خدمت سربازی

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با تشریح روند ثبت نام، انتخاب مشمولان، جزئیات جدیدی از قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران، از آغاز ثبت نام متقاضیان این قانون تا پایان آبان خبر داد.

به گزارش مشرق، سردار موسی کمالی با اشاره به اطلاعیه ستادکل نیروهای مسلح و ابلاغ قانون کسرخدمت ایثارگری با اشاره به جزئیات این قانون و زمان اجرای آن اظهار کرد: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، طی روزهای آینده سازمان وظیفه عمومی ناجا تاریخ آغاز ثبت نام مشمولان این قانون را اعلام خواهد کرد که پس از این تاریخ که در آبان ماه امسال خواهد بود، لازم است تمام جانبازان، رزمندگان و آزادگان که دارای فرزند ذکور به خدمت نرفته هستند، ثبت نام کنند.

* آغاز ثبت نام کسرخدمت ایثارگری تا پایان آبان ماه

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه مهلت این ثبت نام محدود است افزود: تمام این ایثارگران عزیز که دارای فرزند ذکور به خدمت نرفته هستند، فارغ از سن و مشمول بودن یا نبودن فرزندانشان باید طی این مهلت در دفاتر پلیس +10 ثبت نام کنند.

وی با تاکید بر اینکه تمام ایثارگران دارای فرزند ذکور به خدمت نرفته باید در این مهلت مقرر ثبت نام کنند ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ثبت نام ایثارگران، تنها با مدارک ایثارگری موجود در اختیارشان انجام می‌شود و لازم نیست برای اخذ مدارک، به یگان‌های مربوطه یا بنیاد شهید مراجعه کنند و حتی ایثارگرانی که مدارکی از ایثارگری خود در اختیار ندارند، بر اساس اظهاراتشان می‌توانند در این دفاتر ثبت نام کنند.

* نحوه انتخاب افراد مشمول کسر خدمت ایثارگری

کمالی در ادامه درباره انتخاب افراد متقاضی برای اخذ کسر خدمت در این قانون گفت: در توافقات صورت گرفته مقرر شد سالانه 20 هزار نفر مشمول این قانون شده و کسر خدمت سربازی بگیرند که پس از ثبت نام ایثارگران عزیز در مهلت مقرر، فرزندان ایثارگرانی که مجموع امتیاز رزمندگی، آزادگی و جانبازی آن‌ها به بیش از 24 برسد، به میزان این امتیاز، کسر خدمت گرفته و از خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شوند.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: همچنین ایثارگرانی که امتیازشان کمتر از 24 باشد، به ازای امتیاز آن‌ها، کسر خدمت شامل حالشان شده و باید دوره آموزشی را طی کنند. این بدان معنا است که حتی کسانی که 23 ماه کسر خدمت خواهند گرفت نیز باید دوره آموزشی را پشت سر بگذارند.

* چه کسانی در اولویت استفاده از قانون کسرخدمت ایثارگری هستند/ حذف سربازان فراری و غایب مشمول از این قانون

وی با تاکید بر اینکه 20 هزار سهمیه سالانه در این قانون، بر اساس اولویت‌ها به متقاضیان اختصاص خواهد داشت افزود: اولویت کسر خدمت در این قانون با ایثارگرانی است که فرزندانشان در حال خدمت باشند؛ پس از این گروه، فرزندان ایثارگری که فرزندانشان در سال جاری، به خدمت اعزام می‌شوند در اولویت استفاده از قانون قرار خواهند داشت و پس از این دسته نیز فرزندان ایثارگری که به سن مشمولیت رسیده ولی از معافیت‌های موقتی همچون معافیت تحصیلی برخوردارند در اولویت خواهند بود.

کمالی با بیان اینکه در شرایط مساوی، اولویت با ایثارگرانی است که سن فرزندانشان در بازه مشمولیت سربازی است گفت: این قانون مشمول سرباز فراری و غایب نخواهد شد و این دسته مشمولان از این تسهیلات نمی‌توانند استفاده کنند.

*مشمولان کسرخدمت ایثارگری چه کارتی می‌گیرند؟

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص نوع کارتی که برای مشمولان این قانون صادر خواهد شد نیز گفت: کسانی که میزان کسری خدمت آن‌ها در این قانون بیش از 24 ماه باشد، کارت معافیت دریافت می‌کنند و در عین حال همچون سایر مشمولانی که کارت معافیت می‌گیرند تعهد خواهند داد که طی 5 سال بعد از صدور کارت معافیت، در صورت نیاز برای اخذ آموزش‌های نظامی مراجعه کنند.

وی گفت: کسانی که بر اساس این قانون مشمول کسر خدمت می‌شوند و اولویت‌های لازم را دارا باشند نیز پس از کسر خدمت، به ازای مدت زمانی که خدمت کرده‌اند،‌ کارت پایان خدمت اخذ خواهند کرد.

* کسر خدمت «بسیج» و «محققین» به قوت خود باقی است

کمالی در خصوص متولدین سال 72 و ماقبل نیز گفت: کسانی که متولد سال 72 و ماقبل بودند و به ازای هر ماه ایثارگری، 9 روز کسر خدمت می‌گرفتند نیز می‌توانند پس از آغاز ثبت نام برای مشمولان این قانون، آن‌ها نیز ثبت نام کنند و اگر این افراد نیز در شمول این 20 هزار سهمیه سالانه باشند نیز کسر خدمت به ازای ماهی 9 روز برای آن‌ها محاسبه خواهد شد ولی از تاریخ 18 ابان 96، دیگر برابر مقررات قبلی کسر خدمت اینچنینی تعلق نخواهد گرفت.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: البته کسر خدمت «بسیج» و «محققین» ملغی نشده و به قوت خود باقی خواهد بود.

* حاشیه‌های قانون کسرخدمت ایثارگری و اما و اگرها

وی با اشاره به معافیت فرزندان ایثارگران بر اساس قوانین گذشته گفت: اگر یکی از فرزندان ایثارگران پیش از این معاف شده و یا مشمول کسر خدمت شده بودند حق استفاده از این قانون را ندارند ولی اگر بیش از مدت زمان لازم برای معافیت یک فرزندشان سابقه ایثارگری داشته باشند، به ازای مابقی این سابقه می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

کمالی در پاسخ به این سوال که آیا موارد ذکر شده در تبصره 2 ماده 33 قانون احکام دائمی توسعه کشور که بر اساس آن مدت کسر خدمت از 30 ماه به 12 ماه و درصد جانبازی نیز از 25 درصد به 10 درصد کاهش یافته، اجرایی خواهد شد یا خیر نیز گفت: با توجه به اینکه بند «د» ماده 88 قانون 5 ساله توسعه کشور بر احکام دائمی حاکم شده است، تبصره قانون مذکور تا پایان برنامه ششم توسعه اجرایی نخواهد شد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که اجرای این قانون تا چه زمانی ادامه خواهد داشت گفت: این قانون به مدت 5 سال اجرایی خواهد شد و بر اساس آن 100 هزار نفر مشمول کسر خدمت مقرر در این قانون خواهند شد و با توجه به آمارهای ثبت شده طی این مدت، می‌توان برای سال‌های پس از آن در برنامه هفتم توسعه برنامه ریزی و تصمیم‌گیری کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس