کشور اردن

رسانه‌ها از برگزاری نشست بین‌المللی‌ «العقبه» با مشرکت تعداد قابل توجهی از مقامات و شخصیت‌های سیاسی و نهادهای بین‌المللی با محوریت مقابله با تروریسم در اردن خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، شهر «العقبه» اردن امروز شنبه میزبان نشست بین‌المللی با محوریت مقابله با تروریسم است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از «فایز الدویری» کارشناس مسائل نظامی نوشت که نشست مذکور در سطح بین‌المللی بوده و مربوط به مقابله با تروریسم است.

وی گفت که این نشست در مقایسه با نشست‌های سابق به میزبانی اردن جامع‌تر بوده و دربرگیرنده کشورهایی مشخص با اهداف مشخصی است.

این کارشناس مسائل نظامی اظهار داشت که نشست العقبه اردن تحت عنوان «تروریسم در غرب آفریقا» بوده و هدف از آن تبادل اطلاعات، تجارب و همکاری نظامی و امنیتی برای مقابله با تروریسم است.

خبرگزاری «پترا» اردن در این ارتباط گزارش داد که رؤسای شماری از کشورهای غرب آفریقا،  «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا و شماری از وزیران آمریکایی و فرانسوی و مسئولان ارشد امنیتی و سیاسی‌ای از اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک (ناتو) و اتحادیه آفریقا در این نشست شرکت خواهند کرد.

علاوه بر این تعداد، مقامات ارشدی از انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا، رومانی، بلژیک، هلند، ایتالیا، قبرس، بریل، ژاپن، هند، اندونزی، ساحل عاج، گامبیا، نیجریه، موریتانی، چاد، بورکینو فاسو و نمایندگی از سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شرکت خواهند کرد.

الدویری در مورد این نشست می‌گوید: «گروه‌های تروریستی مرزهای سیاسی را درنوردیده‌اند و دیگر این مشکل تنها محدود به یک کشور نیست و هنگامی که از داعش سخن می‌گوییم از ولایت‌های دیگری خارج از مرزهای منطقه تحت سیطره‌اش نیز سخن می‌گوییم؛ داعش در سینای مصر، فلیپین، اندونزی، شمال مالی و نیجریه وجود دارد».

این نشست بعد از آن برگزار می‌شود که رسانه‌ها ماه قبل از نشست مخفی‌ای گزارش دادند که بر اساس اعلام روزنامه هاآرتص رژیم صهیونیستی در ۲۱ فوریه سال گذشته در شهر العقبه برگزار کرد.

در این نشست، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، عبدالله دوم، شاه اردن و جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا حضور داشتند.

نتانیاهو در این نشست طرح ۵ ماده‌ای را که شامل مجموعه گام‌هایی جهت اعتماد سازی با فلسطینیان بود، در مقابل برگزاری نشست سران و رهبرانی از عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس پیشنهاد می‌کند.

جان کری نیز در این نشست طرح صلح منطقه‌ای را که شامل به رسمیت شناختن دولت یهود و از سرگیری گفت‌وگوها با فلسطینی‌ها بود، مطرح می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس