کد خبر 816904
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
ترامپ

یک روزنامه آلمانی به بررسی دلایل حمایت قاطعانه رئیس جمهور آمریکا از اعتراضات و آشوب های اخیر در ایران پرداخته و اهداف شخصی از جمله دستیابی به هدف لغو برجام را در پس این اقدام وی دانست.

به گزارش مشرق، روزنامه "هندلزبلات" آلمان در مطلبی نوشت: "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا به صورت ناگهانی و غافلگیرانه و خیلی آشکارتر از سلف خود، باراک اوباما از مخالفان نظام در ایران حمایت می کند. در پس این اقدام ترامپ اهداف شخصی نهفته است. دونالد ترامپ در ایران اهداف استراتژیکی را دنبال می کند.

رئیس جمهور آمریکا با توجه به اعتراضات و آشوب های اخیر علیه دولت در تهران چندین بار حمایت خود را از مخالفان نظام در این کشور ابراز داشت. وی مردم ایران را گرسنه غذا و آزادی دانست.

نویسنده در ادامه این مطلب نوشت: ترامپ حالا به صورت غیر منتظره حقوق بشر را کشف می کند. در اولین سال ریاست جمهوری وی این مسئله در اولویت برنامه های سیاست خارجی اش قرار نداشت.

اینکه حالا ناگهان ترامپ با توجه به اعتراضات در ایران بر مسئله حقوق بشر جهانی تاکید می کند تنها به حساسیت  در مسئله  رنج انسان های سرکوب شده در این اعتراضات بستگی ندارد. بلکه اعتراضات در ایران می تواند برای رئیس جمهور آمریکا همچنین این مسئله را امکان پذیر کند که با نگاهی به نفوذ تهران در خاورمیانه و همچنین با توجه به برجام اهداف استراتژیک خود را دنبال کند.

سفیر ایران در سازمان ملل این انتقاد را به ترامپ و معاون وی وارد می کند که با پیام های توئیتری مضحک خود ایرانی ها را برای شرکت در آشوب ها تحریک می کند. وی آمریکا را متهم به دخالت در امور داخلی خود کرده است.

البته ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا نیست که از مسئله تعهد به حقوق بشر و حمایت از اعتراضات، استفاده تاکتیکی می کند. سلف وی باراک اوباما هم دقیقا این مسئله را مورد ارزیابی قرار می داد که از چه شورش هایی حمایت کند. نویسنده همچنین در این راستا به حمایت های اوباما از عناصر فتنه در اعتراضات سال ۲۰۰۹ در ایران اشاره کرد.

اما درباره ترامپ این چرخش آشکارتر مشهود اشت. در حالی که وی تمایل به حفظ رابطه سرد خود با بسیاری از سران کشورهای غربی دارد، به نظر می رسد در ماه های گذشته بخصوص در جوامع با حاکمان دیکتاتوری احساس راحتی می کرد. وی در اولین سفر خود به عربستان سعودی درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور صحبتی نکرد.

نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه ترامپ در مناسبات خود با شرکایش کم تر و یا به ندرت به مسئله حقوق بشر توجه می کرد همچنین تصریح کرد که حالا لحنی که ترامپ در واکنش به ناآرامی ها در ایران به کار می برد غافلگیر کننده است.

سخنگوی دولت ترامپ در این باره می گوید که هدف دولت آمریکا یک تغییر نظام در ایران نیست بلکه هدف این است که شهروندان ایرانی حقوق بشر خود را دریافت کنند. با این حال ملاحظات دیگری در این راستا در نظر گرفته می شود.

ترامپ در ایران یک مخالف اصلی خود در صحنه جهانی را می بیند. وی در مبارزات انتخاباتی خود این مسئله را آشکار کرد که نظام جمهوری اسلامی در ایران را به دلیل حمایت هایش از سازمان هایی مانند حزب الله لبنان یک تهدید موجودیتی برای ثبات و پایداری در خاورمیانه می داند. این موضع ترامپ هیچ تغییری نکرده است. این یک اصل ثابت در سیاست خارجی دونالد ترامپ است.

در حالی که سلف ترامپ، باراک اوباما بیشتر به دنبال حل و فصل مسائل با ایران بود، اما ترامپ بیشتر بر جبهه گیری و رویارویی با ایران تاکید دارد. وی اوایل بهار گذشته به کشورهای سنی از جمله عربستان سعودی حمایت خود در رویارویی آن ها با ایران را اعلام کرد. این رویکرد همچنین از طرف رژیم صهیونیستی که نزدیک ترین متحد آمریکا هم هست دنبال می شود.

نویسنده در ادامه تشدید آشوب ها در ایران را در دستیابی ترامپ به هدف خود برای لغو برجام هم مناسب دانسته و به نفع او ارزیابی کرد. به نظر می رسد این مسئله که به زعم آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران به مفاد برجام پایبند است هیچ نقشی را در محاسبات ترامپ در این راستا ایفا نمی کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس