کد خبر 825642
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
حبیب کاشانی

عضو ۱۴ ساله شورای شهر گفت که نجفی برای اینکه قالیباف شهردار شود ۱۵ بار رای مثبت داد به نظر می رسد شهردار در حال سیاه نمایی است تا اگر به دلیلی تا پایان دوره نخواست بماند اقدام دیگری انجام دهد.

به گزارش مشرق، محمدعلی نجفی شهردار تهران براساس مصوبه شورای پنجم شهر تهران گزارش تحویل و تحول در شهرداری را ارائه داد که در این گزارش فقط به نکات منفی و ضعف‌های مدیریت شهری گذشته اشاره کرد بسیاری از اعضای فعلی شورا به این گزارش سیاه نجفی واکنش نشان دادند و مطرح کردند بهتر بود نکات مثبت هم آورده می شد.

با حبیب کاشانی که 14 سال عضو شورای شهر تهران، خزانه دار، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و معاون اجرایی شورا بوده است به گفت‌وگو نشستیم تا از اقدامات مدیریت شهری  قبلی بگوید. آنچه که در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با حبیب کاشانی است.

عملکرد گذشته مدیریت شهری را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کاشانی: در حال حاضر احساس می‌کنم مقداری اجحاف و ناحقی در حق مدیریت شهری گذشته شده است. بنده در شورای دوم به قالیباف رأی دادم و قالیباف بعد از احمدی‌نژاد، شهردار تهران شد و در همان شورا نیز نقد جدی به قالیباف داشته‌ام چرا که وی از نیروی انتظامی به شهرداری آمده بود و روحیات خاص خود را داشت و هماهنگ کردن این روحیه با نظارت بر شورا مشکل بود. در شورای سوم با قالیباف به مشکل خوردیم و با توجه به اینکه ترکیب شورا 15 نفر بود هفت نفر به آقای قالیباف و هفت نفر نیز به آقای خادم رأی می‌دادند و یک نفر نیز رأی سفید می‌داد که آن آقای شیبانی بود.

در واقع بن بستی بوجود آمد که ناچار شدیم ١٥ بار برای انتخاب شهردار رأی بگیریم.
"اقایان نجفی، ساعی و مسجدجامعی و خانم ابتکار " که اعضاء اصلاح طلب شورای سوم بودند جزء آن ٧ نفری بودند که در آن بن بست ایجاد شده، هربار به قالیباف رای می‌دادند.

قالیباف در چه بخشی تعامل نداشت؟

کاشانی: شخص محمدباقر قالیباف نیروی کاری و اجرایی بود و ما نیز به دنبال تعامل بودیم و دوست نداشتیم انتصاب‌ها را از طریق رسانه‌ها متوجه شویم و می‌خواستیم که بیشتر در امور قرار بگیریم.نهایتاً قالیباف در شورای سوم رأی آورد و بیش از 15 بار آقای نجفی به قالیباف رأی مثبت داد، الان به چه ایراد دارند؟!

 از جزئیات انتخاب شهردار در سومین دوره شورا بگوئید؟

کاشانی: هنگامی که چمران با قالیباف صحبت کرد و به توافق نهایی رسیدند تعداد رأی‌های قالیباف به هشت نفر رسید و بنده نیز به قالیباف رأی دادم که نهایتاً در صحن علنی نیز دوستان دیگری همچون بیادی و... به قالیباف رأی مثبت دادند. با توجه به آنکه در آن زمان شورا نوپا بود و در حال حاضر نیز این شورا نوپا است می‌خواستیم اعتماد مردم را به این شورا جلب کنیم و اگر شورا اقدامات مهمی را انجام ندهد و مورد حمایت قرار نگیرد با مشکلاتی مواجه می‌شود.بحث‌مان با قالیباف شخصی نبود، نه شرعاً، نه قانوناً اعضای شورا حقی ندارند کسی را برای سمتی معرفی کنند بلکه قصدمان این بود که برای انتصاب‌ها با شورا تعامل بیشتری صورت بگیرد.

نجفی اصرار بر شهردار شدن قالیباف داشت؟

کاشانی: وقتی که بیش از 15 بار به یک نفر رأی داده می‌شود یعنی با شناخت و اطلاعات کافی بوده است. رأی دادن بحث شرعی دارد و در قیامت یقه ما را می‌گیرند و می‌گویند چرا برای یک مورد دست بالا بردید.الان نمی‌دانم ایراد نجفی چیست، به نقش است یا نقاش؟ در شش سال که عضو شورای شهر بودند و عضو کمیسیون برنامه و بودجه بودند و واقعاً‌ نجفی فنی‌ترین شخص در کمیسیون برنامه و بودجه بود که اشراف کامل به مسائل داشت. در شش سالی که نجفی در شورا بود، بودجه تصویب شد، تفریغ بودجه آمد، انحراف از بودجه داشتیم و همه این موارد توسط نجفی تأیید شده است و چطور در آن زمان ایرادی گرفته نشد، تخلفی را مطرح نکردند.احمد مسجدجامعی بیش از 15 بار به قالیباف رأی داده است و در 80 درصد دوران مدیریت قالیباف با وی همراه بود.

 شهرداری مثل مؤسسه مالی و اعتباری نیست که زیر نظر بانک مرکزی باشد و مردم نیز ذخیره 30 سال از زندگی‌شان را به آنها بسپارند. شهرداری منبع درآمدش مشخص است که از عوارض پسماند، نوسازی و دیگر موارد تأمین می‌شود چرا اعلام می‌کنند 20 هزار میلیارد تومان گم شده است!

 در خصوص شکاف بین درآمد و هزینه در شهرداری تهران موضوعاتی مطرح می شود که رقم زیادی در این بین جابه جا شده است؟

کاشانی:درآمد مازاد شهرداری باید به تصویب شورا برسد مگر می‌شود پنج هزار میلیارد اضافه درآمد شهرداری داشته باشد و به تأیید شورای شهر نرسیده باشد و آن را هزینه کند.در گزارش اخیر 14 سال نهادهای نظارتی و دستگاه‌های مختلف را زیر سؤال برده‌اند.از دستگاه‌های مختلف نظارتی در شهرداری حضور داشتند و چطور می‌شود نهادهای نظارتی و حتی یکی از اعضای شورای شهر تهران که نقش ناظر را دارد این تخلفات را ندیده باشد و در حال حاضر فقط شما آنها را دیده‌اید.در شش سالی که عضو شورای شهر تهران بوده‌اید چرا نامه‌ای به قوه قضاییه و دادستانی ننوشته‌اید، چرا از شهردار طرح سؤال نکرده‌اید.

گفته می شود 20 هزار میلیارد پول در شهرداری گم شده است؟

کاشانی: اگر دستگاهی و افرادی تخلف کرده‌اند باید به دستگاه‌های قضایی معرفی شوند و پاسخگو باشند و این اقدام مشمول مرور زمان نیز نمی‌شود و تنها با این اقدامات یأس و ناامیدی را در جامعه ایجاد می‌کنید. اینکه یکباره اعلام می‌شود 20 هزار میلیارد تومان گم شده و اعداد دیگری نیز اعلام می‌شود که سند مشخصی نیز ندارد موجب یأس و ناامیدی در آحاد جامعه می‌شود. اگر مواردی مستند است باید آن را به قوه قضاییه ارائه دهند.در تمامی این سال‌ها در شهرداری تهران حسابرسی لازم صورت گرفته است و دستگاه‌های نظارتی نیز نقش خود را به درستی ایفا کرده‌اند حال این اعداد و ارقام از کجا آمده است.

آیا تهران شهر سوخته است، شهری با 120 هزار میلیارد درآمد؟

کاشانی: در هنگام تبلیغات و انتخابات شوراها تهران را شهر سوخته نامیدند حال سؤال من اینجا است شهری که 120 هزار میلیارد تومان در آن هزینه شده است آیا شهر سوخته است. شماها که در این بازه زمانی در شهر مسئولیت داشتید و ناظر بودید آیا در به وجود آمدن این شهر سوخته نقشی نداشته‌اید.

چرا یأس و ناامیدی را در شهر گسترش می‌دهند؟

کاشانی: نظر شخصی بنده این است که عملکرد نجفی بعد از اینکه در مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد نیاورد در حیطه فعالیت‌های خود موفق نبوده علی‌رغم اینکه در وزارت آموزش و پرورش موفق بود ولی اکنون دارد فرار به جلو می‌کند، کار را سخت جلو می‌دهد که اگر به دلیلی تا پایان دوره نخواست بماند اقدام دیگری انجام بدهد.بودجه سال‌آینده را 17 هزار و 500 میلیارد تومان در شورا بسته‌اند و این یعنی می‌توان همچین درآمدی را از شهر تهران کسب کرد و حدود 75 درصد از این بودجه محقق می‌شود.در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران بودجه سال 97 را 25 هزار میلیارد تومان بسته بودیم و وقتی که با این شرایط این میزان بودجه بسته شده است یعنی تهران پول دارد و می‌توان درآمدزایی کرد. مردم نیز عوارض خود را پرداخت می‌کنند.

 آیا کمک شهرداری به مساجد و حسینیه‌ها قانونی است؟

کاشانی: شهرداری تهران یک منبعی است که حتی به آموزش و پرورش کتابخانه ملی و دیگر بخش‌ها با مصوبه قانونی مجلس کمک می‌کند. مسجد درآمدی ندارد دو هزار میلیارد تومان بودجه معاونت اجتماعی شهرداری تهران است که مواظب فرهنگ و انسان در جامعه باشد، کجا بهتر از مسجد می‌تواند این اقدام را انجام بدهد. اداره مساجد توسط شهرداری نیست و از محل تبصره‌های 16 و 17 کمک‌هایی را برای افراد حقیقی و حقوقی گذاشته‌اند.

نجفی اولین روزی که به شهرداری آمد در جلسه‌ای با شهرداران مناطق گفت چون قبلاً‌ وزیر آموزش و پرورش بوده‌ام خدمات بهتری را به مدارس ارائه بدهید حال سؤال اینجا است اگر یک روحانی شهردار می‌شد باید به مساجد و حسینه‌ها کمک بیشتری می‌کرد. بنابراین وظیفه شهرداری است که به بخش‌های مختلف کمک کند.

دلایل فرار به جلوی نجفی چیست؟نجفی شهر را نمی شناسد؟

کاشانی: سال 81 به شورای شهر آمدم بودجه شهرداری تهران 800 میلیارد تومان بود که امروز این بودجه به 17 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است آیا با این افزایش بودجه شهر تهران سوخته است؟ ما شهر را شناختیم و براساس شناختی که داشتیم به شهر کمک کردیم. آیا هنگامی که دوستان برای شورای شهر کاندید شدند و کاندید شهرداری تهران نیز شدند از وضعیت شهر خبر نداشتند و این در صورتی است که همفکران این افراد در مدیریت شهری قبلی نیز حضور داشتند. بنابراین این افراد قطعاً از شهر شناخت لازم را داشته‌اند.اگر این شهر سوخته است برای چه باز هم کاندید شده‌اید.

در پنج‌ ماهه‌ای که سمت شهرداری تهران را دریافت کرده‌اید حتماً برنامه لازم را داشته‌اید و آسیب‌شناسی لازم را نسبت به شهر انجام داده‌اید. این یأس و ناامیدی به این دلیل ایجاد می‌شود که به دنبال این بهانه باشند تا اگر فردا به هر دلیلی نبودند بهانه‌های لازم را داشته باشند و فرار به جلو کنند.

بدهی شهرداری تهران چقدر است؟

کاشانی: در جلسات آخر شورای چهارم ریز بدهکاری‌های شهرداری تهران مشخص و در صحن علنی نیز مطرح شد که چه مقدار به بانک‌ها و چه مقدار به پیمانکاران بدهکار هستیم.بنده از نجفی درخواست می‌کنم که از کارشناسانی استفاده کند که اطلاعات دقیق و درستی را ارائه بدهند و شهردار تهران تمام اطمینان خود را پای این افراد نریزد. بنابراین اطلاعات لازم چک شود و از افرادی اطلاعات بگیرند که دقیق باشد.بنده 14 سال در شورا بودم و منتقد قالیباف نیز بوده‌ام ولی نه از آن منتقدها که بلندگو روشن کنند و یأس و ناامیدی ایجاد کنند. بنده به هیچ وجه بدهی 52 هزار میلیارد تومان شهرداری را قبول ندارم.

در حال حاضر دولت 14 هزار پروژه نیمه‌تمام را به عنوان سرمایه واگذار می‌کند آیا پروژه‌های نیمه‌تمام شهرداری تهران سرمایه‌های شهر محسوب نمی‌شود. اخیراً‌ نیز یکی از معاونان شهردار گفته است از اتوبان‌ها عوارض بگیرد شاید اخیراً‌ سفر به مالزی داشته‌اند و دریافت عوارض را از آنجا دیده‌اند در صورتی که این عوارض‌ها متفاوت است.

در شهر ما مردم یک بار عوارض داده‌اند و اتوبان‌هایی ساخته شده است اگر می‌خواهند اتوبان جدیدی بسازند باید بخش خصوصی آن را بسازد و مردمی که می‌خواهند از آن استفاده کنند پول استفاده از آن را بپردازند نه اینکه از بزرگراههای که با پول خود مردم ساخته شده است دوباره پول بگیرند.

علت بن‌هایی که مابین اعضای شورای شهر پخش می‌شود چیست؟

کاشانی: نمایشگاه عطر سیب برای کمک به حسینه‌ها و هیئات برگزار شد تا در ایام محرم شهرداری تهران هم بتواند کمکی انجام دهد. با توجه به اینکه در آن زمان تورم بالا رفته بود شهرداری نمایشگاه عطر سیب را دایر کرد بنده نیز هنگامیکه عضو شورا بودم با توجه به اینکه در هیئات،‌حسینه‌ها و اجتماعات حضور پیدا می‌کردم از آن بن‌ها به حسینه‌ها و مساجد کمک می‌کردم. در حال حاضر مساجد و حسینیه‌ها وضعیت خوبی ندارند و حتی در پرداخت پول برق و آب خود نیز مشکل دارند.

نمایشگاه یاد یار مهربان را برگزار کردیم که بن کتاب به محصلین داده می‌شد و هنگامی که بنده به عنوان عضو شورا در مدرسه‌ای حضور پیدا می‌کردم مقداری از این بن‌ها را به مدارس می‌دادم.

در خصوص 120 میلیون بنی که شهرداری به صورت سالیانه به شورا می داد توضیحاتی ارائه کنید؟

کاشانی: براساس مصوبه‌ای که داشتیم به هر یک 120 میلیون تومان سالانه پول می‌دادند که براساس نیاز به افراد نیازمند داده شود. چرا اعضای شورا این پول‌ها را می‌خواهند و این کمک‌ها را به شهرداری پس بدهند. هنگامی که یک میلیون بن عطرسیب را پس می‌دهند آن پول را هم به شهرداری پس بدهند.

آیا ماشین‌هایی که در اختیار اعضا بوده مستهلک شده بود که اعضای فعلی خواستار ماشین جدید شدند؟

کاشانی: ماشین‌هایی که در شورای قبلی خریداری شد مدل آن 92 بوده است که با توجه به اینکه عمده اعضای شورا روزهای یکشنبه و سه‌شنبه به شورا می‌آمدند خیلی کار نکرده‌اند و حتی بعضی از اعضای شورا مانند شیبانی نیز این خودروها را تحویل نگرفته‌اند بعضی از اعضا نیز ماشین‌های لوکسی داشتند و از آن استفاده می‌کردند بنابراین همچنان می‌شد از این خودروها استفاده کرد.

 در دوره قبلی نیز برای اعضای شورای چهارم تبلت‌هایی خریدند ولی آخرین مدل تبلت نبود و گفتند از حقوق ما نیز هزینه‌های آن را کم می‌کنند و همین‌طور ماشین‌های سال 92 تا 96 نیز نمی‌تواند ماشین‌های مستهلکی باشد.

با نجفی صحبت کرده اید؟

 کاشانی: بالاخره چمران 14 سال در شورای شهر و شورای عالی استان‌ها فعالیت داشته است و اقداماتی را انجام داده که آقای مسجدجامعی و هاشمی به این اقدامات اشراف کامل داشتند. آنهایی که رفتند دشمن خونی شماها نیستند بلکه الفبای کار را با پولی که مردم پرداخت کرده‌اند یاد گرفته‌اند و می‌توان از آنها در بخش‌های مختلف کمک گرفت. بنده به نجفی نیز گفتم کشور ما مانند کشور ژاپن نیست که برای اینکه فردی مدیر شود اعلام کرده‌اند پنج میلیون ین هزینه می‌کنند بلکه در کشور ما به اعضای هر پست مدیریتی 32 جوان خون داده‌اند. بنابراین مدیریت در کشور ما برمبنای پول و خون است. حالا این آقایان مدیر شدند مگر برادر را جای برادر می‌کشند!

عملکرد مدیریت جدید را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کاشانی: مدیریت جدید شهری 10 ماه است که کار خود را آغاز کرده و از اردیبهشت‌ماه جلسات اعضای شورا برگزار شده است و در هفته حدوداً سه جلسه‌ داشته‌اند ولی متأسفانه در جلسه‌ای که بودجه را ارائه دادند که موضوع بسیار مهمی است تنها 16 نفر از اعضا حضور داشتند و اینکه بودجه شورا انقباضی بسته شده است چیز جدیدی نیست و پارسال هم این بودجه انقباضی بسته شده بود.

حادثه پلاسکو چگونه اتفاق افتاد؟

کاشانی: جا دارد بنده تسلیتی هم به خانوده شهدای پلاسکو و کشتی سانچی بگویم. اخیراً‌ نیز متوجه شدم در منطقه 18 ملکی تخریب شده و فردی زیر آوار مانده است که به خانواده نیز تسلیت می‌گویم.شورای قبلی تسهیلاتی را برای خانواده شهدای آتش‌نشان و همین‌طور تجهیز امکانات آتش‌نشانی ارائه داد و به نظرم باید در سال 97 آتش‌نشانی و مدیریت بحران در شهر تهران یکی از اولویت‌های اصلی شهرداری تهران قرار بگیرد.

بودجه 97 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کاشانی: هنگامی که شهردار تهران بودجه را ارائه داد انتظار بنده این بود که اولویت‌های شهرداری را در سال 97 اعلام کنند. شهردار تهران بعضاً نمی‌داند کدام خط مترو به کجا ختم می‌شود و باید اولویت‌های مهم شهری در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی، مدیریت بحران و دیگر موارد احصا شود.

نقش مدیران در مواقع بروز زلزله چیست؟

کاشانی: حداقل انتظار از شهردار این بود که در کنار مردم می‌ماند و حالا اعلام می‌کنند نبود و یا اینکه کیش بوده است بنده کاری به این موارد ندارم ولی شهرداری در هنگام حادثه به عنوان مدیر و محوریت عمل می‌کند و باید در زمان حادثه مدیریت لازم را داشته باشد. قالیباف با اینکه بنده یکی از منتقدان اصلیش بودیم ولی در هنگام حوادثی همچون پلاسکو، هواپیمای C130 و همین‌طور سیلاب جزو اولین نفرهایی بود که در صحنه حضور یافت.

مطرح می شود ابهاماتی در خصوص مسایل مالی در گذشته بوده است؟

شهر تهران پویا و فعال است و نیازمند شهرداری است که وقت بگذارد تهران وزارت آموزش و پرورش نیست که هنگامی که دانش‌آموزان تعطیل می‌شوند، تعطیل شود. تهران شهری است که دستفروش دارد، سدمعبر دارد، ترمینال دارد و گرفتاری‌های این شهر زیاد است. بنابراین باید یک شهردار فعال در این حوزه وجود داشته باشد. این کشور برای همه است و اگر همه با هم وقت بگذاریم و کار کنیم شهر را به بهترین نحو اداره خواهیم کرد.

اینکه اعلام می‌کنند 20 هزار میلیارد تومان گم شده است کار درستی نیست مگر این رقم یک تخم‌مرغ بوده و در جیب گذاشته‌اند و برده‌اند. با این کارها یأس و ناامیدی را در جامعه ایجاد می‌کنند که این اقدام قابل گذشت نیست. آیا دستگاه‌های نظارتی و قضایی و هیچ‌کس متوجه این تخلفات نشده بود.

به انتصاب های شهردار تهران نقدهای جدی از سوی کارشناسان وارد شده است؟

کاشانی: جای تشکر دارد که شهردار تهران از پتانسیل داخلی استفاده کرده است و معاونین نیز از خارج از شهرداری منصوب کرده که به این نتیجه رسیده بود.اگر تعدیل نیرو به مبنای کم کردن است اقدام درستی است ولی اینکه اعلام کنند فردی خارج شود تا افرادی که در ستاد آنها کار کرده‌اند مشغول به کار شوند این دیگر تعدیل نیست بلکه جایگزین کردن است.

گفته می شود شما 3 هزار نیرو وارد شهرداری تهران کرده اید؟

 کاشانی: اعلام کردند که بنده سه هزار نفر را در شهرداری استخدام کرده‌ام آیا این افراد بدون ضابطه وارد شده‌اند. بنده به عنوان معاون اجرایی شورا مؤظف بودم نامه‌هایی را که شهروندان ارائه می‌دهند پیگیری کنم و در این 14 سال هر هفته ملاقات مردمی داشته‌ام و در این مدت 650 ملاقات مردمی انجام شده که باید درخواست‌های آنها را پیگیری می‌کردم.

شورای شهر تهران جایی برای سیاسی کاری نیست. بنده 40 تا 50 نفر از افرادی که کار سیاسی می‌کردند را جابه‌جا کردم و در جاهای دیگر مشغول به کار شدند.

چرا چارت درستی در شورا وجود ندارد؟

کاشانی: عضو سابق شورای شهر تهران گفت: چون تعداد اعضای شورا در این مدت ثبات نداشت نمی‌توانستیم چارت درستی بنویسیم چرا که در شورای سوم 15 نفر، در شورای چهارم 31 نفر و حالا نیز تعداد اعضای شورا به 21 نفر رسیده است بنابراین در شورای چهارم با توجه به اینکه اعضای شورا دو برابر شده بودند نیاز بود که افراد بیشتری در کمیسیون‌ها و دیگر بخش‌ها مشغول به کار شوند.

چه زمان بازنشسته می شوید؟

کاشانی: بنده کارمند آموزش و پرورش هستم و قبل از سال جدید بازنشسته می‌شوم و نصف عمر دولتی‌ام را در شهرداری بودم. در هنگامی در آموزش و پرورش نیز حضور داشتم مدیر مدرسه بودم و دانش‌آموزان بسیاری دارم و بنده اصالتاً آموزش و پرورشی هستم.

 چه اقدام مهمی در این دوره انجام داده‌اید؟

کاشانی: این را باید مردم بگویند ولی به نظر بنده یکی از کارهای که به درستی انجام داده‌ام ملاقات مردمی است. مردم از حرف زدن و شنیدن خسته‌ شده‌اند و وقت عمل است.

با کدام یک از اعضاء ارتباط خوبی داشتید؟

کاشانی: آقای چمران پدرم بوده است و با همه اعضای شورا نیز بنده تعامل داشتم در هنگامی هم که بیمار بودم ضمن اینکه از همه دوستان تشکر می‌کنم آقای رسولی، هاشمی، میرلوحی، مسجدجامعی، چمران، قالیباف، حقانی، پیرهادی، دبیر ،ساعی، بیادی و سروری پیگیر احوالاتم بودند.

طرفدار چه تیمی‌هستید؟

کاشانی: بنده هنوز پرسپولیسی هستم البته الان نیمکت پرسپولیس ضعیف است و باید فکری به حال نیمکت شود. نقل و انتقالات هم بسته‌اند و باید در این خصوص اقدام شود.

ثمره زندگیتان چیست؟ 

کاشانی: بنده 34 سال کار کرده‌ام و ثمره کار بنده دانش‌آموزانم هستم در حال حاضر نیز در پشت دانشگاه شریف یک واحد 138 متری و یک پژو مدل سال 85 دارم، تنها یک فرزند پسر دارم که متأهل هست و کارمندان شهرداری در منطقه پنج است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس