کد خبر 826977
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
لاوروف

لاوروف وزیر خارجه روسیه ، کنفرانس سوچی را اولین قدم در روند صلح سوریه توصیف کرد.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه مذاکرات صلح سوریه در «سوچی» را فصلی نو و فعالیتی منحصر به فرد در راستای حل بحران سوریه توصیف کرد.

وی افزود: نکته مهم، در پایبندی قاطعانه ما به اصل اساسی قطعنامه 2254 شورای امنیت نهفته است. این اصل تاکید می‌کند این فقط مردم سوریه هستند که سرنوشت کشورشان را تعیین می‌کنند.

لاوروف گفت: آنچه ما در این کنفرانس برای آن تلاش کردیم، فراهم کردن شرایط مناسب برای تعیین سرنوشت سوریه به دست مردم این کشور است و من معتقدم که این گام، اولین گام بسیار مهم بود که به‌طور کلی موفق شد.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: در کنفرانس سوچی تصمیم گرفته شد که کمیته قانون اساسی تشکیل شود. این کمیته شامل نمایندگانی که در سوچی انتخاب شدند و همچنین شامل نمایندگان گروه‌های مختلف که به‌دلایل متعدد در این کنفرانس حضور نداشتند، خواهد بود.

لاوروف با بیان اینکه تشکیل کمیته قانون اساسی برای بررسی مطابقت با قطعنامه 2254 به سازمان ملل ارجاع خواهد شد، گفت: سازماندهی فعالیت‌های این کمیته جدید که به تدوین قانون اساسی سوریه می‌پردازد، در ژنو انجام خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که دی‌میستورا فعالیت‌های عملی خود را مطابق با اختیارات خود در چارچوب قطعنامه 2254 انجام دهد.

لاوروف گفت: روسیه، ترکیه و ایران توافق کردند که به دی‌میستورا در پیشرفت نتایج کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سازمان ملل متحد کمک کنند.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر آمادگی مشارکت مسکو در مذاکرات صلح درباره سوریه در سطوح مختلف گفت: عدم حضور برخی از گروه‌های معارض در کنفرانس سوچی، فاجعه نیست و این کنفرانس در نوع خود فعالیتی منحصر به فرد بود.

کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی روز سه‌شنبه آغاز به کار کرد و شامگاه سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای پایانی به کار خود پایان داد.

دربیانیه پایانی کنفرانس سوچی آمده است: بر سر تشکیل کمیته‌ قانون اساسی با مشارکت هیئت نمایندگان دولت سوریه و هیئت معارضان با هدف انجام اصلاحات قانون اساسی که به حل‌وفصل سیاسی بحران زیر نظر سازمان ملل و بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت کمک می‌کند، به توافق رسیدیم.

در این بیانیه آمده است: کمیته قانون اساسی شامل نمایندگان دولت و معارضان شرکت‌کننده در مذاکرات سوری ــ سوری، کارشناسان سوری و نمایندگان جامعه مدنی، شخصیت‌های مستقل، رهبران قبایل و زنان خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس