کد خبر 823164
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲
سید علی قاضی عسکر

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: مشکلاتی برای زائران ایرانی در عراق وجود دارد که سازمان حج و زیارت باید آنها را رفع کند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسکردرنشست امروز مجمع عمومی سالیانه شرکت شمسا، اهمیت مسئله زیارت در اسلام را یادآور شد و با اشاره به نمونه‌های آن در زمان پیامبر اکرم و بعد از آن، بر لزوم فرهنگ سازی در این حوزه تاکید کرد.


نماینده، ولی فقیه درامور حج و زیارت با اشاره به اینکه در زمان ائمه اطهار بحث زیارت فردی مانند زیارت جابربن عبدالله انصاری و عطیه در اربعین مطرح بود، افزود: امروز مسئله زیارت و گردشگری دینی و کلا گردشگری بعنوان یک صنعت بزرگ در دنیا مطرح و مورد توجه است و غفلت از آن ضررهای هنگفتی را می‌تواند به کشوروارد کند.

وی سفر نه میلیون نفر ازهموطنانمان درسال گذشته به خارج از کشور را با توجه به جمعیت کشور قابل ملاحظه خواند و با اشاره به اینکه اسپانیا درسال گذشته حدود ۸۲ میلیون توریست جذب کرد، اظهار داشت: این تعداد توریست علاوه برثمرات فراوان اقتصادی درحوزه فرهنگی نیز در هر کشوری بسیار تاثیرگذار و آسیب هایش هم قابل توجه است.

حجت الاسلام قاضی عسکر در ادامه لزوم برنامه ریزی مناسب برای زائران ایرانی در حوزه حج، عمره، عتبات و سفرهای زیارتی در داخل کشوربرای پرهیز از آسیب‌ها را خاطر نشان ساخت و به برخی نابسامانی‌ها درمراسم اربعین چند سال قبل از جمله گرفتار شدن ده‌ها هزار نفر در بین مرزهای ایران و عراق، شکسته شدن مرزها و دستگیری شماری از زائران، و همچنین مشکل موادمخدر، سرقت، حرمت شکنی‌ها و... درحوزه زیارت اشاره کرد و گفت: درچنین شرایطی نمی‌توان گفت: به تشکیلات نیاز نداریم و هرکس می‌تواند بصورت فردی به زیارت برود، مطلبی که متاسفانه برخی از آن را بیان می‌کنند، اما پشتوانه علمی ندارد.

وی تاکید کرد: اداره این جمعیت انبوه زائرکه همه ساله به اماکن زیارتی می‌روند به تشکیلات نیاز دارد و نمی‌توان آن را با سفربه مشهد مقایسه کرد، در عراق هنوز شرایط مناسب و امکانات لازم وجود ندارد.

نماینده، ولی فقیه افزود: از تشکیلات چه ضرری دیده ایم که آن را رد می‌کنیم. مثلا دراداره عمره و حج که بعهده حج وزیارت است چه ضرر و زیانی دیده ایم که بخواهیم سفرهای دیگر را به هم بریزیم و مشکل درست کنیم. به هم ریختگی امروز به نفع هیچکس نیست بلکه خطر بزرگی است که به نوعی جامعه را تهدید می‌کند و برخی از آن غافلند.

وی با ذکر نمونه‌هایی از مشکلات زائران در مرزها و در داخل عراق پرسید،چطور می‌توان این همه جمعیت را به عراق فرستاد بدون آن که نظارتی روی آن صورت گیرد؟ اگر تشکیلاتی وجود نداشته باشد کدام دستگاه مسئول و پاسخگو خواهد بود و از حرمت کشوردفاع خواهد کرد؟ باید متولی کار در کشور مشخص باشد.

سرپرست حجاج ایرانی به وظایف حوزه گردشگری در کشور اشاره کرد و با اشاره اینکه گردشگری دینی بر عهده سازمان حج و زیارت است، اظهار داشت: چرا باید این امر مهم رها و به آن بی توجهی شود و برای آن برنامه ریزی وجود نداشته باشند؟

وی با تاکید براینکه در امر زیارت به نوعی تمام مسئولان کشور وبخشی بطور خاص باید درگیر شوند، راه اندازی ستاد اربعین و حضور اکثر نهادها و ارگان‌ها دراین ستاد را نشان دهنده نگاه ملی به مراسم اربعین دانست و افزود: زیارت هم یک امر ملی است که بخشی از آن زیارت اربعین است.

نماینده، ولی فقیه همکاری بخش‌های مختلف در حوزه زیارت را ضروری خواند و گفت: همکاری میان دستگاه‌های مختلف و بین دستگاهی باید به طور جد مورد توجه قرارگیرد وهمه کمک و مشارکت کنند.

نماینده، ولی فقیه همچنین بر لزوم داشتن تخصص، تجربه و صاحب نظر بودن برای قبول مسئولیت در هر حوزه تاکید کرد و افزود: اگر شایسته سالاری تحقق پیدا نکند آسیب جدی خواهیم دید کما اینکه هم اکنون در برخی قسمت‌ها متاسفانه به تصمیم گیری‌های نادرست منجر شده است.

وی به برخی مشکلات که در برنامه ریزی‌های حوزه زیارت موثر است از جمله افزایش نرخ ارز اشاره کرد و با بیان برخی کم کاری‌ها در این حوزه مانند حل نشدن موضوع لغو روادید بین دو کشورایران و عراق و اخذ عوارض در فرودگاه نجف از زائران گفت: حل اینگونه مسایل خارج از توان سازمان حج و زیارت وشرکت شمسا است و نیاز به پشتوانه حکومتی دارد، حکومت باید وارد شود و با طرف عراقی صحبت کند که دو طرف ویزا را بردارند تا هزینه سفر کاهش یابد.

وی با طرح این سوال که مشکل کجاست و چرا همراهی و قدم مثبت برداشته نمی‌شود؟ به سروصداها درخصوص بیمه زائران اشاره کرد وافزود: برای سفر به کشوری مثل عراق هر زائر کمتر از بیست هزارتومان برای بیمه پرداخت می‌کند درحالی که اگر اتفاقی برای او بیفتد تا دویست میلیون تومان خسارت دریافت می‌کند، آیا این ایرادی دارد؟

وی در ادامه هزینه‌های بیمه شخص ثالث در داخل کشور و بیمه شدن گردشگران برای سفر به اروپا را یادآور شد و گفت: چرا روی هزینه کم بیمه زائران عتبات فشار می‌آورند، چه کسانی این موارد را سازماندهی می‌کنند و جنگ روانی در حوزه زیارت راه می‌اندازند و دنبال این هستند که این تشکل را به هم ریزند.

نماینده، ولی فقیه افزود: میلیون‌ها نفر به خارج از کشور سفرمی کنند و اکثرشان هم مبالغ بالایی بعنوان بیمه پرداخت می‌کنند، ولی هیچ کس به آن‌ها کار ندارد، ولی تا بحث حوزه زیارت مطرح می‌شود عده‌ای صاحب فکر و نظر می‌شوند و به اظهار نظر و جوسازی می‌پردازند.

وی برلزوم رعایت حقوق زائر در سفرهای زیارتی تاکید و خطاب به حاضران گفت: با توجه به مطالب بیان شده باید سفرهای زیارتی دقیقا مدیریت و همه برای رعایت حقوق زائر درهمه زمینه‌ها تلاش کنند.بخاطر همین اهمیت است که مسئولیت شورای عالی حج را قانون به عهده رئیس جمهور م گذاشته است.

وی اضافه کرد: اطلاع رسانی و آموزش، بحث‌های تربیتی، هدف گزاری در امر زیارت و هدفمند بودن زیارت باید جدی گرفته شود چرا که این سفر با سفرهای توریستی تفاوت دارد و کسانی که دنبال شکستن این تشکل هستند متاسفانه توجه به این نکات ندارند و فقط نگاه شان مادی است.

حجت الاسلام قاضی عسکربا بیان اینکه، جمع قابل توجهی از زائران خوزستانی که بیمه نداشتند درحادثه تروریستی در عراق به شهادت رسیدند، اظهار داشت: یک عده را بدون بیمه به عراق فرستادند و بعد گفتند به خیرین می‌گوییم افراد آسیب دیده را اداره کنند، آیا این حرف منطقی است، آیا بی تدبیری را خیران باید جبران کنند؟

وی با تاکید براینکه وظایف سازمان حج و زیارت و شمسا در حوزه اعزام زائر به عتبات باید مشخص و تفکیک شود، افزود: شمسا باید تکلیف خود را بداند و بتواند برنامه ریزی کند.

نماینده، ولی فقیه همچنین به فعالیت آزادبرها در حوزه عتبات اشاره کرد و گفت: چطور می‌توان امر زیارت را به افرادی داد که سابقه این کار را ندارند و فقط دنبال منافع مادی هستند؟

وی نمونه‌هایی از نحوه جذب آزادبرها در اعزام زائر به عتبات را ذکر کرد و افزود: تشکیلات حج و زیارت و گردشگری دینی نمی‌تواند بی سروسامان باشد و این بی سر و سامان بودن لطمه بزرگی به کشور می‌زند.

وی با بیان اینکه درگذشته درحوزه اعزام زائر به سوریه اعزام متمرکز را ازهم پاشیدند و سازمان حج و زیارت را تضعیف کردند، گفت: اکنون در حوزه عتبات نیز این تجربه درحال تکرار شدن است، اگر سازمان حج و زیارت و شمسا را کنار بگذارید با توجه به اینکه میلیون‌ها نفر به عتبات سفر می‌کنند چه کسی جوابگوی مشکلات مردم خواهد بود؟

حجت الاسلام قاضی عسکرتاکید کرد: باید با تمام وجود نابسامانی‌ها را رفع کنید و زمینه را برای جلب بیشتر رضایت مردم فراهم سازید، حوزه حج و زیارت و مسافرت‌های دینی با توجه به تجربه‌های ارزشمند گذشته همچنان باید تقویت شود.

وی لزوم توجه به کاهش هزینه‌ها و استفاده از راهکارهای نو در این حوزه را خاطر نشان ساخت و گفت: اگرنقایص برطرف شود، با توجه به جایگاه سازمان حج و زیارت در میان مردم، با ارائه خدمات مناسب به زائر می‌توانیم در تقویت این حوزه موفقتر عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای از آزادبرها تحت نام سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا زائر به عراق اعزام می‌کنند در حالیکه هیچ وابستگی به این تشکیلات ندارند، افزود: امیدواریم با شناسایی و معرفی این افراد به قوه قضائیه برخورد جدی و قاطع با آنان صورت پذیرد.

نماینده، ولی فقیه خواستار تمرکز حاضران بر روی مسایل اصلی و رسیدن به نظر واحد شد وگفت: باید با همفکری در مواردی که امکان پذیر است از هزینه‌ها کاست واز نیروهای کیفی و آموزش دیده در عتبات استفاده کرد.

وی با تاکید براینکه برای عبور از وضعیت کنونی ایده نو و شرایط جدید لازم است، تصریح کرد: مجموعه افرادی که در حوزه حج وزیارت پیشکسوت هستند به خوبی راه حل‌ها را می‌شناسند.

وی با اشاره به اینکه به پیشنهاد ارائه خدمات توسط دفاتر زیارتی به زائران عراقی متاسفانه توجه لازم نشده است، گفت: چند سال از حضور زائران عراقی در ایران می‌گذرد و هنوز در مورد چگونگی مدیریت کردن این عزیزان تصمیم گیری نشده است.

نماینده، ولی فقیه افزود: دفاتر خدمات زیارتی این آمادگی را دارند تا زائران عراقی را در سفر به ایران مدیریت کنند و آن‌ها با خاطراتی خوش به کشورشان بازگردند.

سرپرست حجاج ایرانی درعین حال خاطر نشان کرد: در قبال پولی که به طرف‌های عراقی پرداخت می‌شود به زائر باید خدمات ارائه گردد و کمبودها و نارسایی‌ها برطرف شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس