فیلم/ جهانگیری: به همه اهدافمان در برجام رسیدیم

این روزها که قیمت دلار رکوردهای تاریخی را ساعت به ساعت فتح می‌کند، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم، سیاست سکوت اتخاذ کرده است.

سرویس اقتصاد مشرق - درباره گرانی ارز، تمامی مقامات ارشد و مسئولان اقتصادی دولت یازدهم اظهارنظر کرده‌اند. حتی حسن روحانی رئیس جمهور در هفته‌های اخیر هم در گفتگوی تلویزیونی و هم در نشست خبری درباره علل گرانی ارز سخن گفت؛ هرچند سخنان وی نتوانست مانع جهش دلار و کاهش ارزش پول ملی شود.

نوبخت سخنگوی دولت، سیف رئیس‌کل بانک مرکزی، نهاوندیان معاون اقتصادی دولت و کرباسیان وزیر اقتصاد در هفته‌های اخیر به مسئله گرانی ارز پرداخته‌اند. اما در این بین، سکوت اسحاق جهانگیری شائبه‌برانگیز است.

نسبت به سایر مقامات ارشد دولت، جهانگیری معمولا در حمله به منتقدان و نقد عملکرد دولت قبل پیشتاز است. او در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری نیز مسئولیت دفاع از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم را بر عهده داشت.

اما این روزها که گرانی دلار، روی دولت احمدی‌نژاد را در بازار ارز سفید کرده، اسحاق جهانگیری ترجیح می‌دهد سکوت کند.

شاید جهانگیری یادش رفته که یک سال پیش به مردم اطمینان خاطر می‌داد که نگران دلار نباشند.

جهانگیری همچنین 18 دی‌ماه سال گذشته نیز نگرانی کارشناسان درباره افزایش قیمت ارز را نگرانی‌های انتخاباتی خواند و گفت:  از مهمترین دستاوردهای دولت ثبات اقتصاد کلان کشور و قابل پیش بینی بودن شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ ارز بوده است که البته شاید عده‌ای در فضای سیاسی انتخاباتی بخواهند از این موضوعات استفاده کنند.

در همین زمینه

فیلم/ از تکذیب دیروز روحانی تا قیمت امروز دلار

جهانگیری از ابتدای دولت یازدهم هر زمان که قیمت ارز کمی افزایش پیدا می‌کرد، با بیان افشاگری‌هایی از عملکرد دولت قبل تلاش می‌کرد سمت و سوی انتقادات را از دولت یازدهم منحرف کند.

به عنوان مثال، آذرماه سال 1393 که قیمت دلار جهش پیدا کرده بود، جهانگیری با اعلام این که در دولت قبل 22 میلیارد دلار ارز صرف کنترل بازار شد، تلاش کرد اذهان را منحرف سازد.

جهانگیری  در آن زمان تاکید کرد: دولت تدبیر و امید به هیچ وجه با نرخ ارز بازی نکرده است و چنین اتهاماتی را غیر واقعی، بی پایه و غیر اخلاقی می‌داند.  دولت یازدهم کنترل نرخ ارز و ثبات آن را یک دستاورد بزرگ ملی و به هم خوردن آن را یک خیانت بزرگ ملی می‌داند.‏

وی تصریح کرد: برخی در روزهای اخیر عنوان کرده‌اند که دولت با نرخ ارز بازی می‌کند در حالی که چنین چیزی اصلاً واقعیت ندارد.‏  در زمینه ارز، رانت‌هایی وجود داشته که ما گرفتار آن شده ایم، بطوری که بدرستی معلوم نیست چه اندازه ارز از کشور خارج شده بدون اینکه کالایی در قبال آن وارد شود و متاسفانه، کسی هم در این رابطه پاسخگو نیست.

‏جهانگیری با اشاره به برخی گزارشها گفت: در دولت گذشته، ظرف کمتر از ۱۸ ماه، حدود ۲۲ میلیارد دلار از ارز مملکت به بهانه اینکه می‌خواهند قیمت آن را در داخل کنترل کنند، از کشور خارج شده و در بازارهای استانبول و دوبی به فروش رسیده است.

‏وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، فضای اقتصادی کشور تفاوت کرده و با سیاستهای دولت یازدهم، دو مشکل جدی تورم و رکود در حال رفع شدن است. علاوه بر این، قرار نیست حادثه اقتصادی بدی در کشور رخ دهد و افرادی برای خرید ارز و ملک هجوم بیاورند.

 تیرماه امسال هم جهانگیری منتقدان سیاست‌های ارزی دولت را افرادی عنوان کرد که از انتخابات ریاست جمهوری ناراضی‌اند.

جهانگیری با بیان اینکه ثبات در بازار ارز از سیاست های مناسب دولت یازدهم بوده است، گفت: نرخ ارز تا یک سوم کاهش یافت این در حالی است که نرخ ارزهای خارجی در برخی مواقع حتی تا سه برابر نیز افزایش یافته بود اما خوشبختانه دولت یازدهم توانست ثبات را به بازار ارز بازگرداند.

بیشتر بخوانید

قیمت دلار با محاسبات دولت زیر ۴ هزار تومان است!

 وی با اشاره به برگزاری نشست های مکرر برای تصمیم گیری در خصوص بازار ارز افزود: در نهایت پس از برگزاری نشست های مکرر، سیاست هایی اتخاذ شد که همسو با جهت گیری های ارزی کشور بود. این ثبات تاکنون وجود داشته و در مسیر برنامه های ما برای تک نرخی کردن ارز بوده که تا حدودی محقق شده است.

 وی با بیان اینکه در ابتدا ارز مرجع، مبادله‌ای و آزاد داشتیم، تصریح کرد: از ابتدای دولت یازدهم تلاش برای ادغام ارزها انجام شد که این موضوع در حال حاضر تا حدودی صورت گرفته است.

 معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برخی از سیاست‌های مرتبط با تک نرخی کردن ارز به دولت بعد منتقل خواهد شد، گفت: به طور حتم در دولت دوازدهم این موضوع با اولویت پیگیری خواهد شد.

 اوایل سال 1395 که دولت به اجرای برجام خوش‌بین بود و منتقدان را تحقیر می‌کرد، جهانگیری با وعده تک‌نرخی شدن ارز در سال 1395، ثبات نرخ ارز را نشانه اعتماد مردم به دولت دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 25
  • ناشناس IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    118 8
    سکوت نشانه رضایت است !
    • علی IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      47 10
      اگر برخی بن بست نمایی نکنند همه چیز درست میشود/ چون در واقع دشمنان مردم به بن بست رسیدند/ و ظاهرا بعضی موظفند آنانرا از این بن بست درآورند/ مانند خلق برجام بی خاصیت که بقول اوباما : برجام دلار را از فروپاشی نجات داد ./ واین قصه ادامه دارد...
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      28 5
      خدا شر دولت ماستمال ها را کم کند انگار نه انگار آمده بودند رفاه بیاورند نه ماستمالی کنند اول تا اوضاع خراب نشده میگویند باید بشود باید بشود بعد گرانی اومد میگن حبابه و ماستمالی میکنند کلا تنها او کنسرت دوباره ایران دوباره کلید،خرج داشت واسه شون بعدش معلوم نمیشه چی خرج چی میشه.
    • کارشناس IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      16 1
      دولت خودش را بخواب زده و نمیشود بیدارش کرد . احتمال دارد همه جا را اب بگیره و دولت غرق شود
  • ناشناس IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    70 9
    دولت با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی باعث التهاب در بازار ارز شد و البته از این طریق داره کسر بودجه اش رو جبران می کند.
  • سعید IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    52 13
    اینا فقط بلدن تو مناظرات و مباحثات همدیگه رو بکوبن، در عمل نمیتونن کاری به نفع ملت بکنن، مردم تاوان سیاست بازی مسولین رو میدن کاش میدونستیم قیامتی هم هست
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    71 10
    خوب بول ملی باطل شد همین دودشم تو چشم ملت میره
  • FR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    91 14
    جهانگیری این دوره توی دولت هیچکاره س و فقط نظاره گر فتنه اقتصادی تیم اقتصادی دولت برای کشیدن مردم به خیابانه.
    • منصور IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      26 5
      جهانگیری ریاست اقتصاد مقاومتی و مبارزه با قاچاق کالا است و چگونه هیچ کار است؟ واقعا این اصلاحطلبان بهانه های میآورند که بهانه‌هایی قوم بنی اسرائیل هم کم میآورد
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    42 5
    بازی با نرخ ارز برای جبران کسری بودجه به مثابه قمار خطرناک با اقتصاد کشور است . جهش های 100 تومن 100 تومن کم کم به 1000 تومن 1000 تومن و تورم سه رقمی و فروپاشی غیرقابل کنترل اقتصاد منجر میشه . اینه عملکرد اصلاح طلبان در عرصه مدیریت اقتصاد
  • DK ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    14 8
    مسولین اگر شعور داشتن واگر به فکر ملت بودن نمیگذاشتن مسئله موسسات که به حق پولهایی که سالها برایش زحمت کشیدن وهزاران برنامه برایش دارند به اینجا کشیده شود کسانی هستن که هست ونیست خودرا درون این موسسات گذاشته تا زخمی اززخم های بوجود آمده توسط مسولین را التیام ببخشند
  • DK ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    8 10
    تا کنون شده که 35 سال جون بکنی وهست ونیستت را بگذاری در بانک نظام اسلامی به امید اینکه بتوانی زخمهای بوجود آمده توسط نامسولان کشوررا التام ببخشی بعد دبه کنند وندهندش وامیدت قطع شود چه حس وحالی بهتان دست داده میشود شما که دستتان باز است دراین دنیا هرچه که بگوئید همان عمل میشود آیا اون دنیا هم همین است آخه عزیز من یک مالباخته که دستش ازهمه جا بریده واعتراض هم که میکند اینگونه با ایشان برخورد میشود??
  • DK ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    19 1
    نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بنده امروز مقصر اصلی در ارتباط با مشکل سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری را دولت می‌دانم که با بی‌تدبیری خود در همه ابعاد، امروز زمینه اعتراضات را فراهم می‌کند. وی بر همین اساس اضافه کرد: مردم ما حق دارند در ارتباط با حقوق تضییع شده خود به جایی پناه ببرند.
  • DK ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    15 6
    مسولین اگروجدان وانسانیت داشتن واگر به فکر ملت بودن نمیگذاشتن مسئله موسسات که به حق پولهایی که سالها برایش زحمت کشیدن وهزاران برنامه برایش دارند به اینجا کشیده شود
  • DK ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    8 0
    . برزخی میان غیر مجازها و مجازها! دولت دوازدهم چندی است که در حال بررسی مشکلات موسسات مالی غیر مجاز و رفع آنهاست و بارها نیز اعلام شده که تقریبا 98 درصد مشکلات این موسسات برطرف شده است. این در حالی است که هرگز نام ثامن در فهرست موسسات غیر مجاز قرار نگرفته است
  • DK ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    3 0
    نام ثامن در فهرست بانک‌های مجاز گمانه زنی‌ها ادامه یافت
  • DK ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    10 7
    با سلام و احترام . چطوری مشکل موسسات حل شده که مابدبخت شده هااطلاع ازآن نداریم . من خیلی کمتراز200ملیون تومان نزد موسسه ثامن درارم و8ماهه ازسرسید سپرده ام گذشته داروندارم را فروختم تا برای بچه های بیکارم یک حرکتی بکنم گفتم موقت بگذارم درون موسسه ای که مزین به نام امام معصوم است سپرده کوتاه مدت بازکردم تاکنون ملیونهاتومان ضرر این کارزشت وناپسندو خیانت درامانت بانک مرکزی وموسسه راداده ام هروقت میروم میگویند دولت دست انداخته روی موسسه وپولها رابلوکه کرده ونمیدهد برای برطرف کردن مشکلات روزمره ام وبدبختیهای زندگی خودم و3تابچه بیکارم مجبور شدم به صدهانفرروبندازم چندین بار از دوستان و فامیل قرض گرفتم صدای ما که به گوش مسئولین نمی رسد . شما را به خدا پیام ما را به گوششون برسونید
  • DK ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    7 7
    تعدیل نرخ سود سپرده‌های بانکی: با توجه به اینکه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، از یک‌سو بانک‌ها و موسسات اعتباری را با وضعیت بحران نقدینگی در سال آینده مواجه می‌کند و از سوی دیگر، توان وام‌دهی بانک‌ها برای حمایت از تولید و اشتغال را کاهش می‌دهد، پیشنهاد می‌شود افزایش اندک نرخ سود سپرده‌های بانکی و متنوع کردن گزینه‌ها برای سپرده‌گذاران مورد توجه بانک مرکزی و دولت قرار گیرد.
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      13 1
      اصلا راه حلی درستی نیست. بانکها خودشان دست به کار دلالی ارز هستند و در همین مدت شش ماه سود بسیار هنگفتی برده اند. در ضمن فاصله میان سود سپرده و سود تسهیلات در بانکها آنقدر زیاد شده که بانکها توانسته اند جبران سودهای بالایی را که قبلا پردخت کرده اند بکنند.
  • DK ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    19 0
    ننگ برمسول بی لیاقتی باد که اینهمه گذشت وایثار مردم پاک ایران رادر حضورحماسی 22بهمن به صندوق خود بریزد مردم ما فقط به خاطر خدا وخون شهداء امدن
  • ناشناس IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    26 0
    ه به فکر مردم نیستند دلار هرچه گرانتر شود. نقاره می زنند.
  • DK ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    15 6
    خوشم میاد که توی این دولت هیچی سرجای خودش نیست تنها چیزی که هم دولت وهم مجلس وهم قوه قضائیه تفاهم کامل دارند گند زدن به دستاوردهای گذشته وخوردن مال مردمی که به جزء خدا کسی راندارند وناراضی کردن پشتیبانان واقعی نظام ازنظام اسلامی یا عمدآ یا سهوآدارند این خیانتها رامیکنند به مردم وکشور که در هردوحالت مقصر میباشند .پس لطفا یک نهادی یا.؟؟؟؟ پیگیر کثافت کاریهای اینها باشد وتمامش کند دیگه مردم کم آوردند وخسته شدند
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    14 0
    دولت در مقابل مخالفت نظام با برخی سیاستهای داخلی و خارجی اش، از طریق اقتصاد داره فشار وارد میکنه تا آن مخالفتها از بین برود! البته نمیشود صریح همه چیز را گفت اما کاملا مشخص است که این نوسانات نمایشی است که پشت پرده آن را باید در جای دیگری دید. اصلاح طلبان هم با توجه به اینکه منابع مالی بسیار قوی و هنگفتی در اختیار دارند برای تأمین مطالباتشان از دولت بیکار ننشسته و دولت را تحت فشار میگذارند. در این میان هر کس زور میزند سهم خود را بگیرد و فقط مردم بیچاره تاوان این کشمکشها را باید بدهند...
  • احمد IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    10 0
    در کشورهای عضو اتحادیه اروپا دریافت ارز در صرافیها و بانک در قبال بلیط سفر انجام میشه. من در کشور سوئد زندگی میکنم و هر وقت که برای گرفتن ارز به بانک یا صرافی فورکس و ایکس چنچ رجوع میکنم اول بلیط مسافرت میخوان. اگر مقدار ارز بیشتر از ۲۰۰۰ یورو باشه کپی آخرین تراکنش بانک را هم میخوان. اگر ارز درخواستی از ۹۰۰۰ یورو بیشتر باشه باید ۷ روز قبل درخواست بشه و اگر موافقت شد ارز پرداخت میشه. البته به ندرت موافقت میشه مگر برای کار تجاری. من موندم چرا در ایران هر کسی اجازه داره ارز خرید و فروش کنه؟ مسئولین اقتصادی ما نیاز به یک دوره آموزش در کشورهای اروپایی دارند. والا اگه اینطور پیش بره مملکت ورشکست میشه.
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    13 1
    با این دولت و مسولین کشور چهره جهان سومی پیدا کرده
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      2 7
      ! چهرشو پیدا کرده؟ خخخ جهان سومیم دیگه
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    20 0
    به نظرم باید انتخابات زود هنگام برگزار شود و این دولت برکنار شود چون مشخص شد این دولت توانایی اداره کشور را ندارد
  • علی IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    10 0
    رفته تو صف تخم مرغ
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    9 0
    دوره اخرشون هست به این کارها کاری ندارند
  • احدی IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    9 0
    جهانگیر کجائی دقیقا کجائی
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    9 0
    مردم یادتونه؟
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    16 0
    جهانگیری به توهمی که دارد خود را برای ریاست جمهوری 1400 آماده می کند همانطور که با فریبکاری نقش کاندیدای در سایه را برای روحانی بازی کرد اما غافل است از هوش و ذکاوت مردم این خواب تعبیر نخواهد شد
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    10 0
    اگه دنبال جهانگیری میگیردی فکر کنم با ماشین توسعه دوباره افتاد ته دره
  • علی نیک IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    6 0
    رفته برج میلاد
  • محمدرضا قدم IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    5 0
    چرا در طول این 40 سال به قول نمایندگان مجلس دلار از 7 تومان شده 4800 تومان هیچ کس پاسخ نداد؛ اصل قضیه باید بررسی شود
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    1 0
    هرچند سود و ربا تحت هر شرایطی حرامه ولی سود بانکها را ۲۰ درصد کنن بولهای سرگردان میرن بانک و بازار اروم میشه البته اگه کسانی بالاتر از قانون بشت نوسان قیمت ارز نباشن
    • FR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      1 0
      خدا تو را ببخشد ربا يعني جنگ با خدا !
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    2 0
    از اول ژانویه ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) قرار بود دلار اوپک جایگزین دلار آمریکا در نظام پولی دنیا شود.
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    4 0
    جهانگیری بگو دقیقا کجایی
    • FR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      0 0
      تهِ دره كسي كمكش كنه تا به جاده خاكي برسه
    • FR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      0 0
      تهِ دره كسي كمكش كنه تا به جاده خاكي لبه دره برسه !
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    1 0
    بابا جان عجب توقعی دارید بند ه گان خدا دارند کمیته درست می کنند تا به مسله بازداشتیها رسیدگی کنند بعدش تما تقصیرها به گردن احمدی نزاد است تا به قول جهانگیری از ته دره دربیارند
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    1 0
    بود و نبود این جهانگیری هیچ تاثیری در کره زمین نخواهد داشت...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس