کد خبر 80915
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶

اظهارات ضد و نقيض مسوولان نشان‌دهنده ورود قانوني مركبات به كشور بوده است و پروسه واردات تمامي مراحل قانوني خود را طي كرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه شرق نوشت: واردات ميوه باز هم دردسرساز شد و اين بار مركبات تركيه‌اي بلاي جان باغداران شمالي شده است؛ مركباتي كه مسووليت ورود آنها را هيچ دستگاهي برعهده نمي‌گيرد و پيگيري‌ها در نهايت به دور باطلي ختم مي‌شود كه آغاز آن اظهارنظر گمرك جمهوري اسلامي است كه همه ميوه‌هاي وارداتي مجوز داشته و ثبت سفارش شده‌اند.
در طرف ديگر ماجرا وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت به‌عنوان زيرمجموعه آن قرار دارد؛ سازماني كه مسووليت ثبت سفارش واردات را برعهده دارد و به گفته رييس اين سازمان هرگونه ثبت سفارش پس از صدور مجوز از طرف دستگاه‌هاي ذي‌ربط صورت مي‌گيرد؛ مجوزي كه در مورد محصولات كشاورزي از طرف وزارت جهاد كشاورزي صادر مي‌شود و اين وزارتخانه بايد در زمان صدور تمامي جوانب و مقررات را رعايت كند.
معاون وزير جهاد كشاورزي نيز در اين رابطه اعلام كرد: اين وزارتخانه به هيچ احدي اعم از خصوصي و دولتي هيچ‌گونه مجوز وارداتي نداده‌ و مسوولان بازرگاني اگر مدعي هستند كه وزارت جهاد كشاورزي مجوز واردات ميوه را صادر كرده است، مدرك خود را ارايه كنند.
محمدعلي نيكبخت‌، تصريح كرد: وزارت جهاد كشاورزي مسوول تنظيم بازار يا تجارت كشور نيست و ثبت و سفارش را انجام نمي‌دهد.
وي گفت: به استناد ماده «16» قانون افزايش بهره‌وري از نيمه دوم سال گذشته همزمان با تصويب اين قانون، وزير جهاد كشاورزي طي نامه‌اي رسمي به وزير صنعت، معدن و تجارت ابلاغ كرده است كه واردات همه ميوه‌ها به غير از موز كه توليد داخلي ندارد، ممنوع است و خواستار عدم پذيرش ثبت و سفارش واردات ميوه از اين وزارتخانه شده و خرداد‌ماه امسال نيز مجددا به اين وزارتخانه ممنوعيت واردات ميوه را تاكيد كرده‌ايم.
نيكبخت تصريح كرد: قانون‌گذار از وزارت جهاد كشاورزي اعلام ممنوعيت واردات محصولات زراعي و باغي را خواسته است كه ما نيز به وظيفه قانوني خود عمل كرده‌ايم و اينكه محموله‌هاي ميوه با وجود اعلام ممنوعيت باز هم وارد كشور مي‌شوند، بايد گمرك و سازمان توسعه تجارت پاسخگو باشند.
به گفته معاون وزير جهاد كشاورزي واردات همه ميوه‌ها از نظر وزارت جهاد كشاورزي تخلف محسوب مي‌شود كه اين موضوع از وزارتخانه‌هاي مربوطه و ديگر دستگاه‌هاي ذي‌ربط از سوي جهاد كشاورزي در حال پيگيري است.
وي اظهار كرد: وزارت جهاد كشاورزي نيز از واردات محموله اخير (مركبات) شوكه شده و در تعجب است كه چگونه با وجود ممنوعيت واردات اين محموله‌ها وارد كشور مي‌شوند و جاي سوال است كه مجوز واردات اين محموله‌ها حتي تا گمركات كشورمان از كجا صادر شده است.
قوانين يك‌شبه و براي افراد خاص 
رييس اتحاديه صادر‌كنندگان و وارد‌كنندگان ميوه و تره‌بار اما نظر ديگري دارد و معتقد است واردات ميوه در چارچوب قانون بوده است و البته اين قانون بوده كه براي برخي از افراد خاص دچار تغيير شده است.
سيدرضا نوراني تاكيد كرد: هيچ يك از اعضاي اين اتحاديه ميوه وارد نكرده‌اند و جاي سوال است كه واردات از سوي چه كساني صورت مي‌گيرد؟
نوراني گفت: با توجه به اينكه پتانسيل‌هاي خوب و مزيت‌هاي بالا در كشور وجود دارد، توليد داخلي نه‌تنها مي‌تواند جوابگوي مصرف باشد بلكه مي‌تواند صادرات و ارزآوري هم داشته باشيم.
وي افزود: اين درحالي است كه هنوز پرتقال‌هاي كشورمان روي درخت است، واردات آغاز شده. به گفته نوراني قوانين واردات و صادرات يك‌شبه و براي افراد خاص اعمال مي‌شود.
رييس اتحاديه صادر‌كنندگان و وارد‌كنندگان ميوه و تره‌بار خاطرنشان كرد: سال 86 به دليل سرمازدگي، باغات كشور لطمه ديد و مجبور به واردات شديم، اما پس از آن و با مناسب شدن شرايط توليد داخلي باز هم واردات ادامه يافت.
وي تصريح كرد: هيچ يك از اعضاي اين اتحاديه ميوه وارد نكرده‌اند و جاي سوال است كه واردات از سوي چه كساني صورت مي‌گيرد؟
نوراني اظهار كرد: با وجود اينكه واردات آناناس ممنوع است، بازار‌هاي مصرف پر از آناناس‌هاي وارداتي بوده كه از كانال‌هاي قانوني وارد شده، چراكه اين محصول بايد از كشور‌هاي دور و با تجهيزات يخچال وارد شود كه قابليت واردات قاچاق را ندارد؛ واردات محصولات كشاورزي با برنامه‌ريزي بوده است.
ميوه‌ها قانوني وارد مي‌شوند 
در طرف ديگر ماجرا اتحاديه باغداران به‌عنوان تنها تشكل حامي اين بخش معتقد است مسوولان از زير بار پذيرش مسووليت واردات مركبات شانه خالي مي‌كنند.
رييس اتحاديه باغداران با ابراز نگراني از پر شدن ميوه‌هاي وارداتي در مراكز خرده‌فروشي گفت: تمام مسوولان مي‌خواهند اين موضوع را گردن نگيرند در صورتي‌كه اين واردات مدير‌يت شده بوده است.
مجتبي شادلويي تصريح كرد: قانون‌هاي واردات و تعرفه‌گذاري نبايد مقطعي و مصلحتي لحاظ شود. رييس اتحاديه باغداران تاكيد كرد: درحالي‌كه طبق قانون، تعرفه واردات محصولات كشاورزي بايد معادل تعرفه واردات خودرو 90 درصد باشد، اين قانون اجرايي نمي‌شود.
وي اظهار كرد: با توجه به اينكه هزينه فايده واردات ميوه به صورت قاچاق زياد نيست، اين محموله‌ها نبايد غيرقانوني وارد كشور شده باشند.
همه ميوه‌هاي وارداتي مجوز ثبت‌ سفارش دارند
گمرك ايران نيز اعلام كرده است همه ميوه‌هاي وارداتي به صورت رسمي و با مجوز دستگاه‌هاي مربوطه صورت گرفته است.
معاون وزير اقتصاد درباره واردات مركبات در فصل برداشت اين محصول در كشور توضيح داد و گفت: هيچ كالايي امكان ورود به كشور ندارد مگر اينكه از سوي سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش شده و مجوز اوليه ورود را توسط وزارت بازرگاني اخذ كرده باشد.
وي ادامه داد: قطعا ميوه‌اي كه وارد كشور مي‌شود ابتدا ثبت سفارش مي‌شود همان طور كه مجوز قرنطينه ميوه از سوي وزارت جهاد كشاورزي صادر مي‌شود بنابراين گمرك اسناد مربوط به ثبت سفارش و مجوز قرنطينه را كه از سوي دو وزارتخانه بازرگاني و جهاد كشاورزي صادرمي‌شود، بررسي مي‌كند.
ثبت و سفارش قبل از ممنوعيت بوده است 
مديركل ثبت و سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاكيد بر اعمال نظارت و كنترل بر واردات و جلوگيري از واردات محصولات ممنوع اظهار كرد: ما هم به عنوان وزارت بازرگاني نگران واردات هستيم و اگر ميوه‌هاي ممنوعه وارد‌ شده‌اند، ثبت و سفارش آنها در قبل از ممنوعيت بوده است. خدايي درباره واردات انواع ميوه با وجود اعلام ممنوعيت آن اظهار كرد: تعرفه واردات 700 كالاي وارداتي در اختيار جهاد كشاورزي است، اما واردات 190 كالا از سوي اين وزارتخانه ممنوع شده و 510 كالا هيچ تعرفه‌اي ندارند.
وي با تاكيد بر اعمال نظارت و كنترل بر واردات و جلوگيري از واردات محصولات ممنوع، اظهار كرد: ما هم به عنوان وزارت بازرگاني نگران واردات هستيم و اگر ميوه‌هاي ممنوعه وارد‌ شده‌اند، ثبت و سفارش آنها در قبل از ممنوعيت بوده است.
خدايي افزود: اگر محصولات از گمرك به صورت رسمي وارد شده‌ باشند، دستگاه‌هاي وارد‌كننده مشخص هستند و وزارت جهاد كشاورزي نيز به عنوان متولي قرنطينه بر سالم ‌بودن محصولات كشاورزي نظارت داشته و با گواهي و تاييد سازمان حفظ نباتات محموله وارداتي از گمرك ترخيص مي‌شوند.
مديركل ثبت و سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: اين وزارتخانه براساس ضوابط دستگاه قبلي (وزارت جهاد كشاورزي) اقدام به ثبت آمار مي‌كند.
به گفته وي محدوديتي براي ثبت سفارش و واردات وجود ندارد. به نظر مي‌رسد واردات مركبات تركيه‌اي در فصل برداشت و اعتراض‌هاي صورت‌گرفته همچون موارد گذشته بي‌نتيجه خواهد ماند. اظهارات ضد و نقيض مسوولان نيز نشان‌دهنده ورود قانوني مركبات به كشور بوده است و پروسه واردات تمامي مراحل قانوني خود را طي كرده است.
اما آنچه در اين بين از اهميت بالايي برخوردار است مرجع صادر‌كننده مجوز و چرايي تغيير قانون در موارد خاص است كه به نظر مي‌رسد هيچ‌گاه جوابي براي آن وجود نداشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علوي ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
    0 0
    به ما کم درآمدها فرقي نمي کند که کي توليد مي کند ويا از چه کشوري واردمي شود مهم آنست به لطف اين واردات است که تا حدودي بودجه مان مي رسد حداقل درماه دوبارميوه خوب بخوريم هرکسي ارزان بفروشد مامشتري آنها هستيم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس