کد خبر 791206
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
علوم انسانی

دکتر حسن سبحانی استاد دانشگاه تهران و برگزیده سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی گفت: باید رویکرد فقهی به علم اقتصاد به ضرورت اجتماعاتی بینجامد که فرد در کنار جمع موضوع مطالعه است.

به گزارش مشرق به نقل از ستاد خبری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، دکتر حسن سبحانی استاد دانشگاه تهران و برگزیده سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در مراسم اختتامیه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که امروز ۴ آبان ماه در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با اشاره به مطالعات اقتصاد اسلامی آغاز شده از نیم قرن قبل به منظور دفاع از آموزه های اسلامی اظهار داشت: در این ایام حداقل آن است که پارادایم اقتصاد متعارف از سوی اندیشمندان جوامع اسلامی مورد نقد واقع گرفته است و برخی از نظریه ها و مفاهیم مشمول رد و بازبینی واقع شده اما  این رویداد به اندازه ای نیست که بتوان از آن به عنوان پارادایم یاد کرد.

برگزیده سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه بررسی نوع رویکردها در ادبیات اقتصاد اسلامی نشان دهنده تفکراتی در روند اقتصاد اسلامی است که تا رسیدن به مرز پارادایم علمی فاصله زیادی ندارد، افزود: در کشورهای اسلامی مکتوبات و تحقیقات زیادی در زمینه اقتصاد اسلامی کار می شود که در مجموع نشانه های عملیاتی جدید در زمینه اقتصاد اسلامی است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه تحقیقات می توان گفت اقتصاد اسلامی در محیط علمی متاثر از پارادایم دموکراسیک را تجربه می کند، تصریح کرد: در محیطی که پارادایم ها عمری طولانی تجربه می کند وفضای دیگری برای موضوعات اقتصادی بوجود آورده اینکه چه زمانی پارادایم غالب می شود به زمان طولانی تری نیاز دارد.

سبحانی ادامه داد: در مجموع در فاصله حدود ۶۰ سالی که از مطالعات اقتصاد اسلامی گذشته ۴ رویکرد متمایز رویکرد فقهی، رویکرد نئوکلاسیکی، رویکرد تلفیقی و رویکرد سیستمی یا وحدتی در این عرصه شاهدیم.

برگزیده سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با اشاره به اینکه در مجموع این پژوهشها پاردایمی از اسلام یا مسلمانهاست، گفت: وقتی فرد و جامعه متدین را متصور می شویم به اجتماعاتی پی می بریم که شکوفایی علمی و تکنولوژی شکل گرفته و اخلاق عالم و دانشمند متجلی می شود، جامعه ای که چون مراحل توسعه عدالت محور محدود به آموزه های دینی طی کرده از فقر و کاستی خبری نیست.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: چنانچه تدین انسانها سنجش شود می توان برای یک انسان یا جامعه در لحظه بررسی و مطالعه نقاطی بر طیف تدین مشخص کرد که بر هم منطق نیستند، از آنجا که زمینه محقق کردن احکام دین را نداریم بنابراین می توان برای هر جامعه ای در هر برهه ای وضعیتی را مطالعه کنیم که انسان ها ضمن کامل نبودن اما عیاری از تدین و اسلامیت در رفتار آن ها وجود دارد، در این راستا نمی توان به خاطر اینکه دسترسی نداریم اقتصاد اسلامی را در وضعیتی بگذاریم که فهم می کنیم اما احساس نمی کنیم.

سبحانی با بیان اینکه شکاف رفتاری در گذر زمان حل می شود و کسانی که در عرصه اقتصاد اسلامی تحقیق می کنند جای خود را روی طیف توسعه یافتگی پیدا می کنند عنوان کرد: در برهه کنونی به ترکیب هوشمند رویکرد سیستمی و فقهی نیاز داریم، باید رویکرد فقهی به علم اقتصاد به ضرورت اجتماعاتی بینجامد که فرد در کنار جمع موضوع مطالعه است.

برگزیده سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی افزود: عدم تعادل های وسیع و در جای خود نبودن امور نشان بارز بی عدالتی است، بدون تردید برای جامعه توسعه یافته با کارکرد و سازوکاری عادلانه است که تحقق احکام بایسته دین میسور می شودو  می توان گفت توسعه و پیشرفت خود را تجربه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس