
      خیلی احمقی اتهام اثبات شده است.
    • عدی IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      0 0
      به نظر ماموریت تو هم شبهه دراتهام است
  • احسان IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    52 11
    کل مسئولینی که با سید امامی در ارتباط بودن باید مورد بازجویی قرار بگیرند امکان نداره کسی با این حجم کار در راس مسئولین همکار و همدست نداشته باشه
  • بنده خدا IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    16 3
    در راستاي حفظ امنيت و تداوم آن بايد در مقابل اين جريانات خائنانه ايستاد. تقاضا دارم هيچ خط قرمزي وجود نداشته باشد، جاسوسي براي بيگانه زشتترين كار است و بايد بدون ملاحظه مسئولين وقت محيط زيست را در مقابل مردم مورد سوال قرار داد.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    33 10
    به این جاسوس جایزه هم دادن؟!
  • حسین ن IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    0 0
    کاووس سید امامی نفر اصلی یک شبکه بود وقتی میگوئیم شبکه ممکن است دهها نفر را تحت پوشش بگیرد و چه بسا اینکه افرادی عضو این شبکه باشند و از نظر عملکرد کارهای مهمی را بدون مزد و مواجب انجام داده باشد و حتی از جیب خود خرج کرده باشد و نتیجه کارش برای افرادی مثل کاووس سید امامی دهها هزار دلار درآمد داشته و این بیخبر از همه جا شاید فکر می کرد خدمت به کشور و یا حیات وحش کرده است اما...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس