کد خبر 827386
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
پرچم نمایه

دولت مرکزی و دولت کردستان عراق بر سر مواضع اختلافی خویش به توافق اصولی دست یافتند که به گفته یک مسئول کُرد، اجرای آن مستلزم موافقت نخست وزیر این کشور است.

به گزارش مشرق، دولت کردستان عراق از حصول توافق بین «اربیل» و بغداد در خصوص مسائل مورد اختلاف طرفین خبر داد.

«سفین دزی» سخنگوی دولت کردستان عراق در یک نشست خبری اعلام کرد که بغداد و اربیل بر سر شش مسئله اختلافی با هم به یک توافق اصولی دست یافتند.

این مسئول کُرد گفت که برای اجرای این توافق، فقط موافقت «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق لازم است.

دزی تأکید کرد که «نیچروان بارزانی» نخست وزیر کردستان عراق نیز در ماه جاری میلادی به لندن پایتخت انگلستان سفر خواهد کرد.

وبگاه خبری «بغداد الیوم» به نقل از سخنگوی دولت کردستان عراق گزارش داد که هنوز موعد رفع تحریم هوایی فرودگاه‌های این اقلیم مشخص نشده است. بیست‌وپنجم دی‌ماه گذشته اربیل و بغداد بر سر رفع تحریم دولت مرکزی از فرودگاه‌های کردستان، به توافق رسیده بودند.

در پی اقدام مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق به برگزاری یکجانبه همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق در سپتامبر گذشته، بغداد مجوز پروازهای بین‌المللی به مقصد کردستان و بالعکس را لغو کرده بود. 

تنش میان دولت مرکزی عراق در بغداد با دولت کردستان در اربیل پس از آن آغاز شد که مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان، در اقدامی یکجانبه و در سایه مخالفت بغداد و حتی مخالفت دوستان اربیل در منطقه و خارج از آن، در سپتامبر گذشته (۲۰۱۷) همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق را برگزار کرد.

این مسئله سبب تشدید اختلافات اربیل بغداد شد تا جایی که مسعود بارزانی نه تنها در عملی کردن نتیجه همه‌پرسی ناکام ماند، بلکه بغداد بر اساس قانون اساسی، اداره کنترل گذرگاه‌ها را از اربیل پس گرفت، مجوز پروازهای بین‌المللی به و از فرودگاه‌های کردستان را لغو کرد و تسلط خود بر مناطق مورد منازعه مثل کرکوک که سرشار از ذخایر نفتی است، تحکیم کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    17 1
    دولت عراق نباید مثل قبل به اقلیم میدان بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس