بن سلمان

تابلوی «سالواتور موندی» یا «منجی جهان» داوینچی که اخیرا با قیمت ۴۵۰ میلیون دلار رکورد حراجی را شکسته، توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی خریداری شده است!

به گزارش مشرق به نقل از نیوزویک، این اثر که به سفارش لویی دوازدهم بیش از 500 سال قبل کشیده شده، چهره‌نگاری حضرت مسیح(ع) است که در جریان حراج کریستی در نیویورک به قیمت 450,3 میلیون دلار به فروش رسید. رقمی که بیش از دو برابر رکورد قبلی متعلق به یکی از آثار «پابلو پیکاسو» نقاش اسپانیایی بود.

بهای تابلوی «ناجی جهان» پیش از فروش 100 میلیون دلار تخمین زده شده بود.  

تابلوی «سالواتور موندی» یا «منجی جهان» داوینچی که اخیرا با قیمت 450 میلیون دلار رکورد حراجی را شکسته توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی خریداری شده است.

هویت خریدار این اثر که از راه دور و با تلفن در حراج شرکت کرده بود، اعلام نشد. دست‌کم 6 خریدار به مدت 20 دقیقه در حراج این اثر لئوناردو داوینچی شرکت کردند. برخی رسانه‌ها خریدار این نقاشی را «دیمیتری ریبولوولف» میلیارد روسی معرفی کرده‌اند. او در سال 2013 در یک حراج خصوصی بیش از 127 میلیون دلار پرداخت کرده بود.

طی هفته گذشته گمانه‌زنی‌ها برای شناسایی هویت خریدار این تابلو و نگرانی از اعتبار خریدار و نوع نگهداری این اثر هنری به سمت پادشاهی عربستان هدایت شد. گزارش‌ها بر اساس منابع اطلاعاتی آمریکا حاکی از این است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان مالک جدید این تابلو است که از طریق پسر عمویش «شاهزاده بدر» به عنوان شخص واسطه در حراجی کریستی خریداری کرده است.

سفارت عربستان در واشنگتن پس از این موضوع بیانیه‌ای در سایت رسمی خود منتشر کرده و این ادعا را رد کرده و مالکیت آن را به سازمان فرهنگ و گردشگری ابوظبی منتسب کرده است.

هرچند بسیاری سوالات در مورد ماهیت خرید و هویت خریدار باقی می‌ماند اما یک موضوع واضح است که به زودی این تابلو در شعبه ابوظبی موزه لوور به نمایش درخواهد آمد.

ولیعهد سعودی خریدار و مالک تابلوی «مسیح» با صرف هزینه 450 میلیون دلاری می‌خواهد نشان دهد همچون پیامبر مسلمانان، برای مسیحیت احترام قائل است، همانطور که حضرت محمد(ص) تمام بت‌های داخل کعبه را از بین برد، بجز مجسمه عیسی مسیح(ع).

امروزه تصاویر عیسی مسیح را می‌توان در دنیای اسلام وجود دارد. به عنوان نمونه گردشگرهای خارجی چنانچه به ایران سفر کنند، تصاویر و مکان‌های مربوط به مسیحیت را خواهند دید که شهرداری تهران این کارها را با هدف احترام به اقلیت مسیحی داخل و نیز مسیحیان جهان انجام داده است. اما اقدام بن سلمان و صرف اینچنین هزینه‌ای، کارایی مورد نظر را برایش نخواهد داشت.

روزنامه‌نگاران آمریکایی از خرید این تابلو بوسیله بن سلمان و رفتن این تابلوی مسیح به جاییکه اکثریت مسلمان هستند، ناراضی‌اند. بسیاری ابراز داشته‌اند که در دین اسلام ترسیم شمایل هرکدام از پیامبران ممنوع است و چرا با این حال ولیعهد یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اسلامی تابلوی مسیح را خریداری کرده است؟

تخمین زده می‌شود تابلوی مرمت شده «ناجی جهان» حدود سال 1500 میلادی توسط لئوناردو داوینچی نقاشی شد. پس از آن این اثر مدتی در مجموعه خصوصی چارلز اول، پادشاه بریتانیا نگهداری شده بود. این تابلو در سال 1763 بار دیگر به حراج گذاشته شد و از سرنوشت آن تا سال 1900 اطلاعی در دست نیست. در سال 1958 این نقاشی که هنوز به ارزش و اصالتش پی برده نشده بود، به بهای فقط 45 پوند توسط یک مجموعه‌دار آمریکایی خریداری شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    0 1
    برای اینکه بعدا اونو گرون تر به یک پولدار دیگه بفروشه !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس