دستیار روحانی

نیلی با تشریح ابعاد شدید فقر با اعلام اینکه یک درصد ثروتمندترین مردم ایران ۸۶ برابر فقیرترین مردم درآمد دارند، گفت:یارانه نقدی از سال ۸۹ باید ۱۸ هزار تومان تعیین می شد نه ۴۵ هزار تومان.

به گزارش مشرق، مسعود نیلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: میانگین نرخ بیکاری در بلندمدت در دنیا شش درصد اما در کشور ما 12 درصد است.وی گفت: نرخ مشارکت در مقایسه با 10 سال گذشته بسیار بیشتر شده و در حالی که 750 هزار شغل ایجاد شده است اما با سه میلیون و 300 هزار بیکار روبرو هستیم.


نیلی افزود: اقتصاد به شرطی می تواند شغل ایجاد کند که توسعه پایدار داشته باشد اما رشد اقتصادی کشور با نوسان های بسیاری روبروست و این اقتصاد؛ اشتغال کمی در پی دارد.وی با بیان اینکه فقر در کشور مربوط به یکی دو سال پیش نیست گفت: توزیع درآمد در کشور ما شرایط نامساعدی دارد.


­دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهور افزود: دهک اول جامعه که هشت میلیون نفر را شامل می شود در مقایسه با دهک دوم، سطح درآمدی بسیار پایین تری دارد و ثروتمندان جامعه نیز درآمد بسیار بیشتری در مقایسه با دهک های پایین تر از خود دارند.


نیلی گفت: ثروتمندان بخش کوچکی از جامعه را تشکیل می دهند که آنها را در قابل صدک رتبه بندی می کنند.وی افزود: از سال 84 بودجه خانوارها در قشرهای کم درآمد ساکن مانده است و از سال 86 همگرایی بسیاری بین قشر کم درآمد و قشر متوسط جامعه در مسیر نزولی بودجه خانوار وجود دارد.


نیلی گفت: این روند تا سال 93 ادامه یافته اما از سال 93 چرخش به سمت بالا آغاز شده است.وی با بیان اینکه از سال 86 تا 93 قشر محروم جامعه بهره ای از منابع کشور نبرده است، افزود: اینکه به سطح درآمدی سال 86 برای قشر کم درآمد جامعه برسیم، زمان می برد.


­دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهور گفت: صدک اول جامعه در مقایسه با صدک آخر درآمدی به نسبت یک به 86 دارد که عدد غیرقابل قبول و ناعادلانه ای است.نیلی افزود: در اقشار میانی جامعه نابرابری کمتری در مقایسه با دو دهک اول و آخر جامعه وجود دارد.


وی گفت: در جامعه، فقر بازتولید نمی شود اما مکانیزم هایی که وضع فقرا را بهتر کند، فعال نیست.نیلی افزود: بزرگترین گروه فقیر در کشور افرادی هستند که شغل دارند اما از نظر عمق فقر افراد بیکار فقیرترند.وی گفت: شغل درآمد کافی ایجاد نمی کند بنابراین برای خروج از فقر باید کاری کنیم سطح درآمدی شاغلان افزایش یابد.


­دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهور افزود: اگر نظام مالیاتی هدف خود را شناسایی کند و از 800 هزار نفر بالای جامعه مالیات گرفته شود و در میان هشت میلیون نفر دهک پایین جامعه توزیع شود، این دهک از فقر مطلق خارج خواهد شد.


نیلی گفت: مالیات در کشور ما هیچگاه بازتوزیعی نبوده بلکه تأمین کننده بودجه است.وی افزود: تغییر در توزیع درآمد، کار شش ماهه نیست بلکه این کار را باید آهسته آهسته انجام داد.نیلی گفت: اصلاحات ارضی، پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد نهادهای حکومتی برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه؛ کارهای اساسی برای بازتوزیع ثروت و درآمد در کشور بوده است.


وی افزود: نظام مقابله با فقر؛ نظام کارایی نبوده است و هر حمایتی که به عنوان عدالت می خواستیم انجام دهیم چون قشر فقیر جامعه را نشناخته ایم به حمایت های فراگیر تبدیل شده است.


­دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهور گفت: در نخستین گام همانطور که در لایحه بودجه سال 97 پیش بینی شده است برای شناسایی افراد نیازمند، آنها باید بر اساس جدول درآمدی که دولت اعلام کرده است در سازمان های حمایتی کمیته امداد و بهزیستی نام نویسی کنند.


نیلی افزود: اصلاح قیمت های حامل های انرژی موجب اصلاح مصرف انرژی خواهد شد.


وی گفت: در سال 89 که هدفمندی یارانه ها اجرا شد، یارانه نقدی باید بین 18 تا 20 هزار تومان بر اساس درآمد دولت از اجرای این طرح بین خانوارها تقسیم می شد اما دولت 45 هزار تومان یارانه نقدی پرداخت کرد که موجب کسری بودجه و مسائل دیگر شد.


نیلی افزود: آینده برای تولید کنندگان از نظر اقتصادی قابل پیش بینی است اما بنگاه های اقتصادی نمی توانند بر اساس شرایط سیاسی تصمیم گیری کنند.وی با بیان اینکه هر چه نرخ تورم بیشتر شود، عدم قطعیت در پیش بینی برای تولید کنندگان ایجاد می شود گفت: نرخ ارز حتی برای یک روز نیز قابل پیش بینی نیست اما در سال های اخیر این نرخ روند یکنواختی داشته است.


­دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهور افزود: انباشت اشتباه ها در نظام بانکی میان دارایی ها و بدهی های بانکها شکاف و مشکلات اقتصادی ایجاد کرده است.نیلی گفت: در کشور پنج برنامه توسعه نوشته شده اما هیچ کدام از آنها اجرا نشده است زیرا کسی که برنامه می نویسد کسی نیست که برنامه را اجرا می کند.


وی افزود: در بنگاهداری خصوصی نیز وفاق میان تصمیم گیران در این زمینه وجود ندارد.


نیلی گفت: نتیجه رفتار بلندمدت اقتصادی ما تورم 20 درصدی، نرخ بیکاری 12 درصدی، ضریب جینی 38 تا 42 و رشد اقتصادی سرانه 3.8 درصدی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • محمد IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    47 0
    دستیار ویژه یا خواب هستند یا اصلا در جریان امور نیستند بنزین از 80 تومتن به 1000 تومان رسید و گران شدن نان و آب و برق و ......به واسطه قطع یارانه ها پس این حجم افزایش افسار گسیخته کجا میره که دم از کاهش چند قازی که به مردم پرداخت می کنند می زنند مردم میگند قیمت ها را افزایش ندهید به قیمت های قبل از دادن یارانه بر گردانید و این سفره گدایی را جمع کنید
    • FR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
      26 0
      کاملاً درست گفته اید اما از دستیار ویژه دولت "تبر یه امید" انتظاری جز این نمی توان داشت.
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
      8 0
      بنزین ستاره خلیج فارس با اکتان بالا از محصولات پایین دست گازی با قیمت پایین بدست می آید و سال آبنده مبلغ بودجه فقط از درآمد مالیات ها و عوارض و نیز مبلغ مابه التفاوت هدفمندی یارانه ها بدست می آید پس نیاز به هیچ درآمد دیگری نیست پس چرا دولتی ها در پی ایجاد تنش آقتصادی هستند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مشرق لطفا با کارشنایان اقتصدی موضوع را مطرح کنید چون قضیه خیلی مشکوک است و دست فتنه در کار است
  • صادق IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    50 0
    خدا لعنت کند دروغگوها را
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    65 0
    ببینم .حقوقت چقده ؟ باور کن یک هزارمش هم حق تو نیست.
  • انوش داودپور IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    2 34
    جناب اقا یارانه اصلا یعنی چه ؟ برای مملکتی که سرشار از ثروت است واین ثروت مال مردم این کشور است که صاحب این کشور است شما کل تلاشتان رابگذارید روی ارتقاء سطح جامعه از تمام جهات تا بدنبال ان رتبه های بینالمللی کشور بالا رود وبدنبال ان کشورمان ارجو قرب درداخل ودر خارج پیدا کند وبدنبال ان ارزش پول کشورمان بالا رود وارزشمند شود وبدنبال ان قیمت واقعی دلار همین که هست گردد وحتی به پایین تر ازاین برسد
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
      20 1
      یاوه نگویید. توسعه اقتصادی و رشد صنعتی و افزایش درآمد سرانه فقط یک معنی دارد و آن ثروتمندتر شدن اغنیا و فقیر تر شدن فقرا است. اگر باور نمی کنید به وضع چین و هند و برزیل نگاه کنید. کشورهایی که توانستند رفاه ایجاد کنند همه با دخالت دولت و بازگردادن ثروت به اقشار پایین دست بود.به سوئد و یا دانمارک بنگرید. راز موفقیت آنها در ایجاد رفاه فقط سیاستهای سوسیالیستی دولتهایشان برزای ایجاد تعادل است. البته آنها این تعادل را به کمک مالیتها ایجاد کرده اند. یعنی گرفتن مالیات بسیار سنگین از ثروتمندان و دادن یارانه و حذف مالیات برای فقیران. یعنی تکرار تجربه فراموش شده زکات. نتیجه هم ایجاد جوامعی با حداقل شکاف طبقاتی است.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    9 0
    هر دلیلی که حکیم از دم شب کرد بیان هیچ معلوم نکردیم ز استدلالش هر مریضی که طبیبش تو شکرلب باشی بهر آن است که بهتر نشود احوالش
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    12 0
    در کشور اسلامی ایران و با وجود روسای جمهور روحانی و مردان انقلابی در ایران وقتی اقتصاد اسلامی در جامعه پیاده نمیشود و اقتصاد ایران بدست لیبرالها و تحصیل کرده های اقتصاد غربی می افتد وضعیت اقتصادی بهتر از این نمیشود که بدتر هم خواهد شد.
  • احمد IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    15 0
    شکم سیر چه خبر از فقیر داند
  • ali ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    8 0
    عیبی نداره خودکرده را تدبیر نیست...
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    13 0
    وقتی مردم امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند البته ستمگران بر آنها مسلط خواهند شد.
  • ناشناس IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    15 0
    اگر به شماها بود که اصلا"یارانه به مردم نمی دادید .
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    10 0
    سلام. تو افتاب که کار نمیکنید. زمستان محل کارتان گرم . تابستان سرد . کلاس هم میزارین . حقوق مفت هم میگیرید. کاری که شما هاانجام میدید از دست دیگران هم بر میاد . نباید هیچ کارمندی که از مال بیت المال حقوق میگیره از سه چهار ملیون بیستر باشه . مگه چکار میکنید . با حقوق بعضی ها میشه امورات چند خانواده رو چرخاند . خدا فرجی حاصل کنه بحق محمد آل محمد.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    11 0
    دولتی که مشاوره ارشد اقتصادی ان تنها چاره کسرش بودجه را دزدی از جیب مردم با کاهش یارانه وارزش پول ملی و افزایش قیمت ها و00000 بداند . طبیعی است که جز بد بختی وفقر برای ملت و ثروت و لذت دنیا برای مدیران دست اوردی نداشته باشد
  • خیاوی IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    6 0
    اینها اصلا خبری ازجامعه ندارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس