کد خبر 789927
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
حسن رستمی

این سفر حامل این پیام به منطقه است که ایران درحمایت از مقاومت ملت فلسطین و گروه‌های فلسطینی مادامی که در مسیر مقاومت و مبارزه با اشغالگری اسرائیل باشند ثابت قدم است و هیچ خدشه‌ای در آن وارد نخواهد شد.

 به گزارش مشرق، هیات بلندپایه‌ای از حماس روز جمعه به ریاست "صالح عاروری" نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" وارد تهران شد و با مقامات بلندپایه کشورمان درباره مسائل و پرونده های مربوط به فلسطین درسایه تحولات جاری منطقه بحث و تبادل نظر پرداخت.

پیش از این یک هیات از حماس به ریاست "عزت الرشق" در مراسم سوگند ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی به تهران سفر کرده بود.

این سفرجدید هیات حماس در پی تحولات اخیر در منطقه و نیز پیروزی چشم گیر محور مقاومت در سوریه و عراق حائز اهمیت است و این را هم باید توجه داشت که این سفر پس از تغییرات در کادر رهبری جنبش حماس صورت می گیرد که انتظار می رود که روابط این جنبش با محور مقاومت در منطقه بیش از بیش تقویت شود.

این هیات در سفر سه روزه به تهران تاکنون با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جداگانه به گفت‌وگو و درباره مسائل فلسطین به تبادل نظر پرداختند.

این سفر در سایه تغییر و تحولات جاری در منطقه اهمیت ویژه ای به مسئله فلسطین می دهد و قرار است در این دیدارها مسائل و پرونده های متعلق به فلسطین مورد بحث و تحلیل قرار گیرد.

درست است که روابط ایران و حماس پس از تحولات سوریه و به دلیل رویکردهای متفاوت در قبال آن، به سردی گرایید ولی این روابط هیچ گاه قطع نشد.

موضع ایران در خصوص مسئله فلسطین برگرفته از ارزش‌های بنیادی است و لذا هیچ وقت قابل تغییر نیست کما اینکه روابط ایران با جنبش جهاد اسلامی و نیز گردانهای القسام شاخه نظامی حماس هم در این مدت ادامه داشته و گسترش هم یافته است.

این سفر حامل این پیام به منطقه است که ایران در حمایت از مقاومت ملت فلسطین و گروههای فلسطینی مادامی که در مسیر مقاومت و مبارزه با اشغالگری اسرائیل باشند ثابت قدم است و هیچ خدشه ای در آن وارد نخواهد شد.

از سوی دیگر با وجود جنگ و مبارزه با گروههای تروریستی در منطقه، مسئله فلسطین هیچ وقت از اولویت جمهوری اسلامی ایران کنار گذاشته نشده است و به رغم تلاش هایی که در این زمینه برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی برخی از کشورهای عربی منطقه صورت گرفته است، جمهوری اسلامی بر اساس همان نگاه اصولی از قضیه فلسطین دفاع کرده و در سطح رسانه نیز سعی شد که این شعله همچنان روشن باقی بماند.

این سفر همچنین حامل این پیام به اسرائیل و رژیم های مرتجع عربی است که روابط حماس با ایران به رغم برخی فراز و نشیبها و سردی در مناسبات دو طرف بعد از تحولات سوریه، همچنان رو به گسترش است و سفر مقامات بلندپایه حماس به تهران و علامه مندی آن به تعمیق این روابط موید ترمیم در مناسبات دو طرف است.

این سفر همچنین از آن جهت مهم است که گروههای فتح و حماس درصدد حل اختلافات و آشتی ملی هستند که این هم می تواند گامی در راستای انسجام و وحدت گروههای فلسطینی باشد.

در این راستا جمهوری اسلامی ایران از هر گام و اقدامی که به وحدت و تحکیم روابط بین تمام گروههای فلسطینی منتهی شود استقبال می کند چرا که ادامه این اختلافات را تنها به سود اسرائیل و به ضرر منافع ملت فلسطین می داند.

شاید اسرائیل و برخی از رژیم های عربی در سودای این باشند که جنش حماس بعد از تغییر و تحولات در منطقه در جایگاه مورد انتظار خود ظاهر نشده و شاید همین امر دشمنان ملت فلسطین را به وسوسه و طمع وا داشته تا در این برهه از زمان شاید بتوانند از ملت فلسطین امتیاز مورد نظر خود را بگیرند که در اینجا هوشیاری گروههای فلسطینی را می طلبد.

شاید بعد از تحولات سوریه این جنبش از ایفای نقش فعال خود در منطقه دور شده باشد ولی در نگاه کلی تغییر موازنه قدرت در منطقه به نفع محور مقاومت در منطقه رقم خورده و همین امر برخی از رژیم های عربی را به سر و صدا انداخته و هر از گاهی از زبان مقامات و مسئولان این کشورها و نیز در رسانه های خود نفوذ گسترده ایران در منطقه را مطرح می کنند.

جمهوری اسلامی ایران از آشتی ملی فلسطینیان تا زمانی که به رفع اختلافات و ترمیم شکاف بین جریان های فلسطینی بیانجامد استقبال می کند ولی این آشتی ملی نباید بهانه ای برای انتقام گیری  از گروههای مقاومت ملت فلسطین تبدیل شود.

شروط اسرائیل در حمایت از آشتی ملی فلسطینی ها که بحث به رسمیت شناختن این رژیم و خلع و سلاح مقاومت را مطرح کرده و نیز سخنان ابومازن که از تشکیل حزب اللهی دیگر در غزه ابراز نگرانی کرده قابل تامل است.

گروه‌های فلسطینی باید از آشتی ملی به عنوان فرصتی برای تقویت جایگاه ملت فلسطین علیه اشغالگری اسرائیل و در راستای تامین حقوق ملت فلسطین سود ببرند و از هرگونه اقدامی که در راستای تامین منافع اسرائیل و موجب رضایت برخی از رژیم های مرتجع عربی باشد اجتناب کنند.

بنابراین سفر این هیات بلندپایه حماس در عین حال که می تواند به تحکیم گسترش روابط بین دو طرف، تقویت بیش از پیش جبهه مقاومت در منطقه منجر شود و در مقابل طبیعی است که ناخرسندی برخی از طرف‌های منطقه ای و فرامنطقه ای را به همراه داشته باشد.

حسن رستمی

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس