محمد نهاوندیان

نهاوندیان گفت: بانک مرکزی به میدان آمد و چون نقد شدن دارایی‌های این بنگاه‌ها زمان‌بر بود، با خط اعتباری که بانک مرکزی تخصیص داد سپرده های این افراد با سود قانونی و متعارف 15 درصد پرداخت می شود.

به گزارش مشرق، محمّد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور امروز چهارشنبه( 8 آذر) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کمیته منتخب سران سه قوه، درخصوص نحوه پرداخت پول به مال باختگان 4 مؤسسه مالی تصمیم گرفته‌اند و آن را به رؤسای سه قوه فرستاده‌اند. ظرف هفته آینده تکلیف این موضوع مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه پرداخت‌ها به این افراد آغاز شده است، سوءمدیریت در برخی از این مؤسسات را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: این موضوع برای یک میلیون و سیصد هزار نفر از هموطنان ما درگیری و نگرانی ایجاد کرده بود. 

وی ادامه داد: بانک مرکزی به میدان آمد و چون نقد شدن دارایی‌های این بنگاه‌ها زمان‌بر بود، با خط اعتباری که بانک مرکزی تخصیص داد سپرده های این افراد با سود قانونی و متعارف 15 درصد پرداخت می شود. کسانی که تا 100 میلیون سپرده گذاری داشته پول خود را با این سود دریافت می‌کنند. کسانی که بیشتر سرمایه گذاری کرده‌اند هم می‌توانند تا سقف 100 میلیون را دریافت کنند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه بر این اساس مشکل بیشت از یک میلیون و دویست هزار نفر حل می‌شود اظهار داشت: البته بقیه بدهی این افراد هم باید پرداخت شود و مؤسسات باید با نقد کردن دارایی‌های خود حتماً مابقی بدهی‌ها را پرداخت کنند و نباید آن را هم رها کنیم و باید تعیین تکلیف شود.

نهاوندیان مسئله مؤسسات غیرمجاز مالی را یک عبرت برای جامعه دانست و تصریح کرد: مردم باید بدانند که کسانی که نرخ‌های بالا به آنها وعده می‌دهند این نشان دهنده این است که سرمایه‌گذاری در آن مؤسسات ریسک بالایی دارد.

نهاوندیان ادامه داد: اثر اختلال این موسسات در نظام پولی کشور این شد که نرخ سود در بازار بین بانکی پایین آمده است. یک زمانی حدود 28 بود که الان 18 درصد شده است. این موضوع در اوراق ما هم اثر گذاشته است.

وی با بیان اینکه یک آرامشی در نظام بانکی ایجاد شده و حاصل آن را در آمار سپرده های بانکی می‌بینیم تصریح کرد: از مهر 95 تا مهر 96، 21 درصد افزایش سپرده ها را داریم که این نشان‌دهنده اعتماد مردم به سیستم بانکی است و سیستم بانکی حدود 20 درصد تسهیلات تولید را افزایش داده است. این‌ها نشان دهنده چرخش مطلوب و امیدوارانه اقتصاد کشور است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس