کد خبر 827087
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
لشکر بلوکی

امروز جامعهء ما وضعیت مشابهی با قربانی اژدهای کومودو دارد. بدن مان سست شده. قدم‌های مان سنگین، تلخی عجیبی سراسر وجودمان را فرا گرفته، ساکت، منفعل، بی‌رمق و نگاه مان مات و خیره. چرا؟

به گزارش مشرق، مجتبی لشکربلوکی، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در کانال تلگرامی خود نوشت:

نمی دانم اژدهای کومودو را می شناسید یا نه؟ یکی از درنده‌ترین شکارچیان است. در پژوهشی، زیر چنگال‌های یکی از آن‌ها، باقی مانده پوست و استخوان ۱۹ جانور مختلف مشاهده شده بود! تقریبا هیچ کس از او در امان نیست.

اژدهای کومودو جثه چندان بزرگی ندارد. آرواره‌های او از بیش‌تر حیوانات درنده ضعیف‌تر است. دست‌هایش توان نگه‌داشتن حیوانات درشت را ندارند. سرعت بالایی هم ندارد. چون خونسرد است مجبور است زمان زیادی زیر آفتاب باشد و بسیاری از اوقات پنهان شود. اما با این حال شکارچی بسیار خطرناکی است و جانوارنی که در مسیرش قرار می‌گیرند، کم‌تر جان سالمی بدر می‌برند. او موجودات بزرگ تر از خودش را به راحتی شکار می کند. بوفالو که بیش از پنج برابر او قد و وزن دارد را نیز شکار می کند. چگونه؟

استراتژی یک گاز کوچولو!

به باور برخی از جانورشناسان، اژدهای کومودو فقط یک یا دو بار طعمه خود را گاز می‌گیرد و سپس او را رها می‌کند. همین! طعمه فرار می‌کند و با سرعت از صحنه دور می‌شود. اما رفته رفته بدنش سُست می‌شود. قدم‌هایش سنگین می‌شود، تلخی عجیبی سراسر وجودش را فرا می‌گیرد، آهسته بر روی زمین می‌نشیند، ساکت، منفعل، بی‌رمق. نگاهش مات و خیره می‌گردد. و سپس شبح اژدهای کومودو را می‌بیند که از دور آهسته آهسته ظاهر می‌شود. با قدم‌های سنگین آرام آرام به سمت او می آید. اما حیوان زخمی هیچ انگیزه‌ای برای مبارزه یا فرار در خود نمی‌بیند. یاس و انفعال و ضعف و تلخی تمام وجودش را گرفته. اژدهای کومودو در همان گاز کوچولو، زهری را در وجود او تزریق کرده که نه تنها مانع بسته شدن زخم‌هایش شده که قوت و انگیزهء مبارزه برای زندگی را نیز از او ربوده است. او تنها خیره به هیولا می‌نگرد و جز تسلیم شدن در برابر شکست و مرگ چاره‌ای ندارد.

تحلیل و تجویز راهبردی:

امروز جامعهء ما وضعیت مشابهی با قربانی اژدهای کومودو دارد. بدن مان سست شده. قدم‌های مان سنگین، تلخی عجیبی سراسر وجودمان را فرا گرفته، ساکت، منفعل، بی‌رمق و نگاه مان مات و خیره. چرا؟ یاس و ناامیدی در رگ و پی مان ریخته شده است.

آنقدر جو ناامیدی سنگین است که در جمع های مختلف حتی نمی شود از نشانه های قطعی پیشرفت نیز سخن گفت. هر کورسویی از امید در نطفه خفه می شود. جالب تر اینکه داخلی ها در یک بازی بدون توپ بی نقص با خارجی ها و در هماهنگی کامل با آنان هر گونه پیشرفتی را زیر سوال می برند. هر گونه چشم انداز مثبت که هیچ، هر گونه چشم انداز ثبات نیز در دل های ما می میرد. تحقیر پیشرفت ها، توهین به کسانی که هنوز امیدوارند (تحت عنوان خوش خیال ها)، کم پنداری موفقیت ها و بیش پنداری شکست ها، هر روز، هر روز «استراتژی یک گاز کوچولو» را تکرار می کند. جالب اینجاست که تقریبا همه در این کشور اپوزیسیون هستند. همه منتقدند. همه ناراضی. همه شاکی.

اعتراف می کنم که بسیار نگرانم. تقریبا روزی نیست که به آینده این کشور و مردمش فکر نکنم. شبی نیست که راحت بخوابم. اما من بین نگرانی و امید تضادی قائل نیستم.

چه می توان کرد؟

یک پیشنهاد برای خودم: ده داستان موفقیت را شناسایی کنم. داستانی که عمدتا توسط جوان های این سرزمین رقم خورده اند و نشان می دهد که می شود و می توانیم و آن ده داستان را منتشر کنم.

یک پیشنهاد به شما: می دانم که انتقاد کردن خیلی با کلاس تر از بیان نکات مثبت است. اما یک چند مدتی دست از کومودو بودن برداریم و موفقیت هایمان را برای دیگران بازگو کنیم. درست است همیشه منتقدین محبوب ترند. ولی الان جامعه ما نیازمند زهرزدایی است. زهر ناامیدی. اگر کسی هم ما را به خیلی چیزها از جمله ساده دلی متهم کرد عقب نشینی نکنیم. بد نیست به جای کومودو بودن مدتی هم شده سرنتی پیتی باشیم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    50 6
    احسنت
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      36 9
      همه این ناامیدی و عقب گرد نتیجه دولت بی کفایت روحانیست
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    81 8
    وقتی آنکس را که وجودش بمب انرژی و امید بود منحرف نامیدید و حذف کردید باید دچار غول ناامیدی بشوید.
    • نوید IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      30 1
      صد بار لایک صد بار
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      21 9
      دقیقاً. این قانون الهی است و تا از آن توبه نشود، برگشت از این حالت واقعاً خوش خیالی است.
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      14 0
      خدا پدرت رو بیامرزه تا توبه نشود اوضاع بهتر نمی شود. حق گفتی.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    30 1
    عالی بود....ممنون
    • محمد IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      1 1
      از روزی که دولت تدبیر و امید سر کار امد ناامیدی و ناتوانی و بدبختی را به مردم جامعه خوراند تا جایی که می گفتند برا حتی اب خوردن هم به برجام. محتاجیم.
  • رضا IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    31 3
    ناامیدی بزرگترین گناه است .مردم ما بارها نشان داده اند درآخرین لحظه جهش کرده و خود را از ورطه نابودی رهانیده اند .
  • رضا IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    23 2
    آفرین.تشبیه خیلی عالی بود.یکدلیل این است که مستکبرین طی قرنهاخودباوری واتکابه نفس رادرماکشته اند.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    25 12
    نه من ، همه کسانی که میشناسم و در ارتباط هستم این چنین شده و نا امیدانه روز ها را طی میکنیم
  • مصطفی جعفری گرکانی IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    2 14
    این بنده خدا بجای وزارت دارایی باید تو سازمان دامپزشکی خدمت میکرد،،،، مطمئنا یک اژدهای کومودو تو خواب دیده و خوابش رو واسه مردم ایران تعریف میکنه... دلمون خوشه مسئولان مملکت دل شیردارند در مقابل مشکلات،،،، اینقده منفعلانه خوابش رو تعریف کرده که تخیل زیبایی رو واسه انفعال یک ملت مثل همون اژدهای بد مصب کافیه
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    6 3
    ایشون باید بازخواست بشه چون متن آقای علی نصری در فیسبوک رو کپی پیست کردند. آیا این مسوول ما هم با این کارشون مثل همون اژدهای کمودو نیستند؟ تازه اونم مشاور وزیر!!!!
  • سید IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    16 4
    نگاهی به وضعیت رشته های علمی هوافضا، هسته ای، علوم پایه، نانو، پزشکی و.......... امروز کشور بینداز و آنها را با موقعیتشان در هفت هشت سال پیش ایران مقایسه کن و بعد ببین آیا باز هم همین نظر راداری؟!؟!
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    14 1
    هر کسی از مسئولان ایران توهم اژدهای کومودو رو داره باید از سمتش برکنار بشه چرا که خود این افراد که مسئول هستندباید وضعیت رو بهبود بخشند اما در عمل خود اینها ناامیدترین افراد جامعه هستندوعملا هیچ کاری نمیتونن بکنن
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    18 2
    آقای لشگر بلوکی ! اشتباه شما تحلیل جامعه ایران با متد های غربی است. جمهوری اسلامی که جوهره حرکتش ارزش های انقلابی است. وقتی استکبار ستیزی رو ازش بگیری و برجامی بهش قالب کنی تحت پوشش تعامل با آمریکا و وقتی دنیای تو بشود 6 کشور از 198 کشور و کدخدایش هم آمریکا ، این جامعه امیدی براییش نمی ماند. جیب ها هم که پر باشد باز افسرده است.
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    0 1
    احسنت افرين
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    0 0
    احسنت. ای که دستت می رسد کاری بکن.
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    1 0
    برای آنکه نهضت اقتصادی راه بیاندازیم باید طرح جامع اجرای جهادی اقتصاد مقاومتی را تصویب و نیروی فعال و متخصص جامعه را به آن سمت ببریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس