کد خبر 810814
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
آجیل شب یلدا

با فرارسیدن شب یلدا، بازار برخی محصولات نظیر میوه، آجیل و تنقلات به سبب افزایش تقاضا با نوسان قیمتی و گرانی روبه‌رو شده است.

به گزارش مشرق، همه ساله ایرانیان در طولانی‌ترین شب سال رسم براین دارند در مراسم شب‌نشینی خانوادگی که با تناول میوه و آجیل‌های رنگارنگ همراه است، دور هم جمع شوند.  البته با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بویژه کم‌درآمدها از هیاهو و شلوغی بازار در آستانه شب چله مثل گذشته خبری نیست که علت این امر را علاوه بر کاهش قدرت خرید مردم باید در نوسان قیمت و سودجویی مغازه‌داران جست‌وجو کرد. اما ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود، چرا که برخی مسؤولان خبر از افزایش مجدد قیمت در روزهای آتی می‌دهند که این امر به قیمت سرکیسه کردن مردم در شب یلدا تمام می‌شود. 

محمد ارزانی‌ممقانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به آخرین وضعیت بازار شب یلدا اظهار کرد: در شرایط کنونی بازار آجیل و خشکبار از مطلوبیت نسبی برخوردار است، به طوری که هیچ گونه افزایش غیرمنطقی در این بخش نداشته‌ایم.  وی افزود: آجیل و خشکبار یک کالای صادراتی به شمار می‌رود که در هفته‌های اخیر تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز، قیمت آن حدود ۱۰ درصد در بازار افزایش یافت.  ارزانی‌ممقانی ادامه داد: برخی محصولات آجیل و خشکبار نظیر بادام هندی و تخمه آفتابگردان وارداتی است که به طور مستقیم نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت این اقلام را به همراه دارد. 

وی نرخ هرکیلو پسته را ۳۵ تا ۸۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: همچنین قیمت هر کیلو بادام زمینی ۹ تا ۱۱ هزار، کشمش ۱۰ تا ۱۲ هزار، انجیر ۳۵ تا ۸۰ هزار، آجیل مخلوط ۲۵ تا ۶۵ هزار، برگه زردآلو ۲۰ تا ۳۵ هزار، برگه هلو ۲۵ تا ۳۵ هزار و مغز بادام درختی ۵۸ تا ۷۵ هزار تومان است. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به نرخ سایر اقلام در بازار افزود: نرخ هر کیلو تخمه آفتابگردان ۸ تا ۱۴ هزار، کدو گوشتی ۱۹ تا ۲۵ هزار، کدو مشهدی ۲۱ تا ۲۲ هزار، تخمه جابونی ۲۰ تا ۳۵ هزار و بادام هندی ۷۰ هزار تومان به بالاست.


افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت میوه


حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی نیز درباره وضعیت قیمت میوه و تره‌بار شب یلدا اظهار کرد: با توجه به فراوانی و ذخیره انواع میوه، جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر افزایش غیرمنطقی قیمت در بازار وجود ندارد. وی افزود: افزایش تقاضا برای برخی اقلام نظیر هندوانه، انار، خرمالو و ازگیل گرانی ۵ تا ۱۰ درصدی این محصولات در شب یلدا را به همراه خواهد داشت. 

مهاجران نرخ هر کیلو انار را ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: همچنین قیمت هر کیلو هندوانه هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۵۰۰، ازگیل ۳ تا ۴ هزار و خرمالو ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزارتومان است.  رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به نرخ سایر میوه‌ها در بازار بیان کرد: هر کیلو انگور بی‌دانه زرد با نرخ ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰، انگور بی‌دانه قرمز ۶ تا ۸ هزار، پرتقال جنوب ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار، پرتقال شمال ۸۰۰ تا هزار و ۵۰۰، نارنگی اَنشو یکهزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ و نارنگی تخم ژاپنی ۲ تا ۴ هزار تومان در میدان عرضه می‌شود. وی نرخ هر کیلو خیار رسمی را یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: نرخ هر کیلو خیار گلخانه ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار، لیموشیرین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار، سیب هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰، کیوی هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ و موز ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار و ۴۰۰ تومان است. 

به گفته مهاجران، نرخ هر کیلو سبزی خوردن یکهزار تا یکهزار و ۲۰۰ و سبزی جور (پلو، آش، قرمه) ۸۰۰ تا هزار و ۳۰۰ تومان است. ابوالقاسم حسن‌پور، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت تولید انار و با بیان اینکه اخبار منتشر شده مبنی بر کمبود انار در بازار صحت ندارد، گفت: بخش قابل توجهی از انار تولیدی در سردخانه‌ها و انبارها دپو شده که برای شب یلدا به بازار عرضه می‌شود. مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری قیمت هر کیلو انار را ۴ تا ۷ هزار تومان در بازار اعلام کرد.


 مرغ گران می‌شود


محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش ‌دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به آخرین وضعیت بازار مرغ در آستانه شب یلدا اظهار کرد: امروز (دوشنبه) نرخ هر کیلو مرغ زنده در مرغداری ۴ هزار و ۸۰۰ تومان، مرغ آماده طبخ در عمده‌فروشی‌های میدان بهمن ۶ هزار و ۴۰۰، غرفه‌های میدان میوه و تره‌بار ۶ هزار و ۹۴۰ و خرده‌فروشی سطح شهر ۷ هزار و ۵۵۰ تومان است.

وی با اشاره به اینکه نرخ منطقی هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌ها ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است، افزود: با توجه به بهبود نسبی تقاضا در آستانه شب یلدا، احتمال افزایش نرخ مرغ در بازار وجود دارد. در ادامه مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده  و ماهی نیز با انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت ماهی در بازار گفت: امسال نرخ انواع ماهی صیدی در بازار بشدت بالاست به طوری که تقاضای چندانی برای خرید وجود ندارد. وی با اشاره به نرخ انواع ماهی در بازار یادآور شد: اکنون نرخ هر کیلو شیر جنوب ۲۳ هزار، کپور ۱۳ هزار، قزل‌آلا ۱۲ هزار، تیلاپیا ۲۰ هزار، سفید پرورشی ۱۵ هزار، سنگسر طلایی ۲۰ هزار، سالمون نروژ ۷۰ هزار، راشگو جنوب ۴۷ هزار و شوریده بندر ۳۷ هزار تومان است.


 منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    4 0
    ما چند ساله شب یلدا پفک نمکی میزنیم و گندم بوداده و فیلم هندوانه گم شده رو که هرسال تلویزیون پخش میکنه رو میبینیم منتهی جدیدا مسابقه حدس زدن دیالوگ فیلم هندوانه گم شده رو هم راه انداختیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس