خشکسالی

تیم مورد نظر از مخالفان شیرین سازی آب مناطقی مثل خلیج فارس برای کشور بوده و به جای آن نظریه انتقال آب به نقاط دیگر را مطرح کرده و متاسفانه در این مسیر توانسته اند برخی از مسئولین را با خود همراه کنند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مسئله خشکسالی و کمبود منابع آبی در کشور ما مدتی است که تبدیل به یک بحث مهم و همه گیر در بین مردم و مسئولین شده و همگان به این نتیجه رسیده اند که عدم توجه و مدیریت صحیح در این ماجرا می تواند تبعات سنگین اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی برای کشور به بار بیاورد. حال که مدتی است از ماجرای دستگیری یک تیم جاسوسی در بخش محیط زیست می گذرد، بررسی نحوه فعالیت و جزییاتی که برای این شبکه مهم بوده و آنها را به طرف خارجی منتقل میکرده نشان می دهد حساسیت آنها به نحوه تامین آب و منابع آن در کشورمان، از جمله اولویت های مجموعه مذکور بوده است و علاوه بر اقداماتی چون نصب دوربین های خاصی در نقاط حساس کشور برای رصد فعالیت های نظامی و موشکی ایران، فرآیند توزیع و انتقال آب در ایران نیز مد نظر آنها بوده است.

گزارش مشرق درباره نحوه فعالیت این تیم جاسوسی در پوشش محیط زیست را اینجا بخوانید:

فعالان مظلوم محیط زیست یا مجریان مرموز «پروژه GEOINT» در ایران/ تلاش برای تکمیل نقشه RQ-۱۷۰ چگونه ناکام ماند +عکس

به گفته مطلعان از پرونده مذکور، تیم جاسوسی محیط زیست از جمله مخالفان بحث شیرین سازی آب مناطقی مثل خلیج فارس برای مصارف شرب در کشور بوده و به جای آن نظریه انتقال آب از بسترهای مختلف در کشور را به نقاط دیگر مطرح کرده و متاسفانه در این مسیر توانسته اند برخی از مسئولین را نیز با خود همراه کنند.

به گفته مطلعان از پرونده مذکور، تیم جاسوسی محیط زیست از جمله مخالفان بحث شیرین‌سازی آب مناطقی مثل خلیج فارس برای مصارف شرب در کشور بوده و به جای آن نظریه انتقال آب از بسترهای مختلف در کشور را به نقاط دیگر مطرح کرده و متاسفانه در این مسیر توانسته اند برخی از مسئولین را نیز با خود همراه کنندمسئله انتقال آب از سرچشمه های داخل کشور به نقاط دیگر از جمله مواردی است که در سالهای اخیر موجی از اعتراضات اجتماعی - سیاسی را نیز در کشور به همراه داشته و می تواند در آینده نیز برخی استانهای کشورمان را دستخوش مشکلات مختلفی کند.

البته طی روزهای گذشته، «حسن روحانی» رییس جمهور در مقام دفاع از شیرین سازی آب دریا در جنوب کشور بر آمده و گفته بود "به علت کمبود آب در کشور ناچار به شیرین سازی آب خلیج فارس و دریای عمان هستیم. کشورهای جنوبی خلیج فارس هم در خلیج فارس اقدام به شیرین‌سازی آب کرده اند و مشکلات زیست محیطی آنها هم متوجه ما هست. "

در عین حال، دامن زدن به نگرانی زیست محیطی در این خصوص، به رییس جمهور نیز سرایت کرده چرا وی در عین حال افروده بود که "نگرانی کارشناسان درست است و باید تلاش شود در این گونه طرح ها، مسائل محیط زیستی هم مورد توجه قرار گیرد."

**بزرگترین آب شیرین کن های جهان در فاصله کمی از ایران

برای بررسی میزان و نحوه اقدام کشورهای فعال در این زمینه، لازم نیست راه دوری برویم و با نگاهی به همین دولتهای حاشیه خلیج فارس با سازه ها و آمار و ارقامی رو به رو می شویم که بسیار تامل برانگیز هستند. ابتدا با عربستان سعودی آغاز می کنیم. تاسیسات آب شیرین کنی «راس الخالد» در شمال شرق عربستان یعنی سواحل جنوبی خلیج فارس واقع شده و بزرگترین تاسیسات آب شیرین‌کن جهان در حال حاضر به حساب می آید. این تاسیسات به غیر از تولید آب شیرین از آب موجود در خلیج فارس، الکتریسیته نیز تولید می کند.

تاسیسات آب شیرین کن راس الخلید

این مجتمع عظیم با همکاری کره جنوبی و آلمان ساخته شده است و در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی عملیاتی شد. این تاسیسات در روز ۷۲۸ میلیون لیتر آب تولید می کند و تامین کننده بخش عمده ای از آب شرب مورد نیاز اهالی ریاض پایتخت عربستان است. در این تاسیسات همچنین نیروگاهی با توان ۲۶۵۰ مگاوات نیز ساخته شده است که بخشی از توان آن برای فعالیت آب شیرین‌کن مورد نظر استفاده شده و باقی نیز در شبکه برق عربستان سعودی مورد استفاده قرار می گیرد. این تاسیسات با هزینه در حدود ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ساخته شده است.

دولت سعودی همچنین اخیرا برنامه ای را برای ساخت ۹ تاسیسات آب شیرین‌کن در سواحل سرخ آغاز کرده که در مدت زمانی در حدود ۱۸ ماه به پایان رسیده و در مجموع ۲۴۰ هزار مترکعب آب آشامیدنی را تولید می کند.

در امارات هم تاسیسات آب شیرین‌کن ساخته شده است. در این شیخ نشین کوچک همسایه ایران تاسیسات آب شیرین کن «شویحات» Shuweihat به صورت مشترک توسط کره و ژاپن ساخته شده است و می تواند در طول روز ۱۰۰ میلیون گالن آب شیرین و ۱۵۰۰ مگاوات برق تولید کند. در حال حاضر امارات متحده عربی منبع بسیار بزرگ ذخیره سازی آب شیرین را در بیرون از ابوظبی ساخته است که که از این مرکز آب شیرین به آن ارسال شده و برای مواقع اضطراری نگاه داری می شود. این منبع ذخیره چیزی در حدود ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون گالن ظرفیت دارد.

تاسیسات آب شیرین‌کن Shuweihat

بحرین، قطر و کویت نیز از دیگر کشورهای همسایه ما هستند که همگی دارای آب شیرین‌کن‌های صنعتی و یا طرح های بزرگی در این بخش هستند که نشان می دهد سرمایه گذاری و برنامه ریزی کشورهای حاشیه خلیج فارس، اصلا با اقدامات ایران همخوانی ندارد و مسئولان نیز ظاهرا از این برنامه ها کم اطلاع هستند.

تاسیسات آب شیرین‌کن «راس الخلید» در روز ۷۲۸ میلیون لیتر مکعب آب شیرین تولید می‌کند و تامین‌کننده بخش عمده‌ای از آب شرب مورد نیاز اهالی ریاض، پایتخت عربستان است. البته، کارشناسان تاکید می کنند که آب شیرین کن ها کاملا بی ضرر نیستند و مثلا هنگامی که از آب شور مکانی مثل خلیج فارس برداشت میشود و با عواملی مثل فشار بسیار بالا یا حرارت اقدام به گرفتن نمک و سایر مواد غیر نیاز از آب می‌کنیم، پسابی با دمای بیشتر از دمای استاندارد از چرخه خارج می شود.  کارشناسان خصوصا درباره برخی از آب شیرین‌کن‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و رها سازی پساب‌های آن‌ها در خلیج فارس و اثرات بد آن بر اکوسیستم محیطی هشدار داده اند چراکه آبی که با فشاری وارد سیستم می شود می تواند برخی ماهی های کوچک و پلانکتون‌ها را نابود کرده و اثراتی بر محیط زیست داشته باشد اما این مسئله به این معنا نیست که راه حلی برای این مسئله وجود نداشته باشد.

آنچه به عنوان تلخ آب و نمک در حد بالا از آب شیرین کن خارج می شود را می توان به دو صورت با آن برخورد کرد. یکی رها سازی به شکل پساب در جایی مثل خلیج فارس است که همانطوری که در بالا اشاره شد می‌تواند در دراز مدت اثرات بد محیط زیستی داشته باشد اما راه دوم این است که با توسعه صنایع مرتبط، به تصفیه این مایعات اقدام کرده و از محصولات بدست آمده از آن در صنعت استفاده کرد یا نمک موجود در مایعات باقی مانده را استحصال کرده و در مکان های مختلف انبار و استفاده کرد.

**تلاش تیم جاسوسی برای تکرار وضعیت سوریه

شاید یکی از ابعاد بحران موجود در سوریه که کمتر به آن خصوصا در رسانه های ایرانی پرداخته شده باشد بحث خشکسالی است که حدودا ۵ یا ۶ سال قبل از آغاز جنگ در سوریه در این کشور شروع شد. در حالی که بین حدود سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی، این کشور با کاهش بارندگی رو به رو شد. این کاهش خصوصا در سال ۲۰۰۸ میلادی از سالهای دیگر شدیدتر بود. مسئله بعدی سدسازی‌های ترکیه بود که میزان آب ورودی به این کشور را کاهش داده و بر مشکلات کشاورزان سوری افزود.

**خشکسالی در سوریه و تاثیر آن بر بحران این کشور نادیده گرفته شده است**

کشاورزان سوری عمدتا در مناطق زندگی خود از رفاه قابل قبولی برخوردار بودند اما با از بین رفتن منابع آبی ناچار به مهاجرت به سمت شهرها شدند. این مسئله دو مشکل را برای دولت سوریه به وجود آورد:

اولا جمعیت در شهرها و حومه آنها، شدیدا و به صورت ناگهانی افزایش پیدا کرد و بخش عمده این جمعیت کشاورز اصولا کار دیگری بلد نبودند و دچار بیکاری و فقر شدند و از طرف دیگر حکومت سوریه به دلیل از دست رفتن بخش کشاورزی خود ناچار به افزایش ۱۰ برابری واردات مواد غذایی از جمله گندم و برنج شد.

حالا که این روند گذشته در کشور سوریه بررسی می شود و از سوی دیگر، نحوه فعالیت جدیدترین تیم جاسوسی کشف شده در ایران افشا شده، می توان این جمع بندی و تحلیل را داشت که بخشی از روند ایجاد نارضایتی در میان اقشار جامعه در سوریه (که بعدا گروه های تروریستی مورد حمایت غرب و برخی دولتهای عربی با سوء استفاده از آن، جنگ مسلحانه را آغاز کردند) ناشی از برنامه‌ریزی غربی برای کاهش ورودی آب به این کشور و از دست دادن منابع و ثبات غذایی و ارزی بوده است؛ موضوعی که با توجه به سیاست خصمانه آنها علیه ایران، تکرار آن نه تنها اصلا بعید نیست، بلکه اجزای مختلفی از آن قابل رصد است.

با این اوصاف، برنامه های آبی کشورمان که اکنون با دست‌درازی به منابع آب‌های ژرف، وارد فاز تازه‌ای شده نه تنها همخوانی با سیاست‌ها و برنامه‌های کشورهای منطقه (که در این زمینه از مشاوره‌های متعددی بهره‌مند هستند) نداشته، بلکه بعضا در راستای توصیه‌ها و تاکیداتی است که تیمی نفوذی و غیرمتعهد به آنها ارائه می‌کرده و بد نیست، بار دیگر و با توجه به پشت سر گذاشتن سالی کم بارش‌تر از سالهای قبل، مجددا بررسی و با پیوست‌های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی پیوند زده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 48
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    خدا به خیر بگذرونه... اگه مسئولان پیگیر نباشند و بی خیال این مشکل امنیتی باشند... باید شاهد وضعیتی بدتر از سوریه و عراق باشیم.
    • حسین DE ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      18 2
      مشخصه که هدف کشاورزی و حمله به منابع غذایی ایران هست. 1- کمبود آب در ایران کاملا مصنوعی هست و دلیل اصلیش ایجاد سدها در مناطقی هست که کل اکوسیستم را به هم زده و شریانهای آب کشاورزی را خشک کرده و باعث شده کشاورزی ما با مشکل جدی روبه رو بشه. 2- در طرف دیگر ماجرا با ورود بذرهای بسیار بسیار خطرناک تراریخته و دستکاری شده ژنتیکی با بذرهایی که برای یک دوره باروری طراحی شدند عملا کشاورزی وابسته و یا حتی نابود میشه این جدای از مشکلات سلامتی هست که این محصولات برای انسان و دام ایجاد میکنند. 3- در گام سوم وقتی کشاورزی وارد کننده شد و گندم و برنج و دانه های خوراک دامها وارد شد اونوقت با یک شوک ناگهانی و تحریم غذایی یا باید تمام خواسته های غربی ها را مو به مو انجام داد یا اینکه قحطی شبیه جنگ جهانی اول میلیونها ایرانی را از ببین میبره و امنیت و اقتصاد و تمام ارکان کشور نابود میشه. بحث آب یه قسمت از پازل تروریسم آب و غذا علیه مردم ایران هست , بسیار بسیار قضیه حساسه.
    • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      8 5
      مردم ایران مردم سوریه نیستند اگر بودند همون زمان که صدام حمله کرده بود همه چیز پایان می یافت
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    دقت کنید که آب شیرین کن شاید برای برخی کشورهای کم جمعیت و شهرهای ساحلی مفید باشد اما قطعا برای جمعیت 80 میلیونی ایران کافی نیست. مخصوصا که بدانیم که به آب کشاورزی نیز نیاز داریم. راستش را بخواهید تنها راه شیرین سازی آب در حجم بالا و بدون آلودگی استفاده از نیروگاههای اتمی است که اصولا آب شیرین محصول جانبی این نیروگاهها است. اما خودمانیم. همه این حرفها جفنگ است. با دعای مردم محروم باران و برف ایران را فرا گرفت اما با رقاصی روسپی های تهرانی روی برف و تمسخر نماز باران در شبکه های اجتماعی باران هم قطع شد. مسخره کردند و گفتند دعای باران کجا بوده! پیش بینی هوئاشناسی بوده! حالا یک ماه است که مرتب هواشناسی پیش بینی می کند تا هفته دیگر باران می آید و می بینید که نمی آید. این حضرات انتظار دارند خدا همان سنتی را که برای کفار دارد برای کشور اسلامی ایران هم داشته باشد. اما به والله چنین نیست. تنبیه شیطنت بچه دهساله با تنبیه کودک دو ساله خیلی فرق دارد.
    • IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      27 67
      پروفسور! قرار نیست کل آب آشامیدنی 80 میلیونا نفر از شیرین سازی به دست بیاد، مگه ما همین الان آب رو فراهم نمی کنیم! د
  • مختاری IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    26 8
    این مقاله کاملا درست است، متاسفانه یکی از اهرم هایی که این بظاهر کارشناسان دائما مطرح می کنند این است که هر متر مکعب ابی شیرین شده گرانتر از اب استحصال شده توسط نزولات اسمانی است ، در حالی که اصل مطلب اشتباه است، وقتی در مناطق جنوب ایران نزولات نسبت به دهه های گذشته بسیار کم شده است این یعنی از بین رفتن کشاورزی و صنایع مربوط به ان در این مناطق و مهاجرت مردم بومی این مناطق به سمت شمال می باشد که خود این هم برای خود این مردم و هم برای مناطق دیگر ده ها مشکل اقتصادی و امنیتی و ابی و ... بوجود می اورد که ضرر و زیان ان هزاران بار بیشتر از پول هزینه شده برای بقای این مناطق می باشد،زمینهای استانهای جنوبی ایران برای کشاورزی بسیار غنی هستند و در صورت وجود ابشیرین برای کشاورزی، محصولات بسیار باارزشی را می توان از انها بدست اورد.که عمده هزینه های تولید ابشیرین را در میان مدت و مخصوصا طولانی مدت برمی گرداند.
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    14 51
    اولا که اونها تو این زمینه کارشناس هستند و نظر دادن. شما چکارشی ؟ ( و البته کامنت نویسانی که الانه که شردع کنند به نظر کارشناسی دادن ) ثانیا همه کار کشورهای همسایه غلطه این یکی درست شد ؟ حالا چون اونا انجام دادن پس عقلانیه ؟
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      27 9
      چرا شما ناراحتی الان !؟ شیرین کردن آب دریا چه اشکالی داره ؟ شما کارشناسی آیا ؟ شیرین کردن آب دریا در تمام کشورهای حتی پیشرفته اجرا می شود و هیچ اثر سوئی ندارد متاسفانه انگار شکا فناوری ستیز و فناوری هراس هستید .
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      12 5
      چرا شما ناراحتی الان !؟ شیرین کردن آب دریا چه اشکالی داره ؟ شما کارشناسی آیا ؟ شیرین کردن آب دریا در تمام کشورهای حتی پیشرفته اجرا می شود و هیچ اثر سوئی ندارد متاسفانه انگار شکا فناوری ستیز و فناوری هراس هستید .
    • قریشی IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      14 12
      هم اونها و هم شما نوچه صهیونیستها هستید .پس هم اونها وهم شما بیجا میکنید نظر میدید
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      7 1
      پروفوسور؟! صدها میلیارد متر مکعب نزولات اسمانی در کره خاکی در هر ماه تولید می شود، به نوعی شیرین سازی اب اقیانوسها و دریاها می باشد،این یک چرخه طبیعی است که هر روز در کره خاکی در حال تکرار شدن است،ای کاش روزی مسئولین ما به این حد از اراده و تصمیم برسند که راه نجات قطعی کشوری مانند ایران شیرین سازی بسیار وسیع اب دریا با هزینه بسیار کم ( استفاده از نور بسیار شدید خورشید در جنوب ایران برای ایجاد کوره های خورشیدی عظیم برای تبخیر عظیم اب دریا) و استفاده از ان برای کشاورزی و صنایع است.
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    40 3
    آیا به فعالیتهای ترکیه در زمینه خودخواهیهای محیط زیستی هم رصد میشود؟؟
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    27 8
    این چیزی که شما در مورد عوامل بحران سوریه نوشتید خیلی وقته ما اطلاع داشتیم البته از رسانه های خارجی. همه میدونستیم که ریشه های اولیه بحران , همگی داخلی بودند. داعش و النصره مثل انگل فقط سواستفاده کردند.
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    8 10
    ایران رود تنها راه نجات ایران
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      1 3
      یه انتقال آب کارون و زاینده رود رو که قبلاً در دستور کار قرار گرفته برسید و این طرح ها حالا بماند بعد از اجرای آن طرح... شما نمیخواد کل اکوسیستم رو بریزی به هم گزک استثماری و راه نفوذ هم بدی دست بیگانگان...
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    8 5
    شما که نشر نمیدین ولی دلم میخاد بگم زبان رییس جمهور درازتر باد! بی شناسنامه
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    10 1
    چرا حرف الکی میگین بحران درست کردن دیگه این واضحه لازم نیست خارجیا چیزی بگن ایران رو نابود کردن رفت
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    19 2
    در سازمان محیطزیست مرکزی عمده طرحهای مشمول ارزیابی فاقد اعتبار فنی اند و پیگیری و ناقص اند و ارزیابی طرحها در سازمان فقط منجر به پولدار شدن چند دکتر محیط زیست شرکت مشاور از اعتبارات وزارت نیرو و اب شده. اصلا بررسی فنی نشده و لازمه افراد قدیمی و جدید این بخش دستگیر شوند.
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    20 3
    مثلا ابتکار که توسط شوهرش هاشمی نفوذ زیاد در مملکت داشت مشخص نبود قبل و بعد از فعالیتش چه نتیجه مثبتی عاید شد.
  • علی از تهران IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    5 2
    شما مسئولین این مسا ئل را میدانید و اجرا نمی کنید بهترین راه تعمین اب استفاده از اب شیرین کن میباشد ۲ با همکاری عراق دهنه اروند را با تکنولوژی خارجی سد زده و از شور شدن اب جلو گیری کنید
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    22 18
    من که نفهمیدم شیرین کردن آب دریا چه ربطی به جاسوسی داشت.مشکلی که ما الان داریم حدر رفت شدید آب در بخش کشاورزیه که پنج برابر استاندارد جهانیه وبا آب شیرین کن هم حل نمیشه
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      10 2
      حدر رفت نیست این آب اصلا بدست کشاورزها نمی رسه که حدر بره به غیر از آبی که تو سدها بخار میشه میزان زیادی از آب بخاطر عدم آبخیزداری و آب رسانی درست و کانالهای خاکی تبخیر و یا جذب خاک می شود
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      9 7
      ربطش این بود که نفوذی ها دستگاه نامیزون تصمیم گیری مسئولین اجرایی طوری بهم ریختن که برنامه های آب شیرین کنی تا امروز فقط در حد برنامه باقی مونده
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    8 0
    در اصل ایران در منطقه خشک ونیمه خشک جهان فرار دارد وبایستی سالها قبل تحقیقات جدی در خصوص شیرین سازی حجم عظیم و با هزینه کم و همچنین انتقال آب حاصله به فلات مرکزی مد نظر قرار می گرفت ولی متاسفانه دولتهای گذشته وکنونی توجه کافی را به این معضل اساسی نکردند تا اینکه بحران اب فرا رسید .اما در حال حاضر دانشمندان ایرانی میتوانند با استفاده از دستاوردهای دیگر کشورها تلاشهای شبانه روزی خود را آغاز کنند تا جمله ما می توانیم را بار دیگر عملا نشان دهند.کشف راههای بصرفه شرین کردن آب دریا ویا تبرید رطوبت زیاد در سواحل اگر اجرایی باشد .میتوان در سطح وسیع سواحل خلیج فارس ویا دریای عمان عملی کرد.اهمیت اب شیرین برای مصرف و کشاورزی بیش از احیانا مشکلات محیط زیستی ان است و طرح های گوناگون هرچه سریعتر بایستی عملیاتی گردد.در غیر اینصورت کشور با بحران اب اشامیدنی و کشاورزی روبرو خواهد شد.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    27 3
    مشکلات ایران به شرح زیر است : 1 . جمعیت زیاد 2 . کشاورزی سنتی و نبود زیرساختهای مناسب 3 . کشت محصولات آب بر مانند هندوانه و صادرات آن 4 . نداشتن برنامه توسعه بلند مدت 5 . عدم توجه به ظرفیت های بالقوه مانند جذب توریست ، به دلیل قوانین دست و پاگیر و نبود امکانات نمیتوان آن طور که شایسته است توریست جذب کرد 6 . اصرار و لجبازی برای توسعه صنایعی که نیازی نیست در آن ها خودکفا شویم ، مثلا چرا در همه جای ایران صنایع فولادی مثل قارچ رشد کرده ، درحالی که این صنایع نیاز به آب دارد و ایران سرزمینی خشک و نیمه خشک است. 7 . نبود مسئول دلسوز برای مملکت ، وقتی میگویم مسئول منظورم فقط دولت نیست ، منظورم از بالا تا پایین حکومت و تمام قوای سه گانه است اما راه چاره : 1 . جمعیت ایران به همین میزان که هست نباید بیشتر شود 2 . باید کشت محصولاتی مثل برنج به کلی قطع یا فقط به دو استان گیلان و بخش هایی از مازندران محدود شود 3 . گندم غذای اصلی مردم است و به آب کمتری نیاز دارد ، پس باید تمام کشاورزها را کمک و تشویق کنیم که گندم کاری کنند ، از طرفی در بعضی از استان ها امکان کشت دیمی گندم فراهم است. مازاد گندم را هم میشود صادر کرد 4 . عدم توسعه صنایع آب خور مثل فولاد 5 . عدم اختصاص یارانه به بنزین و صرف پول یارانه بنزین برای توسعه زیر ساخت های حمل و نقل عمومی و گردشگری ** ما نه اروپا هستیم نه آمریکا ، پس در برنامه ریزی های توسعه ای به استعداد های طبیعی ایران توجه کنید ** به خدا قسم که ایران میتواند بدون فروش یک قطره نفت ، فقط از راه توریست پول جذب کند، اما مستلزم آن توسعه زیر ساخت ها مثل حمل و نقل عمومی ،خطوط هواپیمایی پیشرفته و .... است. همین امارات در سال 2015 فقط از دو شرکت هواپیمایی امارات و اتحاد 25 میلیارد دلار درآمد کسب کرد. اگر بخواهیم می توانیم ، ولی دنیا پرستانی در راس امور هستند که نمیخواهند. یک انسان به غیر از مسکن خوب ، غذای مناسب و خانواده دیگر چه میخواهد؟ لعنت خدا بر ظالمان و دنیا پرستان
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      2 5
      نظر خوبی بود اما در خصوص جمعیت به نظر درست نیست زیرا با منابع کشور پاسخگوی جمعیت 200 میلیونی هم هستیم...
    • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      1 5
      مراقب باشیم در دام دشمن نیفتیم
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    16 17
    90 درصد مصارف ما کشاورزی است اصلا تحلیل مشرق چرت و پرت و بر اساس احساسات و تعصب اس نه علمی
    • افشین IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      3 1
      اگه این اب شیرین رو به مناطق مستعد کشاورزی در سیستان و لوچستان جنوب کرمان و یزد انتقال بدن چه اتفاقی در این مناطق محروم میوفته؟؟؟بیکاری ریشه کن میشه .فقر از بین میره.فساد و قاچاق مواد و حتی کالا کم میشه.از همه مهمتر منو شما محصولات تراریخته و اشغال خارجی رو نمیخوریم.ایران با توجه به اراضی قابل کشتیکه داره میتونه در تمام محصولات ظرفیت تولیدش رو چند برابر کنه و از یک وارد کننده به یک صادر کننده تبدیل بشه.اگه از همین فزایند برق هم تولید بشه قیمت تمام شده رو بسیار پایین میاره.
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    10 0
    بابا هر کار میکنید بکنید وضع آب کشور بحرانی است...
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    1 1
    مرگ بر نفوذی
  • US ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    4 0
    خوب یا باید قبول کنیم که مردم کشور در اکوسیستم شهری و روستایی از تشنگی بمیرن، یا قبول کنیم پلانکتونها و ماهی ها در اکوسیستم دریایی! کدوم قابل قبولتر هست؟ ضمن اینکه با فراروری و تصفیه بیشتر میتوان نمک خوراکی دریایی که بهترین نوع نمک خوراکیست و خیلی مواد دیگه استحصال کرد که هم جلو آلودگی اکوسیستم دریا گرفته بشه هم ارزش اقتصادی یا صنعتی و غذایی .... داشته باشه.
  • CA ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    3 0
    آخر هم به موضوع آب شیرین کنها رسیدند!!!
  • هموطن IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    1 1
    سلام , چرا ما و کشورهایی که مشکل اب داریم به فکر واردات اب نیستیم ! خوب خدا به ما نفت و گاز داده و انو هم داریم به قیمت خوب صادر میکنیم ! حالا پس از هزاران سال به مشکل کم ابی خوردیم ! چراهمانطور که هزاران کیلومتر خطوط انتقال گاز و نفت به سایر کشورها بوجود امده ! خطوط انتقال اب وارداتی در صورت بحرانی نداشته باشیم ! کشورهایی هستند که بارندگی زیاد معضل شده برای انها ! مثلا همین بنگلادش ! که هزاران رودخانه داره که همیشه سیل و تخریب و هدر رفت آب! یا کشورهای سردسیر وپر برف ! البته مسایل سیاسی وزیست محیطی داره ! ولی به بررسی کارشناسی نیاز داره و تصمیم گیری جایی مثل سازمان ملل ! بحران کم ابی !جنگ و مهاجرت میلیونی به دنبال داره که کل جهان رو تحت تاثیر منفی قرار میده !
  • رضا IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    0 0
    سلام مشرق عزیز در حوزه دریاچه ارومیه اولا طی 50 سال گذشته کشاورزی آبی بیش از 3 برابر شده است که اکثرا از ابهای زیر زمینی استفاده میکنند که منجر به خشک شدن سفره های زیر زمینی آب شده است که تاثیر زیادی در وضعیت فعلی دریاچه دارد ثانیا راه دریاچه که گردش آب را گرفت و ثالثا سدهای زیادی که جلوی ورود آب را به دریاچه میگرد و رابعا آبی که از میاندآب به تبریز و شهرهای مسیر منتقل میشود خود هر روز دریاچه ای است که قبلا وارد دریاچه میشد
  • امیر IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    0 0
    توجه کنید که جمعیت شمال کشور حدود 6 میلیون نفر است جمعیت نواحی غربی ایران و شمال غربی هم حدوداً 17میلیون نفر هستند که معمولا از لحاظ آبی مشکلی ندارند . مابقی 57 میلیون نفر هم که 20 میلیون در تهران هستند میماند 37 میلیون نفر شما بیشتر باید تمرکز خود را بر روی 37 میلیون نفری بگذارید که در استانهای کم بارش زندگی میکنند.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    1 0
    اینارو ول کنید، بگید کی حقوق سربازان دو برابر میشه؟ سال به سال میگزره هیچ اتفاقی هم رخ نمیده؛ کی اضاف های انظباطی بخشیده میشه؟ خدمت بدبخت و بیچارمون کرده به خدا!!!!!!!!!!
  • درود بر روحانی سلام بر رهبری مرگ بر آمریکا TM ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    2 0
    بنده سالها در کویت زندگی کرده ام . کل آب شرب لوله کشی شهر توسط آب شیرین کن ها تامین میشود . البته همه جور آب معدنی هم در فروشگاه ها هست که اگر کسی از طعم طبیعی و خوب آب دریا خوشش نیامد میتواند بخرد . در کلیه شهرهای کشورهای عربی خلیج فارس به همین ترتیب است و هیچ مشکل و کمبود آبی هم ندارند !! ولی تا دلتان بخواهد قبض آب و برق و تلفن در کشورهای خلیج فارس نه گران که بسیار گران است و خود همین مسئله موجب صرفه جویی شدید و مصرف عاقلانه آب شده است . ضمنا عین شبکه جاسوسی که در زمینه محیط زیست کشف شد در بخش بهداشت و در بخش صنعت و در بخش معدن و در بخش امنیت و ... هم وجود دارد که باید با کار جهادی کشف شوند . نه با بخشنامه اداری !
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    0 1
    با سلام مصرف آب برای کاشت هندوانه در حد سیب زمینی یا حتی کمتر از آن است یکی از میوه هایی که امکان صادرات خوبی دارد این میوه است و اگر مشکل مصرف غیر استاندارد سم و کود نباشد در صادرات مشکلی نداریم در رابطه جمعیت این کشور با توجه به مساحت ایران جمعیت کم نیز می باشد و با توجه به ورود جمعیت به سن میانسالی باید فکری در این رابطه بشود.
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    4 0
    در هر سال حدود 250 هزار تن هندوانه صادر کرده ایم. به ازای هر کیلو هنوانه حدود 300 لیتر آب مصرف می شود. یعنی هر سال حدود 750 میلیارد بطری آب معدنی 1 لیتری را بابت هندوانه مازاد مصرف داخل ، از کشور خارج می شود. در حالی که در کالاهای اساسی غذایی مانند دانه های روغن و برنج و ... بسیار به خارج وابسته ایم.
  • علی IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    2 0
    سالهاست کارشناسان میگن آبها رو باید درآبخوان های زیرزمینی ذخیره کرد و پشت سد نگه داشتن آب اشتباه است کیه که گوش بده حالا می خوایم مدیریت اشتباه مون رو با آب شیرین کن درست کنیم کشاورزی باید مدرن بشه باید جلوی چاه های غیر مجاز گرفته بشه زمین هایی که از منابع طبیعی تغییر کاربری داده شدند کنترل بشن
  • رضا IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    2 1
    انجیر توی استرالیا دونه ای 2 دلار فروخته می شه فکر کن اون کشاورز براش توجیه داره محصول آب بری مثل انجیر تولید کنه البته کف حقوق هم ساعتی 18 دلاره محصولات کشاورزی همه جای دنیا به خاطر آب داره گرون می شه بعد ما هندوانه رو مفت صادر می کنیم خوشحال هستیم، پولش هم فقط توی جیب دلال میره
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    0 0
    مامیتوانیم یادمان باشد هرجابه بیگانه وعواملش تکیه شد طناب راسفت ترکردند مامیتوانیم باتوکل برخدای بزرگ ومتخصصان متعهد ومتخصص مشکل آب راحل کنیم . بعدازسالها حالا معلوم شدتخصص بدون تعهد یعنی بسترسازی برای دشمنان این کشور
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    1 4
    جمعیت ایران باید تاصدوپنجاه میلیون افزایش پیداکند . دراین حوزه هم کاری کردند ما بزودی کشوری پیروفتوت شویم . چین وهند بیش ازیک میلیارد قابل توجه مدیران درخواب ما این جمعیت متناسب با منابع وتواناییها وخطرات پیری جمعیت وبیرونی است . آیارزق درآسمان نیست ؟ بادیدمادی وکسانی که سخن خدارا قبول ندارند ایران پنجاه میلیون هم زیادشه اما جمعیت زیادسبب تلاش وداشتن دستهای بیشتربرای آبادی وقدرت منطقه ای وجهانی شدن است . هرکس خدارافراموش کرد خدااورابخودوامیگذارد تادرمشکلاتش غرق شود .
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      4 1
      با 80 میلیون از گرسنگی میمیریم 150 میلیون پیش کش
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    2 0
    هر جا سخن از کشتار وسیع و نابودی انسان هاست نام ترکیه می درخشد
  • بهروز IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    3 0
    نظرتون راجع به حمله ی موشکی به سدهایی که ترکیه ساخته چیه؟
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      1 2
      آخرین اشتباه میشه
  • IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    3 0
    مشرق مهم اینه که قرار نیست اتفاق خاصی بیافته...همونطوری که در صنعت خودرو نیافتاد....ما مستعمره فکری و فرهنگی غرب هستیم....مساله مهم نمایندگان ما چیزهای حاشیه ای مثل کنسرت و... است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس