کد خبر 799539
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
کنگره آمریکا

منابع خبری روز جمعه گزارش داده‌اند مقام‌های کشورهای عربی در روزهای گذشته با اعضای کنگره آمریکا دیدار و درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ رایزنی کرده‌اند.

به گزارش مشرق، وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گزارش داده مقام‌های رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، با اعضای کنگره آمریکا دیدار و درباره برجام رایزنی کرده‌اند.   

این دیدارهای در حالی انجام شده‌اند که متحدان آمریکا سرسختانه در حال تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) هستند. منابع خبری روز جمعه به سی‌ان‌ان گفته‌اند متحدان آمریکا فرایند متقاعد کردن کاخ سفید به بازنگری در مواضعش در قبال برجام را مأیوس‌کننده می‌دانند. 

دیپلمات‌های غربی و برخی از مقام‌های آمریکایی حامی «برجام» در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» می‌گویند کاخ سفید به اندازه‌ای بر سر مواضعش در قبال ایران اصرار دارد که اکثر اوقات توجهی به پیشنهادات نمی‌کند و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، «به جای وضعیت دریافت سیگنال، در حالت انتقال سیگنال قرار دارد.»

منابع مورد استناد «سی‌ان‌ان» همچنین گفته‌اند که دستگاه وزارت خارجه آمریکا نقشی در گفت‌وگوها بر سر توافق هسته‌ای ایران ندارد. 

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «توپ واقعاً الان در زمین کنگره است و دیپلمات‌ها هم  بیشتر تمرکزشان را همینجا گذاشته‌اند، اما حتی در آنجا هم اوضاع بر وفق مراد نیست.»

برخی از منابع خبری می‌گویند عداوت‌های میان اعضای حزب جمهوری‌خواه و دموکرات باعث ایجاد مشکلاتی در برنامه‌های آنها در زمینه برجام شده است. در حالی که تمام مقام‌هایی که «سی‌ان‌ان» با آنها مصاحبه کرده می‌گویند نمایندگان کنگره مشتاقانه مواضع متحدان آمریکا را دریافت کرده و آنها را در نظر می‌گیرند، برخی نگران هستند که تلاش‌های کنگره برای ترمیم توافق هسته‌ای از کنترل خارج شده و به فروپاشی آن منجر شود.

کنگره آمریکا مطابق یک قانون مصوب در سال 2015 (قانون نظارت بر توافق هسته‌ای یا «اینارا») از برخی اختیارات برای نظارت بر توافق هسته‌ای ایران برخوردار است، اما کاخ سفید اخیراً از قانونگذاران آمریکایی خواسته با اصلاح این قانون، ایران را بابت انجام اقداماتی که جز توافق نیستند هدف تحریم قرار دهد. ترامپ گفته در صورتی که کنگره موفق به انجام این کار نشود، او آمریکا را از توافق خارج خواهد کرد.

برخی از دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که این خطر وجود دارد که اقدام نمایندگان کنگره برای اصلاح این توافق، توسط ایران به عنوان نقض برجام دیده شود. 

از طرف دیگر، خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داده مقام‌های رژیم صهیونیستی و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم در هفته‌های گذشته با مقام‌های دولت ترامپ و اعضای کنگره آمریکا دیدار و درباره برجام رایزنی کرده‌اند. 

به نوشته «سی‌ان‌ان»، اسرائیل خواستار «اصلاح یا لغو» برجام است، در حالی که کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌گویند که بایستی شرایط مندرج در توافق هسته‌ای را سخت کرده و  از آن برای اعمال فشار بر ایران استفاده کرد. 

یک منبع آگاه به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» می‌گوید ترامپ در برابر افراد و مقام‌هایی که قصد حفظ برجام را دارند به تکرار مواضع پیشین خود پرداخته و بدون توضیح دلایل یا استدلال‌های خود از الفاظی مانند  «بدترین توافق ممکن» برای اشاره به برجام استفاده می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس