خبرویژه

دولت هر چند وقت یک بار آمار متناقضی درباره میزان اشتغال ایجاد شده منتشر می‌کند و این سؤال را ایجاد می‌کند که بالاخره کدام آمار درست است و دولت چند شغل واقعی ایجاد کرده است؟!

به گزارش مشرق، «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه فرهیختگان در گزارشی با عنوان آمار علیه آمار نوشت: حسن روحانی در نخستین جلسه هیات دولت دوازدهم بزرگ‌ترین وظیفه این دولت را اشتغال اعلام کرد و گفت «بزرگ‌ترین وظیفه دولت دوازدهم ایجاد اشتغال است. معتقدم هیچ وظیفه‌ای بالاتر از این برای ما وجود ندارد»


البته اگر کمی به عقب‌تر در همین سال ۹۶ برگردیم، با آمارهای منتشره متناقضی از میزان اشتغال توسط دولت یازدهم در سه ماهه نخست امسال مواجه می‌شویم. ۱۱ تیر امسال حسن روحانی در همایش سراسری قوه قضائیه مدعی شد که دولتش موفق به ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در سه ماهه نخست امسال شده است.


مرکز آمار هم با انتشار گزارشی، از سخنان رئیس دولت پا را فراتر گذاشت و ادعای ایجاد یک میلیون شغل در سه ماه اخیر را مطرح کرد.


اما محسن بهرامی ارض اقدس، که مشاور معاون اجرایی دولت یازدهم است و دبیری ستاد تنظیم بازار را برعهده داشت گزارش مرکز آمار را اشتباه خواند و گفت که تولید یک میلیون شغل حتی در طول یک سال هم کاری بسیار دشوار است: «درباره این خبر باید دقت کنیم، شاید از عبارت‌های خاصی استفاده شده که بیانگر نیاز کشور به یک میلیون شغل است یا اینکه در سال گذشته این تعداد شغل ایجاد شده است، به همین دلیل ممکن است اشتباهی رخ داده باشد. اینکه اعلام شود در طول سه ماه این تعداد شغل ایجاد شده، اشتباه است، چون براساس تجربه و همچنین شاخصه‌های اقتصادی این تعداد شغل در یک سال هم ممکن است ایجاد نشود، از این‌رو باید دقت لازم را در بررسی و تحلیل این خبر داشته باشیم تا مبادا ناخواسته سیگنال‌های اشتباهی به جامعه بفرستیم.»


محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز این آمارهای منتشره را زیر سوال برد و گفت که ایجاد ۷۰۰ هزار شغل ادعایی، واقعی نیست: «من نمی‌دانم این عدد ۷۰۰ هزار شغل از کجا محاسبه شده و چگونه به دست آمده است. ما در گزارش‌های بخش دولتی، چنین عددی و حتی کمتر از آن را برای اشتغال ایجادشده ندیده‌ایم و در بخش خصوصی نیز که خارج از دسترس دولت است، اگر سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار تایید کنند که در این مدت ۷۰۰ هزار دفترچه بیمه جدید صادر شده که خود تـعریـف‌کنـنـــده اشـتـغال واقعـــی است، مــی‌توان این موضوع را تایید کرد، وگرنه با اشتغال یک یا دو ساعته برای نیروی کار نمی‌توان راه به جایی برد و ایجاد ۷۰۰ هزار شغل واقعی نیست.»


جالب است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور که خود یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری دوازدهم بود نیز در روز چهارم تبلیغات انتخاباتی،  در تخطئه سایر کاندیداها سخنانی را گفت که امروز رد سخنان روحانی است، او گفت: «برخی می‌گویند و شعار می‌دهند که می‌خواهند یک میلیون شغل را ایجاد کنند، این برادر عزیز یا شغل ایجاد نکرده یا عدد و رقم متوجه نمی‌شود.»


اما صد روزی از حرف‌های اسحاق جهانگیری نگذشت که وی در مراسم روز ملی استاندارد، استانداردهای آماری را جابه‌جا کرد و مدعی شد که در ۶ ماهه نخست امسال یک میلیون و ۴۹۸هزار شغل توسط دولت دوازدهم ایجاد شده است: «در فصل بهار امسال ۷۰۳ هزار شغل ایجاد شد و به من اطلاع دادند که در فصل تابستان ۷۹۵ هزار شغل ایجاد شده است.»


علاءالدین ازوجی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم ۱۰ روز قبل از این اظهارات اسحاق جهانگیری تعداد بیکاران کشور را سه میلیون و صد هزار نفر اعلام کرده بود. حال مبتنی‌بر صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور، اگر دولت دوازدهم بتواند بر روند شش ماهه نخست امسال خود ادامه دهد، ریشه بیکاری تا پایان امسال خشکیده خواهد شد و کشور در سال آینده نیاز به واردات نیروی کار خارجی خواهد داشت.
البته علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به اظهارات اسحاق جهانگیری گفت، دولت با وضعیت فعلی حداکثر توان ایجاد ۴۰۰ هزار شغل را دارد(!)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    0 0
    انشاالله که راست باشه مخالف اشتغال زایی نیستیم آقای روحانی آقای جهانگیری رای من مال شمانیست دیگه پدرمو در آوردین
  • عباس IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    0 0
    یه روز یه شغال از یه نفر مرغی رو میدزده طرف دنبالش می کرده داد می زده مرغ سه منی مو شغال برد. شغاله تو را غرغر می کرده و به یارو فحش می داده که نیم منم نیست بعد میرسه به روباه و ماجرا رو براش تعریف میکنه روباهه میگه بده وزنش کنم ببینم چقدره بعد مرغ رو از شغال میگیره و فرار میکنه بهش میگه به صاحب مرغ بگو برا من ده من حساب کنه آقایون که خرشون از پل گذشت میگن 5 میلیون شغل ایجاد کردیم کی به کیه اما پل اصلی که صراط است رو فراموش کردند
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    1 0
    میشه اسم این لیدر تیم کارگزاران را کمتر بنویسی؟!!!!!آخه هنوز این شاگرد آن ..... را نمیشناسید کافیست در سالهای وزارتش ببینید چگونه شرکتهای صنعتی را به همدیگر فروختند و چگونه مدیریت انحصاری حاکم کرده و .......
  • سید IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    1 0
    قطعاً آقای جهانگیری کمتر از یک میلیارد را بلد نیست، ضمناً شغل هم در قاموسش معنی نشده است، او فقط می داند درآمد چیست و از نظر او درآمد عددش بالای میلیارد است، وگرنه برای دویست میلیون تومان سرمایه ( به قول خودش،که حتماً بسیار بیشتر بوده است) لفظ مظلوم را به کار نمی برد!
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    1 0
    خوب هم ميدانند يك ميليون يعني چي! اما اكنون قصد تبليغات دارند در زمان انتخابات به تبليغات ديگر كانديداها ايراد گرفته، و ميگفتند كشور ظرفيت ايجاد يك ميليون شغل را ندارد
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    0 2
    جهانگیری می داند سایت مشرق هست که رای و خواست مردم را نمی دانند . البته روز قیامت خواهند چشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس