کد خبر 830791
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۰
کرفس

کرفس گیاهی است که دارای خاصیت جلوگیری از برخی چاقی ها، کاهش دهنده فشار خون و تا حدی ضد روماتیسم است و در طب ائمه و طب الرضا(ع) به خواص مفید بارها آن اشاره شده است.

به گزارش مشرق، درباره خواص اعجاب انگیز کرفس و تأثیر آن در پیشگیری از بسیاری بیماریها در احادیث و روایات مطالب زیادی نقل شده است.

پیامبر اکرم (ص) ان را سبزی پیامبران دانسته و توصیه کرده ا ند:

بر شما باد به خوردن کرفس؛ چرا که خوراک الیاس، یَسَع و یوشع بن نون بوده است.


و در حدیث دیگری به امام حسین (ع) فرمودند:

یا بُنَیَّ، کُلِ الکَرَفسَ؛ فَإِنَّها بَقلَةُ الأَنبِیاءِ مَغفولٌ عَنها، و هُوَ طَعامُ الخَضِرِ وَالیاسَ، وَالکَرَفسُ یَفتَحُ السُّدَدَ، ویُذَکَّی القَلبَ، ویَرِثُ الحِفظَ، ویَطرُدُ الجُنونَ وُالجُذامَ وَالبَرَصَ وَالجُبنَپیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به امام حسین علیه‌السلام – فرزندم ! کرفس بخور؛ چرا که سبزی پیامبران است، که فراموش شده است و خوراک خضر و الیاس علیه‌السلام است. کرفس، انسدادها را می‌گشاید، دل را طراوت می‌دهد، حافظه را قوی می‌کند، و دیوانگی، جذام، پیسی و ترس را دور می‌کند.

مطابق یافته های پزشکی هم یکی از مواد غذایی مفید برای رفع التهابات مفاصل کرفس است . کارشناسان تغذیه معتقدند که آب این گیاه ضمن آنکه کاهنده التهاب مفاصل و انقباض عضلانی ماهیچه است برای آسم و آرتروز هم مفید می باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و تورم‌ های مفصلی را خفیف می کند.

آنها کرفس را گیاهی مقوی و اشتهاآور می دانند که با آهک بسیاری که دارد در تحلیل رسوبات بدن موثر است و در معالجه رماتیسم بسیار سودمند می باشد.

از این رو امام رضا (ع) هم در توصیه ای پزشکی استفاده از این گیاه را مفید دانسته و در باره اهمیت آن به نادر خادم فرموده اند:

شما آن را دوست ندارید و نیست چهارپایی مگر آن‌که کرفس را دوست دارد، یعنی حتی حیوانات آن را دوست دارند و همانطور که آوردیم به نقل از پیامبر اکرم (ص) هم آمده است که امام حسین (ع) را به خوردن کرفس بسیار سفارش نموده اند.

عصاره ساقه و برگ کرفس یک مکمل غذایی خوب برای کمک به زدودن سموم از بدن و همچنین کاهش وزن است. این عصاره بویژه برای افرادی خوب است که بدن آنها تمایل بالایی برای به حفظ آب در بافتها دارد.

کارشناسان کرفس را حاوی ویتامین ث زیادی می دانند که مکمل خوبی برای زیبایی پوست و مو می باشد و معتقدند که آب کرفس به صورت غِرغِره برای رفع گلو درد و جلوگیری از سرماخوردگی مفید است و خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارد و همچنین آب کرفس برای رژیم‌های غذایی کاهش وزن مفید است. شاید روی همین اصل باشد که در بخش تدابیر امام رضا علیه السلام برای ماهها و فصلها در رساله ذهبیه استفاده از این گیاه پرخاصیت در ماه شباط یا همان بهمن ماه توصیه شده و در برخی ماهها مثل کانون اول یا آذر ماه نهی شده است.

همچنین مطابق سفارشات امام رضا (ع) برای دی ماه هم باید از خوردن برخی از سبزی ها (بقول) مانند: کرفس‏‏‏‏، نعناع و تره تیزک(شاهی) هم پرهیز کنیم.

منبع: مجله دوستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس