کد خبر 800138
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
رضا سراج نمایه

پس از وقوع زلزله کرمانشاه با اعتماد زدایی از نیروهای انقلابی و امدادی، ساختار سرمایه اجتماعی مورد آماج واقع شد.

به گزارش مشرق، رضا سراج در کانال تلگرامی خود نوشت: پس از وقوع زلزله در کرمانشاه، جریان ضدانقلاب و لیبرال‌های غربگرا، زلزله را دستاویزی برای تضعیف سرمایه اجتماعی نظام (اعتبار زدایی از نهادهای انقلابی و امدادی و اعتماد زدایی از افکارعمومی) نمودند.

سرمایه اجتماعی، ظرفیت و جوهر اجتماعی است که هماهنگی و همکاری را در جامعه تسهیل می‌کند. سرمایه اجتماعی دارای سه بُعد «ساختار» «محتوا» و «کارکرد» است. منظور از ساختار، شکبه ارتباطات اجتماعی و محتوا عبارت از اعتماد و هنجارهای اجتماعی و کارکرد نیز همان عمل متقابل اجتماعی است.

در این ارتباط شاهد بودیم که پس از وقوع زلزله کرمانشاه با اعتماد زدایی از نیروهای انقلابی و امدادی، ساختار سرمایه اجتماعی مورد آماج واقع شد. از طرف دیگر با ترویج فرد گرایی به جای جمع گرایی و پخش شایعات تفرقه انگیز، محتوای سرمایه اجتماعی (اعتماد و هنجار) تضعیف و تخریب گردید.

همچنین از طریق ایجاد دو قطبی و دو دستگی (مسکن مهر و..) کارکرد سرمایه اجتماعی نیز مورد هدف قرار گرفت. در چنین شرایطی، نیروهای مومن به انقلاب نیز بعضا با بازی در زمین حریف،  جدولِ تضعیف و تخریب سرمایه اجتماعی نظام را پُر کردند.

با این همه، عملکرد فوق العاده نهادهای انقلابی و امدادی، هوشیاری سریع انقلابیون و همچنین مشارکت کم نظیر آحاد مردم در کمک به هموطنان زلزله‌زده، نقشه شومِ جریان ضدانقلاب و لیبرال‌های غربگرا را برای تضعیف و تخریب سرمایه اجتماعی نظام، خنثی نمود. این مهم در اظهار رضایت مردم زلزله‌زده کرمانشاه کاملا مشهود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس