حیات وحش کلانتری

وضعیت نابسامان یگان حفاظت محیط زیست کشور که ضعف آن، گستاخی و قانون‌گریزی متخلفان را به همراه داشته یکی از اصلی‌ترین مقوله‌هایی است که انتظار می‌رفت جزو اولویت‌های کلانتری واقع شود.

به گزارش مشرق، انتشار گزارش "عیسی کلانتری" از عملکرد یکصد روزه سازمان حفاظت محیط زیست طی روزهای گذشته انتقادات برخی از کارشناسان و فعالان محیط زیست را به همراه داشته است.

در شرح عملکرد یکصد روزه کلانتری، اما فارغ از اقداماتی که مورد انتقاد قرار گرفته آنچه توجه را به خود جلب می‌کند جای خالی حیات وحش و مقوله‌های مرتبط با آن است. گویی کلانتری حفاظت از حیات وحش را جزو وظایف سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌داند، در حالیکه نه تنها در اغلب کشورها، حفاظت از حیات وحش، اولویت اصلی سازمان‌ها یا وزارت‌خانه‌های محیط زیست محسوب می‌شود بلکه طبق ماده یک قانون شکار و صید کشورمان نیز، هدفی که سازمان حفاظت محیط زیست به منظور تامین آن تشکیل شده، حفاظت و تکثیر جانوران وحشی است.

به‌علاوه، برخلاف سایر حوزه‌های محیط زیست مانند آلودگی هوا و آب که کلانتری بر پرداختن به آن تاکید بسیار دارد، این تنها حیات وحش است که به جز سازمان حفاظت محیط زیست متولی دیگری در کشور ندارد. اما اظهارات کلانتری، طی ماه‌های گذشته و به کار بردن عباراتی چون "چهار تا حیوان" و "به خاطر چند یوزپلنگ" تنها حکایت از آن دارد که رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از حیات وحش را مقوله‌ای فانتزی و کم‌اهمیت تلقی می‌کند. مقوله‌ای که به گفته وی، نهایتاً یک صدم توجه سازمان حفاظت محیط زیست را به خود معطوف خواهد کرد، نه بیشتر. بدین ترتیب در بزنگاهی که می‌بایست با تمام توان، زیستگاه‌های کشور را مدیریت کرد و سایه نابودی را با اقداماتی کارشناسی‌شده از سر گونه‌های حیات وحش کشور کنار زد، باید به انتظار آثار جبران‌ناپذیری نشست که بی‌توجهی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به وضعیت بحرانی حیات وحش، در آینده‌ای نزدیک، بر پیکر نیمه‌جان حیات وحش کشور  به یادگار خواهد گذاشت. 

وضعیت نابسامان یگان حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان بازوی اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه حفاظت از حیات وحش که ضعف آن این روزها بیش از هر زمان دیگری، گستاخی و قانون‌گریزی متخلفان را به همراه داشته یکی از اصلی‌ترین مقوله‌هایی است که انتظار می‌رفت جزو اولویت‌های کلانتری واقع شود. آن هم در حالیکه با گذشت بیش از یک سال از شهادت سه تن از محیط‌بانان طی 48 ساعت، علی‌رغم وعده‌های پیاپی مسئولان محیط زیست هنوز اقدامی در راستای بهبود و تقویت یگان حفاظت محیط زیست صورت نگرفته است. یگانی که نماد اقتدار سازمان حفاظت محیط زیست است؛ اما متاسفانه، سوءمدیریت و عدم اختصاص اعتبار طی سال‌های گذشته ضعفی مشهود را در عملکرد آن به جا گذاشته است.

تعداد اندک محیط‌بانان به نسبت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و عدم برخورداری آنها از امکانات حداقلی برای مقابله با متخلفان مجهز، معضلی است که متاسفانه حل آن تا به امروز به طور جدی در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار نگرفته است.

در واقع عامل عمده معضلات حیات وحش کشور، را می‌توان ضعف یگان حفاظت محیط زیست دانست. نسل‌کشی پرندگان مهاجر که هر ساله علاوه بر حیات وحش، تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی به شمار می‌رود و لکه سیاهی بر نام کشورمان در مجامع بین‌المللی به جا می‌گذارد تنها و تنها حاصل ناتوانی یگان حفاظت محیط زیست در به نمایش گذاشتن برخوردی قانونی با متخلفان است. همین سبب شده است این پدیده شوم هر ساله در شمال و جنوب کشور ریشه‌دارتر شده و ایران را در جایگاه دومین کشور جهان در زمینه کشتار پرندگان مهاجر قرار دهد.

و این عدم اقتدار یگان حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان بازوی اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست است که راه را برای رواج قوش‌بازی و کشتار پرندگان شکاری هموار کرده و با فراهم آوردن بستری امن برای شکار چارپایان، کاهش جمعیت طعمه‌ها در زیستگاه‌های یوزپلنگ و در نتیجه وضعیت بحرانی امروز این گربه‌سان در خطر انقراض را رقم زده است.

اما آیا مرور زمان خواهد توانست تغییری در رویکرد "عیسی کلانتری" نسبت به مقوله حفاظت از حیات وحش ایجاد کند و حفاظت از حیات وحش را از مقوله‌ای فانتزی و جنبی؛ طبق قانون، به اولویت سازمان حفاظت محیط زیست ارتقا دهد یا باید پذیرفت که با ریاست او بر سازمان حفاظت محیط زیست، فصلی تاسف‌بار در تاریخ حیات وحش کشور آغاز شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس