کد خبر 824908
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
قاضی عسکر

سرپرست حجاج ایرانی گفت: مردم باید بدانند سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به هیچ وجه در افزایش نرخ حج دخالتی ندارند و ملاک ما قیمت تمام شده است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر اظهار کرد: تمام مسئولان کشور باید در حل مسائل حوزه حج و زیارت و مشکلات پیش رو همراهی کنند.

وی با بیان آثار افزایش نرخ ارز در قیمت تمام شده حج ، تاکید کرد : نرخ حج آینده ، با توجه به هزینه ارزی و دیگر هزینه‌های تمام شده اعلام می‌شود اما در صورت افزایش بیش ازحد قیمت چه کسی پاسخگوی مردم خواهد بود؟

‎سرپرست حجاج ایرانی با تاکید براینکه کارشناسان سازمان حج وزیارت و بعثه مقام معظم رهبری در حال استخراج نرخ حج 97 براساس هزینه های تمام شده هستند، گفت: مردم باید بدانند سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به هیچ وجه درافزایش نرخ حج دخالتی ندارند و ملاک ما قیمت تمام شده است و براساس همان هم عمل خواهد شد.

‎حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با تاکید بر اینکه این موضوع باید شفاف به مردم اطلاع رسانی شود، افزود: این عمل به معنای جوسازی علیه کسی نیست ، مردم شرایط کشور، وضعیت عربستان و افزایش قیمت برخی اقلام درآن کشور را می دانند و طبیعی است واقعیت ها را درک می کنند اما التهابات بازار ارز را باید دولت مدیریت کند تا متوجه زائران حج نشود. 

‎وی، قرارگرفتن رئیس جمهور در صدر شورایعالی حج را نشاندهنده اهمیت فریضه حج دانست و با تاکید براینکه نباید حج از اوج بازگردد و گرفتار آسیب شود، تصریح کرد: مسئولان کشور در حل مشکلات پیش رو در حوزه حج و زیارت همراهی و همکاری کنند تا مسایل این حوزه در داخل کشور حل شود.

‎سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه تیم کارشناسی مسکن در روزهای آینده عازم عربستان خواهد شد، افزود: نرخ ارز، بلیط هواپیما و مسکن سه عامل مهم و تاثیرگذار در قیمت گذاری حج هستند .

‎ حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، افزایش نرخ برخی خدمات در مناسبت ها و سفرهای مذهبی را بدلیل افزایش درخواست و تقاضا بدور از فرهنگ دینی و اسلامی توصیف کرد و با تاکید براینکه باید به وضعیت مردم توجه و نیازهایشان را برطرف کرد، گفت: فریضه مهم حج نباید به منبع و کانونی برای درآمد برخی از ارگان ها و شرکت ها تبدیل شود بلکه آنها باید حداکثر مساعدت را داشته باشند تا نرخ حج افزایش نیابد.  

‎وی با ابراز تاسف از برخی نرخ های پیشنهادی برای ارائه خدمات به زائران حج گفت: در دنیا و در عرف بین المللی برای هر خدمتی نرخی وجود دارد که باید عرف جامعه و مقررات بین المللی ملاک قرار داده شود و حتی بخاطر اینکه حج ، سفری دینی و مذهبی  است در صورت امکان باید نرخ ها را کاهش دهند.

‎سرپرست حجاج ایرانی از بانک ها و همه کسانی که به نوعی در مسئله حج دخالت دارند خواست نسبت به این فریضه نگاه ملی داشته باشند، تا افرادی که سال هاست برای حج، سپرده گذاری کرده اند بتوانند به حج مشرف شوند. 

‎وی در ادامه لزوم توجه جدی به حوزه آموزش و اطلاع رسانی را خاطرنشان ساخت و گفت: درخصوص وسایل نقلیه ، افزایش احتمالی برخی نرخ ها ، تغذیه ، مسکن و آنچه که درعربستان اتفاق افتاده از جمله ممانعت از تصویربرداری در اماکن متبرکه به مردم و زائران اطلاع رسانی شود تا کاملا آگاهی پیدا کنند.

‎سرپرست حجاج ایرانی با تاکید براینکه رسانه ملی باید در این موضوع به صورت جدی ورود کند، گفت: رسانه ملی باید به حج به عنوان یک مسئله دینی و ملی نگاه کند و برای توجیه زائران و مردم وقت کافی بگذارد.

‎حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر همچنین توجیه کارگزاران حج را ضروری خواند و گفت: مدیران ، عوامل ، روحانیون و افراد دیگری  که در حج آینده همکاری خواهند کرد باید به قوانین و ضوابط اعلام شده التزام عملی داشته باشند .

‎وی اهمیت دفاع از حقوق زائر را خاطرنشان ساخت و افزود: باید شرایط و واقعیت ها برای مردم بازگو و از توجیه کارغلط پرهیز شود ، مدیرما باید به مفاد قرارداد با طرف سعودی و تعهدات شرکت های طرف قرارداد مسلط باشد و با برخورد قاطع و قانونی اجازه ندهد که حق زائر تضییع شود.

‎نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره تامین اینترنت درهتل ها و پیش بینی امکانات مناسب درفرودگاههای داخلی برای تسهیل درانتقال زائران تذکراتی داد و ابراز امیدواری کرد که برای حج آینده سالن سلام در فرودگاه امام خمینی (ره) نیز برای انتقال حجاج تهرانی و استان های همجوار آماده بهره برداری شود.

‎حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری باید حرکت موفق روبه جلو را سرلوحه فعالیت خود قراردهند ، اظهار کرد: درست مدیریت کردن جلسات آموزشی و استفاده از شیوه های نو در نحوه برگزاری این جلسات ضروری است .

‎وی آثار جلسات آموزشی را در برقراری ارتباط میان مدیران و زائران کاروان ها یادآور شد و ادامه داد: به مرکز پزشکی توصیه شده است که قبل از تشکیل کاروان ها معاینات پزشکی را با دقت انجام دهند تا کسانی که به هر دلیل توان انجام دادن حج را ندارند و استطاعت آنها از بین رفته است به زحمت نیفتند.

‎سرپرست حجاج ایرانی  با اشاره به برخی راهکارها برای صرفه جویی درهزینه ها از مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت خواست تا مدبرانه ، عالمانه و دقیق برای برگزاری حج 97 تلاش کنند و رفع آسیب های حج گذشته و جلب رضایت حداکثری مردم را محور فعالیت های خود قرار دهند.

‎ حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نتایج بررسی های 25 کمیته آسیب شناسی حج 96 را مثبت ارزیابی و تاکید کرد: تکرار مشکلات پذیرفتنی نیست و در جلسات کارشناسی باید مشکلات صریح و روشن بیان شود.

‎وی افزود: تجربه نشان داده است در مقابل هر کار نو ابتدا جبهه گیری می شود لیکن نباید از این جبهه گیری ها هراس پیدا کرد، آنچه پس از مشورت، درست تشخیص داده شده لازم است اجرا شود، هرچند ممکن است درصدی نیز با موفقیت روبرو نشود.

‎سرپرست حجاج ایرانی خواستار تشکیل اطاق فکر با استفاده از افراد خبره در استان ها برای فراهم کردن مقدمات لازم و برنامه ریزی مناسب برای حج آینده شد و گفت: همفکری ، همراهی ، مشورت و استفاده ازتجربیات گذشته به بهبود شرایط در آینده کمک خواهد کرد و هدف از بیان نقطه نظرات و اظهارات صریح و روشن تخریب نیست بلکه اصلاح امور و رسیدن به نتیجه است.

‎وی، ملاک قراردادن شایسته سالاری در محول کردن کارها به افراد را ضروری خواند و تاکید کرد: با توجه به شرایط حساس کنونی هرکسی برای هر کاری معرفی می شود باید تخصص و توانایی آن کار را داشته باشد.

‎سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد: عوامل و کارگزاران باید قبل از عزیمت نسبت به وظایف شان کاملا توجیه باشند ، همچنین از کارهای موازی جلوگیری شود و حتی المقدور کمتر نیرو برده شود ولی صرفه جویی نباید به اصل کار لطمه وارد کند.

‎ حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، اهمیت مدیریت درحوزه اطلاع رسانی برای بیان مسایل کلان حج را یادآور شد و از انتخاب تیتر نامناسب توسط برخی خبرگزاری ها برای اظهارت خود در نشست مجمع عمومی سالیانه شرکت شمسا انتقاد کرد و گفت: درآن نشست بحث نقد سازمان حج و زیارت مطرح نبود بلکه موضوع شرایط زائران در عراق بود که باید تلاش کنیم مشکلات آنها حل و کمتر شود.

‎بر پایه این گزارش درادامه این نشست که معاونین و مدیران سازمان حج و زیارت  و بعثه حضور داشتند ، حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیات به تفصیل برنامه های حج آینده را تشریح کرد و لزوم بکارگیری راهکارهای ارائه شده در کمیته های آسیب شناسی را در برنامه ریزی های آینده خاطرنشان ساخت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس