اغتشاش

نیویورک تایمز نوشت با توجه به پیشینه و تاریخ طولانی مداخله آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای دیگر در امور داخلی ایران، بسیاری از مردم ایران معتقدند که دستان بیگانه در پشت اعتراضات کشورشان بوده است.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که بسیاری از مردم ایران همچون رهبرانشان، معتقدند که دستان خارجی در پشت اعتراضات در کشورشان بوده است.

این گزارش نوشت، بسیاری از مردم ایران که کشورشان برای مدت‌ها در معرض مداخلات خارجی، از کودتای آمریکایی‌-انگلیسی در دهه ۱۹۵۰ گرفته تا تلاش‌های اخیر آمریکا و اسرائیل برای خرابکاری در برنامه‌ هسته‌ای این کشور بوده است، معتقدند که دستان خارجی در پشت پرده اعتراضات در کشورشان می‌باشد.

طبق این گزارش، حمایت آشکار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از معترضان، ظن و گمان‌ها در خصوص دخیل بودن دست خارجی در این اعتراضات را تقویت می‌کند.

نیویورک‌تایمز اینگونه نوشت، در حالیکه هیچ شواهدی از سازماندهی تظاهرات‌های ایران توسط دولت‌های خارجی وجود ندارد اما چندین کشور هم‌اکنون در تلاش هستند تا تعیین کنند که چگونه می‌توانند از هدف مشترکی که با بسیاری از معترضان در ایران دارند، حمایت کنند.

وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه از ایران خواست که دسترسی به خدمات شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام و تلگرام را محدود نکند و همچنین مردم ایران را ترغیب کرده است تا از شبکه‌های مجازی خصوصی برای دور زدن سانسور دولتی استفاده کنند

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند که بحث‌هایی در پایتخت‌های بریتانیا، سرزمین اشغالی و دیگر کشورها برای چگونگی کمک به تخریبگران ایران در جریان است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا و ناظران ایران می‌گویند اعتراضات در ایران ظاهراً بدون سازماندهی آغاز شد.

«سوزان مالونی» معاون مدیر برنامه سیاست خارجی اندیشکده بروکینگز و مشاور اسبق مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور ایران می‌گوید: «به طور قطع غرب و دشمنان منطقه‌ای ایران زمینه مشارکت در چنین فعالیت‌هایی را ندارند».

طبق این گزارش، زمانیکه اعتراضات آغاز می‌شود، شماری از کشورها تلاش می‌کنند به معترضان کمک‌رسانی کنند.

نیویورک‌تایمز در بخشی از گزارش خود نوشت، این ایده که آمریکا خواستار تغییر در دولت ایران است، بدیهی است. همانطور که هر دانش‌آموز ایرانی می‌داند، شواهد این امر، توطئه ۱۹۵۳ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، تحت عنوان عملیات آژاکس است که به سقوط نخست‌وزیر ایران و انتصاب مجدد شاه (محمد رضا پهلوی) منجر شد.

از سال ۲۰۰۶، آمریکا و همپیمانان این کشور یکسری حملات سایبری و حملات دیگر علیه اهداف ایران انجام دادند تا برنامه هسته‌ای این کشور را از مسیر اصلی خارج کنند. عملیات‌ها آمریکا تحت عنوان بازیهای المپیک و نیتروزئوس در از کار انداختن صدها سانتریفیوژ ایران که برای غنی‌سازی اورانیوم ضروری بود، موفق عمل کرد.

در سال ۲۰۱۲، «فریدون عباسی» رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت که انفجارهای جداگانه‌ای، منابع تغذیه دو تأسیسات غنی‌سازی مهم ایران را هدف قرار داده است. عباسی همچنین از تلاش عوامل خارجی برای سوء قصد جان به در برد.

عوامل خارجی، یک دانشمند که مدیر پروژه سازمان انرژی اتمی ایران بود را ترور کردند و عباسی و همسرش در این حادثه زخمی شدند.

ایران، آمریکا و اسرائیل را مقصر این حملات اعلام کرد. آمریکا این قضیه را انکار کرد ولی رژیم صهیونیستی پاسخی به این اتهامات نداد.

از طرف دیگر، بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، منافقین نیز با بسیاری از مقامات عالیرتبه سابق آمریکا همچون «جیمز وولسی» و «پورتر گاس» مدیران سابق سیا، «لوئیس فری» مدیر سابق اف بی آی ارتباط دارند که به این گروه کمک کرد تا از لیست سازمانهای تروریستی وزارت خارجه آمریکا خارج شوند.

نیویورک‌تایمز با اشاره به این موارد نوشت که چنین مواردی که در بالا ذکر شد، این ظن را به وجود می‌آورد که هر تبعه خارجی ممکن است یک جاسوس باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس