کد خبر 805586
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
اولین تصویر از آزمایش موشکی امروز کره شمالی

استراتژی بازدارندگی و تقویت اتحادها مقابل کره شمالی در طی دهه های گذشته همواره مورد استفاده قرار گرفته و اکنون نیز باید مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش مشرق، پرفسور «رابرت کلی» استاد روابط بین الملل دانشگاه ملی پوسان در مقاله ای با عنوان «توان حمله نظامی کره شمالی به امریکا و گزینه های روی میز بد واشنگتن» می نویسد: کره شمالی توان حمله نظامی به امریکا را داشته و واشنگتن در حال حاضر گزینه های بدی روی میز دارد. این مقاله در سایت تحلیلی نشنال اینترست منتشر شده و ترجمه کامل آن در زیر آمده است.


در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۷ کره شمالی پیشرفته ترین و دور بردترین موشک بالستیک قاره پیما خود ( هواسانگ ۱۵) را آزمایش کرد. این موشک پیشرفته ترین موشک بالستیک قاره پیما کره شمالی با برد ۴۷۰۰ کیلومتر بوده که می تواند کل امریکا را مورد هدف قرار دهد. در طی هفتاد و پنج روز پیش از این آزمایش، امریکا و متحدان آن امیدوار شده بودند که کره شمالی ممکن است آماده مذاکره با آنها باشد. اما کره شمالی تمامی امیدهای آنها را نابود کرده و هفته گذشته موشک بالستیکی را آزمایش کرد که می تواند کل امریکا را مورد هدف قرار دهد. مسئله مهم این است که کره شمالی مشخص نمی کند تا چه زمانی می خواهد به آزمایش موشکی ادامه داده و هدف واقعی آن از این اقدام چیست؟

آنچه در حال حاضر مهم است این واقعیت است که واکنش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به پرتاب موشک بالستیک قاره پیما کره شمالی در طی هفته گذشته بسیار خنثی بود: «ما مراقب آن خواهیم بود» و این مهم نشان می دهد که امریکا در برابر کره شمالی گزینه های خوبی روی میز ندارد.

اکنون این سوال مطرح می شود که امریکا باید چه اقدامی انجام دهد؟

واضح است که ترامپ می خواهد به کره شمالی حمله کند و بازار شایعه پراکنی در کره جنوبی به مراتب بدتر از گذشته است. اما رئیس جمهور کره جنوبی شدیدا مخالف حمله نظامی و استفاده از نیرو علیه کره شمالی بوده و وزیر دفاع امریکا نیز متوجه عواقب خطرناک حمله نظامی علیه کره شمالی است. به نظر می رسد آنها توانسته اند ترامپ را متقاعد کنند فعلا از حمله نظامی علیه پیونگ یانگ منصرف شود.

گزینه نظامی علیه پیونگ یانگ درست مانند گذشته بد است. زیرا سئول مورد حمله نظامی پیونگ یانگ قرار خواهد گرفت اگر کره شمالی مورد هدف موشک های امریکا قرار گیرد. چین متحد دفاعی و نظامی پیونگ یانگ بوده و خطوط قرمز آن مشخص نیست. در صورت حمله به کره شمالی پکن به احتمال زیاد به پیونگ یانگ پیوسته و با امریکا و متحدان آن وارد جنگ خواهد شد و در طی این جنگ صدها و هزاران غیرنظامی بیگناه کشته خواهند شد.

موضوع نگران کننده در حال حاضر این است که کره شمالی با سرعت به سمت تولید سلاح های هسته ای و موشک های پیشرفته دوربرد حرکت می کند. تصور موفقیت نظامی کره شمالی بدون کمک چین تقریبا غیر ممکن است. کامیون های پرتاب کننده سیار کره شمالی از چین وارد شده و بنابراین بار دیگر جهان بر کمک های چین به کره شمالی تمرکز می کند. با توجه به این واقعیت که پیونگ یانگ به تنهایی نمی تواند توان نظامی خود را افزایش دهد، باید گفت که کره شمالی در اثر فشار مالی و اقتصادی چین بسیار آسیب پذیر است. اما چین، کشوری که بند ناف کره شمالی به آن متصل است، در طی دو دهه گذشته از این اهرم علیه پیونگ یانگ استفاده نکرده و ترامپ حق دارد پکن را جهت اعمال فشار بر کره شمالی تحت فشار قرار دهد.

باید گفت که سیاست های ترامپ علیه چین با شکست مواجه شده و چین همچنان به همسایه خود متعهد است.

ایالات متحده امریکا و متحدان آن در طی سالهای گذشته همواره از گزینه های مختلفی از جمله تقویت اتحادهای رسمی، بازدارندگی، اعمال تحریم و تقویت سامانه دفاعی علیه کره شمالی استفاده کرده اند. اما واقعیت این است که هیچ یک از این گزینه ها تاکنون کارساز نبوده و ترامپ همواره اعلام کرده است دوران صبر استراتژیک به سر آمده است. علی رغم سخنرانی های شدید اللحن ترامپ علیه پیونگ یانگ، وی همچنان دنباله رو سیاست های دولتهای پیشین خود است.

استراتژی بازدارندگی و تقویت اتحادها مقابل کره شمالی در طی دهه های گذشته همواره مورد استفاده قرار گرفته و اکنون نیز باید مورد استفاده قرار گیرد. امریکا باید به همکاری خود با ژاپن و کره جنوبی ادامه داده و پکن را متقاعد کند کره شمالی به قدرتی خطرناک تبدیل شده است. تحریم ها علیه کره شمالی باید تداوم یافته و چین نیز باید پولهای کره شمالی در بانک های خود را بلوکه کند. امریکا باید از تجربه گذشته در سال ۲۰۰۵ و حساسیت پیونگ یانگ به هدف گیری پولهای آن در کشورهای دیگر استفاده نموده و سرانجام دفاع موشکی خود و متحدانش را تقویت کند.

اما این گزینه ها کافی نخواهد بود. به نظر نمی رسد کره شمالی توسعه برنامه موشکی و هسته ای خود را کنار بگذارد. این کشور خواهان رسیدن به بازدارندگی هسته ای با امریکا و متحدان آن است. ایالات متحده امریکا فقط می تواند روند توسعه برنامه هسته ای پیونگ یانگ را کند نموده و سامانه دفاعی خود را تقویت کند. اما واقعیت این است که کره شمالی تعداد راکت های هسته ای خود را افزایش خواهد داد. در دهه های پیش رو فشار حمله نظامی به کره شمالی - به ویژه در کنگره و در میان محافظه کاران کره جنوبی و امریکایی تشدید خواهد شد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس