کد خبر 791695
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۰
وزارت صنعت

افرادی که اقدام به اخذ مجوز از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌کنند از لابی قوی برخوردارند.

به گزارش مشرق، ساکنان منطقه ساوجبلاغ  استان البرز درحالی که با شکایت‌های متعدد و اعتراضات گسترده، داد خود را به گوش مسؤولان برای رسیدگی به فعالیت کارخانه‌های استحصال شن و ماسه به موجب بروز گردوغبار فراوان و هدررفت منابع آبی ناشی از آن رسانده‌اند اما گویا گوش مسؤولان به مشکلات روستاییان این منطقه بدهکار نیست و حتی بتازگی مجوز تاسیس یک کارخانه بزرگ شن و ماسه دیگر را در کنار ۲۲ کارخانه موجود صادر کرده‌اند.

مردم این منطقه که بیش از ۹۰درصد جمعیت آن را باغداران و کشاورزان تشکیل می‌دهند، می‌گویند: ادامه برداشت از این معادن علاوه بر ایجاد گرد و غبار و آلودگی هوا که زندگی را برای مردم سخت کرده است، بی‌آبی را نصیب ما می‌کند که در صورت تداوم چنین روندی باید شاهد کوچ روستاییان به دلیل کم‌آبی و نابودی کشاورزی، مزارع و باغات باشیم. کارشناسان معتقدند بهره‌برداری بی‌رویه و غیراصولی از برخی معادن، تبعاتی همچون تخریب محیط‌زیست، فرونشست زمین و آلودگی هوا را در پی دارد.

در شهرستان ساوجبلاغ نیز بویژه در منطقه تهران‌دشت فعالیت غیرمجاز چنین معادنی موجب شده است ساکنان این منطقه دچار مشکلاتی نظیر آلودگی ناشی از گرد و غبار و کم‌آبی شوند.  عضو شورای روستای سعیدآباد شهرستان ساوجبلاغ با بیان اینکه طی سال‌های متمادی در دشت ساوجبلاغ ۲۲ معدن شن و ماسه احداث شده است و استحصال از این معادن زندگی ساکنان این منطقه را با مشکلاتی چون بروز توفان شن، گردوغبار، آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی و نابودی منابع آبی مواجه کرده است، گفت: متاسفانه به‌رغم اعتراضات پی در پی و تجمعات اهالی منطقه برای رسیدگی به این موضوع تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. 

صفدر خیل‌فرهنگ تصریح کرد: در شرایطی که مردم این منطقه با مشکلات ناشی از فعالیت معادن شن و ماسه دست و پنجه نرم می‌کنند اما اکنون شاهد صدور مجوز برای احداث یک کارخانه بزرگ شن و ماسه دیگر به مساحت ۱۲ هکتار در منطقه جهان‌ویلا هستیم. وی افزود: ریزگردهای ناشی از استحصال شن و ماسه، ساکنان منطقه را آزار می‌دهد و ما در تمام طول سال باید شاهد گردوخاک و آلودگی هوا باشیم. عضو شورای روستای سعیدآباد با انتقاد از عملکرد اداره محیط‌زیست استان البرز در قبال فعالیت این معادن گفت: مجوز استحصال معادن شن و ماسه از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت استان البرز با هدف ایجاد اشتغال صادر می‌شود در حالی که سود هنگفت این معادن به جیب افراد قلیلی می‌رود که با زندگی و جان و مال مردم منطقه بازی می‌کنند.

وی صدمات ناشی از احداث و فعالیت کارخانجات شن و ماسه در این منطقه را نابودی سفره‌های آب زیرزمینی عنوان کرد و گفت: علاوه بر ایجاد گردوخاک و آلودگی هوا، استحصال معادن شن و ماسه به موجب آب‌بر بودن آن، منابع آبی این منطقه را می‌بلعد و زندگی ۹۰ درصد از ساکنان منطقه روستایی ساوجبلاغ که امورات‌شان از محل کشاورزی و باغداری تامین می‌شود در آستانه نابودی قرار گرفته است. خیل‌فرهنگ اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت که برای ایجاد اشتغال تنها ۲۰ نفر مجوز تاسیس کارخانه شن و ماسه صادر می‌کند، به تبعات منفی آن که همانا خالی شدن ده‌ها روستا از سکنه و نابودی کشاورزی است، نمی‌اندیشد.

وی افزود: بهره‌برداران کارخانه‌های شن و ماسه با ایجاد استخرهای بزرگ و حفر چاه‌های عمیق، آب مورد نیاز کشاورزان را به نفع خود استفاده می‌کنند که در میان‌مدت باعث نابودی صدها هکتار از باغات و مزارع کشاورزی خواهد شد. وی تداوم چنین رویکردی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در احداث و صدور مجوز برای ساخت کارخانه‌های شن و ماسه در برخی مناطق آباد روستایی را در تعارض با سیاست‌های کلی چشم‌انداز توسعه و اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: جمعیت روستایی این منطقه ۱۵ هزار نفر است که عمده آنها به شغل کشاورزی و دامداری مشغولند و در صورت عدم رسیدگی به فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه، مشکلات عدیده‌ای دامنگیر آنها خواهد شد.

وی افزود: افرادی که اقدام به اخذ مجوز از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌کنند از لابی قوی برخوردارند، چراکه تاکنون شکایات و اعتراضات ما برای رسیدگی به این موضوع راه به‌جایی نبرده است.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    1 0
    استان اردبیل نیز از این قاعده مستثنی نیست کارگاههای شن و ماسه در روستاهای اطراف مثل هیر و کلخوران و شیران و خیلی جاهای دیگر برای نابودی کشاورزی و هدر رفت آب کمر همت بسته اند!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس