جانباز مرادعلی شیرانی

چند خطی درد و دل اعتراضی نسبت به بخشی از مشکلات جانبازان که این روزها در هر کسوت و شغلی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند همه حرف های امروز جانباز مرادعلی شیرانی است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، 14 آبان ماه 96 بود که سایت فدراسیون کشتی متن نامه‌ای را منتشر کرد که این فدراسیون به حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی محلاتی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و ایثارگران نوشته بود و در آن خواستار حمایت از پهلوان مراد علی شیرانی قهرمان جهان و جانباز سرافراز هشت سال دفاع مقدس شد.

مراد علی شیرانی کیست؟

مرادعلی شیرانی متولد 30 اسفند 1333 در اصفهان است. او کشتی‌گیر فرنگی اهل ایران است و سابقه حضور در بازی‌های المپیک تابستانی 1976 در وزن 52 کیلوگرم کشتی فرنگی را دارد و مدال برنز مسابقات قهرمانی کشتی جهان 1977 وزن 52 کیلوگرم فرنگی را در کارنامه دارد. مرادعلی شیرانی قهرمان کشتی فرنگی ایران و جهان که سابقه مدال برنز جهانی و مسابقات بین المللی گوناگونی علاوه بر حضور در المپیک را دارد یکی از این افرادی بود که در عملیات الی بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر به درجه رفیع جانبازی نائل شد. او همچنین سابقه ریاست فدراسیون کشتی و فدراسیون ورزش کارگری را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

خودش می‌گوید: « بعد از انقلاب فقط یک‌بار در مسابقات کشتی شرکت کرده و در سال 59 آخرین مسابقه کشتی را انجام دادم، بعد از آن راهی جبهه‌های جنگ هشت سال دفاع مقدس شدم و به دلیل مجروحیت نتوانستم کشتی را دامه بدهم. 3 بار راهی جبهه شدم و در عملیات خرمشهر که به آزادسازی خرمشهر منتج شد 70 درصد جانباز شدم؛ از ناحیه کمر فلج شدم و کلیه و طحال من تخلیه شده است.»

او خاطره جالبی را از فرمانده شهید لشکر 14 امام حسین(ع)، حاج حسین خرازی روایت کرده است: «در یکی از روزهای عملیات من و همه بچه‌ها روی زمین نشسته بودیم تا به وسیله فرماندهان میانی و یا سر دسته ها توجیه عملیاتی بشویم. پس از نشستن بچه ها، یک جوان سر به زیر و ساده که رفتار و لباس‌هایش نشانی از فرمانده میانی بودن نداشت به روی سکو رفت و شروع به سخنرانی کرد. بنده که به ایشان نگاهی انداختم از دوستان کناری سوال کردم این جوانک دیگر کیست که دارد برای ما شرح عملیات می‌کند !؟ ناگهان این فرد از دور نگاهی کرد و گویا متوجه سوال من شده بود گفت" آقای شیرانی سلام .جبهه شما جای دیگری است اینجا چه می‌کنید"؟! بنده شرمسار شدم و سکوت کردم. دوستان گفتند "بابا جان این حاج حسین خرازی فرمانده کل لشگر امام حسین(ع) است چطور او را نمی‌شناسی؟" این اولین دیدار منجر به دوستی عمیق و روحانی من با حاج حسین شد. تصویر در کنار ایشان بودن محبوب ترین عکس تاریخ زندگی من است.حتی شاید بتوان گفت با ارزش‌تر تصاویر سکوی جهانی.

حالا نگاهی به متن نامه فدراسیون کشتی به رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد حمایت از مراد علی شیرانی بیندازیم که به شرح زیر است:

جناب حجت‌الاسلام و المسلمین شهیدی محلاتی

معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران

همانطور که مستحضر هستید، «مراد علی شیرانی»  قهرمان جهان، رئیس سابق فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران و جانباز دوران هشت سال دفاع مقدس است. این پهلوان بزرگ  که پس از مجروحیت شدید در جنگ تحمیلی، سال‌هاست در شرایط بسیار دشواری به لحاظ جسمانی زندگی می‌کند، به دلیل دارا بودن اعتقادات قوی و شخصیتی ویژه، زندگی سراسر با عزت و با آبرویی را علیرغم تنگناها، مسائل و مشکلات مادی و جسمانی خاص سپری کرده است.

چند روز گذشته متنی از ایشان در یکی از صفحات اجتماعی منتشر شد که برای جانبازان گرانقدر، خانواده بزرگ کشتی و همه عزیزانی که با روحیات ایشان آشنایی دارند، بسیار دردآور بود. بدینوسیله ضمن ارسال متن مذکور به پیوست، سپاسگزار خواهد بود دستور دهید، نهایت مساعدت ممکن در قبال این قهرمان ملی و پهلوان عزیز صورت گیرد.

جانباز شیرانی در کنار شهید حاج حسین خرازی، فرمانده لشگر 14 امام حسین علیه السلام

این مطلب را بخوانید

چند خط درد و دل اعتراضی

اما متنی که در نامه فدراسیون کشتی به آن اشاره شده که توسط این ورزشکار جانباز نوشته شده است، چیست؟ متن یاد شده که در یکی از صفحات اجتماعی منتشر شده است، چند خطی درد و دل اعتراضی نسبت به بخشی از مشکلات جانبازان هشت سال دفاع مقدس است که این روزها بعد از گذشت حدود سه دهه از پایان جنگ تحمیلی این جانبازان در هر کسوت و شغلی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و نسبت به حل این مشکلات از جانب مسئولین بنیاد شهید توقعاتی دارند.

بخشی از یادداشت مرادعلی شیرانی در ادامه می‌آید:

یادبودی که در اصفهان به نام بنده ساخته‌اند ارزشی برایم ندارد و بیش از هر چیز نمایانگر حاکمیت دوگانه در کشور است. بروند و این یادمان را خراب کنند. کی دنبال این چیزها بوده‌ایم؟ چه ارزشی دارد مردم در تنگدستی دست و پا بزنند و نام من را بشناسند؟... امروز برای تهیه یک برس پای آلمانی که زانوهایم را حمایت کند نمی‌توانم روی بنیاد جانبازان حساب کنم. باید هزار تماس تلفنی بگیرم تهدید کنم، بد و بیراه بگویم تا بلکه به خاطر ترس از موقعیت‌شان کاری کنند. این تازه برای آدمی مانند من است، وای به حال بچه‌های بی نام و نشان جنگ که نیازمند کمکند و دستشان به جایی نمی‌رسد. اگر یک آقا یا آقازاده بخواهد از امکانات جانبازان استفاده کند و برای درمان به خارج برود، تمام حکومت و وزارت خارجه به تکاپو می‌افتند. دیگر دستانم قدرت ندارند که جز چند قدم با عصا راه بروم. گرفتار صندلی چرخدار شده‌ام و گاهی حتی نمی‌توانم آن را حرکت دهم...

واکنش بنیاد شهید به اعتراضات مرادعلی شیرانی

اما معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران روز گذشته سه شنبه 16 آبان ماه 96 در واکنش به مسائل مطرح شده در مورد ورزشکار جانباز، مراد علی شیرانی توضیحاتی ارائه داد. عبدالرضا عباسپور، معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ارائه خدمات درمانی به ایثارگران گفت: از منظر بنیاد شهید و امور ایثارگران همه ایثارگران عزیز قهرمانان جاودانه ایران اسلامی هستند و بنیاد وظیفه دارد از هیچ تلاشی برای خدمت رسانی به این عزیزان فروگذار ننماید.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در تشریح خدمات درمانی ارائه شده به جانبازان افزود: سیاست اصلی بنیاد در حوزه درمان ارتقای سلامت ایثارگران با استفاده از ظرفیت‌های ملی و فراملی است. خوشبختانه بنیاد در چند سال گذشته ظرفیت‌های درمانی مناسبی را برای ایثارگران سراسر کشور ایجاد کرده است و ضمن ارائه رایگان خدمات درمانی کیفیت خدمات نیز افزایش یافته و بنیاد پایه‌گذار برخی از خدمات درمانی در کشور بوده است.

عباسپور افزود: در حال حاضر با تلاش‌های انجام شده، بخش عمده‌ای از نیازهای ارتز و پروتز توسط متخصصین داخلی و با همکاری متخصصین خارجی در شرکت ارتز و پروتز کوثر برای جانبازان عزیز مرتفع می‌شود. بدیهی است در صورت ضرورت برای رفع نیازهای درمانی عزیران جانباز از امکانات خارج از کشور در چارچوب ضوابط و مقررات استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود 14 هزار جانباز عزیز قطع عضو و نیازمند به پروتز شامل 6 هزار و 200 جانباز قطع عضو زیر زانو، 2 هزار و 700 جانباز قطع عضو روی زانو، 2 هزار و 700 جانباز قطع مچ پا و  مابقی قطع دست در کشور وجود دارند، افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران در قالب بیمه‌های تکمیلی ارائه کلیه خدمات درمانی مورد نیاز آنان را پیگیری می‌کند و حتی چنانچه در مورد این قهرمان یا هر جانباز دیگری نقصانی در ارائه خدمات در داخل کشور وجود داشته باشد ارائه خدمات با استفاده از ظرفیت‌های بین المللی در چارچوب ضوابط و مقررات مرتبط قابل انجام خواهد بود.

عباسپور با تجلیل از فداکاری‌ها و ایثارگری‌های همه قهرمانان ایران اسلامی از جمله جانباز قهرمان مرادعلی شیرانی خاطرنشان کرد: موفقیت‌ها و پیروزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی مدیون رشادت‌ها و فداکاری‌های ایثارگران است و تکریم و حمایت از این عزیزان وظیفه‌ای مهم است و باید مورد توجه همگانی قرار گیرد و بنیاد شهید و امور ایثارگران در این راه از کوچکترین تلاشی کوتاهی نخواهد کرد.

هرچند واکنش به موقع بنیاد شهید نسبت به نامه فدراسیون کشتی قابل تحسین است. اما صرف نظر از کامل بودن یا نبودن توضیحات معاونت درمان بنیاد نسبت به مشکلات مرادعلی شیرانی، شاید نیاز است پاسخ به این سوال مطرح شود که آیا در سیستم اداری بنیاد شهید تا وقتی که اعتراضی مطرح نشود، رسیدگی ویژه‌ای در پی نخواهد داشت؟ مگر نه اینکه حل مشکلات درمانی و معیشتی ایثارگران از نخستین وظایف محوله بنیاد شهید است، پس چرا بعد از گذشت سه دهه از جنگ تحمیلی همچنان جانبازان و ایثارگران نسبت به عملکرد این نهاد دولتی معترضند؟ و بعضا کسانی همچون شیرانی می‌بایست از شهرت نام و جایگاه خود برای رساندن صدای اعتراض جانبازان به گوش مسئولین بنیاد استفاده کنند؟ آیا بهتر نیست پیش از این نامه نگاری ها و واکنش های رسانه ای به آن، رسیدگی به بخشی از مشکلات ایثارگران سرعت بیشتری به خود بگیرد؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس