جفری فلتمن

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل با اشاره به تأیید مکرر پایبندی ایران به توافق هسته ای از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، حمایت از برجام را ضامن صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی دانست.

به گزارش مشرق، «جفری فلتمن» معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه در نشست شورای امنیت با تأکید بر اینکه «آژانس بین المللی انرژی اتمی» (IAEA) تاکنون ۹ بار پایبندی ایران به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را تأیید کرده است، تصریح کرد: «تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته ای متأسفانه باعث خلق وضعیتی مبهم و نامعلوم برای آینده این توافق شده است».

وی در ادامه افزود: «دبیرکل سازمان ملل در هفتمین نشست کمیسیون مشترک بار دیگر بر ضرورت تضمین اجرای کامل و مؤثر تمام بخشهای این توافق با باوری راسخ و در فضایی سازنده تأکید کرد. وی همچنین اعلام کرد که حمایت از این توافق شورای امنیت، برای تضمین ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران و همچنین ثبات منطقه ای و جهانی امری حیاتی است و اینکه توافق مزبور در راستای منافع رژیم عدم اشاعه [هسته ای] و صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است».

جفری فلتمن در ادامه توافق هسته ای ایران را «گامی در جهت تحقق خواست مردم ایران برای برخورداری از امکان مشارکت اقتصادی با جهان» دانست.

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین تصریح کرد: «دبیرکل سازمان ملل دولت آمریکا را به پایبندی به تعهدات مندرج در این توافق و درنظر گرفتن پیامدهای گسترده تر آن برای منطقه و فراتر از آن پیش از اتخاذ تدابیر بعدی تشویق می کند. دبیرکل همچنین از جمهوری اسلامی ایران می خواهد که با دقت نگرانیهای مطرح شده از سوی طرفهای برجام را مورد توجه قرار دهد. دبیرکل از جامعه بین المللی می خواهد تا به حمایت خود از اجرای کامل این توافق تاریخی ادامه دهند و از اظهارات مثبت و تصدیق آمیز بسیاری از کشورها در حمایت از این طرح نیز استقبال می کند».

جفری فلتمن با اشاره به اینکه «دبیرکل سازمان ملل هیچگونه گزارشی در خصوص تأمین یا انتقال کالاهای مرتبط با فعالیت هسته ای به ایران که ناقض شروط مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، نیافته است»؛ در ارتباط با ادعاهای سفیر آمریکا در سازمان ملل مبنی بر کمک تسلیحاتی ایران به حوثی های یمن تأکید کرد که «دبیرکل هنوز در موقعیتی نیست که تأیید نماید موشکها [پرتاب شده توسط حوثی های یمن] متعلق به ایران بوده است یا خیر».

وی در پایان گفت که دبیرکل در حال بررسی اطلاعات موجود است و در آینده نزدیک گزارش خود را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس