کد خبر 859695
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸
کشاورزی

منطقه «دشتلگ» نقطه‌ای که یک روز تهدید بود و امروز با همت مردمانش فرصتی برای آبادانی و تولید شده است.

به گزارش مشرق، منطقه «دشتلگ» نقطه‌ای که یک روز تهدید بود و امروز با همت مردمانش فرصتی برای آبادانی و تولید شده است. 

در حوالی نقطه صفر مرزی استان ایلام منطقه‌ای به عنوان «دشتلگ» قرار دارد، سرزمینی تفتیده با درجه گرمایی که در برخی موارد از 40 درجه نیز فراتر می‌رود.

«دشتلگ» زمانی خط مقدم جبهه در دوران دفاع مقدس برای مقابله با دشمنان بعثی بود و مردمان این دیار در این نقطه از کیان ایران اسلامی با دستانی خالی دفاع و صیانت کردند.

اما پس از اتمام جنگ تحمیلی و با تلاش مردمان سختکوش این دیار و تلاش شبانه‌روزی مسؤولان، «دشتلگ» راه آبادانی و پیشرفت را در پیش گرفته است.

یکی از مردمان این منطقه می‌گوید: در سال‌های دور این منطقه خط مقدم جبهه نبرد بود و این منطقه از سوی دشمن بعثی مین‌گذاری شده بود.

علی می‌افزاید: منطقه «دشتلگ» مملو بود از ادوات جنگی و مین‌های به جا مانده از دوران دفاع مقدس و بقایای مواد منفجره که هر از گاهی عده‌ای از هموطنانمان را مجروح و یا شهید می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه با تلاش دولت، ضایعات جنگی در منطقه دشتلگ جمع‌آوری شد و اکنون این منطقه به طور کامل پاکسازی شده است.

یکی دیگر از مردمان این دیار سرافرازی می‌گوید: با تلاش جهاد کشاورزی و با پرداخت تسهیلات بانکی به افراد متقاضی تحولی در منطقه پدید آمده است.

محمدیار اضافه می‌کند: اکنون منطقه «دشتلگ» به بخش مهمی از قطب کشاورزی استان ایلام تبدیل شده و خوشبختانه بازار خوبی را هم به دست آورده است.

وی ادامه داد: اکنون سایت «دشتلگ» در بین کشاورزان و بازاریان معروف بوده و محصولات زراعی و باغی مطلوبی را روانه بازار مصرف می‌کند.

محمدیار اضافه کرد: 68 هکتار از «دشتلگ» در قالب سایتی به باغ انگور تبدیل شده است و عملیات اجرایی این سایت در سال 84 آغاز شده است.

یکی دیگر از باغداران منطقه «دشتلگ‌» مطرح می‌کند: سالانه بین 15 تا 20 تن انگور از سایت «دشتلگ» برداشت می‌کنیم و در طول سال به طور مستقیم و غیر مستقیم 60 نفر در این منطقه شاغل هستند.

مراد تشریح می‌کند: از مسؤولان انتظار داریم برای توسعه باغات انگور به کمک باغداران بشتابند تا بتوانیم مابقی اراضی منطقه را آباد کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر 10 هکتار زمین شیبدار دیگر در منطقه باید باقی مانده است، در صورتی که اگر مسؤولان تسهیلاتی را در اختیار ما قرار دهند این اراضی را به کشت انواع باغات تبدیل خواهیم کرد.

یکی از نقاط مهم این طرح احیای اراضی کم‌بازده بوده که با تلاش مردم منطقه و مسؤولان امر این امر محقق شده و بازار مطلوبی را نیز به دست اورده است.

بیشتر اراضی منطقه «دشتلگ» شیبدار بوده که برای زراعت مطلوب نبوده که با همت مردم و مسؤولان استان ایلام به باغات انگور تبدیل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: با توجه به اجرای سیستم آبیاری نوین در منطقه «دشتلگ» انتظار می‌رود در آینده نزدیک حدود 600 هکتار به باغات منطقه «دشتلگ» میمک اضافه شود.

سید محمد تراب میری افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری 400 تن انگور از باغات «دشتلگ» برداشت شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس