کد خبر 829280
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
آنتونیو گوترش

یک رسانه غربی در خبری اختصاصی از طرح‌ بزرگ دبیرکل سازمان ملل برای خلع سلاح اتمی در جهان خبر داد؛ طرحی که مخالفت مقام آمریکایی را در پی داشت.

به گزارش مشرق، یک رسانه غربی در گزارشی به نقل از مقامات و کارشناسان غربی گزارش داد: «آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درصدد است تا تلاشی بزرگ برای گفت‌وگوهای خلع سلاح اتمی انجام دهد؛ تلاشی که همه موضوعات را از جنگ اتمی و سایبری گرفته تا تسلیحات کوچک، شامل می‌شود».

بنا بر گفته یک کارشناس مستقر در ژنو که نخواست نامش فاش شود، گوترش در نظر دارد از مسابقه تسلیحات اتمی جدید جلوگیری کند و دارندگان این تسلیحات را به میز مذاکرات بکشاند.


این کارشناس خبر داده که دبیرکل سازمان ملل همچنین با وارد کردن بخش خصوصی، درنظر دارد که به بن بست کنونی در مذاکرات در سطح دولت‌ها درباره «جنگ افزار سایبری» و رباتیک پایان دهد و همچنین مذاکرات درباره استفاده از مواد منفجره در مناطق مسکونی و محدود کردن دسترسی به سلاح‌های متعارف را آغاز کند.

بیشتر بخوانید:

انگلیس به دنبال پایان آبرومند جنگ یمن


رویترز می‌نویسد: « در بهترین حالت باید گفت معلوم نیست که (دبیرکل سازمان ملل) شانس موفقیتی داشته باشد».


از نظر کارشناس «مرکز ژنو برای سیاست امنیتی»، احتمال دارد که دبیرکل سازمان ملل از قطعنامه 1887 شورای امنیت سازمان ملل برای پیشبرد طرح مدنظرش برای خلع سلاح اتمی جهان استفاده کند.


«مارک فینود» تصریح کرد: « اگر گوترش زرنگ باشد می‌تواند از آن قطعنامه استفاده کند و بگوید "خوب شماها(کشورهای مجهز به سلاح‌های اتمی) در این 10 سال چه کاری(درباره قطعنامه 1887) انجام دادید؟"


قطعنامه 1887 شورای امنیت سازمان ملل که در 24 سپتامبر 2009 با رای مثبت تمام اعضای شورا تصویب شد، سندی بین‌المللی درباره حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، عدم گسترش اتمی و خلع سلاح اتمی است.


خبرگزاری رویترز، نظر مقام آمریکایی را درباره این «طرح گوترش» جویا شد و این مقام در ازای منتشر نشدن نامش به آن پاسخ داد.


این مقام آمریکایی گفت: «ما فکر نمی‌کنیم که اکنون زمان مناسبی برای ابتکارهای جسورانه به ویژه در حوزه سلاح‌های اتمی باشد. من نگرانم که دبیرکل شاید در تلاش برای توجه به نشانه‌ها باشد و نه دلایل ریشه‌ای داشتن سلاح‌های اتمی و یا مجهزسازی مجدد آنها».


وی افزود: «باید به روسیه بفهمانیم که ما از موضع قدرت با آنها تعامل می‌کنیم. در 8 سال گذشته یک درک و فهم ضعف(از آمریکا در نظر روسیه) وجود داشته است و ما می‌خواهیم که آنها را از این فکر اشتباه بیرون بیاوریم».


گفته می‌شود که رهبری استراتژی گوترش برای خلح سلاح اتمی را «ایزومی ناکامیتسو» مشاور و دستیار اصلی او در زمینه خلع سلاح اتمی برعهده دارد.


خانم ناکامیتسو ماه اکتبر سال گذشته در یک سخنرانی گفته بود «برای حصول به خلع سلاح، نباید منتظر رسیدن زمان مناسب امنیتی بود. ما نباید از داشتن تفکری جسور در این زمینه شانه خالی کنیم».


بنا بر گزارش رویترز، دبیرکل سازمان ملل امیدوار است که طرح خود را در پایان فوریه(ماه جاری میلادی) همزمان با نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با حضور وزرای خارجه کشورهای جهان شامل وزیر خارجه روسیه رونمایی کند و در ماه آوریل کار خود را برای اجرای کامل این طرح آغاز کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    0 0
    بسیار طرح خوب و ارزشمند بشر دوستانه ای است
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    0 0
    بسیار طرح خوب و ارزشمند بشر دوستانه ای است
  • علی US ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    0 0
    بشین ببینم بابا ترو چه به این کارا ؟ تو برو ابراز تاسفتو بکن.بدرد همون میخوره این پست
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    0 0
    اخه کشوری که بمب اتم داره میذاره کنار فقط زورشما به کشور ها جهان سوم میرسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس