شهدای انقلاب

امروز گفته شد که از طرف مهندس بازرگان تیمسار سرلشکر ولی‌الله قرنی به سمت وزارت جنگ منصوب شده است. سرلشکر قرنی از ۲۲ سال پیش به‌علت فعالیت‌های ضدرژیم، مورد تعقیب قرار گرفت.

سرویس تاریخ مشرق- حوادث انقلاب در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ آن‌چنان شدتی گرفت که هیچ‌یک از عناصر نظام شاهنشاهی یارای مقابله با آن را نداشتند و در نهایت در ۲۲ بهمن، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. بر همین اساس، تصمیم داریم روزنامه کیهان را از اول تا ۲۲ بهمن مرور کنیم و حوادث مهم این دوره را با شما در میان بگذاریم.

**برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید**

۱. ارتش انقلاب شهرها را آزاد کرد

بر اساس آماری که تا ساعت ۱۰/۳۰ به کیهان رسیده، بر اثر حوادث ۴۸ ساعت اخیر تنها در ۳۸ بیمارستان تهران تعداد ۶۵۴ نفر به شهادت رسیده و تعداد ۲۷۰۳ نفر مجروح بستری هستند.

بر اساس گزارش‌های رسیده از شهرستان‌ها که در همین شماره چاپ شده است، تا این ساعت (۱۰/۳۰) در شهرستان‌ها ۳۱۰ نفر کشته شده‌اند. در تهران و شهرستان‌ها جمعا ۱۴ مأمور ساواک کشته‌ شده‌اند و باین ترتیب تا زمان نوشتن این خبر انقلاب مردم در دو روز گذشته ۹۵۰ شهید داشته‌اند.

۲. سلطنت‌آباد سقوط کرد

پادگان سلطنت‌آباد و لویزان دو مرکز مهم ساواک و ارتش بود که در درگیری‌های مردمی به تصرف درآمد. کیهان در این باره در صفحه دو نوشته است: خبرنگار کیهان ساعت ۱۱ از شمیران گزارش داد: با اینکه از دیشب مردم پادگان‌های سلطنت‌آباد و لویزان را محاصره کرده بودند، ولی تا صبح امروز موفق به تصرف این پادگان‌ها نشده بودند

صبح امروز پس از اعلام همبستگی از سوی جوانان مسلح شمیران و تهران که به ده‌ها هزار نفر می‌رسند، امروز صبح پادگان‌های مذکور بشدت زیر آتش جوانان مسلح قرار گرفت. این پادگان‌ها نیز به تصرف مردم درآمد و هزاران قبضه اسلحه به دست مردم افتاد. تعدادی از سربازان مستقر در پادگان دستگیر و تعدادی دیگر متواری شدند.

۳.  فرماندهان ارتش برکنار شدند

با سقوط نظام پهلوی فرماندهان نیروهای مسلح نیز از کار برکنار شدند. کیهان در این باره در صفحه دوم نوشته است: ستاد ارتش امروز رسما تحویل نمایندگان دولت مهندس بازرگان شد. یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیر در این مورد اظهار داشت: هیأتی برای این منظور به ستاد ارتش رفت و مراسم تحویل ستاد را انجام داد. وی اضافه کرد بدستور مهندس بازرگان، نخست‌وزیر موقت، تا انتخاب فرماندهان نیروها و یگان‌های ارتشی، معاونان آنان کارها را بر عهده خواهد گرفت.

در خبر دیگری درباره وزیر جنگ احتمالی دولت بازرگان آمده است: امروز گفته شد که از طرف مهندس بازرگان تیمسار سرلشکر ولی‌الله قرنی به سمت وزارت جنگ منصوب شده است. سرلشکر قرنی از ۲۲ سال پیش به‌علت فعالیت‌های ضدرژیم، مورد تعقیب قرار گرفت و مدت‌ها نیز زندانی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    16 11
    در بهار آزادی ، جای شهدا خالی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس