پرچم ایران و آمریکا نمایه

سفیر اوباما در اسرائیل و رئیس یک اندیشکده ضد ایرانی در واشنگتن در یک یادداشت مشترک تاکید کردند که حامیان و مخالفان برجام در آمریکا باید از آشوب‌ها در ایران حمایت کنند.

به گزارش مشرق، «دن شاپیرو» سفیر سابق آمریکا در رژیم صهیونیستی که از حامیان توافق هسته‌ای و از افراد نزدیک به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به شمار می‌رود، برای حمایت از آشوب‌ها در ایران با «مارک دوبوویتز» مدیر اندیشکده دست راستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و یکی از مهمترین منتقدان توافق هسته‌ای و از افراد بسیار نزدیک به دولت «دونالد ترامپ» یادداشتی مشترک منتشر کرده و برای کمک به گسترش ناآرامی‌ها در ایران پیشنهاداتی ارائه کرده است.

در این یادداشت مشترک که با عنوان «مسئله‌ای که درباره ایران بر آن اتفاق نظر داریم» در پایگاه پولیتیکو منتشر شده، با بیان ادعاهایی تکراری درباره ایران، بر لزوم اقداماتی از قبیل تشدید تحریم‌های ایران و فشار بر «تلگرام، توئیتر و اینستاگرام» برای باز ماندن شبکه‌های مورد استفاده آشوبگران تاکید شده است.

در این یادداشت آمده است: «ما دوستانی قدیمی هستیم که از اساس درباره منطق توافق هسته‌ای رئیس‌جمهور باراک اوباما با ایران اختلاف نظر داشته‌ایم. دن، سفیر سابق اوباما در اسرائیل است و مارک، یکی از پیگیرترین منتقدان این توافق است، اما درباره این موضوع توافق داریم که آمریکایی‌ها فارغ از حزب یا موضعشان درباره توافق هسته‌ای، باید از رویای ایرانی‌ها برای آزادی از حاکمان خشن و فاسدشان حمایت کنند».

آنها نوشتند: «هم حامیان و هم مخالفان توافق هسته‌ای باید روی مردم ایران و آنچه آمریکا و متحدان اروپایی‌مان برای پیش بردن آرزوهایشان می‌توانند انجام دهند، تمرکز کنند».

شاپیرو و دوبوویتز با تاکید بر لزوم حمایت از آشوبگران در ایران تصریح کردند: «آمریکایی‌ها از هر دو حزب، باید حرف بزنند چرا که ایرانی‌ها در تلاش برای جلب حمایت از خارج هستند».  

از نظر این دو، علاوه بر حمایت زبانی از آشوب‌ها در ایران که دولت دونالد ترامپ و چهره‌های دموکرات و جمهوری‌خواه انجام داده‌اند، باید چهار اقدام دیگر هم انجام شود.

نویسندگان این مطلب نوشته‌اند: «اول، مقامات سابق و کنونی باید به سمت شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی فارسی زبان سرازیر شوند و حمایتشان را از حقوق بشر در ایران و آرزوهایشان ابراز کنند. مالیات‌دهندگان آمریکایی صدها میلیون دلار در بخش فارسی زبان صدای آمریکا و رادیو فردا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بیایید از آنها استفاده کنیم. وضعیت حقوق بشر رژیم و فساد ایران را محکوم کنیم و شکایت و مجادله کردن درباره توافق (هسته‌ای) ایران را از سرنگیریم.»

در ادامه این مطلب آمده است: «دوم، کنگره باید یک بیانیه مشترک فراحزبی در حمایت از "تلاش‌های مردم ایران برای ترویج آزادی‌های اساسی" تصویب کند. این بیانیه همچنین باید دولت ایران را به دلیل "نقض‌های گسترده، و سیستماتیک حقوق بشر" محکوم کند.»

نویسندگان در توصیه سوم با بیان اینکه کاخ سفید باید با کمک رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره با روشی فراحزبی، از اختیاراتش برای هدف قرار دادن رژیم (ایران) از طریق قانون ماگنیتسکی* استفاده کند، نوشته‌اند: «در این زمینه متحدان اروپایی ما به دلیل سابقه طولانی‌شان در انتقاد از سرکوبگری حکومت ایران و پیوندهای اقتصادی گسترده‌شان (با ایران)، در موقعیتی خوبی برای حمایت از ما قرار دارند. برای افزایش اثرگذاری افرادی که در لیست فهرست ماگنیتسکی قرار خواهند گرفت، باید دسترسی آنها به اروپا سد شود.»

شاپیرو و دوبوویتز در پایان در مورد پیشنهاد چهارم نوشته‌اند: «دولت ترامپ باید با در اختیار داشتن حمایت فراحزبی، از بندهای ۴۰۲ و ۴۰۳ قانون "کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه" برای اعمال تحریم‌ها علیه نهادها و موسسات جهانی که ابزارهای سرکوب و سانسور را در اختیار رژیم ایران قرار می‌دهند، استفاده کند. کاخ سفید باید از این موضوع اطمینان حاصل کند که شرکت‌هایی از قبیل تلگرام، توئیتر و اینستاگرام از درخواست‌های رژیم ایران برای مسدود کردن کانال‌های مورد استفاده معترضان برای سازماندهی (اعتراضات) و برقراری ارتباط تبعیت نکنند. دولت ترامپ به عنوان یک اقدام دیگر برای از بین بردن ادعاهای رژیم (ایران) و ثابت کردن حمایت‌مان از مردم این کشور، باید پایان دادن به ممنوعیت سفر برای شهروندان ایرانی را پایان دهد».

* «فهرست ماگنیتسکی» قانونی است که در سال ۲۰۱۲ در کنگره تصویب شد و به امضای رئیس‌جمهور آمریکا رسید. این قانون به خزانه‌داری اجازه می‌دهد افراد متهم به نقض حقوق بشر و ایفای نقش در مرگ «سرگئی ماگنیستکی» را تحریم کند. ماگنیتسکی یک حسابرس روس بود که در سال ۲۰۰۹ در زندانی در مسکو درگذشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس