کد خبر 820732
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
بارندگی شدید در شمالغرب کشور

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب گفت: هیچ سالی کمتر از امسال نسبت به پنجاه سال اخیر کاهش بارش نداشتیم.

به گزارش مشرق، رحیم میدانی با اشاره به اینکه وضع بارش مطلوبی در سال آبی جاری نداریم افزود: حتی برخی حوضه های اصلی آبریز مثل فلات مرکزی از نظر کاهش بارش نسبت به درازمدت رکوردشکنی کردند و در این حوضه 78 درصد نسبت به درازمدت کاهش بارش ثبت شده است.

وی گفت: در سایر حوضه های اصلی آبریز نیز با کاهش بارش مواجه هستیم. به طور مثال حوضه آبریز خلیج فارس 67 درصد، خزر 15 درصد و ارومیه 28 درصد کاهش بارش نسبت به درازمدت گزارش شده است.

میدانی تأکید کرد: در برخی استان ها نیز براساس آمار ثبت شده 50 ساله بارش، مانند استان های مرکزی، قم، سمنان، تهران، البرز و اصفهان چنین وضعی ثبت نشده است.

وی افزود: در استان هایی که انتظار بارش خوبی در آنها داشتیم نیز مانند چهارمحال و بختیاری 75 درصد، لرستان 64 درصد، همدان 58 درصد و کردستان 43 درصد کاهش بارش از ابتدای سال آبی نسبت به درازمدت ثبت شده است.

میدانی اضافه کرد: بارش فقط در استان های اردبیل و گلستان نرمال بوده است.

وی گفت: سازمان هواشناسی پیش بینی کرده بود در پاییز و زمستان حدود 70 درصد بارش کل کشور باید اتفاق می افتاد که بر این اساس اگر میانگین بارش سالانه کشور 243 میلیمتر باشد از ابتدای مهر تا پایان اسفند باید 173 میلیمتر بارش داشته باشیم که درحال حاضر میانگین بارش از ابتدای سال آبی تاکنون 36 درصد بوده یعنی 34 درصد کاهش بارش نسبت به پارسال و 59 درصد نسبت به درازمدت ثبت شده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب گفت: پیش بینی سازمان هواشناسی حاکی از آن است که تا پایان اسفند 144 میلیمتر بارش خواهیم داشت که به این ترتیب 21 درصد کاهش بارش نسبت به پیش بینی اولیه خواهد بود که می توانیم امیدوار باشیم کاهش بارش حادتر از این نخواهد بود.

میدانی درباره پیش بینی سازمان هواشناسی در زمینه دمای هوا در زمستان نیز گفت: براساس پیش بینی این سازمان دی و اسفند دمای هوا گرمتر از نرمال خواهد بود اما بهمن ماه دمای هوا نرمال و حتی سردتر از نرمال پیش بینی شده است.

وی افزود: ورودی آب سدها از ابتدای سال آبی تا کنون 4 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب گزارش شد که این رقم در زمان مشابه پارسال بیش از 7 میلیارد مترمکعب بوده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب همچنین میزان خروجی آب از سدهای کشور را 600 میلیون متر مکعب کمتر از پارسال اعلام کرد و گفت: میزان خروجی آب از سدهای کشور در سال گذشته 8 میلیارد و 160 میلیون مترمکعب بود که این رقم در سال آبی جاری 7 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب ثبت شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    12 2
    ازنعمات‌کشوراسلامی‌است
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    1 1
    سوره هود وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ( 52); و اى قوم من، از پروردگارتان آمرزش بخواهيد، آنگاه بر آستان او توبه كنيد تا باران را پى در پى بر شما فروريزد و بر نيرويتان بيفزايد. و چون گنهكاران رخ برمتابيد.(52)
  • GB ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    1 0
    خب باید همه جا بیابون بشه یه اب شیرین کن بسازید یا خلیج فارس تا بیابان ها بکشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس