زلزله

ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه شامگاه یکشنبه زلزله‌ای بسیار شدید «ازگله» در استان کرمانشاه را تکان داد، زمین‌لرزه‌ای که بسیاری از استان‌های غربی و حتی جنوبی و مرکزی کشور نیز آن را احساس کردند.

به گزارش مشرق، لرزیدن تعداد زیادی از استان‌های کشور طی شامگاه یکشنبه موجب وحشت عمومی و حضور مردم در خیابان‌ها شد. در این گزارش علاوه بر آخرین وضعیت خسارات زلزله در غرب کشور، اخبار برخی از استان‌هایی که در جریان این زمین‌لرزه تکان خوردند آمده است.

مطابق اطلاعات اولیه منشأ لرزش استان‌های مختلف کشورمان وقوع زلزله در مرز کرمانشاه با کشور عراق بوده است. این زمین‌لرزه در منطقه «ازگله» استان کرمانشاه ثبت‌شده است. برای مشاهده تمام اخبار زلزله کرمانشاه اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده اخبار، تصاویر و فیلم‌های روز اول اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اخبار، تصاویر و فیلم‌های روز دوم اینجا کلیک کنید

نیازمند توزیع چادر در سرپل ذهاب هستیم

22:50/ استاندار کرمانشاه اعلام کرد: نیازمند توزیع چادر در سرپل ذهاب هستیم و در حال حاضر سپاه، ارتش و سایر ارگان ها در حال توزیع چادر هستند و امیدواریم تا 24 ساعت به تمام زلزله‌زدگان چادر بدهیم.

‌بازوند با بیان اینکه آب و برق سرپل‌ذهاب کاملا وصل شد، گفت: بنیاد مسکن کار آواربرداری را شروع کرده‌اند.

2 گردان یگان ویژه از 6 استان در مناطق زلزله‌زده مستقر شدند

22:10/ فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: دو گردان یگان ویژه از 6 استان در مناطق زلزله‌زده مستقر شدند.

‌سردار امان‌اللهی، در جلسه شورای مدیریت بحران که امروز در سرپل‌ذهاب برگزار شد، اظهار داشت: در راستای خدمات‌رسانی به زلزله ‌زدگان 50 سرویس توزیع امکانات از سوی نیروی انتظامی تدارک دیده شده است.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه نیروی انتظامی برای توزیع منظم امکانات بسیج شده است گفت: از لحاظ نیرو، نظم‌بخشی، ترافیک آمادگی کامل داریم.

وی با بیان اینکه اشاعه اخباری مبنی بر ناامنی بازتاب‌هایی منفی به دنبال داشته و دیگر شهروندان فکر می‌کنند اگر به کرمانشاه بیایند گرفتار ناامنی می‌شوند بیان کرد: نیروهای ما از همان ساعات اولیه درخواست نیروی کمکی داده و توانستیم دو گردان یگان ویژه از 6 استان و نیروهای نظامی چهار استان را به کار بگیریم.

اینکه گفته می‌شود چادر به تعداد کافی وجود دارد درست نیست‌

21:50/ جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان از نیاز مبزم مردم حادثه دیده کرمانشاه به چادر خبر داد و گفت: سپاه استان همدان در روستاهای بخش ازگله مستقر شده است.

سردار مهدی فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: نیروهای بسیج و سپاه استان همدان حفاظت خط مرزی در نزدیکی ازگله را عهده دار بوده و با وقوع زلزله به یاری حادثه‌دیدگان شتافتند.

وی که در محل حادثه حضور دارد با اشاره به اقلام مورد نیاز و ضروری روستاهای ازگله اعلام کرد: مردم همچنان به چادر نیاز دارند و اینکه گفته می‌شود چادر به تعداد کافی وجود دارد درست نیست.

جانشین فرمانده سپاه استان همدان بیان کرد: پتو، وسایل گرمایشی، لباس بچه، شیرخشک، پوشاک بچه و اقلام خوراکی فاسدنشدنی مانند خشکبار مورد نیاز مردم منطقه است.

فرجی با بیان اینکه رسیدگی به روستاها برعهده سپاه گذاشته شده اعلام کرد: در امتداد این خط مرزی به طول 58 کیلومتر 150-160 روستا قرار دارد که به همگی امدادرسانی شده و اقلام غذایی بین آن ها توزیع شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به تخریب منازل روستاییان و وقوع پس لرزه های متععد، مردم از سکونت در منزل دچار هراس بوده و به ناچار آن ها را در چادرهای سپاه اسکان داده‌ایم.

فرجی گفت: در این روستاها هیچ کس زیر آوار نمانده و برای همه متوفیان تیز گواهی فوت صادر شده است.

جانشین فرمانده سپاه استان اعلام کرد: نزدیک به 2 هزار تخته چادر برای روستاییان زلزله زده کرمانشاه نیاز است و کودکان نیز نیاز به لباس و شیرخشک و پوشاک بچه دارند.

مردم کماکان در شب چهارم زلزله ‌بدون چادر در خیابان به سر می‌برند

21:15/ فرهاد تجری در نشست شورای مدیریت بحران که امروز در سرپل‌ذهاب برگزار شد با تاکید بر لزوم تسریع در رساندن پتو و چادر به مردم اظهار داشت: در همان ساعات ابتدایی وقوع زلزله پس از برقراری ارتباط همه دست‌اندرکاران پای کار آمدند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ساعات باقیمانده ارتش و سپاه نهایت تلاش خود را در شبکه‌های توزیع با استفاده از ظرفیت پایگاه‌های بهداشتی، بسیج و جهاد کشاورزی که تاحدی تاکنون مورد غفلت قرار گرفته به کار گیرند گفت: متاسفانه این زحمات که با رفتارهای نابه‌خردانه و موضع‌گیری‌های غلط تحت‌الشعاع قرار گرفت.

وی با بیان اینکه گاهی در موضع‌گیری‌ها مواردی از خودنمایی دیده می‌شود که باید هوشمندانه برخورد شود بیان کرد: مردم کماکان در شب چهارم حادثه بیرون از چادر و در خیابان به سر می‌برند.

تجری گفت: برخی اطلاعات غلطی داده بودند که بی‌نظمی در توزیع مربوط به سپاه و ارتش و نه هلال احمر بوده البته نباید منکر زحمات هلال احمر شد اما باید این موضوع دیگری شود زیرا برخی آنقدر اطلاعات غلط دادند که موجب شک به عملکرد سپاه و ارتش شد ما از استاندار تقاضای برخورد با این افراد خاطی را  داریم.

وی افزود: در حوزه آب و برق مسئولین سنگ تمام گذاشتند هرچند در حد انتظارات واقع نشدند اما باید شرایط بیرونی هم در عملکرد آنان لحاظ شود.

حضور مداحان بنام کشور در مناطق زلزله‌زده

 20:45/ مداحان اهل‌بیت(ع) از جمله میثم مطیعی و مهدی رسولی به منظور کمک‌رسانی و همدردی با زلزله‌زدگان استان کرمانشاه در این مناطق حاضر شدند.

عصر امروز نیز تعدادی از بازیگران به منظور همدردی با زلزله‌زدگان در محل فرهنگسرای کوثر کرمانشاه حضور پیدا کردند.

کمک‌های مردم ایران در راه کرمانشاه‌

20:30/ مسیرهای منتهی به مناطق زلزله‌زده در غرب استان کرمانشاه با ترافیک سنگین روبه‌روست و بسیاری از خودروهای شخصی به همراه کمک‌های امدادی در این جاده‌ها حضور دارند.

بسیاری از هم‌وطنان نوع‌دوست خود دست به کار شده و با جمع‌آوری مایحتاج مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه و با خودروهای شخصی به مقصد مناطق زلزله‌زده به جاده‌ها زده‌اند تا بخشی از مشکلات کرمانشاهیان را برطرف کنند.

نیازهای اولیه مردم زلزله‌زده هنوز رفع نشده‌/سرپل‌ذهابی‌ها هنوز مشکل اسکان، آب و برق دارند

19:10/ سیدقاسم جاسمی با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه اظهار داشت: آب آشامیدنی، آذوقه و مایحتاج اولیه و عمومی هنوز به دست خانواده‌ها نرسیده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: بیشترین آسیب مربوط به شهرستان‌های غرب استان کرمانشاه بوده و شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، ثلاث، اورامانات، قصرشیرین، گیلانغرب و کرمانشاه آسیب دیده‌اند.

جاسمی با بیان اینکه ‌مشکلات جانی و مالی فراوانی را مردم این شهرها متحمل شده‌اند بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که تاکنون حدود 450 کشته و 8 هزار نفر مجروح شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امدادرسانی‌ها متاسفانه بسیار کند پیش می‌رود، افزود: مردم زلزله‌زده مشکل اسکان دارند و در 3 شب گذشته در معرض سرما هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سرپل‌ذهاب به عنوان شهری که عمده‌ترین آسیب را متحمل شده با مشکلات آب و برق مواجه شده است.

گردشگران خارجی در اصفهان به کمک زلزله‌زدگان شتافتند

18:30/ گردشگران خارجی با حضور در کاخ موزه چهلستون محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان کرمانشاه، با این غم بزرگ ایران همدردی کردند و کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را اهدا کردند.

زلزله، آوار غم به جای گذاشت، غرب ایران زیر آوار ساختمان رفت و قلب ملت ایران زیر آوار درد...

اینجا اصفهان، شهری که قلب مردمانش برای همدردی و کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه می‌تپد، از روزهای گذشته تا کنون هر کس به طریقی سعی می‌کند که کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به دست زلزله‌زدگان غرب برساند.

سازمان‌های مردم نهاد اصفهان نیز دست به کار شدند و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کمپین جمع‌آوری کمک‌های مردمی را در ورودی کاخ موزه چهلستون برپا کرده‌اند.
از صبح امروز ورودی کاخ موزه چهلستون شاهد حضور گرم و صمیمی مردم اصفهان برای کمک به هموطنان خود است

در این میان گردشگران خارجی نیز کمک‌های نوع‌دوستانه‌ خود را به این کمپین اهدا کردند.

کریستین بانار، گردشگر فرانسوی در حاشیه این کمپین به خبرنگار تسنیم می‌گوید: وقتی خبر زلزله غرب ایران را شنیدم، به شدت متاثر شدم و مرتبط اخبار آسیب‌های این زلزله را از طریق شبکه‌های خبری و فضای مجازی دنبال می‌کنم.

وی با بیان اینکه مردم ایران، مردمی بسیار وظیفه‌شناس هستند، گفت: من روز گذشته تهران بودم و امروز در اصفهان در این دو روز شاهد تلاش و همدلی مردم برای کمک به زلزله‌زدگان غرب ایران بودم، این همدردی و تلاش برای من قابل ستایش است.

گردشگری فرانسوی بیان کرد: من هم امروز با گروه خود به کاخ موزه چهلستون آمدم که این شعر سعدی را که شما ایرانیان از آن بسیار استفاده می‌کنید که بنی آدم اعضای یک‌ دیگر است را من هم معنی کنم و سهم کوچکی در کاهش آلام مردم غرب ایران داشته باشم.

این روزها همه دل‌ها می‌تپد برای کرمانشاه...

مرحله جدید عملیات آواربرداری توسط سپاه در مناطق زلزله‌زده آغاز شد

18:15/ سردار محمد پاکپور در گفت‌وگویی از اتمام مرحله نخست آواربرداری در مناطق زلزله‌زده و آغاز مرحله دوم آواربرداری خبرداد و اظهار داشت: به فضل الهی و تلاش دستگاهها و نهادهای مختلف با اتمام مرحله اول عملیات آواربرداری برای نجات بازماندگان و یافتن اجساد جان باختگان، مراحل جدید آواربرداری مناطق زلزله‌زده آغاز شده است. 

وی با بیان اینکه براساس تقسیم کار انجام شده عملیات امداد و خدمت‌رسانی به مردم در مناطق روستایی و صعب‌العبور توسط سپاه و بسیج و در شهرها توسط ارتش همچنان ادامه دارد افزود: در این مراحل بیرون آوردن احشام و امکانات و لوازم زندگی مردم از زیر آوار و تأمین امنیت برای حفظ و نگهداری آن مورد نظر است.

سردار پاکپور گفت: امید داریم با اتمام مراحل آواربرداری در روزهای آینده، به زودی بازسازی مناطق و فراهم‌سازی زمینه‌های زندگی عادی مردم در شهرها و روستاها انجام می‌شود. 

جولان کمبودها در سرپل‌ذهاب/بی‌عدالتی در توزیع امکانات

17:55/ با وجود گذشت سه روز از وقوع زلزله در این شهر همچنان کمبودهای بسیاری در مناطق مختلف این شهر وجود دارد و خانواده‌های سرپل‌ذهابی از کمبود چادر، غذا، وسایل گرمایشی و غیره خبر می‌دهند.

یکی از اهالی این شهر می‌گوید که کمکها اغلب مردمی است و مردم آب، نان، خرما و غیره را میان زلزله‌زده‌ها توزیع می‌کنند ولی همچنان در بخش کمکهای دولتی کمبود وجود دارد که نمونه آن عدم توزیع چادر در نقاط مختلف سرپل‌ذهاب از جمله مرکز شهر است.

مشکل امنیتی در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد

17:35/ سردار منوچهر امان‌اللهی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نیروی انتظامی از آغاز وقوع زلزله با تمام نیرو و امکانات وارد عرصه شد اظهار داشت: نیروی کمکی از ناجا و چندین استان حاضر شدند و اکنون پوشش انتظامی گسترده‌ای در شهرها و جاده‌ها وجود دارد و مشکل خاص امنیتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در ابتدای کار در سیستم توزیع اقلام مردمی دستگاه‌های متولی ناهماهنگی‌هایی داشتند عنوان کرد: اکنون هماهنگی‌هایی انجام و مشکل رفع شده است و بی انضباطی محدودی که اهالی داشتن پیشگیری شد.

امان‌اللهی با اشاره به اینکه امید داریم همکاران با تمام وجود در خدمت مردم باشند که امنیت برقرار شود گفت: در توزیع کمک‌های مردمی مسئولیت در شهر به ارتش و در روستا به سپاه محول شد و ما نیز برای اسکورت و توزیع کمک می‌کنیم.

وی عنوان کرد: از دیروز بعدازظهر و امروز گزارشی مبنی بر شلوغی و برنامه خلاف انتظار وجود نداشته است و امید داریم اشکالات موجود در سیستم توزیع رفع شود و بتوانیم به خوبی انجام وظیفه کنیم.

بیمه بیکاری بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در مناطق زلزله‌زده برقرار می‌شود

17:20/ محمدتقی نوربخش در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیمه بیکاری برای 10 هزار نفر از بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در مناطق زلزله‌زده که بیکار شده‌اند برقرار می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه بیش از 600 نفر از مصدومان زمین‎لرزه به دو بیمارستان تأمین اجتماعی در کرمانشاه مراجعه کردند، گفت: بالغ بر 100 نفر نیز به مراکز درمانی تهران منتقل شده‌اند.

نوربخش با بیان اقدامات صورت گرفته در سازمان تأمین اجتماعی برای برطرف کردن مشکلات مردم در مناطق زلزله‌زده، عنوان کرد: در اولین اقدام مستمری و بیمه بیکاری این افراد خارج از نوبت و ظرف مدت یک هفته پس از مراجعه این افراد برقرار می‌شود.

وی از برقراری بیمه بیکاری این افراد از آذر ماه خبر داد و افزود: : این خدمات فقط برای بیمه‎شدگان در چهار شهرستان زلزله‌زده اصلی یعنی قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، ثلاث‌باباجانی و گیلانغرب است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: 10 میلیارد تومان در ماه برای پرداخت بیمه بیکاری 10 هزار بیمه‌شده تأمین اجتماعی در مناطق زلزله‌زده اختصاص می‎یابد.

نوربخش از پرداخت وام ضروری تا میزان چهار میلیون تومان برای امور اضطراری به مستمری‌بگیران در این مناطق زلزله‌زده خبر داد و افزود: افرادی که بخواهند از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند باید به مراکز تأمین اجتماعی مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: به دلیل اینکه سرپل‎ذهاب فاقد مرکز درمانی است، یک مرکز درمانی سیار از امروز به مدت دو ماه در اختیار مردم خواهد بود که خدمات درمان سرپایی و دارو را به زلزله‎زدگان ارائه می‌دهد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: کارفرمایانی که به دلیل زلزله به‌ویژه در شهرک صنعتی سرپل‎ذهاب آسیب دیده‌اند نیز از نظر پرداخت حق بیمه حمایت می‌شوند تا بتوانند با دغدغه کمتری بازسازی صنایع خود را انجام دهند.

توزیع رایگان دارو بین زلزله‌زدگان توسط سپاه 

16:58/ سپاه پاسداران اقدام به توزیع رایگان اقلام دارویی بین زلزله‌زدگان کرمانشاه کرده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکنون اقدام به برپایی 6 بیمارستان صحرایی  و اعزام 475 تیم درمانی برای ارائه خدمات پزشکی به مناطق زلزله زده کرده‌است.

با توجه به نیاز مبرم مردم مناطق زلزله‌زده غرب کشور به خدمات درمانی، روز گشته نیز سپاه اقدام به ارسال تجهیزات و امکانات بزرگترین بیمارستان صحرایی کشور به کرمانشاه کرد. 

کمبود آب بزرگترین مشکل روستاهای ازگله

16:25/ سعید جادریان در مورد وضعیت این منطقه زلزله‌زده اظهار داشت: بیشترین مشکل مربوط به قطعی آب و برق بود که با کمک دستگاه‌ها این مشکل رفع شد اما اکنون چادر، شیرخشک و آب روستاها از بزرگترین مشکلات هستند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت در شهر ازگله روبه بهبودی است عنوان کرد: تمامی دستگاه‌ها در حال فعالیت هستند و اکنون روستاها وضعیت تثبیت شده‌ای دارند ولی این بخش هنوز هم از نظر چادر در مضیغه و نیازمند است.

بخشدار ازگله از ساماندهی پادگانی برای اسکان زلزله‌زدگان خبرداد و گفت: برخی از 38 روستای بخش ازگله به صورت 100 درصد و برخی دیگر کمتر دچار خسارت شده‌اند و به طور طبیعی روستاهای نزدیکتر به سرپل‌ذهاب خسارت بیشتری را دیده‌اند.

۱۵:۳۰/ تشریح آخرین وضعیت ترافیکی مناطق زلزله زده

سردار محمدحسین حمیدی گفت‌: وقتی که سازمان های امدادی ما مثل هلال احمر، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی حضور دارند و عملیات امداد و نجات را به خوبی انجام می دهند و نیاز به تقویت و کمک دارند، منطقی است که کمک های خودمان را برای آنها ارسال کنیم.

وی افزود: از حضور فیزیکی در مناطق زلزله زده و آسیب دیده جدا خودداری کنیم. این موضوع، روند ترافیک را دچار اختلال می‌کند. در حال حاضر طرح ترافیک خاصی را داریم اجرا می‌کنیم و اجازه ورود غیرمجاز به خودروهای غیرمجاز نمی دهیم.

رئیس پلیس راه راهور ناجا ادامه داد:خودروهای سنگینی که حضورشان در منطقه توجیهی ندارد برایشان ممنوعیت تردد ایجاد کرده ایم. برای خودروهای باری که از منطقه خارج می شوند، و مجوز خروج ندارند، نیروهایی برای کنترل وجود دارند و همکاران ایست بازرسی در حوزه انتظامی گذاشته اند تا خدای ناکرده اموال مردم، آسیبی نبیند.

سردار حمیدی در پاسخ به این سوال که این طرح‌های ترافیکی تاچه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت‌: تا زمانی که امنیت در منطقه جا بیفتد و عملیات امداد و نجات به پایان برسد. بستگی به اقدامات سایر دستگاه‌ها برای امدادرسانی و آواربرداری دارد.

وی همچنین با اشاره وضعیت راه‌ها، گفت: "ما در ابتدای کار متأسفانه شاهد این بودیم که بخشی از راه‌های جاده‌های ما به دلیل ریزش سنگ و آوار، دچار مشکل شد و تردد در آنجا، اختلال پیدا کرد اما با پیگیری‌هایی که همکاران انجام دادند و کمک‌هایی که از طریق سازمان‌های مسئول مثل سازمان راهداری و مردم محلی مثل پیمانکارانی که در اینجا کار می‌کردند، توانستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن جاده‌ها را باز بکنیم و ترافیک مان در این محدوده‌ها روان است.

۱۵:۰۰/ زلزله کرمانشاه تاکنون ۴۷۴ فوتی و ۹۳۸۸ مصدوم

مجتبی نیک‌کردار اظهار داشت: تاکنون ۱۰۱۱ مصدوم در بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری شده‌اند و  ۴۷۴ فوتی و ۹۳۸۸ مصدوم به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه ۳۴۰ نفر مصدوم به تهران، همدان والبرز اعزام شده‌اند عنوان کرد: تاکنون ۳۹ نفر از این بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و تاکنون ۱۴۵۰ عمل جراحی نیز انجام شده است.

۱۱:۰۰/ سازمان ثبت احوال از صدور شناسنامه و کارت ملی جدید برای آن دسته از حادثه دیدگانی که مدارک هویتی شان را گم کرده اند خبر داد.

۱۰:۵۰/ رئیس سازمان اورژانس کشور: از نظر بهداشت و درمان شرایط پایداری را در منطقه زلزله زده شاهد هستیم

۱۰:۳۵/ ستاد مدیریت بحران از هموطنان خواسته است تا نسبت به تاریخ مصرف مواد غذایی ارسالی برای مناطق زلزله زده دقت لازم را داشته باشند.

۱۰:۳۲/ مسئولان اعلام کرده اند که در تمامی شهرستانها اقدامات امدادی انجام شده است

۱۰:۰۰/ به گفته مسئولان تا ساعت ۸ صبح امروز بیش از ۲۷۰ پس لرزه در غرب کشور به ثبت رسده است که بزرگترین آن ۴.۷ در مقیاس ریشتر بوده است.

گفته می‌شود همچنان پتو، چادر، مواد غذایی و لباس از وسایل مورد نیاز مردم در مناطق زلزله زده محسوب می‌شود.

۰۹:۳۰/ اعزام ۱۰ بالگرد هلال‌احمر به مناطق‌ دورافتاده زلزله‌زده

صبح امروز ۱۰ فروند بالگرد هلال‌احمر برای انتقال کمک‌های موردنیاز مردم زلزله‌زده در نقاط دورافتاده، به این مناطق اعزام شدند.

۰۵:۰۰/ تخریب ۳۰۰ کلاس درس در زلزله

محمد تقی نظرپور خصوص تخریب مدارس در استان کرمانشاه، اظهار کرد: طبق ارزیابی که تا روز دوشنبه انجام دادیم برای بازسازی مدارس تخریبی ۶۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و برخی از مدارس نیازمند مقاوم‌سازی هستند که به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار و برای حصارکشی مدارس نیز ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ بسیاری از حصارکشی‌های مدارس براساس اصول فنی انجام نشده است و به راحتی با یک زلزله دچار تخریب می‌شوند.

وی افزود: برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان در مدارس زلزله زده دو تصمیم اتخاذ خواهد شد نخست آنکه برخی مدارس تک شیفته را دو شیفته خواهیم کرد و دانش‌آموزانی که مدارسشان در جریان زلزله آسیب دیده است را آنجا ساماندهی خواهیم کرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: اقدام دوم برای ساماندهی دانش آموزان در مناطق زلزله زده استفاده از کانکس است.

نظرپور بیان کرد: عمده مدارس تخریبی در جریان زلزله اخیر مربوط به استان کرمانشاه است که ۳۰ مدرسه شهری و ۱۴ مدرسه روستایی تخریب شده‌اند و در مجموع شامل ۳۰۰ کلاس درس است. البته از نظر ما وضعیت بحرانی نیست به دلیل آنکه ۶۹۶ فضای آموزشی در این مناطق وجود دارد که حدود ۶ درصد آنها تخریب شده است.

وی ادامه داد: در شهرستان سرپل ذهاب ۱۸۹ فضای آموزشی به عنوان مدرسه داریم که ۹.۵۲ درصد تخریب شده‌اند؛ ۱۲ تیم را به مناطق زلزله زده اعزام کرده‌ایم که هنوز برخی مناطق را بررسی نکرده‌اند البته مدارس مناطقی که در کانون زلزله قرار داشتند بررسی شده‌اند.

سید محمد بطحایی نیز از جان باختن ۲۱ دانش‌آموز و دو فرهنگی در زلزله کرمانشاه خبر داده بود همچنین پیش از این نیز، سلیمان محبی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه  عنوان کرده بود: در شهرستان سرپل ذهاب در بخش شهری و روستایی در مجموع حدود ۵۰ درصد مدارس قابل استفاده نیستند و ممکن است از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده باشند.

۰۳:۵۰/ استقرار تیم‌های روانشناسی در مناطق زلزله زده/ جان باختن ۲۰ نفر از معلولان

فرید براتی‌ سده  با اشاره به حضور سازمان بهزیستی در مناطق زلزله‌زده غرب کشور، اظهار کرد: پس از وقوع این حادثه و به دستور رئیس سازمان بهزیستی تیمی متشکل از بخش‌های مختلف سازمان در محل حادثه حضور پیدا کردند.

وی با اشاره به حضور تیم اعزامی از سوی سازمان بهزیستی در روستاهای زلزله زده در استان کرمانشاه، بیان کرد: تیم اشاره شده در نقطه صفر مرزی حضور پیدا کردند و از نزدیک به افرادی که آسیب دیده بودند خدمات روانشناسی و روانشناختی ارائه‌ کردند.

رئیس  مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور ادامه داد: با توجه به اینکه در این مقطع شاهد خدمات امدادی هستند قاعدتا خدمات منسجمی به آسیب دیدگان ارائه نمی‌شود که پیش بینی می‌شود طی روزهای آینده این خدمات منسجم تر  شود.

براتی سده بیان کرد:هم اکنون چادرهای از سوی سازمان بهزیستی برای ارائه خدمات روانشناسی در روستاهای صدمه دیده برپا شده است و مددکاران سازمان بهزیستی در قالب تیم‌های دو نفره خدمات مورد نیاز ارائه می‌کنند.

وی افزود: با توجه به  گزارشات دریافت شده توسط مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه، مرکز نهگداری معلولان در استان صدمه‌ای ندیده است اما بر اساس همین گزارش ۲۰ نفر از مددجویان (معلولان) که در منازلشان حضور داشتند در این حادثه جان باختند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت:هم اکنون نیز خودروهای اورژانس اجتماعی در مناطق زلزله زده حضور دارند و خدمات مورد نیز توسط مددکاران و کارشناسان ارائه می‌شود.

۱:۵۰/شماره حساب های هلال احمر برای کمک هموطنان به زلزله زدگان

شهروندان می توانند برای کمک به هموطنان زلزله زده غرب کشور مبالغ خود را به شماره حساب ۹۹۹۹۹ به نام هلال احمر نزد بانک‌های ملی، ملت، صادرات، رفاه،‌ مسکن،‌ دی، تجارت،‌ سپه،پارسیان، شهر،‌ آینده و رسالت و شماره حساب ۷۰۲۰۷۰(ارزی دلار) ۸۰۰۳۰۰ (ارزی یورو) بانک ملی و ۱۴۰۴۴۴۰(ارزی دلار) بانک ملت واریز کنند.

همچنین کدهای #۱۱۲*۳*۷۴۱* و #۷۲۴* برای پرداخت آسان موبایلی و شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۷۷۰۰۶۴۶۰۶ برای دریافت و ارسال کمک های نقدی به زلزله‌زدگان در دسترس شهروندان خواهد بود.

هموطنان عزیز جهت اهدا کمک های غیرنقدی خود می توانند به آدرس تهران میدان انقلاب خیابان کارگر جنوبی کوچه شهید مهدیزاده جمعیت هلال احمر شهرتهران مراجعه و یا با شماره تلفن: ۶۶۹۲۳۰۴۰ تماس حاصل نمایند.

در اطلاعیه هلال احمر آمده است: تمرکز اصلی جمعیت هلال احمر در جمع آوری کمک های نقدی است تا بتوان براساس نیازهای مردم آسیب دیده اقلام مورد نیاز را تهیه و ارسال کرد. همچنین مردم شریف ایران به منظور حفظ کرامت انسانی از جمع آوری هر گونه مواد فاسد شدنی اجتناب کنند.

۱:۴۵/ زلزله‌زدگان ثلاث باباجانی؛ بی‌پناه در سوز سرمای پاییزی

با گذشت دو روز و سه شب از وقوع زلزله همچنان به این شهرستان و کانون اصلی وقوع زلزله کمتر توجه شده است و زلزله‌زدگان تنها با کمکهای مردمی شهرهای اطراف ساعات پس از زلزله را تحمل کرده‌اند.

مسافت دورتر و کوچکتر بودن مناطق شهری و روستایی سبب توجه کمتر به مناطق زلزله‌زده شهرستان ثلاث باباجانی شده است و با وجود سرمای بیشتر این مناطق از چادر و پتو دارای کمبود فراوان است.

بخش ازگله ۴۰ روستا دارد که برخی از آنها کاملاً ویران شده تا زلزله‌زدگان در نبود امدادگران شب و روز را به سختی بگذرانند و در حالی شبها به گرمای آتش پناه می‌برند که شب را به امید کمک و امدادرسانی صبح می‌کنند.

۰۰:۴۵/روستاهای نزدیک سرپل ذهاب در گیلانغرب تخریب صد درصدی شده اند

مدیر روابط عمومی فرمانداری شهرستان گیلانغرب گفت: متاسفانه تاکنون هیچ محموله کمکی به گیلانغرب نرسیده است.

شهبازپور اظهار داشت: حجم خسارتهای وارده به شهرستان گیلانغرب بسیار بالا است؛ بسیاری از روستاها بین ۱۵ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده اند با این حال امداد رسانی خاصی به مصدومان آن انجام نشده است.

وی افزود: در این هوای سرد مردم شهرستان گیلانغرب بدون سرپناه به سر می برند اما تاکنون حتی یکی از مسئولان کشوری به این منطقه نیامده اند در حالی که شماری از روستاهای نزدیک به سرپل ذهاب در این شهرستان به طور کامل تخریب شده است.

۰۰:۲۵/ آتش هیزم؛ گرمابخش زلزله زدگان

مردم سرپل ذهاب در حالی شب سرد پاییزی را پشت سرمی گذرانند که سعی می کنند با روشن کردن هیزم خود را گرم نگه دارند اما آنچه که مردم را آزار می دهد توزیع نامناسب برخی از اقلام از جمله چادر و پتو است اما به گفته مسئولان آب و نان به خوبی بین مردم توزیع می شود.

۰۰:۰۵/پیمانکار بیمارستان اسلام آبادغرب بازداشت شد

با دستور دادستان اسلام آبادغرب، پیمانکار بیمارستان جدید این شهر که در زلزله تخریب شده است بازداشت شد.

بیمارستان اسلام آبادغرب در اثر وقوع زلزله تخریب شده بود.

وزیر بهداشت پیشتر اعلام کرد که برخی از مراکز درمانی در استان کرمانشاه مانند بیمارستانهای سرپل ذهاب و اسلام آباد غرب آسیب دیدند که حتما علیه پیمانکاران و مجریان این بیمارستان‌ها اقامه دعوی میکنیم.

۰۰:۰۱/چادر به خیلی‌ها در سرپل‌ذهاب هنوز نرسیده است

اکبر سنجابی با بیان اینکه امکانات و اقلام بسیاری در شهرستان سرپل‌ذهاب در میان مردم توزیع شده است، اظهار داشت:  با گذشت سه شب از وقوع زلزله در استان کرمانشاه تعدادی از مردم سرپل‌ذهاب همچنان در سرما شب را سپری خواهند کرد.

فرماندار سرپل‌ذهاب از توزیع ۱۰ هزار تخته چادر در میان زلزله‌زدگان خبرداد و گفت: ۲۰ هزار خانوار در این شهرستان زندگی می‌کنند و تاکنون ۱۰ هزار تخته چادر و ۴۰ هزارتخته پتو در میان آنها توزیع شده است.

فریاد کمک‌خواهی زلزله‌زدگان از مردم؛ ‌"به داد ما برسید تا زنده بمانیم"

بسیاری از مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه در پیامهایی خواستار کمک هستند و می‌گویند: به داد ما برسید تا زنده بمانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آرشان US ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    5 0
    متاسفانه بی نظمی در رساندن اقلام کمکی باعث شده کی زحمات کسانیکه در این رویداد تلخ خدمت رسانی میکنند نا دیده گرفته بشه . و البته شایان ذکر است که این اتفاق تلخ نشان داد که مدیریت بحران کشور هنوز از استانداردهای مشخص خیلی فاصله دارد. و ضمنا باعث تاسف است که عده ای فقط برای دیده شدن به شهرهای آسیب دیده رفته اند و شرایط بسیار وخیم روستاهای تخریب شده را نادیده گرفتند .
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    15 0
    مسئولین کجایند؟! چراکمکی نمی رسد به دستشان مدیریتتان فوق العاده ضعیف است زلزله زدگان کرمانشاه را فراموش نکنید هوا بس ناجوانمردانه سرد است
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    14 1
    خدایا توی این سرما به داد این ملت مظلوم برس . خدایا خودت خوب میدانی که کوردها مردمی زحمتکش و بی آلایش هستند خودت به آنها کمک کن . درود بر شرافت تمامی کسانیکه به هموطنان خود خالصانه کمک کرده و می کنند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس