کد خبر 819580
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱
خواب

محققان دانشگاه پیتسبورگ یک خبر بد برای کارمندانی دارند که تصور می کنند اگر آخر هفته زیاد بخوابند، کمبود خوابشان در طول هفته جبران می شود.

به گزارش مشرق، مطالعات این محققان که در مجله غدد درونریز و متابولیسم بالینی نیز به چاپ رسیده نشان می دهد تغییر در الگوهای خواب در طول هفته می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت و سکته مغزی را افزایش دهد. این مطالعه برای اولین بار نشان دهنده تغییرات منفی الگوهای خواب در افراد سالم است.

نیویورک تایمز گزارش می دهد که این مطالعه ۴۴۷ نفر را مورد بررسی قرار داده است. ۸۵ درصد از این افراد شبهای قبل از روز تعطیل دیر به خواب می رفتند و صبح هنگام نیز دیر از خواب بیدار می شدند. یافته های این مطالعه بر اساس معیارهای شاخص توده بدنی و اندازه دور کمر نشان داد بی نظمی در خواب با خطر ابتلا به سندرم متابولیک و استعداد ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی در ارتباط است.

علاوه بر این بر هم خوردن نظم روزانه خواب و بیداری می ‌تواند سبب بروز افزایش وزن و چاقی ناگهانی و همچنین بروز اختلالات خونی شود.

محققان تنها ۲ ساعت تغییر در الگوی خواب روزانه را در تعطیلات آخر هفته برای پیدایش انواع مشکلات سلامتی کافی می‌ دانند. این عده از کارشناسان توصیه‌ می ‌کنند افراد در تعطیلات آخر هفته نیز مانند روزهای عادی از خواب بیدار شوند و تنها در طول روز با چرت زدن‌ های کوتاه خستگی خود را برطرف کنند.

منبع: آوای سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس