کد خبر 688258
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳

اسماعیل رضوان گفت: ما اعلام می‌کنیم که روابط حماس با حزب‌ الله یا تهران قطع نشده و ارتباط ادامه دارد، یعنی دوران مقاومت چه بسا همه آن، دوران رابطه باشد.

  به گزارش مشرق، عضو مطرح حماس با تأکید بر پایبندی حماس به وحدت و آشتی ملی در میان فلسطینی‌ها و تشریح موانع تحقق آن درباره اوضاع بیت‌‌‌المقدس به بیان آخرین وضعیت روابط میان جنبش جهاد اسلامی با ایران و حزب‌الله لبنان پرداخت.
 
مشروح گفت‌وگو با اسماعیل رضوان از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) را در زیر می‌توانید مطالعه کنید :

 مسئولان فلسطینی بارها از جانب شما و تشکیلات خودگردان از ضرورت تحقق آشتی فلسطینی سخن گفته‌اند، به نظر شما موانع پیش روی تحقق آشتی فلسطینی و پایان دودستگی و شکاف چیست؟

اسماعیل رضوان : بسم الله الرحمن الرحیم، در آغاز باید تأکید کنم که جنبش حماس به تحقق آشتی و بازیابی وحدت ملی علاقه‌مند و پایبند است، ما در جنبش حماس بر این باوریم که آشتی گزینه استراتژیک است و راه گریز و فراری از آن نیست.

ولی متاسفانه تا این لحظه آشتی محقق نشده و به نظر می‌رسد چندین عامل مانع آشتی شده است، عامل اول، وتوی آمریکایی بر روند آشتی است،  عامل دوم، عامل اسرائیلی صهیونیستی است که تهدید کرده است، اشغالگران، تشکیلات خودگردان و آقای محمود عباس را تهدید کرده است که در صورت آشتی با حماس، درآمدهای مالیاتی را بلوکه خواهد کرد و تحریم‌هایی علیه تشکیلات خودگردان اعمال خواهد شد که این وضع هرگاه دیدار و نشستی و همسویی میان حماس و جنبش فتح ایجاد شده، رخ داده است.سومین عامل مربوط به تشکیلات خودگردان و آقای محمود عباس است که تمام برگ‌های برنده آشتی را در اختیار دارد، و تا این لحظه به هیچ یک از امور آشتی پایبند نبوده است، ما دولت را تقدیم کرده‌ایم در حالی که از مشروعیتی که ملت فلسطین به ما داده، برخوردار بوده‌ایم و تشکیل دولت حق ما بوده، ولی به خاطر تشویق آشتی از دولت خارج شدیم، و با وجود توافقات قاهره و بیانیه دوحه و اعلان ساحل هیچ گامی تا کنون از سوی جنبش فتح و آقای محمود عباس برداشته نشده است، نه چارچوب رهبری و نه مجلس قانونگذاری فعال شده و نه دولت توافقی به ماموریت‌ها و وظایفش در قبال ملت فلسطین عمل کرده است و هر اقدامی برای بازسازی و اصلاح سازمان آزادیبخش فلسطین تعطیل شده است.

در نتیجه تا این لحظه، آقای محمود عباس هیچ اراده جدی و صادقانه‌ای نداشته است، باید این اراده جدی و صادقانه وجود داشته باشد، ما در هر مرحله‌‌ای مشتاق پیشبرد روند آشتی بوده‌ایم،‌ولی به نظر می‌رسد که آقای محمود عباس تا این لحظه آماده تحقق آشتی نیست.

 بسیار خوب، علت کاهش تعداد عملیات شهادت‌طلبانه در قدس اشغالی چیست؟ آیا هماهنگی امنیتی ارتباطی با آن دارد؟ اوضاع فعلی شهر قدس را به طور کلی چگونه ارزیابی می‌کنید، نیروهای مقاومت چگونه می‌توانند از شهروندان در آن شهر دفاع کنند، یعنی از مردم ما در قدس؟

اسماعیل رضوان : شکی نیست که قدس در مرحله دشواری به سر می‌برد، به ملت‌های عربی و اسلامی اعلام می‌کنیم که قدس در خطراست، مسجدالاقصی در خطر است، قدس در معرض یهودی‌سازی هدفمند و هتاکی قرار دارد و از ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی جلوگیری می‌کنند و نیروهای مدافع مسجد الاقصی در معرض حمله قرار دارند، حتی مردم ما از بازسازی نشدن خانه‌هایشان و رانده شدن و سلب مدارک شناسایی و محدودیت‌ها، مالیات سنگین و بالا و جنگ بی‌هدف علیه قدس و الاقصی رنج می‌برند.
این مسئله، واکنش طبیعی و مشروع مقاومت فلسطین را ایجاب می‌کند، مقاومت فلسطینی که ما به آن تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و نیز انجام عملیات قهرمانانه‌ای را که در قدس اشغالی انجام داد، تبریک می‌گوییم، عملیاتی که واکنش طبیعی به جنایات اشغالگران بود، این عملیات شهادت‌طلبانه بود، زیرا این قهرمان خود را فدای فلسطین و الاقصی کرد و با جان و خون پاکش از الاقصی دفاع  کرد و به جنایات اشغالگران پاسخ داد.

در ارتباط با سیاست عملیات شهادت‌طلبانه و کاهش آهنگ آن، شاید مربوط به بُعد مشخصی از ابزارهای مقاومت باشد، در برخی اوقات، مقاومت شیوه‌ای را بر شیوه دیگر ترجیح می‌دهد و این شیوه‌ها را مورد بازنگری قرار می‌دهد، هنگامی که موشک در اختیار داشته باشد، به حمله موشکی روی می‌آورد و هنگامی که تفنگ در اختیار داشته باشد، دست به عملیات فردی در مکان‌های مختلف می‌زند و برخی اوقات هم با شرایط موجود سازگاری نشان می‌دهد.

یعنی کرانه باختری و قدس اشغالی در حال حاضر از دیوار نژادپرستانه، هماهنگی امنیتی، پیگرد و متاسفانه از هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با اشغالگران صهیونیستی رنج می‌برند، شکی نیست که این مسائل به نوعی جلوگیری می‌کند علاوه بر آنکه، مقاومت خود شیوه‌ها و ابزارش را هر لحظه مشخص می‌‌کند، در برخی اوقات ممکن است از عملیات شهادت‌طلبانه و در برخی اوقات از عملیات فردی و شلیک موشک یا زیر گرفتن و ضربه زدن با چاقو استفاده کند که تمام این شیوه‌ها تابع ارزیابی مقاومت و ابزارهای آن  است.

 بسیار خوب، به موضوع انتخاب رئیس تشکیلات خودگردان برگردیم، آیا رئیس تشکیلات به طور مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شود یا در این زمینه نقش و نظر کشورهای دیگر مطرح است، به اعتقاد شما چه کسانی نامزد این پست هستند؟

اسماعیل رضوان : یعنی ما می‌گوییم که درباره انتخاب رئیس تشکیلات خودگردان بر اساس قانون اساسی فلسطین رئیس تشکیلات خودگردان باید از سوی ملت فلسطین انتخاب شود، به معنای دیگر باید از طریق انتخابات آزاد و شفاف انتخاب شود، اما درباره این‌که آیا دخالت‌های خارجی در این زمینه وجود دارد؟ شکی نیست که اشغالگران یا آمریکایی‌ها یا اروپایی‌ها خواهان رئیسی براساس تمایلات و رویکرد خود هستند، ولی ما اعلام می‌کنیم با وجود این اراده آمریکایی که ما آن را رد می‌کنیم، باید انتخابات سالم و شفاف و با حضور همه و با اراده ملت فلسطین برگزار شود، انتخابات در تمام زمینه‌ها چه ریاست، شورای ملی و مجلس قانونگذاری باید به صورت آزاد و شفاف برگزار شود.

 صحیح، دکتر در سایه مواضع آمریکایی که همواره طرفدار اسرائیل است، واشنگتن چگونه ممکن است نقش میانجی‌ بی‌طرف را در مسئله فلسطین بازی کند؟

اسماعیل رضوان : یعنی ما متاسفانه از تشکیلات خودگردان می‌خواهیم از سریال مذاکرات بیهوده دست بردارد، این سریال که خنجری از پشت به مقاومت و ایستادگی ملت فلسطین قلمداد می‌شود، دولت آمریکا هیچ‌‌گاه طرفدار حق فلسطینی‌ها نبوده است و به همین خاطر شایستگی میانجی‌شدن را ندارد، از سوی دیگر ما چنین شیوه‌هایی در مذاکرات را نمی‌پذیریم.

هیچ راهی جز مذاکره از طریق تفنگ با اشغالگر وجود ندارد، این اشغالگری است، مذاکره با اشغالگر چه معنایی دارد؟ آیا اعتراف کنیم که بخشی از سرزمینمان متعلق به اشغالگران است؟ یا به آن در سرزمین فلسطین مشروعیت بدهیم؟ این مسئله پذیرفتنی نیست، چرا که اشغالگری به مثابه جنایت بر ضد بشریت و ملت فلسطین است به همین سبب تمام شیوه‌های مذاکره چه میانجی آن آمریکا باشد یا نباشد، رد می‌کنیم، این شیوه از نظر ما مردود است و مقاومت تنها گزینه برای آزادسازی سرزمین و انسان است.

 اجازه دهید درباره ماهیت روابط میان حماس و حزب‌ الله(لبنان) صحبت کنیم، آیا میان رهبران دو طرف ارتباط و تعامل برقرار است؟

اسماعیل رضوان : ما اعلام می‌کنیم که روابط حماس با حزب‌ الله یا تهران قطع نشده و ارتباط ادامه دارد، یعنی دوران مقاومت چه بسا همه آن، دوران رابطه باشد، شاید اختلافی در دیدگاه‌های سیاسی در قبال حوادث خونین منطقه وجود داشته باشد، زیرا ما خواهان وحدت همه در برابر نبرد واقعی با اشغالگران هستیم، این جهت قطب‌نمای الاقصی و قدس و نبرد با اشغالگران است، ولی با وجود همه این مسائل، ارتباطات مستمر است و هرگز قطع نخواهد شد،‌ما به روابط مثبت متوازن و مستمر با تمام گروه های مقاومت و حزب‌الله و تهران و تمام کسانی که از ملت فلسطین حمایت می‌کنند، علاقه‌مند و پایبندیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس