به گزارش مشرق به نقل از تابناک، علي اكبر آقايي، نماينده سلماس، افزود: بايد تمام اعضاي پروازهاي اين هواپيماها ايراني باشند. ضمن اينكه با پرچم جمهوري اسلامي ايران، پرواز كنند.
اين نظر ریيس کمیسيون عمران مجلس در واقع تمام سازوكار و پيشبيني حضور قطريها در پروازهاي داخلي را متحول ميكند. چون پيش از اين اعلام شده بود هواپيمايي قطر، تا 70 پرواز داخلي ايران را با همان كيفيت پروازهاي بينالمللياش انجام ميدهد.
وزارت مسكن و راه با شركت هواپيمايي قطر وارد معامله شده تا 70 پرواز در آسمان ايران، توسط اين شركت انجام شود.
حرف و حديثهايي كه درباره حضور هواپيماهاي خطوط هوايي قطر (Qatar Airways) در هفتههاي گذشته بلند شده، از سخنان وزير راه گرفته تا نامه پرسوز و گداز شركتهاي هواپيمايي داخلي، نشان ميدهد موضوع، كوچك و زودگذر نيست.
اين چنين كه پيداست وزارت راه نميخواهد جزئياتي از تفاهمنامهاش با قطر را به رسانهها بدهد. اما آنطور كه از برآشفته شدن ايرلاينها بر ميآيد اوضاع بر وفق مراد هر كه باشد به نفع شركتهاي هواپيمايي ايراني نيست.
با وجود اعتراضات فعالان حملونقل هوايي داخل به حضور قطر ايرلاين در ايران، مديران دولتي ميگويند مشكل اين شركتها با همكار عرب شان، حل شده است.
وزير راه و شهرسازي در مراسم تجليل از هوشنگ شهبازي، خلبان فرود بدون چرخ بوئينگ در مهرآباد گفت: «شركتهاي ماهان، هما و آسمان كه بيشتر جابهجاييها را انجام ميدهند و در جلسه تفاهم با طرف قطري بودهاند، مخالفتي ندارند.»
علي نيكزاد با بيان اينكه هواپيماهاي قطري درصورت ورود به كشور فقط در مسيرهاي داخلي به كار گرفته ميشوند، از قيمت بيشتر بليت آنها، سخن گفت: «بهدليل اينكه اين هواپيماها سوخت را با قيمت بينالمللي ليتري (700 تومان) دريافت ميكند، قيمت بليت آنها 25 درصد بيشتر از هواپيماهايي خواهد بود كه قيمت سوخت 400 تومان پرواز ميكنند.»
وی همچنين گفت: «قطريها خواهان افزايش پروازها به فرودگاههاي ايران شدهاند. من اعلام كردهام كه اين امر را قبول ندارم و درصورتي اجازه افزايش تعداد پروازها داده ميشود كه هواپيماهاي قطري در مسيرهاي داخلي پرواز كرده و سپس به دوحه پرواز داشته باشند.در غير اينصورت ورود هواپيماهاي قطري به كشور را قبول نخواهم كرد. آنها نيز بهطور متقابل به ما اجازه پرواز بيشتر ميدهند. در حال حاضر سه شركت آسمان، ماهان و هما 75 درصد پروازها را انجام ميدهند و معتقديم اگر هر كشور خارجي از كشور خودش بخواهد وارد كشور ما شود و مسافران خارجي را جابهجا كند درصورتي قبول ميكنيم كه در مسيرهاي داخلي نيز پرواز كنند.»
ولي واقعيت صنعت حملونقل هوايي در ايران نشان ميدهد درصورتي كه 70 پرواز هفتگي قطر، بهطور كامل اجرا شود، تنها 2 درصد از توان پروازي كشور اشغال خواهد شد.
برخي از كارشناسان معتقدند توان خطوط هوايي داخل، بهراحتي ميتواند اين 2 درصد را جبران كند و نيازي به حضور رقيب خارجي در اين عرصه نيست.