سینما حقیقت

جمعه ششمین روز از برگزاری سینما حقیقت بود. اعلام لیست کاندیداهای دریافت جوایز حاشیه های زیادی پیدا کرد.

به گزارش مشرق، یازدهمین جشنواره سینما حقیقت به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و از این جهت رقابت برای این که کدام اثر خواهد توانست جایزه‌ی بهترین مستند را بگیرد، به اوج رسیده است. روز ششم جشنواره روز شلوغی بود. در این روز مستندهای «قائم مقام»، «در گرداب انقراض»، «رزم آرا، یک دوسیه مسکوت»، «یه لقمه خواب»، «عشق به سبک دیکتاتور»، «گیسوان حلب»، «همشهری جنگ»، «بهار را تو روایت کن»، «در جستجوی فریده»، «بابایی»، «تک روز دهم» و... همراه بود. در این روز آثار منتخب راه یافته به بخش نهایی یا همان کاندیداهای دریافت عناوین مختلف مسابقه هم اعلام شد. لیست اعلام شده هیئت داوران چندان دور از ذهن نبود و همین حالا هم به راحتی می‌توان چگونگی تقسیم جوایز را پیش بینی کرد. حاشیه دارترین بخش داوری به فیلم "بانو قدس ایران" تعلق گرفت که در عین کناره گیری از جشنواره و حذف شدن از رقابت ها و داوری، در 5 رشته کاندیدای دریافت جایزه شد!

روایت اولین شهید مدافع حرم اراک در مستند «بابایی»

مستند بابایی به کارگردانی مظفر حسینخانی یکی از مستندهای خوش ساخت روز ششم بود که در سالن شماره 5 به نمایش درآمد.داستان فیلم روایت شهید علیرضا بابایی، اولین شهید مدافع حرم اراک است. کارگردان فیلم از زمانی که آن شهید بزرگوار قصد می‌کند تا به عنوان مدافع حرم عازم سوریه بشود، وارد زندگی او شده و لحظات زیبایی را به نمایش کشیده است؛ از تلاش‌های شهید برای دریافت مجوز اعزام، مخالفت‌های دختر کوچولوی احساسی او برای عدم سفر به سوریه و البته صحبت‌های مهم خود شهید. 

یکی از مهم‌ترین دیالوگ‌های فیلم مربوط به صحبت‌های شهید بابایی یک روز قبل از اعزام است. او می‌گوید که بی انصاف است کسی که بگوید من را به زور به سوریه بردند یا به خاطر پول.

چند روز بعد از این تصویربرداری، خبر شهادت شهید بابایی به خانواده‌اش داده می‌ شود. این فیلم مخاطبان زیادی در سالن داشت و مورد استقبال حاضران قرار گرفت. 

وحدت شیعه و سنی برای نابودی دشمن مشترک تروریست

مستند «تک روز دهم» به کارگردانی مصطفی سیفی دیگر مستندی بود که در بخش شهید آوینی به نمایش درآمد. مستند، روایتی از آزادسازی یک روستا در شهر موصل است. شاید عده‌ای فکر کنند که شیعه و سنی جدای از هم عملیات می‌کنند، اما در فیلم می‌بینیم که شیعه و سنی دوشادوش هم عملیات می‌کنند، زندگی می کنند، نماز میخوانند و تلاش می‌کنند تا دشمن مشترک را از بین ببرند. 

کارگردان فیلم جسارت بسیار بالایی به خرج داده است و دقیقا در صحنه‌هایی حضور یافته است که آتش در میان است. این جسارت ستودنی است و همین موضوع باعث شده است تا مستند خوش‌ساخت دربیاید. 

اکران ویژه برای «درجستجوی فریده»

پس از اعلام بخش نهایی جوایز، مشخص شد که مستند در جستجوی فریده به همراه مستند زنانی با گوشواره‌های باروتی در 7 بخش نامزد دریافت جایزه شده است. همین موضوع باعث شد تا مخاطبان زیادی برای دیدن اکران دوم این مستند به پردیس چارسو بیایند. استقبال زیاد از این مستند باعث شد تا اکران ویژه‌ی روز ششم به این مستند اختصاص یابد. اکران ویژه‌ی این مستند نیز که در ساعات پایانی شب برگزار می‌شد،همانند دو اکران قبلی شلوغ و پر مخاطب بود. 

در گرداب انقراض، روایتی از خطراتی که یوزپلنگ ایرانی را تهدید می‌کند

مستند در گرداب انقراض به کارگردانی فتح‌الله امیری، یکی از مستندهای خوب بخش حیات وحش جشنواره سینما حقیقت بود که روز گذشته، اکران دوم خود را نیز پشت سر گذاشت. این مستند روایتی از خطراتی است که در بعضی استان‌ها یوزپلنگ ایرانی را تهدید می‌کند. تلاش برای شناسایی این خطرات و یافتن راهی برای مقابله با آن، خط اصلی داستان است. 

اختتامیه یازدهمین جشنواره سینما حقیقت، با اعلام جوایز بهترین‌ها در بخش‌های مختلف در روز یک‌شنبه برگزار خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس