صالحی امیری

صالحی‌امیری و همکارانش در کمیته ملی المپیک در حالی گام به ساختمان سئول می‌گذارند که 2 رویداد مهم بازی‌های آسیایی و المپیک پیش روی کاروان ایران قرار دارد.

به گزارش مشرق، انتخابات کمیته ملی المپیک روز دوشنبه 25 دی‌ماه برگزار شد که در نهایت سیدرضا صالحی‌امیری بدون رقیب و بدون رای گیری، برای 4 سال ریاست کمیته را برعهده گرفت.

صالحی‌امیری در دوره نخست ریاست جمهوری حسن روحانی حدود 90 روز در وزارت ورزش به عنوان سرپرست فعالیت داشت، اما نتوانست برای پست وزیری از مجلس رای اعتماد بگیرد. وی بعد از مدتی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت تا اینکه با رایزنی کمیته و وزارت به عنوان کارشناس خبره برای این دوره از انتخابات کمیته ملی المپیک معرفی شد.

اگرچه معرفی صالحی‌امیری از سوی برخی‌ها با انتقاداتی همراه بود، اما خیلی‌ها که از ورزشی‌ها که از رابطه نزدیک و دیرینه صالحی‌امیری با حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان آگاه بودند، امیدوارند به دلیل این نزدیکی بودجه زیادی به ورزش تزریق شود. بودجه‌ای که در سال 96 خیلی دست مسئولان کمیته را نگرفت تا امید فدراسیون‌ها برای آماده‌سازی تیم‌های ملی جهت حضور در بازی‌های آسیایی ناامید شود. حالا و بعد از انتخاب از پیش تعیین شده صالحی امیری، چند چالش ریز و درشت پیش روی آقای رئیس خودنمایی می کند. چالش هایی که نقش کلیدی و اساسی در سرنوشت آتی آقای رئیس و البته ورزش و کمیته ملی المپیک ایفا خواهد کرد.

*رئیس چندشغله

مهمترین بحث در ابتدای راه و پیش از ورود صالحی امیری به وزارت ورزش و جوانان، تعدد مناصب فعلی اوست. صالحی امیری در اواخر دولت اول حسن روحانی و بعد از کناره گیری علی جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد، به عنوان وزیر این وزارتخانه کلیدی بر صندلی وزارت جلوس کرد و بسیار کوشید تا با چند تصمیم کلیدی و ساختارشکنانه بتواند خود را در میان اهالی فرهنگ خوشنام کند. با این وجود صالحی امیری از ابتدا نیز سودای حضور در ورزش را در سر داشت و بعد از انتخابات ریاست جمهوری، خیلی زود این زمزمه مطرح شد که برای کمیته ملی المپیک گزینه اصلی است و در نهایت این زمزمه به حقیقت پیوست. با این وجود او بواسطه نزدیکی اش به طیف حاکم و بعد از پیروزی قاطع اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر و در دست گرفتن شهرداری، بلافاصله حکم معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری را از نجفی گرفت و همین بدل به مهمترین چالش پیش روی اوست. اینکه او آیا از صندلی نهاد پولساز و پولداری مثل شهرداری چشم پوشی خواهد کرد و به صندلی ریاست کمیته ملی المپیک نگاه خریدارانه ای خواهد داشت؟ به ویژه اینکه ریاست کمیته ملی المپیک به عنوان یکی از نهادهای اصلی و تصمیم ساز ورزش کشور اصلا و ابدا یک شغل پاره وقت نیست و مدیری را می خواهد که همه انرژی و تمرکزش را معطوف آن کند. همین چالش در ابتدای راه با انتقادات فراوانی همراه شده و صالحی امیری در روزهای گذشته هرگز در این باره اظهارنظر صریح و روشنی نداشته و حتی در پایان انتخابات نیز به صراحت در این باره صحبت نکرد و حالا همه منتظر تصمیم آقای رئیس هستند. به ویژه اینکه ورزش در ماه های آتی دو رویداد کلیدی بازی های آسیایی و المپیک را پیش رو خواهد داشت. 

* معرفی سرپرستی کاروان و نجات ایران از بلاتکلیفی

صالحی‌امیری در دوره 4 ساله خود در ساختمان سئول با مسائل زیادی روبه‌روست که در واقع می‌تواند عیار وی را در ورزش مشخص کند. این مسئول سیاسی که سابقه زیادی در ورزش ندارد، در دوره 4 ساله خود در نخستین گام بازی‌های آسیایی را پیش رو دارد؛ بازی‌هایی که هنوز سرپرست کاروان مشخص نیست و با وجود تصویب هیات اجرایی برای سرپرستی اصغر رحیمی، وی انصراف خود را اعلام کرده است.

اسامی اولیه کاروان ایران و ثبت‌نام اولیه در حالی باید صورت بگیرد که هنوز کاروان ایران سرپرست ندارد. اصغر رحیمی سرپرست قبلی کماکان بر استعفای خود مصر است و بنابراین به نظر می‌رسد نخستین برنامه صالحی‌امیری و البته هیات اجرایی باید انتخاب سرپرست و تعیین تکلیف کاروان ایران در بازی‌های آسیایی باشد.

بازی‌های آسیایی همیشه مهمترین رقابت پیش روی کاروان ایران به شمار می‌رود که حضور پرقدرت تیم‌های شرق آسیا از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی و همین طور در قزاقستان در بخش دیگر قاره کهن، رقابت را برای ملی‌پوشان سخت می‌کند.

* بودجه مهمترین دغدغه

مسائل مالی و تامین بودجه همیشه از مهمترین دغدغه‌های مسئولان ورزشی کشور به شمار می‌رود به طوری که روسای فدراسیون‌ها بارها در این خصوص گلایه‌هایی داشتند. بودجه سال 96 نیز به دلایل مختلفی به صورت ناچیز در اختیار کمیته قرار گرفت تا بحران هر چه بیشتر دامن ورزشی‌ها را بگیرد.

با وجود اینکه بازی‌های آسیایی پیش روست و باید قبل از سال جدید کارهای مربوط به ثبت‌نام، خرید بلیت و ... انجام شود و با اینکه قرار بود بودجه جداگانه‌ای برای این بازی‌ها در نظر گرفته شود، اما هیچ خبری از بودجه نشد. این امید وجود دارد صالحی‌امیری و همکارانش در کمیته ملی المپیک هماهنگی‌های لازم را در این خصوص داشته باشند.

* کارنامه قبولی صالحی‌امیری در المپیک 2020؟

مهمترین رویداد پیش روی دوره جدید هیات اجرایی بازی‌های المپیک 2020 است. در المپیک ریو 2016 رشته‌های تکواندو و کشتی فرنگی نتیجه قابل قبول را نگرفتند و در دوومیدانی نیز نتوانستیم مدال دوره قبل را تکرار کنیم اما هیچ جلسه‌ای در خصوص بررسی علل ناکامی این رشته‌ها صورت نگرفت. در حالی 2 سال به بازی‌های توکیو 2020 باقی مانده که به نظر می‌رسد از همین حالا باید برنامه‌ریزی برای حضور موفق در این بازی‌ها صورت بگیرد.

تشکیل ستاد عالی بازی‌های المپیک و مطرح کردن مسائل مختلف در این جلسه و همچنین همکاری کمیته و وزارت قطعا می‌تواند به حضور موفق کاروان ایران در توکیو کمک کند.

نتیجه کاروان ایران بازی‌های المپیک 2020 در واقع می‌تواند کارنامه صالحی‌امیری و همکارانش را نشان دهد.

* حرف پایانی

رسانه‌ها و خبرنگاران به عنوان مهمترین موضوع در موفقیت ورزش نقش مهمی را ایفا می‌کند. ارتباط رئیس جدید کمیته ملی المپیک با رسانه‌ها می‌تواند راهکارهای خوبی را برای خیلی از مسائل ارائه دهد. این امید وجود دارد صالحی‌امیری بتواند تعامل خوبی در دوره 4 ساله‌اش با رسانه‌ها ایفا کند تا شاهد موفقیت بیشتر کاروان ایران در رویدادهای پیش رو باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس