گسترش مدهای بومی و مبارزه با طرح‌های غربی سال‌‌هاست به یکی از دغدغه‌های مسئولان فرهنگی کشور تبدیل شده، گویی تمام انتظارات در این حوزه متوجه وزارت ارشاد است اما تاکنون هیچ کس از سایر نهادهای مسئول مانند آموزش و پرورش و وزارت صنایع نپرسیده که آنها در این عرصه چه گامی برداشته‌اند؟

به گزارش مشرق به نقل از فارس، قانون گسترش ساماندهی مد و لباس در سال 85 مصوب شد تا شاید بتواند با سامان دادن به عرصه مد و پوشش، وضعیت حجاب در کشور را بهبود بخشد؛ بر این اساس وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی انتخاب شد و نهادهای دیگری همچون وزارتخانه‌های صنایع، بازگانی و آموزش و پرورش همچنین سازمان صدا و سیما موظف شدند تا در این عرصه وزارت ارشاد را همراهی کنند و وظایفی نیز بر عهده آنها قرار گرفت.

سامان دادن به عرصه مد و پوشش از سال 85 تاکنون به رویایی تبدیل شده است که شاید بتوان با بستن چشم‌ها و در عالم رؤیا به آن دست یافت چرا که هیچ یک از نهادهای مسئول در این حوزه دغدغه‌ای برای بهبود وضعیت پوشش در جامعه ندارند و بار تمام مسئولیت‌ها را بر عهده وزارت ارشاد قرار داده‌اند و از آنجایی که از قدیم گفته‌اند یک دست صدا ندارد در عرصه مد و پوشش نیز بدون احساس مسئولیت سایر نهادها و همکاری آنها با وزارت ارشاد نمی‌توان گامی برداشت.

نهادهایی که از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند

درست در زمانی که نهادهای مسئول در قانون ساماندهی مد و لباس از زیر بار مسئولیت‌ها شانه خالی کرده و صنعت، آموزش و در یک کلام سیاست دغدغه اصلی آنها شده است غرب با تمام توان خود به صحنه وارد شد و از آشفته بازار داخلی اهداف مورد نظر خود را شکار کرد، به گونه‌ای که هم اکنون شاهد هستیم ویترین لباس فروشی‌ها با انواع مدل‌های غربی تزئین شده و جوانان ایرانی مشتریان پر و پا قرص این لباس‌ها هستند.

تکلیف جشنواره سالانه لباس مدارس چه شد؟

وزارتخانه‌هایی همچون آموزش و پرورش، علوم و صنعت، معدن و تجارت همچنین سازمان صدا و سیما جزء نهادهایی هستند که طبق قانون ساماندهی مد و لباس وظایف مهمی را بر عهده دارند به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش وظایفی همچون آشنا کردن دانش‌آموزان با شیوه‌ها و مظاهر تهاجم فرهنگی غرب به ویژه در زمینه اشاعه و القای الگوهای رفتاری و ترویج مدگرایی کاذب در پوشش و آرایش، فراهم کردن زمینه‌ طراحی‌های متنوع برای لباس دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان مدارس و برگزاری جشنواره سالانه لباس مدارس را بر عهده دارد اما تا چه حد به این وظایف عمل کرده است؟

وزارت صنایع نیز با حمایت از تولید کنندگان داخلی می‌تواند نقش مهمی را در گسترش پوشش ایرانی ایفا کند اما با لنگ زدن پای حمایت‌ها، آه از نهاد تولیدکنندگان داخلی بلند شده بنابراین آنها قاچاق را بر تولید ترجیح می‌دهند و این گونه است که تمام تلاش‌های وزارت ارشاد برای گسترش پوشش بومی نتیجه‌ای نمی‌دهد و جشنواره‌های متعدد پوشش برگزار می‌شوند اما هیچ کدام نتیجه‌ای ندارند چرا که همکاری میان‌بخشی در عرصه ساماندهی مد و پوشش هنوز معنایی نیافته است.

آرزوی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس

عیسی کشاورز، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان آرزوی جالب خود در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره مد و مانتو می‌گوید: طراحی پوشاک بومی یکی از ضروریات است که باید اجرایی شود؛ آزوی دیرینه من این است که لباس ایرانی با مؤلفه‌های اسلامی به شهرت فرش ایرانی برسد.

اما تا زمانی که نهادهای مسئول در عرصه ساماندهی مد و لباس هر کدام ساز ناکوک بزنند و گسترش پوشش ایرانی و اسلامی دغدغه آنها نباشد و ارشاد نیز به تنهایی مسئولیت‌ها را به دوش بکشد، هیچ گاه لباس ایرانی با مؤلفه‌های اسلامی همانند فرش ایرانی زبانزد جهانیان نخواهد شد.

وزارت ارشاد به تنهایی مسئول ساماندهی مد و لباس نیست

سید محمد حسینی، وزیر ارشاد نیز در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه مد و مانتو می‌گوید: بحث ساماندهی مد و لباس تنها وظیفه وزارت ارشاد نیست.

وزیر ارشاد معتقد است که برای موفقیت طرح گسترش مدهای بومی که تاکنون مغفول مانده به همت همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذی ربط نیاز است همچنین این کار بدون همکاری بخش خصوصی محقق نمی‌شود.

به گزارش توانا، اگرچه وزارت ارشاد متولی اصلی ساماندهی مد و پوشش در کشور است اما تا زمانی که این نهاد به تنهایی و بدون همکارهای سازمان‌های مسئول و تأثیرگذار دیگری همچون وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و صنعت، معدن و تجارت به تنهایی برای ساماندهی عرصه پوشش گام بردارد تلاش‌ها هیچ ثمری نخواهد داشت و تنها صرف وقت و هزینه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس