دکتر زاهد

دکتر سعید زاهد استاد دانشگاه شیراز، حجت الاسلام پارسانیا را پیشتاز مکتب جامعه شناسی براساس تفکر آیت الله جوادی آملی دانست.

به گزارش مشرق به نقل از ستاد خبری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، دکتر سید سعید زاهد زاهدانی استاد دانشگاه شیراز و رئیس کمیسیون جامعه شناسی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی پیش از ظهر امروز ۴ آبان ماه در مراسم اختتامیه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که در مدرسه امام کاظم (ع) قم برگزار شد، در معرفی شخصیت و اندیشه حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا دریافت کننده سومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به عنوان نظریه پرداز برجسته فلسفه علوم اجتماعی اظهار کرد: حجت الاسلام پارسانیا متولد ۱۳۳۷ در مشهد مقدس بوده و فقه و اصول را در محضر آیت الله جوادی آملی، فاضل لنکرانی و وحید خراسانی خوانده و عرفان را در محضر آیت الله جوادی آملی و آیت الله حسن زاده آملی بهره برده اند.  

وی با مروری بر آثار پارسانیا به ویژه در حوزه جامعه شناسی، افزود: وی از شاگردان درجه یک آیت الله جوادی آملی بوده و بر آثار این عالم بزرگوار تسلط کامل دارد.  

زاهدانی با اشاره به تحصیلات دانشگاهی وی، افزود: ایشان از اولین دانشجویان جامعه شناسی بعد از انقلاب در دانشگاه تهران است و یکی از خصوصیات متمایز کننده ایشان علوم دوگانه ای است که به آن پرداخهته اند.

استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز تصریح کرد: ریاست دانشگاه باقر العلوم(ع)، عضو شورای سیاست گذاری حوزه علمیه، رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ازجمله سمتهایی است که  حجت الاسلام پارسانیا در آن ایفای نقش کرده اند.

زاهدانی تاکید کرد: نکته با اهمیت تسلط ایشان بر نحله های مختلف فکری و فلسفی است، تقریبا تمام جریان های فکری تاریخ ایران را مورد ارزیابی قرار داده و در کتاب های خود معرفی کرده اند.

وی تصریح کرد: پارسانیا به خوبی فلسفه مدرنیزم را می شناسد و از جمله شخصیت هایی است که به دنیای جدید و قدیم آگاهی داشته و برای جهت گیری به سمت فلسفه اسلامی به خوبی می تواند دانش خود به بهره بگیرد.

به گفته زاهدانی مجموعه کتب پارسا نیا نشان دهنده اشراف و آگاهی وی به حکمت و اندیشه غرب است، «حدیث پیمانه» که ریشه های فکری انقلاب اسلامی را بیان می کند و تاریخ فلسفه و افکار اسلامی و آثار اجتماعی آن را بیان می کند یکی از آثار بسیار ارزشمند این دانشمند است.

وی افزود: «هستی هبوط» و «جهان های اجتماعی» از جمله کتاب های بسیار شاخص وی است، که در این کتاب به فلسفه اجتماعی غرب و امکان اندیشه های اجتماعی اسلامی و فلسفه اجتماعی اسلامی پرداخته و آنها را در قالب حکمت متعالیه بیان می کنند.

زاهدانی افزود: در بین اندیشمندان اسلامی جامعه شناسی ۳ نوع طرز تفکر را ملاحظه می کنیم که یکی از آن ها به پیروی از اندیشه های آیت الله مصباح یزدی نشات گرفته بر اساس فلسفه اسلامی و علوم وحیانی مساله جامعه اسلامی را مورد تجزیه تحلیل قرار داده نظریه پردازی و فرضیه سازی می کنند.

استاد جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی ادامه داد: حرکت دیگری مبتنی براندیشه آیت الله جوادی آملی است که پیشتاز این طرز تفکر حجت الاسلام پارسا نیا است و کار این مکتب این است که گزاره هایی علمی که در حکمت متعالیه وجود دارد را طبق وضعیت فعلی اجتماع بازتعریف کنند.

زاهدانی تاکید کرد: این روش در جامعه شناسی امروزی هم کار رایجی است و پارسانیا انطباق اجتماعی را کامل در کار خود رعایت می کند.

به گفته وی مکتب سوم هم فلسفه شدن یا فاعلیت را مورد توجه قرار می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس