عکس/ پارکینگ موتورسیکلت‌های توقیفی

این روزها صنعت موتورسیکلت یک تنه به مقصر اصلی آلودگی هوای کلان شهرها تبدیل شده است، در حالی که اگر با دید کارشناسی به این موضوع نگاه شود.

به گزارش مشرق، جلیل مجاهد رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت موتور سیکلت ایران در گفتگویی تفصیلی با تشریح مشکلات و دغدغه های این انجمن برای توسعه کیفی محصولات تولیدی، از برگزاری جلسات متعدد با نهادهای ذی ربط برای کمک به حل مشکل آلودگی هوای تهران خبر داد.

نقش موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا بخصوص در تهران به چه میزان است؟

طبق ادعای مسئولین، این روزها صنعت موتورسیکلت یک تنه به مقصر اصلی آلودگی هوای کلان شهرها تبدیل شده است، در حالی که اگر با دید کارشناسی به این موضوع نگاه شود، نه تنها ایرادی به عملکرد موتورسیکلت سازان وارد نمیشود، بلکه دستگاه های اجرایی دیگر که به فرایند اسقاط موتورسیکلت های آلاینده توجهی نداشته و برای صنعت موتورسیکلت هیچ سند چشم انداز و یا برنامه ای ندارند و صرفا با اعمال سیاست های دستوری و ناگهانی به دنبال ایجاد تغییرات هستند بیشترین اثرگذاری را در آلودگی کلان شهرها دارند.

انجمن صنعت موتور سیکلت ایران مصمم است تا سطح آلایندگی‌ها را کاهش دهد و در راستای اجرای این امر به پیگیر برگزاری جلسه با شورای شهر تهران است. همچنین به دنبال همکاری با سازمان محیط زیست هم هستیم.

سوال: عامل اصلی آلایندگی در موتور سیکلت‌ها چیست؟

در حال حاضر موتورسیکلت های تولیدی کشور تا پایان سال 96 استانداردهای آلایندگی یورو 3 را دارند، اما عامل اصلی ایجاد آلایندگی موتورسیکت های فرسوده و با عمر بیش از 8 سال هستند که همچنان در حال تردد بوده و حتی فاقد پایین ترین سطح استانداردهای آلایندگی هستند.

تعداد سیکلت های فرسوده و آلاینده در کشور بیش از 8 میلیون دستگاه است، در حالی که سالیانه حدود 500 الی 600  هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید میشود که هرچند استانداردهای یورو 3 را دارند، اما در مقابل 8 میلیون موتورسیکلت فرسوده وجود دارد که عامل اصلی ایجاد آلایندگی خواهند بود.

تنها در صورت ایجاد نظام اسقاط و بازیافت موتورسیکلت به نحوی که سیکلت فرسوده به طور کامل از چرخه مصرف خارج شود میتوان بر این سطح از آلایندگی غلبه نمود، چراکه با توجه به ارتقای استانداردها از جمله استانداردهای ایمنی و آلایندگی ، روز به روز شاهد تولید موتورسیکلت­هایی با سطح آلایندگی پایین تر، ایمن تر و مطابق با استانداردهای آلایندگی خواهیم بود.

کشورهای پیشرفته برای صنعت سیکلت چه برنامه‌ای دارند؟

در شرایطی که کشورها برای صنایع کلیدی و اثرگذار در توسعه صنعتی کشورشان برنامه‌ ریزی چند مرحله ای، دراز مدت و نیز سیاست­های هوشمند توسعه فناوری و کاهش آلایندگی را اتخاذ نموده اند و این برنامه ها را در اختیار فعالان آن صنعت قرار داده­اند، برخی مسئولین همچنان بدون برنامه در رابطه با صنعت موتورسیکلت عمل می کنند، به نحوی که بدون توجه به وضعیت صنعت موتورسیکلت و به صورت ناگهانی و غیر کارشناسی استانداردهای آلایندگی را افزایش میدهند، بدون اینکه زمان کافی برای تولید کننده در نظر گرفته شود و یا طی یک برنامه پلکانی به موتورسیکلت سازان ابلاغ شود.

اگر بخواهیم استانداردهای آلایندگی را ارتقا دهیم، لازم است طی یک فرایند 3 ساله ابتدا موتورسیکلت ها از سطح آلایندگی یورو 3 کاربراتوری به سطح یورو 3 انژکتوری ارتقا پیدا کنند و پس از آن طی یک فرایند 2 ساله از سطح یورو 3 انژکتوری به سطح یورو 4 برسیم.

برای ارتقای سطح آلایندگی باید چه برنامه‌ای داشته باشیم؟

به منظور ارتقای سطح آلایندگی لازم است کارخانجات موتورسیکلت زیرساخت های فنی این موضوع را در کارخانه هایشان مهیا کنند و این امر موضوعی زمان بر است، در حالی که طبق بخشنامه های جدید صرفا 8 ماه در نظر گرفته شده است، و بدتر از همه اینکه چند ماه پیش از اجرایی شدن این موارد هرگز برنامه ای به موتورسیکلت ساز ابلاغ نشده است تا آنها بتوانند زیر ساخت های فنی را مهیا کنند. در نتیجه غالب کارخانجات موتورسیکلت به دلیل این تصمیم غیر کارشناسی متضرر شده و در معرض تعطیلی کامل قرار گرفته اند.

وی گفت: سیاست های دستوری و ناگهانی از جمله دستورالعمل جدید تولید موتورسیکلت یورو 4 که بدون توجه به وضعیت فعلی این صنعت و بدون زمینه سازی و هماهنگی با سیکلت سازان اجرایی شده است وضعیت صنعت موتورسیکلت را به جایی رسانده است که در 6 ماهه اول سال 96 تولید موتورسیکلت به نسبت همین زمان در سال قبل تا 90 درصد کاهش داشته و حتی برخی کارنجات به طور کامل تعطیل شدند.

سطح اشتغال در صنعت موتور سیکلت به شدت کاهش یافته

مجاهد تصریح کرد: با تعطیلی کارخانجات موتورسیکلت نیز سطح اشتغال در این صنعت به شدت کاهش یافته و شاهد تعداد زیادی از کارگرانی هستیم که بیکار شده اند و تا هنگامی که مسئولین به کمک افراد آگاه افق روشنی را برای صنعت موتورسیکلت ترسیم نکند نمی توان شاهد توسعه این صنعت در کشور بود. انتظار ما از وزارت صنعت این است که ما را در ادامه راه بیش از گذشته همراهی کند و به کمک این صنعت بیاید.

انجمن صنعت موتور سیکلت ایران برای دانش آموزان سرپل ذهاب مدرسه می‌سازد

هیئت مدیره انجمن صنعت موتور سیکلت ایران به منظور همدردی با مردم زلزله‌زده کرمانشاه یک تیم به سرپرستی آقایان عزیزی و حجازی از اعضای هیئت مدیره را جهت بازدید به منطقه سرپل ذهاب فرستاد تا پیام تسلیت مجموعه را به مردم شریف این منطقه برسانند.

تیم اعزامی به کرمانشاه با بررسی چند مدرسه تخریب شده در شهر سرپل ذهاب در نهایت مدرسه آزادگان که کاملا تخریب شده بود را انتخاب کرد تا برای دانش آموزان این منطقه مدرسه‌ای با رعایت تمامی موارد و قوانین ایمنی ساخته شود. این مدرسه ساختمان آموزشی‌ای به متراژ 550 متر دارد که هزینه مورد نیاز جهت ساخت این مدرسه 500 میلیون تومان پیش بینی شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس