اردوغان

رئیس جمهور ترکیه به توییت وزیر خارجه امارات که اجداد ترکیه را به غارت اموال اهالی مدینه منوره و آثار تاریخی این شهر متهم کرده بود، واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور ترکیه به اقدام وزیر خارجه امارات متحده عربی در باز نشر توییتی علیه فرمانده عثمانی مدینه منوره واکنش نشان داد.

رجب طیب اردوغان امروز(چهارشنبه) در نشستی در شهر آنکارا عبدالله بن زاید را خطاب قرار داد و گفت: «هنگامی که جدّ ما "فخرالدین پاشا" از شهر مدینه منوره دفاع می‌کرد، جد تو کجا بود؟ ای بدبختی که به ما تهمت و افترا می‌زنی».

توییتی که وزیر خارجه امارات آن را باز نشر کرده بود، مدعی شده بود که فخرالدین پاشا اموال اهالی مدینه را سرقت کرده و آن‌ها را با قطارهایی به شام (دمشق) و استانبول منتقل کرده است.

در بخشی از این توییت نیز آمده است «این افراد اجداد اردوغان هستند و سابقه رفتار آن‌ها با مسلمانان و عرب‌ها را نشان می‌دهد».

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان ضمن دفاع از اقدامات فرمانده عثمانی گفت که وی هنگامی که نیروهای بریتانیا اقدام به محاصره حجاز کرده بودند، به همراه دو هزار سرباز امانتی‌های مقدسِ متعلق به پیامبر اکرم (ص) را به شهر استانبول فرستاد.

وی ادامه داد، نیروهای عثمانی با این کار توانستند از غارت این امانت‌ها و به نمایش گذاردن آن‌ها در موزه‌های اروپایی جلوگیری کنند و این آثار هم‌اکنون در کاخ «توپ قاپی» با دقت بیشتر نگهداری می‌شوند.

اردوغان همچنین اظهار داشت که فخر الدین پاشا بعد از اینکه مطمئن شد امانتی‌ها سالم به مقصد رسیده است، با خیال راحت و با تمام قوا به مدت 2 سال و 7 ماه از این شهر در برابر متجاوزان انگلیس و مزدوران آن‌ها دفاع کرد.

در واکنش به توییت وزیر خارجه امارات، «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه بشدت از اقدام وی انتقاد کرد و گفت که هدف از انتشار آن، قرار دادن اعراب و ترک‌ها در برابر یکدیگر است و آن را اقدامی «شرم آور» خواند.

فخرالدین پاشا افسر عثمانی بود که توانست در سال 1916، هفتاد و دو روز از خط آهن حجاز و شهر مدینه در برابر شورشیان عرب که نیروهای شریفان خوانده می‌شدند، دفاع کند؛ وی در واپسین ساعات منتهی به پیروزی اعراب، توسط نیروهای خودی دستگیر و تحویل مهاجمان شد.

نیروهای شریفان در حقیقت اعرابی بودند که تحت هدایت یک افسر انگلیسی که با نام «لورنس عربستان» شناخته می‌شود، در شبه‌جزیره حجاز علیه عثمانی‌ها شورش کردند. ترکیه این قیام را نتیجه توطئه انگلیس برای فروپاشی امپراطور عثمانی و اعراب آن را نتیجه نبرد سخت استقلال‌طلبانه‌ای می‌دانند که لورنس فقط در آن با آنها همراهی داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    18 21
    درود بر اردوغان راست گفته اجداد اینها داشتند بقاع متبرکه قبرستان بقیع رو غارت میکردند و سبس به کربلا حمله کردند که با مقاومت سربازان عثمانی عقب نشستند
  • مهماندار هواپیما DE ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    13 1
    عثمانی و صفویه نبودند اعراب وهابی و مزدوران انگلیس تمامی بقاع متبرکه را ویران و غارت می کردند درست مثل فرزندانشان داعشیان
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    14 1
    تخم عربستان رو انگلیس با تجزیه از عثمانی کاشته و میوه اش هم اشغال شدن فلسطین توسط صهیونیست ها بود
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    17 4
    ترکها برای ما یک رقیب بزرگ و قابل احترام هستند هرچند ممکنست با آنها اختلافهای زیادی داشته باشیم. ولی سقوطی ها اصلا آدم حساب نمیشوند. باید با ترکها بسازیم و خاورمیانه را بین خودمان تقسیم کنیم یعنی همان نظم صفوی - عثمانی.
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    15 0
    خدایی باحال گفته خودمونیم!
  • US ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    14 5
    واقعا ترک ها اسطوره های واقعی و بی بدیلی داشتند خیلی پاسخ خوبی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس