زلزله

بر اساس آمار به دست آمده بر اثر وقوع زلزله در غرب کشور تا به این لحظه ۴۳۰ نفر کشته و ۷۷۱۸ نفر مصدوم شده‌اند.

به گزارش مشرق، لرزیدن تعداد زیادی از استان‌های کشور طی شامگاه یکشنبه موجب وحشت عمومی و حضور مردم در خیابان‌ها شد. در این گزارش علاوه بر آخرین وضعیت خسارات زلزله در غرب کشور، اخبار برخی از استان‌هایی که در جریان این زمین‌لرزه تکان خوردند آمده است.

مطابق اطلاعات اولیه منشأ لرزش استان‌های مختلف کشورمان وقوع زلزله در مرز کرمانشاه با کشور عراق بوده است. این زمین‌لرزه در منطقه «ازگله» استان کرمانشاه ثبت‌شده است. برای مشاهده تمام اخبار زلزله کرمانشاه اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده اخبار، تصاویر و فیلم‌های روز گذشته اینجا کلیک کنید

امنیت بر مناطق زلزله‌زده حکم فرما شد/هیچ سرقتی ‌صورت نگرفته است

22:20/ سردار منوچهر امان اللهی با اشاره به ‌شایعاتی مبنی بر ناامنی به‌ویژه در ساعات شب در مناطق زلزله زده اظهار داشت:‌ هیچ سرقتی در مناطق زلزله‌زده صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه در منطقه زلزله‌زده استان کرمانشاه امنیت حکم‌فرماست، افزود: خواهشی که از مردم داریم به ویژه در شهرستان‌هایی که آسیب دیدند با نیروی‌های انتظامی در کار امدادی و خدمات و انضباط همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: مردم خروجی شهرها را باز کنند تا بتوانیم کامیون‌های حامل موادغذایی و چادر و پتو را به عزیزان برسانیم و در حال حاضر وضعیت امنیتی منطقه مناسب است و هیچگونه سرقتی در این فضا هم صورت نگرفته است.

چادر به خیلی‌ها در سرپل‌ذهاب هنوز نرسیده است

21:20/ اکبر سنجابی با بیان اینکه امکانات و اقلام بسیاری در شهرستان سرپل‌ذهاب در میان مردم توزیع شده است، اظهار داشت:  با گذشت سه شب از وقوع زلزله در استان کرمانشاه تعدادی از مردم سرپل‌ذهاب همچنان در سرما شب را سپری خواهند کرد.

فرماندار سرپل‌ذهاب از توزیع 10 هزار تخته چادر در میان زلزله‌زدگان خبرداد و گفت: 20 هزار خانوار در این شهرستان زندگی می‌کنند و تاکنون 10 هزار تخته چادر و 40 هزارتخته پتو در میان آنها توزیع شده است.

فریاد کمک‌خواهی زلزله‌زدگان از مردم؛ ‌"به داد ما برسید تا زنده بمانیم"

20:35/ بسیاری از مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه در پیامهای خواستار کمک هستند و می‌گویند: به داد ما برسید تا زنده بمانیم.

اثرات زلزله مهیب یکشنبه شب که به مرکز ازگله در غرب استان کرمانشاه به وقوع پیوست همچنان در این منطقه وجود دارد و بسیاری زلزله‌زدگان همچنان گرفتار تأمین حداقل‌ها هستند.

از صبح امروز پیام‌های بسیاری از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه ارسال شده و افراد بومی که از کمک‌رسانی مسئولان دولتی ناامید شده‌اند، از مردم کمک خواسته و درخواست دارند تا به فریادشان برسند.

ــ «بعد از گذشت سه روز از زلزله کماکان مسئولین بی‌توجه هستن و مردم اهالی روستای شیرچقاه از توابع شهرستان دالاهو نزدیک به شهرستان سرپل ذهاب هنوز در بیرون از منازل با سرمای زیاد به سرمیبرن بدون داشتن چادر, خوراکی و کمکهای دارویی, مسئولین کجان چرا پی گیری نمیکنن.»

ــ «رسیدگی به روستاها ضعیف است. به طور مثال روستای بزمیرآباد با وجود 18 کشته هنوز امدادرسانی نشده است و مردم نیاز به چادر و اقلام اساسی دارند. تمام دام ها کشته شده و اجساد دام ها در حال فساد است و خطر گسترش بیماری وجود دارد. مردم از دفن دام ها خودداری می کنند زیرا برای گرفتن پول دام ها باید ناظر بیمه صورت جلسه تنظیم کند.» / یک امدادگر

ــ «لطفا برای همراهان مصدومین اعزامی به بیمارستان امام رضا غذا بفرستید. زنگ زدیم بیمارستان امام رضا(ع) پرسیدیم که میشه غذا درست کنیم ببریم براشان؟جواب دادن که حتی شده نان خالی هم بیارین خیلی زیادن... تعداد زیادی مجروح با همراهاشان اینجا هستند.»

ــ «مردم اضطراب دارند و بعد از گذشت دور از زلزله مردم زیر آوار هستند مردم گرسنه هستند کسی صدای سرپل‌ذهاب رو می‌شنود مواد غذایی نیست فقط آب آشامیدنی توزیع می‌شود، بیسکویت شام و ناهار مردم است، رسانه‌ها صدای مردم باشند مردم به چادر پتو وسایل گرمایشی دارند به داد ملت سرپل‌ذهاب برسید. شیرخشک نیاز بچه‌ها است ولی در دسترس نیست.»

ــ «غذا به مشکل دیگری برای خانواده‌های زلزله‌زده تبدیل شده است مردم در بهترین حالت کنسرو برای خوردن دارند. مردم به خاطر ترس از دیر رسیدن کمکها و احساس اینکه شاید ادامه نداشته باشد به خودروهای کمکها حمله‌ور می شوند.»

ــ «مرگ ما را احاطه کرده و عزیزانمان زیر آوار جان باختند و آنانکه هم مانده اند، یا خانه اشان ویران شده یا از ترس به خانه نمی روند. شهروندان و روستانشینان زیادی چند شب است آواره اند و از سرمای پاییزی و بی امکاناتی رنج می برند. دیشب یکی از شهروندان سرپل ذهاب- که چند عضو خانواده اش جان باخته اند- فرزندش را هم در سرما از دست داد. فاجعه عمیق تر از آن است که می بینید. به مناطق حاشیه کمک نرسیده و مردم ماتم زده و نگران چشم امید به  هر سو به آسمان و زمین دوخته اند.
از روزنامه نگاران و همکاران رسانه ای می خواهم هرچه در توان دارند دریغ نکنند. از اطلاع رسانی تا تشکیل کمپین های مردمی. با هرکس و هرجا تماس دارم، از مرگ و نیاز نان و آب و چادر می گویند. حرف مردم این است: به داد ما برسید تا زنده بمانیم.

ــ «ثلاث باباجانی فقط یک بهیاری داره اونم از روز زلزله درش بسته است. ما حتی نمی توانیم یک قطره چشم از این بهیاری برای خودمان بگیریم.»

ــ «ماشین های امداد و نجات را می بینیم ولی فقط تا جاده می آیند و به سمت روستای ما، «دیره» نمی آیند. وضعیت مردم این روستا اسفبار است و مرگ را با چشمان خود می بینند.»

ــ «شما را به خدا پیام بنده را منتشر کنید. خانواده و نزدیکان من در روستاهای ازگله و خود ازگله از جمله روستای دره ژاله سفلی همه چیزشان را از دست داده‌اند و در سرمای شب دارند جان می‌دهند تا حالا چادری هم بهشان نرسیده است.»

اینها بخشی از پیامهای مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه بود که از کمبودها گلایه‌مند هستند و چشم امیدشان به کمکهای مردمی است تا بتوانند سختی این روزها را پشت سر بگذارند.

54هزار تخته چادر بین زلزله‌زدگان ‌توزیع می‌شود

19:50/ معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات گفت: کلیه اقلام مورد نیاز زلزله زدگان در منطقه بیستون کرمانشاه دپو شده‌ است و بیش از 54هزار تخته چادر را دستور آماده شدن داده‌ایم.

‌احمد سلطانی امشب در ارتباط مستقیم ویدئو کنفرانس با مرکز کنترل و هماهنگی  عملیات جمعیت هلال احمر لرستان که با حضور استاندار لرستان برگزار شد، اظهار داشت: به‌محض وقوع زلزله بستر ارتباطی هلال‌احمر را پایش می‌کند و در زلزله‌ای که چند شب پیش در استان کرمانشاه رخ داد، از همان ساعت اولیه زلزله ارتباط برقرار شد و ضمن ارزیابی مکرر برنامه‌ریزی شد و عملیات در سه شهرستان کرمانشاه که بیشترین تخریب را داشتند انجام گرفت.

گلایه‌های‌ برخی از زلزله‌زدگان ‌از توزیع ناعادلانه امکانات / هنوز چادری برای سرپناه نداریم

19:20/ دو شب از وقوع زلزله در استان کرمانشاه می‌گذرد و از همان لحظه وقوع زلزله، ‌خدمت‌رسانی به مردم آغاز شد، اما هنوز در برخی شهرها  امکانات به نحو عادلانه توزیع نمی شود و این موضوع گلایه‌مندی مردم را در پی داشته است.‌

خانواده‌های زلزله‌زده با اذعان به تلاش مسئولان ‌برای خدمات‌رسانی، خواستار توجه بیشتر برای ارائه خدمات شدند و اعلام کردند: هنوز چادری برای اسکان به دست ما نرسیده است.

خانواده‌ای که با خبرنگار تسنیم گفت‌وگو می‌کند از نبود امکانات گلایه‌مند است و می‌گوید چادر حداقل درخواست ماست که سرپناهی داشته باشیم زیرا چند شب است که در بیرون خانه می‌خوابیم.

خانواده دیگری می‌گوید که عدالت در توزیع امکانات وجود ندارد و امکانات در نقطه‌ای خاص و در خارج از دسترسی همگان توزیع می‌شود.

ارسال 20 تن دارو به مناطق زلزله‌زده‌/انتقال مجروحان زلزله با 150 آمبولانس اورژانس

19:10/ سرپرست سازمان اورژانس با بیان اینکه 20 تن دارو و ملزومات به مناطق زلزله‌زده ارسال شد، گفت: 150 دستگاه آمبولانس کار انتقال مجروحان زلزله غرب کشور را بر عهده داشتند.

پیرحسین کولیوند اظهار داشت: کار امدادرسانی و خدمت‌دهی به مردم زلزله‌زده غرب کشور به صورت زمینی و هوایی انجام شده است.

وقوع 229 پس‌لرزه تا ساعت 19 ‌

19:00/ مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران اعلام کرد: تاکنون 229 پس لرزه استان کرمانشاه را لرزانده است.

خسارات زلزله 1800 میلیارد تومان برآورد شد/آواربرداری ظهر امروز پایان یافت

16:30/ معاون عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: برآورد اولیه ‌خسارات زلزله 1800 میلیارد تومان به رئیس جمهور ارائه شد.

 مجتبی نیک‌کردار عصر امروز در حاشیه جلسه ستاد بحران در کرمانشاه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برآورد اولیه از خسارات در بخش پروژه‌های عمرانی و دولتی و بخش واحدهای مسکونی، تجاریف صنعتی و ‌خصوصی به رئیس‌جمهور ارائه شد، اظهار داشت: در بخش عمرانی خسارات فراوانی وارد شده ‌که باید بتوانیم عملیات عمرانی را برای ترمیم این خسارت‌ها شروع کنیم.

صدور جواز دفن 435 جسد در استان کرمانشاه ‌

17:46/ پزشکی قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار جان‌باختگان زلزله این استان را 435 نفر اعلام کرد. تعداد افراد متوفی در شهرهای مختلف به شرح زیر است:
سرپل ذهاب: 317
اسلام آباد غرب: 23
کرند: 14
قصر شیرین: 28
جوانرود: 3
ثلاث: 15
معاینه شده توسط پزشکی قانونی کرمانشاه: 29

شایان ذکر است تعداد جان باختگان شهر کرمانشاه، تنها یک نفر بوده است و سایر جان باختگانی که به عنوان معاینه شده در کرمانشاه اعلام می شوند از شهر ازگله و سرپل ذهاب به کرمانشاه منتقل شده اند.

17:35/ رئیس جمهور لبنان با ارسال پیام‌هایی به همتایان ایرانی و عراقی خود جان باختن شماری از شهروندان در زمین لرزه یکشنبه شب را تسلیت گفت.


17:18/ کولیوند: افراد زلزله‌زده نیازمند پیوند عضو، در کرمانشاه اولویت انتقال سریع‌تر به مراکز درمانی را داشتند و سریعا تحت عمل جراحی قرار گرفتند.
در سر پل ذهاب و ثلاث باباجانی، به‌دلیل خرابی زیرساخت بیمارستان‌های کرمانشاه، بیمارستان‌های سیار برپا شد.

16:45/ شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن: خبر وقوع زلزله در غرب ایران قلبم را به شدت به درد آورد. از طرف دولت و ملت ژاپن به بازماندگان تسلیت می گویم.

16:15/ معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تلاش شده تا تمامی مصدومان زلزله واکسن دیفتری کزاز را دریافت کنند، گفت: در شرایط گزیدگی توسط حیوانات و خزندگان نیز سرم های ضدمار گزیدگی و هاری به میزان کافی در دانشگاه های علوم پزشکی استان ها وجود دارد.

16:10/ تعداد مجروحان به 7718 نفر افزایش یافت.

15:45/ شهردار تورنتو در توییتی خطاب به زلزله زدگان ایران نوشت: به نمایندگی از تمام ساکنین تورنتو٬ برای همدردی با مردم حادثه دیده ایران و عراق در حادثه تاسف بار زلزله، امشب نماد شهر تورنتو به یاد درگذشتگان این حادثه خاموش خواهد شد

۱۵:۲۱/ بی تدبیری در توزیع اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان باعث شد، اجناس قبل از رسیدن به مناطق زلزله‌زده در کنار جاده و بین رهگذران و سودجویان توزیع شود.
 

۱۵:۱۵/ فتاح، رئیس کمیته امداد: منازل و وسایل همه مددجویان تحت پوشش بیمه حوادث است و مستمری ۶ شهرستان آسیب دیده کرمانشاه ۳ برابر می شود.

۱۴:۴۶/ محک اعلام کرد: با توجه به تجربه تخصصی خود در حوزه مددکاری اجتماعی و روانشناسی کودکان از تاریخ ١٠ آذر ماه هیأتی از همکاران متخصص محک در خدمات حمایتی به مناطق زلزله‌زده اعزام خواهد شد تا به ارائه خدمات به کودکان ساکن در آن مناطق بپردازند.

۱۴:۴۵/ مدارس سرپل ذهاب صد در صد تخریب شده و قابل استفاده نیست.

۱۴:۱۰/ نوبخت: ما حتما فردا در مجلس با دستگاه‌هایی که کوتاهی در عدم استقرار انجام دادند برخوررد میکنیم.

وی ادامه داد: نیم ساعتی است که از تیم امداد و نجات کشور کسی را نمیبینیم و این مسأله به اطلاع رئیس جمهور خواهد رسید/ به بیمارستان‌های کشور اعلام کردیم حتی اگر حال عمومی بیمار بستری شده بهبود یافت، برای ایجاد شرایط بهتر اندکی در بیمارستان بیش‌تر بمانند.

۱۴:۰۰/ روابط عمومی پزشکی قانونی کرمانشاه: ️دست‌کم ۱۰۰ جانباخته زلزله، بدون مجوز دفن شده اند.

۱۳:۵۰/ نوبخت: برای بازگشت زلزله‌زدگان از بیمارستان به محل زندگی خود تمامی هزینه ها ۱۰۰% بر عهده دولت می‌باشد.

۱۳:۴۵/ نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس با اشاره به این که وضعیت منطقه سرپل ذهاب هنوز به شدت بحرانی است، گفت: با گذشت دو روز از وقوع زلزله هنوز مردم به آب و غذای کافی و وسایل گرمایشی لازم دسترسی ندارند.

۱۳:۴۰/ سگ های زنده یاب هلال احمر تاکنون ۶ نفر را از زیر آوار نجات داده اند.
 

۱۳:۳۰/ از امروز سه شنبه درمیدان های ولیعصر(عج) ، هفت تیر ، ونک ، تجریش و صادقیه چادرهایی برای جمع آوری کمکهای مردمی به زلزله زدگان دایر شده است.

۱۳:۱۵/ رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران: علیرغم بی مهری به پزشکان، تعداد زیادی از جراحان ارتوپدی با انگیزه زیاد برای اعزام به مناطق زلزله زده ثبت نام کرده اند.

۱۲:۵۰/ شهردار ازگله: مردم دو روز است در این هوای سرد در بیرون از منازل هستند. ما نیاز به چادر، پتو و مواد غذایی داریم.

۱۲:۲۰/ مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کرمانشاه اعلام کرد:آب و غذا همچنان نیاز جدی زلزله زدگان است.

۱۲:۱۰/ سعیدی: کمک‌های نقدی را تنها به مراجع ذی صلاح ارائه کنید تا از سوء استفاده جلوگیری شود.

۱۲:۰۰/ فرید براتی معاون سازمان بهزیستی کشور از تمهیدات این سازمان برای زلزله زدگان خبر داد و گفت: با بیمارستان‌ها در مناطق زلزله زده هماهنگ شده تا اگر کودک تنهایی پیدا شد پس از دریافت کمک‌های درمانی درصورتی‌که والدین او مشخص نبود به بهزیستی معرفی شوند. تیم های تخصصی مددکاری،روانشناسی و محب در منطقه حاضر هستند.

۱۱:۵۸/ وزیر آموزش و پرورش: ۲۱ دانش‌آموز در زلزله غرب کشور جان باختند/ ۲۰ فرهنگی آسیب دیدند/ اعزام بازرس ویژه برای اجرای برنامه فوری بازسازی مدارس/ ۲۰ فرهنگی آسیب جسمی دیده‌اند.

۴۴ واحد مدرسه تخریب شده‌اند که به دلیل آسیب جدی نمی‌توان از آنها فعلاً استفاده کرد و باید فعلاً با دوشیفت کردن مدارس و تهیه کانکس، دانش‌آموزان را آموزش دهیم.

۱۱:۵۲/ کرباسیان، وزیر اقتصاد طی نامه‌ای خطاب به معاون امور بانکی و بیمه‌ای خود اعلام کرد که با همکاری بیمه مرکزی، بانک‌ها، بیمه‌های دولتی و نیمه دولتی ضمن تشکیل کمیته پیگیری و رسیدگی نسبت به تسریع در ارائه‌ خدمات و اعطای تسهیلات لازم به اسیب دیدگان سریعا اقدام کنند.

۱۱:۴۸/ مرزبان نظری مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه : ۲۲۰۰ دانش‌آموز در سرپل ذهاب داریم که ۳۵ درصد مدارس تخریب شدند؛در ثلاث باباجانی ۱۴ مدرسه تخریب شدند، ۲ مدرسه در اسلام آباد و در دالاهو نیز از ۱۴۷ فضا، ۶ مدرسه تخریب شده است.

۶۶ میلیارد تومان برای ساخت مدارس نیاز داریم. ۱۰ میلیارد تومان دیوار کشی و ۱۰ میلیارد تومان برای مقاوم سازی نیاز است.

۱۱:۴۱/ صمداله فیروزی قائم مقام مدیرعامل در امور بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان دستور داد تا در برقراری مستمری مشمولین عضو صندوق که در زلزله اخیر دچار سانحه شدند، اقدامات لازم با سرعت و به صورت ویژه صورت گیرد.

۱۱:۳۲/ رئیس دیوان عالی کشور ضمن همدردی با خانواده های داغدار زلزله اخیر خواهان رسیدگی سریع و دقیق نسبت به رفع مشکلات حادثه دیدگان کرمانشاه شد.

۱۱:۳۱/ بنیاد کرامت امام رضا علیه السلام و جبهه فرهنگی انقلاب با همکاری مجتمع سرچشمه پذیرای تمامی اقلام و کمکهای کالایی مردم تهران خواهد بود. هموطنان عزیز می توانند کمکهای با اولویت بالاتر نظیر چادر، پتو، بخاری و کنسرو و ... را با مراجعه به مجتمع سرچشمه تحویل داده و در این حرکت مشارکت نمایند.

۱۱:۳۰/ رحمانی فضلی: آب و برق از اول حادثه قطع شد که اکنون ٩٠ درصد آب و برق این مناطق وصل شده است و برای برقراری گاز نیز ابتدا باید نشتی ها برطرف شود.

۱۱:۲۹/ ستاد مدیریت بحران: پتو، موکت و مواد غذایی از اقلام مورد نیاز در مناطق زلزله‌زده است/ مردم به تاریخ انقضای مواد غذایی اهدایی دقت داشته باشند.

۱۱:۱۹/ براساس اعلام مسئولان تا این لحظه ۲۲۲ پس لرزه در کرمانشاه و منطقه غرب کشور به ثبت رسیده است.

۱۱:۱۶/ مقام مسئول سازمان هواپیمایی  خبر داد: آماده‌سازی ۱۰۰ تخت هواپیمایی و انتقال مجروحان زلزله‌ با ۱۰ پرواز/ برخورد قانونی با سایت گران‌فروش‌

۱۱:۱۴/ اعزام نمایندگان رئیس قوه قضاییه به مناطق زلزله زده برای نظارت بر نحوه خدمت رسانی/ به دستور آیت الله آملی لاریجانی، هیأتی متشکل از معاونان رئیس قوه قضاییه به سرپرستی کهزادی معاون رئیس قوه قضاییه صبح امروز وارد کرمانشاه شد.

هیأت اعزامی در حال حاضر جهت بررسی و اطلاع از نحوه کمک رسانی و همچنین نظارت بر آخرین وضعیت امنیتی و انتظامی مناطق زلزله زده در این مناطق حضور دارند

۱۱:۱۰/ کیانوش رستمی مدال طلای المپیک خود را جهت کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور به حراج می‌گذارد

۱۱:۰۸/ مراکز معتبر جمع آوری کمک‌های مردمی از سوی جمعیت هلال احمر برای زلزله زدگان کرمانشاه اعلام شد

مراکز جمع آوری کمک‌های مردمی

۱۱:۰۰/ سخنگوی شرکت ملی گاز ایران: پس از کسب اطلاع از شرایط ایمن در پالایشگاه گاز ایلام، این پالایشگاه به مدار برگشت و فعالیتش را از سر گرفت همچنین مردم باید در منازل خود حضور یابند که وصل نهایی گاز آنان نیز بستگی به تایید سازمان نظام مهندسی دارد که البته بخش زیادی از عملیات نشت‌یابی در مسیر گازرسانی انجام شده است.

۱۰:۵۸/ پزشکی قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار جان‌باختگان زلزله این استان را ۴۳۰ نفر اعلام کرد/ سرپل ذهاب: ۳۱۷، اسلام آباد غرب: ۲۳، کرند: ۱۴
قصر شیرین: ۲۸، جوانرود: ۳، ثلاث: ۱۵، معاینه شده توسط پزشکی قانونی کرمانشاه: ۲۷، صحنه: ۳

۱۰:۵۵/ مدیر عامل سازمان انتقال خون تهران: روز گذشته نزدیک به ۲۵۰۰ نفر برای کمک مصدومین زلزله غرب کشور به مراکز انتقال خون استان تهران مراجعه کردند که از این تعداد هزار و ۷۸۴ نفر موفق به اهدای خون شدند.

۱۰:۵۲/ افزایش تعداد مصدومان به ۷۴۶۰ نفر تا ساعت ۱۰:۳۰ امروز

۱۰:۵۱/ براساس پیش بینی کارشناسان هواشناسی شب های مناطق زلزله زده سرد خواهد بود و از روز یکشنبه هفته آینده برای استان کرمانشاه، بارش باران پیش بینی می شود.

۱۰:۴۹/ سعیدی: احتمال افزایش جزئی تعداد فوت شدگان وجود دارد/ ۸۳ هزار چادر و بیش از ۱۰۰ هزار تخته پتو میان مردم مناطق زلزله‌زده توزیع شده است.

۱۰:۴۸/ شریفی مدیرکل مسکن استان کرمانشاه گفت: براساس بررسی های اولیه ۱۵ هزار واحد مسکونی نیاز به بازسازی دارند.

۱۰:۴۵/ حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در پیامی تاکید کرد که یقینا پیوند همه اقوام کرد و لر، فارس و پیروان مذاهب مختلف در کرمانشاه همانند گذشته می تواند موجب کاهش آلام و درد این حادثه و تسلی بخش غم‌دیدگان و خانواده جانباختگان و آسیب دیدگان باشد.

۱۰:۴۳/ سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از پاکسازی و بررسی مجدد آوارها خبر داد و گفت: تا این لحظه ۴۲۳ نفر قربانی زلزله شدند، منازل مسکونی هنوز مشکل برق دارند و آبرسانی در حال انجام است.

وی گفت: ۱۰۰هزار تخته چادر و پتو به زلزله زدگان داده شده اما به دلیل میزان خسارت بالا، کم است.

۱۰:۴۱/ شرکت غله استان کردستان: پخت روزانه ۱۰۰ هزارقرص نان درکردستان برای حادثه دیدگان کرمانشاه

۱۰:۳۹/ سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: در حال حاضر تمامی جایگاه‌های سوخت در استان‌های زلزله‌ زده کشور فعال و آماده خدمات‌رسانی هستند.

۱۰:۳۶/ نماینده مردم قصرشیرین و سرپل‌ذهاب در مجلس گفت: دولت فضاهایی را برای سکونت به صورت رایگان در اختیار زلزله‌زدگان قرار دهد.

۱۰:۳۴/ مونسان، رئیس میراث فرهنگی از تخریب ۲۰ درصدی بناهای تاریخی شاخص استان کرمانشاه در جریان وقوع زلزله در این استان خبر داد.

۱۰:۳۳/ روحانی وارد سرپل ذهاب شد/ قرار است روحانی در میان زلزله زدگان گفت‌وگویی داشته باشد

۱۰:۳۲/ سازمان انتقال خون: فعلا نیاز جدی به اهدای خون نداریم؛ مردم طبق روال عادی به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

۱۰:۳۱/ شرکت ارتباطات: زیرساخت ارتباطی کشور در مناطق زلزله زده به حالت نرمال و پایدار درآمده است.

۱۰:۲۹/ به ۶۰ درصد حادثه‌دیدگان چادر و پتو نرسید/ مصری، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه: زلزله‌ زدگان شب سخت و سردی را سپری کردند. درجه برودت هوا دربرخی از مناطق زلزله‌زده به صفر درجه رسید.

۱۰:۲۸/ "سپاه" بزرگترین بیمارستان صحرایی کشور را به کرمانشاه منتقل کرد

این بیمارستان صحرایی، پرتابل و قابل انتقال است و شامل چادر و کانکس بوده و از اتاق عمل، امکانات بستری سرپایی و جراحی، زنان و زایمان، داروخانه و آزمایشگاه رادیولوژی، حتی دندانپزشکی و آشپزخانه برخوردار است.

۱۰:۲۷/ سعیدی: عملیات جست‌وجو و نجات تا امروز صبح ادامه داشت و طی تماس با آقای سلیمی مدیر سازمان امداد و نجات مشخص اعلام شد: اگر کسی زیر آوار نباشد باز هم فعالیت ادامه دارد و روستاها مورد بررسی قرار می‌گیرند. تعداد مصدومین ۷۳۷۰ نفر و جان‌باختگان ۴۲۳ نفر است. دیشب دو جلسه مهم برای راه‌اندازی برق تشکیل شد.‌

۱۰:۲۶/ وزیر کشور گفت: دستور تأمین ۲۰ هزار چادر برای مناطق زلزله زده صادر شد./ بخشی از ناهماهنگی ها در روز اول وقوع زلزله، پذیرفتنی است اما باید نیازهای اولیه مردم تأمین و آواربرداری با سرعت بیشتری انجام شود.

۱۰:۲۵/ سخنگوی نیروی انتظامی مطرح کرد: اراده جدی ناجا برای تأمین امنیت و کمک به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه/ اعزام ۴ تیم سگ‌های زنده یاب

۱۰:۲۴/ رئیس پلیس راه: تمامی معابر مناطق زلزله‌زده باز است/ تردد روان خودروهای امدادی و اعمال محدودیت تردد خودروهای شخصی در مسیرهای منتهی به این مناطق

۱۰:۲۳/ فرمانده هوا ناجا اعلام کرد آماده‌باش خلبانان هوا ناجا/ به کارگیری حداکثری امکانات برای امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله

۱۰:۲۲/ رئیس پلیس آگاهی ناجا اعلام کرد آماده باش تیم‌های DVI پلیس آگاهی ناجا برای شناسایی اجساد مجهول الهویه/ اقدامات تأمینی برای حفاظت از اماکن و کنترل سارقان سابقه دار استان

۱۰:۲۱/ آنچه در حال حاضر مورد نظر است شرایط اسکان زلزله زدگان است.

۱۰:۱۹/ آیت‌الله سیستانی اختصاص نصف سهم امام برای تأمین نیازهای ضروری آسیب‌دیدگان زلزله اخیر غرب کشور برای مقلدان ایرانیشان را جایز دانستند.

۱۰:۱۷/ گروه بهداشت و تیم های حمایت روحی و روانی به کار خود ادامه می‌دهند.

۱۰:۱۵/ نماینده رهبر معظم انقلاب در مناطق زلزله زده غرب کشور: برای عرض تسلیت به مردم کرمانشاه از طرف رهبری به این منطقه آمدیم همچنین مشکلات و کمبودهایی در مناطق وجود دارد که باید بررسی شده و برطرف شود.

وی ادامه داد: قطعا امکاناتی به مردم داده شده اما کمبودهایی همچنان حس می‌شود و این در حالی است که باید توزیع امکانات در سایه امنیت رخ دهد تا کمک‌ها به دست نیازمندان واقعی برسد.

۱۰:۱۲/ هیأتی از سوی دفتر مقام معظم رهبری به سرپرستی حجت‌الاسلام معزی به منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده صبح امروز وارد کرمانشاه شد.

۱۰:۰۵/ گفته می‌شود تعدادی از مجروحان حادثه زلزله کرمانشاه دارای قطع عضو بودند که از سوی عوامل درمانی حاضر در محل تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

۱۰:۰۰/ کولیوند: به محض شنیدن حادثه تمامی نیروهای واکنش سریع اربعین به منطقه برگشتند و مستقر شدند. بالغ بر ۷۰۰ نفر زمینی و هوایی برای درمان به تهران فرستاده شدند.

۰۹:۵۸/ رئیس پلیس راه مطرح کرد تمامی معابر مناطق زلزله‌زده باز است/ تردد روان خودروهای امدادی و اعمال محدودیت تردد خودروهای شخصی در مسیرهای منتهی به این مناطق

 

۰۹:۵۵/ وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از بیمارستان طالقانی کرمانشاه: پذیرش ۶۰۰ مصدوم و انجام ۳۰۰ عمل جراحی در کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستان طالقانی/ مقصرین در ساخت بناهای ناایمن درمانی به دستگاه قضایی معرفی می شوند.

۰۹:۵۲/ تعدادی از مخاطبان درخواست کرده اند مسئولان روستای آئینه در سرپل ذهاب را دریابند/ براساس اعلام مخاطبان روستای آئینه در پنج کیلومتری سرپل ذهاب واقع شده و هنوز حتی یک امدادرسان هم به آنجا نرفته و نجات یافتگان از سرما و تشنگی جان خود را از دست می دهند، لطفا اطلاع رسانی کنید مسئولان گروهی را به این روستا اعزام کنند.

۰۹:۴۳/ سرپرست اورژانس کشور: در حال حاضر تقریبا عملیات امداد و نجات و انتقال مصدومین در کرمانشاه پایان یافته است

۰۹:۵۲/ تعدادی از مخاطبان درخواست کرده اند مسئولان روستای آئینه در سرپل ذهاب را دریابند/ براساس اعلام مخاطبان روستای آئینه در پنج کیلومتری سرپل ذهاب واقع شده و هنوز حتی یک امدادرسان هم به آنجا نرفته و نجات یافتگان از سرما و تشنگی جان خود را از دست می دهند، لطفا اطلاع رسانی کنید مسئولان گروهی را به این روستا اعزام کنند.

۰۹:۴۳/ سرپرست اورژانس کشور: در حال حاضر تقریبا عملیات امداد و نجات و انتقال مصدومین در کرمانشاه پایان یافته است.

۰۹:۴۱/ روحانی وارد کرمانشاه شد

دلم می‌خواست در روزهای خوش و خوب وارد کرمانشاه بشوم و مهمان مردم غیور و مستحکم کرمانشاه باشم.

حضورم برای عرض تسلیت به مردم عزیز کرمانشاه بود و این مصیبت برای همه مردم ایران سنگین بود و من قصد دارم از طرف همه ملت ایران به مردم کرمانشاه تسلیت بگویم و به شما مردم کرمانشاه می‌گویم که کسی در ایران نیست که امروز به فکر شما نباشد.

۰۹:۲۸/ سخنگوی وزارت بهداشت: ۸۴ پیوند دست در مناطق زلزله‌زده انجام شد و بیش از ۷هزار مصدوم به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

۰۹:۲۶/ بازدید هوایی سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌_الانبیاء (ص) از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه

 

۰۹:۲۵/ جلسه ستاد بحران امروز با حضور رئیس جمهور در استانداری کرمانشاه برگزار خواهد شد.

۰۹:۲۴/ امیر دکتر بابلی رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران: بیمارستان صحرایی ۶۰ تختخوابی متعلق به این نیرو تا ظهر امروز راه‌اندازی خواهد شد.

۰۹:۲۳/ بازوند استاندار کرمانشاه: خدمات رسانی از صبح روز گذشته با قوت بیشتری ادامه پیدا کرده است. ۱۹۲۰ روستا و ۷ شهرستان استان کرمانشاه تحت تاثیر زلزله قرار گرفته‌ و برق و آب بیشتر این مناطق وصل شده است. ضمن اینکه بر اساس دستور العمل ستاد بحران تشکیل شده در استان کرمانشاه به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور تا ظهر امروز باید مابقی مشکلات آب و برق رفع شود.

۰۹:۲۱/ گفته می‌شود نیازمندی‌های مردم زلزله زده آب بسته‌بندی شده و مواد خوراکی است.

۰۹:۲۰/ رئیس بنیاد مستضعفان: بنیاد مستضعفان سیمان بازسازی مسکن روستایی مناطق زلزله زده را تا ۱۰۰ هزار تن تأمین می‌کند. برای تأمین آب آشامیدنی این مناطق یک‌صدهزار بطری ۱.۵ لیتری آب آشامیدنی نیز به غرب کشور ارسال خواهد شد.

۰۹:۱۸/ وزیر راه: بلافاصله بعد از امدادرسانی برای بازسازی منازل آسیب دیده اقدام خواهیم کرد.

۰۹:۱۵/ مدیر کل تأمین اجتماعی کرمانشاه از برقراری مستمری و بیمه بیکاری حادثه دیدگان خبر داد.

۰۹:۱۳/ گفته می‌شود تا ساعت ۸:۴۵ امروز بیش از ۲۱۶ پس لرزه در منطقه کرمانشاه و غرب کشور به ثبت رسیده است.

۰۹:۱۱/ حسین یکتا: به محض اطلاع از زلزله کرمانشاه و به دستور تولیت آستان قدس رضوی، خود را از سامرا به منطقه رساندیم.

۰۹:۱۰/ رئیس جمهور عازم کرمانشاه شد.

۰۹:۰۷/ حضور پرشور و بی‌نظیر هنرمندان، ورزشکاران و اقشار مختلف تهران در محل هلال‌احمر شهر تهران، جهت اهدای کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود برای مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه.

۰۹:۰۱/ نوزاد دختر تازه متولد شده زهرا نامگذاری شد.

۰۹:۰۰/ کوهدشت لرزید-بزرگی: ۴ ریشتر-محل وقوع: مرز استانهای لرستان و ایلام - حوالی کوهدشت(لرستان)
عمق زمین‌لرزه: ۸ کیلومتر
نزدیک‌ترین شهرها: ۳۵ کیلومتری کوهدشت (لرستان) ۴۲ کیلومتری هفت چشمه (لرستان) ۴۳ کیلومتری نور آباد (لرستان)

۰۸:۵۰/ پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان با ارسال دو پیام با ملت ایران و عراق و آسیب دیدگان زلزله یکشنبه ابراز همدردی کرد.

۸:۴۱/ مردم از نابسامانی توزیع امکانات میان زلزله‌زدگان گلایه دارند و می‌گویند: هیچ چیزی به ما هنوز ندادند. هرکس خودش می‌تواند می‌رود چیزی می‌گیرد.

۸:۴۰/ خانه‌هایی در منطقه زلزله زده وجود دارد که کاملا تخریب شده و گفته می شود همه اهالی آن زیر آوار دفن شده‌اند. مردم گرسنه و تشنه‌اند و نیروهای هلال احمر در بسیاری از بخش‌ها آب و غذا میان مردم توزیع نکرده‌اند.

۸:۳۵/ رئیس سازمان امداد ونجات هلال احمر: بعید است کسی زیر آوار مانده باشد؛ چرا که ارزیابی‌ ۵۰۰ روستا انجام شده است. امیدواریم با توجه به تلاش‌های شبانه روزی، پوشش کامل امدادی و خدمت رسانی تا بعد از ظهر امروز برقرار شود.

۸:۳۲/ مرکز لرزه نگاری کشور: به دلیل عدم امکان پیش‌بینی زلزله، هرگونه شایعه‌ای درخصوص وقوع زمین‌لرزه در نقاط مختلف کشور کذب محض است و به هم‌وطنان عزیز توصیه می‌شود از توجه به این شایعات و انتشار آنها در فضای مجازی خودداری کنند.

۸:۳۰/ زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر دقایقی پیش مرز استانهای لرستان و ایلام - حوالی کوهدشت(لرستان) را لرزاند

۸:۲۹/ رئیس مدیریت بحران کشور: قصر شیرین، سرپل ذهاب و روستاهای این مناطق بیشترین آسیب را دیده‌اند. مردم ضمن بی‌توجهی به شایعات خبرها را فقط از رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

۸:۲۵/ بر اساس آمار ژئوفیزیک تا کنون ۱۹۳ پس لرزه به وقوع پیوسته است.

۸:۲۲/ وزیر بهداشت:نیازی به خون نداریم، از اهداکنندگان خون تشکر می کنیم و اگر نیازمند اهدای خون باشیم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

۸:۲۱/ گلایه یکی از حادثه دیدگان زلزله کرمانشاه از ضعف امدادرسانی دولت: ۳۰ نفر در دو چادریم، به ما خرمای کرم زده دادند و امکانات بهداشتی نداریم.

۸:۲۰/ پزشکی قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار جان‌باختگان زلزله این استان را تا این لحظه ۴۲۳ نفر اعلام کرد.

ساعت ۵ بامداد امروز نوزادی در بیمارستان صحرایی ایجاد شده از سوی ارتش در سرپل ذهاب به دنیا آمد.

۰۴:۱۵/وقوع دو زلزله ۳.۹ و ۴.۱ ریشتری در غرب استان

مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که دو زلزله به بزرگی ۳.۹ و ۴.۱ در مقیاس درونی زمین (ریشتر) استان کرمانشاه را لرزانده است.

پس از زلزله مهیبی که در منطقه ازگله در غرب استان کرمانشاه به‌وقوع پیوست و خسارت بسیاری به بار آورد پس‌لرزه‌های متعدد استان کرمانشاه را لرزانده و سبب وحشت مردم شده است.

براساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری استان کرمانشاه پس‌لرزه‌ها تا روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه این دو زلزله:

بزرگی: ۳.۹
 محل وقوع: استان کرمانشاه - حوالی سرپل ذهاب
 تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۳۹۶/۰۸/۲۳ ۰۰:۲۱:۴۳
طول جغرافیایی: ۴۵.۸
عرض جغرافیایی: ۳۴.۵۸
عمق زمین‌لرزه: ۹ کیلومتر

 بزرگی: ۴.۱
 محل وقوع: مرز عراق و کرمانشاه - حوالی قصرشیرین
 تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۳۹۶/۰۸/۲۳ ۰۰:۲۶:۲۸
طول جغرافیایی: ۴۵.۶۲
عرض جغرافیایی: ۳۴.۶۲
عمق زمین‌لرزه: ۸ کیلومتر

۰۲:۱۵/ امنیت کامل در مناطق زلزله زده

معاون امنیتی و انتظامی کشور گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر ناامنی مناطق غربی آسیب‌دیده بعد از زلزله ارائه نشده است.

ذوالفقاری گفت: در مجموع نیروهای نظانی، انتظامی، سپاه، ارتش آمادگی کامل را برقراری امنیت، امدادونجات وتوزیع مایحتاج افراد را بر عهده دارند.

۰۲:۰۰/نیاز شدید مناطق زلزله زده به وسایل گرمایشی، اقلام خوراکی و چادر

نماینده مردم اورامانات درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امکانات امدادرسانی انجام شده پاسخگوی این‌حجم تخریبی نیست عنوان کرد: این امکانات تنها پاسخگوی ۲۰ درصد از مردم است و مردم از امکانات محدود گرمایشی در حال استفاده هستند.

وی با بیان اینکه شدت تخریب روستاها بسیار بالا است عنوان کرد: بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد روستاها به شدت تخریب شده و با آسیبهای جانی فراوان همراه بوده است.

نادری با اشاره به اینکه در شهرستان پاوه و اورامانات با قطعی گاز و آب مواجه هستیم عنوان کرد: اکنون آب معدنی در بین مردم توزیع می‌شود و از مردم درخواست داریم در صورت امکان وسایل سرمایشی، گرمایشی، اقلام خوراکی و چادر در بین زلزله‌زدگان توزیع شود.

۰۱:۳۰/ تشنگی در میان زلزله زده ها بیداد می‌کند

در حالی که نخستین شبانه روز از زمان وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری را پشت سر گذاشته ایم، ساعاتی پیش امدادگران آب و فاضلاب موفق شدند اکثر قریب به اتفاق شهرهای زلزله زده را از لحاظ دسترسی به آب شرب مناسب به حال عادی بازگردانند.

در حال حاضر شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین و ثلاث باباجانی که بیشترین مشکلات را در دسترسی به آب سالم و قابل شرب داشتند، از نظر تأمین آب در وضعیت عادی و باثباتی قرار گرفته اند.

اما در عین حال روستاهای بسیاری در اقصی نقاط کرمانشاه هستند که هنوز از نظر دسترسی به آب سالم در مضیقه و تنگنا قرار دارند. تا ساعاتی پیش، تعداد بطری های آب معدنی توزیع شده در مناطق زلزله زده از مرز ۴۵۰ هزار عدد گذشت و همچنان نیاز به آبرسانی به روستاها وجود دارد.

۰۰:۳۰/ ورود پنجمین گروه از مصدومان به مهرآباد تهران

هواپیمای پنجمین گروه از مصدومان حادثه زلزله کرمانشاه دقایقی پیش در فرودگاه مهرآبادتهران به زمین نشست.

این  گروه از مصدومان با یک فروند هواپیمای ایلوشین نیروی هوا فضای سپاه به تهران منتقل شدند.

 تاکنون ١٨٤ نفر از مصدومان زلزله کرمانشاه با هواپیماهای ارتش و سپاه برای مداوا به تهران منتقل شده اند و با کمک نیروهای سپاه حفاظت هواپیمایی برای ادامه مراحل درمانی به بیمارستانهای تهران اعزام شده اند.

۰۰:۰۱/ اسکان اضطراری زلزله‌زدگان تا ظهر امروز پایان می‌یابد

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: کار اسکان اضطراری زلزله‌زدگان کرمانشاه تا ظهر امروز پایان می‌یابد.

تعداد مصدومان زلزله غرب کشور به ۷۳۷۰ نفر ‌رسید

پیرحسین کولیوند در جمع خبرنگاران با اشاره به تلفات زلزله کرمانشاه اظهار داشت: بر اساس آمار به دست آمده تا ساعت ۳۰: ۲۱ بر اثر وقوع زلزله در غرب کشور ۷۳۷۰ نفر مصدوم شده‌اند که از این تعداد ۹۷۵ نفر بستری و ۶۹۰ نفر ترخیص شده‌اند.

وی ادامه داد: از میان مصدومان ۴۷۳۸ نفر به صورت سرپایی درمان شده و ۶۹۹ نفر توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده‌اند.

سرپرست اورژانس کشور با بیان اینکه عملیات امداد و جست‌وجو ادامه دارد تصریح کرد: از میان مصدومان اعزامی، ۱۴۵ نفر توسط یک فروند هواپیما به بیمارستان‌های تهران و البرز منتقل شده‌اند، ضمن اینکه ۱۴۶ نفر توسط بالگرد به کرمانشاه و ۱۳ نفر توسط اتوبوس آمبولانس به بیمارستان بعثت همدان انتقال پیدا کردند.

اسامی جان‌باختگان زلزله کرمانشاه

پزشکی قانونی استان کرمانشاه اسامی جانباختگان زلزله شب گذشته را اعلام کرد. برای مشاهده اسامی جانباختگان اینجا کلیک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
    29 1
    خدایا به همه ما صبر بده . خدایا به کردهای با شرف و نگهبانان مرز ایرانمان صبر بده .
  • حسام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
    5 0
    ایران تسلیت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس