کد خبر 810469
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
نمایه آلودگی هوا

چه کسانی انبوهی از خودروهای دوچرخ و چهارچرخ ناکارآمد و آلوده‌کننده را با وام‌های چند ۱۰ درصد سود به خورد مشتریانی می‌دهند که به امید تصاحب یک وسیله آسایش یا درآمد بدهکار نظام بانکی می‌شوند؟

به گزارش مشرق، «اصغر محمدی‌فاضل» در یادداشت روزنامه «جام‌جم» نوشت:

وقتی آلودگی هوا نفس‌ها را به شماره می‌اندازد، تعطیلات پاییزه و زمستانه به تدبیر رایج مدیریتی تبدیل می‌شود و بارش سوال‌های تکراری از جنس «چه باید کرد؟»

چالش‌های محیط زیست زخمی کشور از تعداد انگشتان دو دست نیز بیشتر شده، این در حالی است که اصحاب علم و پژوهش کشور همچنان در آمدوشد برای ایجاد و اداره دانشکده و پژوهشکده هستند و به جای برگزاری اتاق فکر و آینده پژوهی و چاره‌یابی برای خروج از بحران، دغدغه پرداخت حقوق و دستمزد یا تامین هزینه آب و برق دارند.

نهادهای دولتی هم که انگار تقسیم کار کرده‌اند و تعدادی مسئول اعطای مجوز تولید انبوه خودروهای کم‌کیفیت، زمینه‌سازی برای حذف بازار رقابتی برای محصولات پاک، دفن میلیاردها ریال بودجه در جاده‌ها و سدها و فرودگاه‌ها، توسعه صنایع وابسته به آب و ده‌ها اقدام ضدمحیط زیستی دیگر هستند ولی در زمان بروز بحران، پاسخگویی به مردم را با گشاده‌دستی به شهرداری و سازمان محیط زیست و نیروی انتظامی واگذار می‌کنند.

مهم‌ترین خروجی این فرآیند تاکنون این بوده که تنگ شدن نفس مردم بهانه یقه‌گیری‌های سیاسی شود و بازار رقابت ترسیم کاریکاتورهای چند شهردار و رئیس سازمان داغ شود تا به عنوان چهره‌های ناتوان در برخورد با پدیده آلودگی هوا معرفی شوند، اما در این میان هیچ‌کس نمی‌پرسد آیا کارشناسان و مدیران محیط زیست و شهرداری و ناجا تا چه حد و با چه توان عملیاتی قادر به برخورد با عوامل آلاینده هستند؟ و سوال مهم‌تر این که چه کسانی انبوهی از خودروهای دوچرخ و چهارچرخ ناکارآمد و آلوده‌کننده را با رانت و وام‌های چند ۱۰ درصد سود به خورد مشتریانی می‌دهند که به امید تصاحب یک وسیله آسایش یا درآمد بدهکار نظام بانکی می‌شوند؟ یا معادن شن و ماسه و کارگاه‌ها و کارخانه‌های آلاینده پیرامون کلانشهرها را که محیط زیست و ناجا و قوه قضاییه تعطیل و پلمب می‌کنند، چه کسانی دوباره به چرخه کار برمی‌گردانند؟

ساده‌ترین کار در این چرخه معیوب هم معلوم است: «تعطیل کردن» و اعطای تریبون پاسخگویی در ساعات نفس تنگی مردم به یک سازمانی که با بودجه‌اش خانه بهداشت یک شهرستان را هم نمی‌توان اداره کرد. دراین وانفسا هم وظیفه مردم مشخص است:

۱ ـ خودداری از تردد ۲ ـ خانه نشینی بیماران و کودکان و سالمندان. البته گزینه سومی هم در اختیار مردم قرار دارد که می‌توانند از این فرصت استفاده کرده با انتقال صفحه بازی به جاده‌ها، در آنجا به افزایش آمار تلفات جاده‌ای کمک کنند.

و کلام آخر، خسته نباشید به «مسئولان» ذی‌ربط است و این که لطفا «رسیدگی» هم نکنید. پیشنهاد می‌کنم در این شرایط که «مدیریت تعطیلی» اینقدر خوب جواب می‌دهد، گزینه « تعطیلی مدیریت» را نیز بیش از پیش مورد توجه قرار دهند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    25 0
    هیچ وقت فکرپیشگیری نیستند فقط درمان سرپایی چرا چون مدیرباسواد عالم قوی نداریم
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      2 0
      آدم لایق و عالم کم نیست پس نگو نداریم بگو فرصت به آنها نمیدهند
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      1 0
      آدم لایق و عالم کم نیست پس نگو نداریم بگو فرصت به آنها نمیدهند
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    11 0
    چقدر زیبا نوشته شده بود. متشکریم
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    11 0
    الحمد ا... در ایران مدیر بحران نداریم
  • مراد IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    7 0
    قبلا هم نظرم رو گفتم که تهران وکلان شهرها باید تمرکز زدائی بشن ووامکانات ورفاهیات نباید دریک جا متمرکز بشه که مردم به اونجا هجوم ببرن . صنعت خودرو سازی باید دگرگون بشه . مالیات وعوارض در کلان شهرها برای وسیله نقلیه باید چند برابر بشه . قبلا هر وزارتخونه نقلیه داشت که کارکنان خودشو بوسیله اتوبوس ومینی بوسها جابجا میکردن باحذف این مردم رو مجبور به استفاده ماشین خودشنون کردن که هم ترافیک وهم الودگی هوا وهم ...... باعث شد .......
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    10 1
    مدیرامون یا پیرند یا کهنه. اصلا تعطیلی مدیریت از خداشونه.خسته اند خسته. مدیر جوون بیارید خواهید دید با چه توانی کار میکنند.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    2 0
    هرساله ما شاهد همین اتفاقات تکراری و آلودگی هوای شهرهای بزرگ هستیم زمانیکه دنیا در حال قدم برداشتن در مسیر استفاده از انرژی برق به جای بنزین در خودروها بود ما مهندسی داشتیم که خودرو برقی ساخت که با استفاده از یک بار شارژ تا500 کیلومتر راه می رفت اما این دلالان به اصطلاح مسئول صلاح ندانستند که خودروی با این شرایط جایگزین صنعت قاتل خوردوساز کشور ما باشد چرا ؟ چون نمی توانستند از سود واردات بنزین ، قطعات خودرو بگذرند اصلا جان ملت کیلویی چند ؟ ما مسئولی داشتیم در شهرداری تهران که به اصطلاح برنامه ای عملی برای کاهش هوای آلوده تهران تدوین و به اجر برساند اما ایشان با وقاهت کامل در برنامه تلویزیونی گفتند که مرگ و میر ناشی از هوای الوده مانند مرگ میر ناشی از بلایای طبیعی خیلی عادی است و مردم باید این را بپذیرند
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    9 0
    حقمونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس